4 korzyści z prowadzenia bloga firmowego

Blog firmowy to jedno z najtańszych i najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. Nawet ponad połowa badanych internautów przyznaje, że kupuje produkty pod wpływem informacji znalezionej na blogu. Dlaczego warto go prowadzić i jak robić to dobrze?

Blogi ewoluowały od wirtualnych pamiętników do źródeł informacji, stając się często pełnoprawnym i atrakcyjnym medium, nie tylko dla czytelników, ale i reklamodawców. Z czasem firmy dojrzały do tego, by samemu tworzyć blogi i w ten sposób zyskały nie tylko tanie narzędzie budowania wizerunku (np. eksperta w swojej dziedzinie), ale i pole do skutecznej komunikacji z aktualnymi i potencjalnymi klientami.

Potencjał, który rośnie

Według raportu Polskiego Stowarzyszenia Blogerów i Vlogerów (2015 r.) liczba internautów czytających blogi sięga 11 mln, a regularnie czyta je 8,5 mln internautów. Trzy najpopularniejsze kategorie tematyczne to blogi podróżnicze, kulinarne i urodowe. Blogi firmowe plasują się zdecydowanie niżej, regularnie czyta je jednak już 11 proc. kobiet i 13 proc. mężczyzn. Co ciekawe badani przyznają, że informacje i rekomendacje znalezione na blogach są dla nich istotniejsze niż opinie najbliższych osób, a 33 proc. z czytelników deklaruje (53 proc. w przypadku regularnych), że kupuje pod ich wpływem. To ogromny potencjał marketingowy dla firm.

4 główne korzyści

Dobrze prowadzony blog przynosi konkretne, wymierne korzyści firmom, główne to:

1. Budowanie wizerunku eksperta (poprzez zamieszczanie np. tekstów pomocowych, instruktażowych, aktualności z branży, inspiracji i pomysłów na wykorzystanie produktu),

2. Tworzenie społeczności wokół marki i nieinwazyjne pozyskiwanie nowych klientów (poprzez zbieranie opinii, recenzji, prowadzenie dialogu),

3. Magazyn treści (treści na blogu żyją dłużej niż w social mediach i ułatwiają pozycjonowanie firmy w wyszukiwarkach, czyli działania SEO),

4. Wzrost konwersji (wartościowe treści wpływają na zainteresowanie ofertą, budują ruch i sprzedaż, zwłaszcza e-sklepów).

Budowanie wizerunku eksperta

Wyniki przeprowadzonego w 2014 roku badania „Social media w ocenie inwestorów indywidualnych” przez BS Communications oraz Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych wykazały, że serwisy społecznościowe są istotnym źródłem informacji o firmach, ale to strony firmowe postrzegane są jako bardziej rzetelne i miarodajne. Dlatego zamieszczenie bloga na stronie internetowej może skutecznie wspierać określony wizerunek, pozycję i wiarygodność firmy. Zamieszczając odpowiednie treści, możemy być źródłem wiedzy, porad i inspiracji. Aby osiągnąć status eksperta nie można więc publikować informacji i opisów produktów czy informować nieustannie o promocjach. Content musi być atrakcyjny i użyteczny, a Twój produkt czy usługa umiejętne wpisane w kontekst. Dobry content odpowiada na potrzeby i problemy użytkowników, nie stanowi nachalnej czy banalnej treści reklamowej.

Tworzenie społeczności wokół marki

Blog to dobre miejsce do wymiany opinii, zbierania recenzji, rozwiązywania problemów użytkowników, udzielania dodatkowych informacji, a nawet… rekrutacji. To też medium, dzięki któremu możemy pokazać, że nie tylko jesteśmy profesjonalną, znającą się na swojej branży firmą, ale też zespołem ciekawych, zaangażowanych ludzi. Blogi firmowe pomagają budować ludzką twarz firmy, bardziej przyjazną i otwartą na dialog. Tutaj możemy udowodnić naszą prokliencką postawę, a także wzmacniać wizerunek atrakcyjnego miejsca pracy. Negatywne komentarze mogą stanowić obawę przed uruchomieniem bloga. Wyniki badania „Polska blogosfera firmowa 2014” (www.blogifirmowe.com) uspokajają jednak – kryzysy komunikacyjne na blogach zdarzają się niezwykle rzadko (nie przyciągają one tzw. hejterów na równi z mediami społecznościowymi), a negatywne komentarze odnotowało zaledwie 19 proc. firm, z czego aż 62 proc. zgłoszeń rozwiązanych zostało w otwartej dyskusji.

Magazyn treści

Prowadzenie bloga firmowego może być osią całej komunikacji firmy w internecie i realizacją działań content marketingowych. Content marketing to strategia, która polega na pozyskiwaniu odbiorców i klientów za pomocą wartościowych i atrakcyjnych publikacji (blogów, poradników, e-booków, newsletterów, webinarów, video). Blog jako magazyn treści o firmie, stanowi nie tylko jej wizytówkę, ale też pozwala budować widoczność w sieci (SEO) i jest źródłem treści do publikacji na profilach w mediach społecznościowych. Blog jest magazynem treści, a media społecznościowe kanałami ich dystrybucji.

Wzrost konwersji

Wzrost konwersji wynika z poprzedniego punktu, czyli bycia magazynem treści, które można wykorzystać do wsparcia sprzedaży, szczególnie w branży e-commerce. Blog buduje pozycję firmy w wyszukiwarkach, co jest szczególnie istotne na początku działalności. Zamieszczając aktualne i unikalne publikacje, zyskujemy wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, ponieważ algorytmy Google premiują świeże i wartościowe treści. Dzięki temu łatwiej jest promować ofertę, a także budować tzw. „długi ogon”, czyli zbiór unikalnych słów kluczowych generujących ruch konkretnej grupy docelowej. Dobre treści budują ruch na stronie, a ten łatwo przekierować do sklepu internetowego, zachęcić do zapisania się na newsletter, gdzie zamieszczamy ofertą sprzedażową czy zaprosić do placówki voucherem czy kuponem rabatowym.

 

Atrakcyjny znaczy skuteczny

Kluczem do sukcesu są dobre treści. Dobre nie tylko ze względu na merytorykę, ale i formę. Na blogu warto publikować różne materiały, nie tylko tekstowe, ale i video, infografiki, można tworzyć webinary i podcasty. Najważniejsze, aby treści były z jednej strony atrakcyjne (aktualne, użyteczne i angażujące), a drugiej dopasowane do grupy docelowej (jeśli Twój blog skierowany jest do klientów, nie używaj branżowego żargonu, a jeśli do specjalistów, nie przesadzaj i odpowiednio dobieraj tzw. lolcontent, czyli wpisy mające rozbawić odbiorcę, np. memy). Jak uchwycić formułę, dobrać treści i język? Najlepiej patrzeć z perspektywy odbiorcy. Trzeba zadać sobie pytania – jakie potrzeby zaspakaja oferta mojej firmy (nie tylko te oczywiste, może kupno biustonosza przez klientkę to nie tylko potrzeba uzupełnienia garderoby, ale element budowania pewności siebie) i jak zbudować wokół niej społeczność. Twój produkt zawsze jest wpisany w kontekst życiowy czytelnika, staraj się go odkryć i budować komunikację wokół potrzeb i pragnień, emocji, które wywołuje produkt, a nie tylko podstawowej potrzeby. Szukając inspiracji, warto popatrzeć, jak robią to duże firmy (np. IKEA, Leroy Merlin, Orange, PZU, Lidl), ale i mniejsze (np. TeamQuest, Naturativ, Viperprint). Warto powtórzyć, że blog firmowy nie może być zbiorem pochwał na temat produktów i oczywistą zachętą do zakupu. Produkt czy usługa mają być pretekstem lub dodatkiem do treści, która ma bawić, inspirować lub rozwiązywać konkretne problemy konsumentów. Najbardziej angażujące blogi przede wszystkim wpisują się w styl życia swoich klientów, a w przypadku branży B2B – są źródłem fachowej wiedzy, np. porad, rankingów i raportów

Jak zacząć?

Bloga może prowadzić jedna dedykowana osoba w firmie lub naprzemiennie kilka osób z różnych działów (marketingu, PR, obsługi klienta). Można to zadanie powierzyć także zewnętrznej firmie lub freelancerowi. Ważne, aby treści były spójne na poziomie merytoryki i stylu komunikacji, aby autorzy dobrze znali specyfikę branży, firmy i profil klientów, a także, aby wpisy pojawiały się regularnie i odnosiły do tego, co jest ważne dla odbiorców. Bardzo istotne jest też to, aby użytkownicy otrzymywali odpowiedzi na swoje zapytania niezwłocznie. Jeśli nadal się wahasz, wiedz, że założenie i prowadzenie bloga jest stosunkowo niedrogie w porównaniu do innych narzędzi marketingowych i z powodzeniem można je powierzyć osobie z zewnątrz, dlatego nie musi obciążać firmy ani finansowo, ani czasowo. Biorąc pod uwagę potencjał, jaki ma blogosfera i zaufanie czytelników do takich źródeł informacji, warto zainwestować w firmowego bloga, który jest nie tylko wartościowym źródłem informacji o Twojej ofercie dla obecnych i przyszłych klientów, ale i o klientach dla Ciebie.

 

AGATA CUPRIAK
Specjalistka PR i content marketingu, copywriterka, doradza firmom i prowadzi poradnikowy fanpage: fb.com/prdlaprzedsiebiorcy

 

 

 

 

Show Buttons
Hide Buttons