3 narzędzia oferowane przez Facebooka, których żadna firma nie może zignorować

Firma Facebook w 2019 roku informuje, że jej sieci społecznościowe odwiedza 2,38 miliarda osób każdego miesiąca. Oznacza to, że praktycznie każda firma znajdzie na nim swojego klienta. W tym artykule przedstawię 3 narzędzia oferowane przez firmę, które znacząco wspierają rozwój biznesu i ułatwiają pozyskanie nowych klientów.

1. Treści Wideo

Jeżeli firma chce budować lepsze relacje z odbiorcami, to postawienie na produkcję treści wideo jest znakomitym pomysłem. Treści wideo w ostatnich latach zyskują coraz lepszą pozycję w świecie biznesu. Wynika to z faktu, że potencjalni klienci po prostu wolą przyswajać materiały w formie filmów. Dodatkowo warto wiedzieć, że w ostatnich latach firma Facebook konkuruje o rynek wideo z Youtube i wprowadza znaczące zmiany w algorytmach, które wspierają wyświetlanie filmów na swojej platformie. Łatwiejsze zdobywanie zasięgów ma zachęcić użytkowników Facebooka do realizacji wpisów z użyciem właśnie filmów wideo.

Z wideo może korzystać firma lokalna prowadząca własny sklep, lokal czy salon, ale również biznes internetowy typu sklep online, czy własna marka osobista. Nie ma również znaczenia czy sprzedajemy produkty czy usługi. W każdej z tych sytuacji przedstawione sposoby sprawdzają się znakomicie.

Czy ma znaczenie jakim sprzętem kręcimy film? Czy długość filmu ma wpływ na zasięg wpisów?

W kwestii długości filmu zdania są podzielone. Jedne osoby preferują krótsze filmy od 45 sekund do 2 minut. Inni zaś twierdzą, że filmy o długości od 3 minut do 5 minut, są najlepsze. A jeszcze inni uważają, że długość filmu nie ma aż tak dużego znaczenia, bo najważniejszy jest trafny dobór tematu.

Ja należę do tej trzeciej grupy. Uważam, że najważniejszy w filmie jest dobór odpowiedniego tematu. Jeżeli on idealnie wpasowuje się w potrzeby odbiorców – czyli fanów obserwujących profil – wtedy ich skłonność do obejrzenia całości i udostępnienia jest ogromna. Ważne jest zatem zrozumienie, w jakiej branży działa dana firma i jakie są realne potrzeby odbiorców.

Dla przykładu przestawię dwa wpisy w formie filmów, które realizowałem dla moich klientów w ramach usług mojej agencji socialelite.pl. Pierwszy wpis wideo miał zaledwie 1:34 minuty i był przygotowany dla firmy lokalnej Warsztat Fryzur Męskich, która zajmuje się strzyżeniem włosów i pielęgnacją zarostu. Jest to biznes stacjonarny znajdujący się we Wrocławiu, gdzie ma dwie lokalizacje.

Film wideo został nakręcony telefonem. W chwili publikacji ich Fanpage firmowy miał około 14 tysięcy fanów.

Jakie statystyki uzyskał film?

1,09 mln wyświetleń. 12 tysięcy reakcji. 491 komentarzy i 635 udostępnień. Na reklamę nie została wydana ani złotówka.

Dlaczego film tak dobrze zadziałał? Jego tematyką była charytatywność. Jeden z klientów wraz z Warsztatem Fryzur Męskich oddali ponad 1 metr włosów na fundację dla dzieci. Klienci i Fani tej firmy ze względu na jej profesjonalizm i sympatię zaczęli szybko reagować na wideo i udostępniać je, a to w konsekwencji przeniosło się na 1,09 mln zasięgu.

Drugi przykład dotyczy działalności internetowej, w której Pani Mariola Kurczyńska publikuje swoje porady rodzicielskie. Jest to osoba z ponad 20-letnim doświadczeniem zawodowym i jej wiedza jest naprawdę imponująca. Osoby obserwujące jej profil to rodzice, którzy chcą w sposób bardziej świadomy wychować dzieci.

Jej film trwa aż 8 minut i 51 sekund, a mimo to statystyki zasięgu, zaangażowania i udostępnień są imponujące. W chwili udostępnienia tego wideo jej profil na Facebooku miał około 50 tysięcy fanów.

Film dotarł do 1,33 mln rodziców. Otrzymał 6,9 tysiąca reakcji, 437 komentarzy i 2,8 tysiąca udostępnień. Na reklamę filmu zostało wydane zaledwie 1000 zł.

Dlaczego wpis tak dobrze zadziałał? Ponieważ tematyka trafiła idealnie w potrzeby odbiorców.

Temat dla rodziców był ważny, a poruszany problem był sprawą niecierpiącą zwłoki. Rodzice chcieli nauczyć się radzić z tą konkretną sytuacją opisaną w filmie, dlatego też chętnie zobaczyli go do samego końca.

Co najważniejsze metoda jest powtarzalna w wielu branżach. Takich przykładów posiadam naprawdę dużo.

  1. Instagram Relacje

Publikacje treści w Instagram Relacje są według mnie jednym z najlepszych narzędzi do budowania świadomości marki i relacji z nowymi odbiorcami. Nowe osoby, które są na etapie poznawania firmy lub konkretnej osoby, najchętniej przez pierwsze 7 dni do 30 dni oglądają firmę lub osobę właśnie w Instagram Relacje. Mało tego osoba ogląda relację praktycznie każdego dnia!

Dla firm, które potraktują Instagram Relacje jako narzędzie do budowania pierwszych relacji z odbiorcami, to duża szansa, która pozwala zdobyć grono nowych klientów. Jeżeli potencjalny klient z własnej woli ogląda codziennie treści przygotowane przez firmę, jest to znakomita sytuacja.

Firma może tak zaprojektować filmy wideo i treści w nich przekazywane, aby były one nastawione na:

  • Budowanie świadomości marki;
  • Budowanie relacji i zaufania;
  • Przedstawiania oferty najlepszych produktów czy usług;
  • Omawiania ich zalet i konkretnych korzyści;
  • Odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania;
  • Skierowanie w proces sprzedaży.

Największą zaletą Instagram Relacje jest wysokie zaangażowanie odbiorców. Dzięki narzędziom, jakie oferuje Instagram Relacje (dodawanie ankiet, zadawanie pytań, quizy, odliczanie do premiery), firmy mogą lepiej poznać aktualną grupę osób oglądających i specjalnie dla nich dopasować treści, które przyczynią się do zwiększenia ilości klientów.

Narzędzie jest niezwykle skuteczne ze względu na bliskość między firmą, a odbiorcą.

  1. Remarketing fanów i osób aktywnych na profilu firmy

Czy wiesz, że nie potrzebujesz numeru telefonu czy adresu e-mail, aby pokazać zainteresowanym osobom ofertę firmy? Mało tego nawet nie musisz znać ich imienia i nazwiska! Jak to możliwe?

Odpowiedzią jest narzędzie zwane remarketingiem. Facebook zapisuje aktywność osób, które odwiedzają profil firmowy na Facebooku i Instagramie. Co ważne taka osoba nie musi zostać fanem profilu. Wystarczy, że go odwiedzi lub zareaguje na dowolny lub konkretny wpis. W przypadku Profilu na Facebooku grupy reklamowe, jakie można stworzyć, zostały przedstawione na zdjęciu poniżej.

Są to:

  • Każdy, kto podjął działanie wobec strony;
  • Wszystkie osoby, które odwiedziły Twoją stronę;
  • Osoby, które zareagowały aktywnie na post lub reklamę;
  • Osoby, które kliknęły dowolny przycisk CTA;
  • Osoby, które wysłały wiadomość do Twojej strony;
  • Osoby, które zapisały Twoją stronę lub dowolny post.

W przypadku profilu na Instagram są to:

  • Wszystkie osoby, które podjęły działanie wobec Twojej firmy,;
  • Wszystkie osoby, które odwiedziły profil firmowy;
  • Osoby, które zareagowały na dowolny post lub reklamę;
  • Osoby, które wysłały wiadomość na Twój profil firmowy,
  • Osoby, które zapisały dowolny post lub reklamę.

Przełóżmy to na praktyczne przykłady. Załóżmy, że nagrywam relację na Instagramie i proszę osoby zainteresowane konkretną usługą o zadanie swoich pytań, wysyłając do mnie wiadomość prywatną. Ja w dalszej części relacji mogę na część pytań odpowiedzieć, zachęcając tym samym osoby do zakupu. Dodatkowo mogę przygotować specjalne działania reklamowe do osób, które napisały do mnie wiadomość prywatną, z informacją gdzie kupić produkt z dodatkowym rabatem lub prezentem.  Mogę również przygotować film wideo zgodnie z przykładami z punktu 1.

Czyli zainteresować osoby konkretnym produktem lub usługą. Po czym wyświetlić specjalną reklamę tylko do osób, które zareagowały na ten konkretny wpis. Tak właśnie było w przypadku wpisu Marioli Kurczyńskiej, który dodatkowo promowaliśmy. Osoby, które zareagowały na film, otrzymały reklamę z kursem Agresja Stop, który pomagał rodzicom pozbyć się problemu agresji u ich dzieci. Jest to strategia, która znacząco zwiększa sprzedaż w sklepie, ponieważ jest idealnie dopasowana do sytuacji i potrzeb potencjalnych klientów.

Podsumowanie

Każde z zaprezentowanych narzędzi sprawdza się dobrze w praktyce i wspiera rozwój biznesu. Stoi za tym fakt, że w interesie firmy Facebook jest rozpopularyzowanie powyższych możliwości wśród użytkowników i biznesów.

Potencjał tych narzędzi i ich skuteczność są zadziwiające. Warto zwrócić również uwagę na fakt, że stosowanie powyższych rozwiązań jest niskokosztowe. Nie ma potrzeby zatrudniania profesjonalnej ekipy wideo, czy wydawania dużych budżetów na reklamę. Ponieważ działania są precyzyjne i wspierane przez algorytmy Facebooka, efekty zaskoczą wielu specjalistów. Dodatkowo możliwe jest połączenie powyższych strategii w system marketingowo-sprzedażowy. Wtedy efekty są jeszcze lepsze.

Dawid Bagiński
AS Marketingu i Biznesu

Show Buttons
Hide Buttons