7 kroków, aby napisać skuteczny biznesplan i rozpocząć/rozwinąć Twój biznes

BIZNESPLAN to narzędzie, które należy wykonać rozpoczynając swoją działalność. Co roku w grudniu robię podsumowanie mojego biznesu, zastanawiam się, co mogę ulepszyć i zaczynam to wdrażać.

Oto moje kroki:

1.MAŁE KROKI. JEDEN DZIEŃ – JEDEN PUNKT.

Pierwsza moja rada: Nie rzucaj się na głęboką wodę. Zamiast pisania planu kilka godzin, poświęć na zrobienie biznesplanu godzinę dziennie przez 7 dni. Dzięki temu unikniesz zmęczenia i zniechęcenia, robiąc to małymi krokami, każdego dnia, będziesz mieć świeże, nowe pomysły. To zdecydowanie bardziej skuteczne. Godzina na jeden punkt, codziennie.

2. ZASTANÓW SIĘ JAKA JEST TWOJA MISJA, WIZJA I ZASADY FIRMY.

Misja, czyli to, z czym wychodzisz do ludzi. Na przykład, moją misją jest integracja grona przedsiębiorczych kobiet, umożliwienie im promocji ich biznesu poprzez spotkania Kobieta w Biznesie i poprzez metodę małych kroków Kaizen.

Wizja to twoje wyobrażenie jak Twój biznes będzie wyglądał za kilka lat i co chcesz w nim osiągnąć. Inaczej ona będzie wyglądać za rok, a inaczej za pięć lat. Ważne, abyś ciągle ją rozwijała i udoskonalała.

Zasady, czyli również to na co będziesz się godzić, a na co nie w zależności od sytuacji. Musisz wiedzieć kiedy powinnaś odmawiać i w jaki sposób to robić. Asertywna komunikacja jest zdecydowanie niezbędna w rozwoju biznesu.

3. KLIENT DOCELOWY

KLIENT DOCELOWY, czyli to od czego zaczynasz budować swój biznesplan. Podstawowym pytaniem, jakie powinnaś sobie zadać to “dla kogo będą moje produkty i usługi?”. Moim klientem docelowym są często pracownicy firm, których szkolę, natomiast w kategorii Projektu Kobieta w Biznesie są to przedsiębiorcze kobiety w wieku 35-55 lat. Kobieta, która od kilku lat prowadzi własną działalność gospodarczą i wie czego chce, ale jednocześnie nie do końca rozumie social media, marketingu, w czym ja mogę jej pomóc.

W tym punkcie należy wykonać:

3.1. OPIS KLIENTA DOCELOWEGO.

Opisz go jak najbardziej dokładniej posługując się takimi kategoriami:

  • płeć,
  • wiek,
  • miejsce zamieszkania,
  • zawód, zarobki
  • gdzie przebywa, jakie gazety czyta (dzięki czemu wiesz, gdzie masz się reklamować),
  • jaką ma wiedzę,
  • co robi w wolnym czasie,
  • jaki ma poziom IQ,
  • co lubi.

i przede wszystkim:

KIM MUSISZ SIĘ STAĆ, ABY ON CHCIAŁ KUPOWAĆ OD CIEBIE?

Warto stworzyć sobie ikony Twojego docelowego klienta, to również bardzo ważny aspekt w robieniu skutecznego biznesplanu. Chodzi o obraz twojej klientki/klienta, w moim przypadku jest to uczestniczka Programu Rozwoju Liderek. Moje docelowe klientki proszę o opinie na mój temat, pytam dlaczego podjęły ze mną współpracę, co jest we mnie takiego, że mi zaufały? Proszę je o testimoniale i opinie na mój temat, które później publikuje w social media.

Dzięki temu, kobieta w podobnym wieku i w podobnej branży wie co może zyskać dzięki temu projektowi. Ważną częścią tego kroku jest zadanie sobie pytania “Kim muszę się stać, aby mój klient docelowy chciał kupować u mnie?” Jeżeli Twój klient/klientka nie radzi sobie np. z funkcjonowaniem w social media, musisz dawać przykład, być w tym świetna i na dużo wyższym poziomie niż twój klient.

Pamiętaj, jeżeli chcesz sprzedawać za milion, musisz wyglądać na dwa.

Nikt nie będzie kupował od Ciebie czegoś, czego Ty sam nie umiesz. Musisz wzbudzać autorytet.

Zgodnie z wymienionymi wyżej kategoriami, zastanów się dobrze jaki jest Twój klient, ile zarabia, jakie ma problemy, z czym się zmaga, co chce osiągnąć i ile zarabiać. Pomyśl i pokaż kim się stanie, kiedy kupi Twój produkt. Musisz dawać im wartość i więcej, niż oczekują. Pomyśl i pokaż co się stanie i co straci w momencie kiedy nie kupi Twojego produktu. Zastanów się również co kupuje, jakie ma emocje, relacje czy styl życia.

4. ROZWIĄZANIE DLA TWOJEGO KLIENTA = TWÓJ PRODUKT

Wypisz, jakie problemy ma twój klient i z czym się zmaga, co sprawia mu trudność. Twój produkt musi być rozwiązaniem problemu Twojego klienta. Pamiętaj, że klient kupuje z dwóch powodów:

potrzeby uświadomionej, czyli klient czuje głód i potrzebuje go zaspokoić

potrzeby nieuświadomionej, czyli taka, gdy klient jeszcze nie wie, że Twój produkt może mu bardzo pomóc i daje mu rozwiązanie jego kłopotu.

Błędy, jakie popełniamy pisząc czy mówiąc o rozwiązaniach to CENA. Często zaniżasz ja, ponieważ uważasz, że nie jesteś na tyle dobry, aby Twój produkt kosztował tyle, a nie więcej. Zwróć uwagę, że na cenę Twojego produktu składa się twój czas, twoja wiedza, umiejętności, i twoja inwestycja w to, aby tę wiedzę zdobyć. Bądź pewny swojego produktu i gotowego rozwiązania, które dajesz.

Kolejnym błędem, jacy ludzie prowadzący biznes popełniają to nie mówienie o wartościach, jakie daje Twój produkt. To podstawa w sprzedaży, pokazywanie korzyści, jakie on przyniesie dla twojego klienta docelowego.

Inwestuj w marketing, aby zwiększać zasięgi. Istnieją płatne reklamy, w różny sposób możesz się reklamować tak, by docierać do jak największej liczby odbiorców. Dzięki temu rozwijasz biznes i podnosisz szansę na większe zarobki.

5. ANALIZA KONKURENCJI.

Zastanów się:

  • w czym Ty jesteś lepsza od swojej konkurencji?
  • w czym twoja konkurencja jest lepsza od Ciebie i jak możesz to wykorzystać?
  • czego nie wykorzystujesz w swoim potencjale?
  • jaka jest twoja przewaga konkurencyjna?

Moją przewagą konkurencyjną jest metoda Kaizen, którą w odróżnieniu od innych certyfikowanych trenerów wprowadzam nie tylko do firm prowadząc szkolenia, ale szkoląc przedsiębiorcze kobiety na spotkaniach Kobieta w Biznesie.

Co jest Twoją przewagą?

Przytoczę Ci historię o pewnym fryzjerze, który w małym miasteczku od 15 lat miał swój salon fryzjerski i strzygł mężczyzn za 50 zł. Bardzo się przykładał do swojej pracy, klienci go uwielbiali, każdemu poświęcał możliwie najwięcej czasu. Nagle w tym miasteczku dokładnie naprzeciwko niego otworzył się drugi salon z wielkim szyldem = strzeżemy za 25 zł. Właściciel pierwszego salonu był załamany, nie wiedział co robić. Nie mógł sobie pozwolić na tak drastyczne obniżenie cen, by zrównać się z konkurencją. Postanowił skorzystać ze wsparcia trenera biznesu, którego polecili mu znajomi. Trener biznesu powiedział, że da mu pewną radę, dzięki której zyska zdecydowanie więcej klientów o ile zapłaci za usługę 1000 zł. Zrozpaczony fryzjer wzruszył ramionami stwierdziwszy, że nie ma takiej kwoty do wydania, więc trener biznesu zaproponował poradę bez żadnych opłat, jednak jeśli jego rada zadziała fryzjer zapłaci 1500 zł. Zadowolony fryzjer nie zastanawiał się długo i zgodził się. Trener biznesu szepnął mu coś do ucha i wyszedł. Fryzjer zrealizował polecenia trenera biznesu i kilka dni później jego sprzedaż poszybowała w górę.

Co takiego doradził mu Trener?

Doradził mu, aby zrobił większy szyld niż konkurencja z napisem “poprawiam po strzyżeniu za 25 zł”

Jaki z tego morał?

Warto współpracować z ludźmi, którzy mają większe doświadczenie niż my, w dziedzinie którą chcemy rozwinąć. Zastanów się, czy to co robisz służy innym i czy rozwiązujesz ludzkie problemy. Każdy biznes oparty o chęć wspierania i pomagania innym ludziom może odnieść sukces. Zastanów się czy to co robisz przynosi rezultaty, czy warto posłuchać rady eksperta i być bardziej efektywnym.

6. ZASOBY, CZYLI LUDZIE, CZAS, PIENIĄDZE.

Ludzie – jakie kompetencje powinni mieć ludzie, którzy powinni z Tobą działać?

Podstawowym błędem przedsiębiorców jest zatrudnianie ludzi bez jakichkolwiek umiejętności. Myślisz, że ich czegokolwiek nauczysz.

Wydajesz swój czas, wydajesz swoje pieniądze, po to by praktykant mógł uczyć się na swoich błędach popełnianych w Twoim biznesie. Ma to sens? I tak i nie. Jedni uczą się szybciej, drudzy uczą się wolniej. Dobrze jest zatrudnić takie osoby, które mają kwalifikacje i przydatną wiedzę. Szukaj ludzi lepszych od Ciebie w dziedzinie, którą potrzebujesz rozwinąć w Twoim biznesie. Dla przykładu, jeśli chcesz mieć fajny marketing i dobrze prosperujące social media, nie powierzaj tego zadania laikowi.

Pieniądze:

Koszty, z jakimi musisz się liczyć to:

  • koszty jednorazowe, czyli te kiedy zakładasz własną działalność gospodarczą, wpis do rejestru, założenie strony internetowej, marketing, ulotki komputer, telefon, wyposażenie biura itd.
  • koszty stałe, które będziesz ponosić co miesiąc, czyli koszty wynajmu biura, telefonu, reklam w internecie, produktu.
  • i koszty zmienne, które także będziesz ponosić co miesiąc, zalicza się do nich między innymi koszty prowizji, koszty logistyczne w zależności od zamówień itd.

Podstawą twoich źródeł finansowych musi być marketing, czyli dźwignia handlu, aby twoja praca nie szła na marne i aby rozwijać biznes. Każda złotówka wydana na marketing powinna dać Ci 10zł przychodu od klientów. Pod tym kątem ważne jest byś nie kierował go do wszystkich, tylko konkretnych odbiorców, o czym mowa była w pierwszym punkcie.

Jeżeli masz za duży zespół i nie umiesz nim odpowiednio zarządzać, może Ci to przysporzyć dużo kłopotów i marnotrawstwa czasu. Czasem lepiej go ograniczyć i działać efektywniej.

7. HARMONOGRAM, SYSTEM

czyli system w biznesie. Jest to pewna forma instrukcji obsługi, aby zautomatyzować twój biznes. Musisz to mieć, aby za kilka lat biznes ten sprzedać albo wrzucić we franczyzę, żeby był na giełdzie albo był dochodowy.

Potrzebujesz opisu stanowisk każdego z twoich pracowników. Wypisujesz konkretne zadania, którymi dana osoba powinna wykonywać.

Przykładowo:

Stanowisko: Event manager spotkań.

Zadania:

  • organizacja spotkania,
  • lista uczestników,
  • rejestracja,
  • dbanie o plan spotkania itd.

Dopiero jak stworzysz wszystkie stanowiska, zastanawiasz się którego człowieka dopasować do tego stanowiska. Dobrym sposobem na to jest test osobowości, który pokaże ci która osoba będzie odpowiednia do konkretnych zadań, aby nie zmarnować czasu na nieodpowiednie dostosowanie pracy do osobowości.

8. BUDŻET, FINANSE, RYZYKO BIZNESOWE

Na ten krok składają się dwa elementy:

  • prognoza przychodów, którą powinnaś wykonać
  • ceny produktu = czas + twoje umiejętności + twoja inwestycja w reklamę, marketing + twoje błędy, których inni unikną.

RYZYKO BIZNESOWE – Czyli wszystko to, co może pójść nie tak. Wypisz te elementy, ponieważ musisz sobie zdawać z tego sprawę oraz z tego jakie pieniądze możesz stracić.

Pamiętaj, że wszystko czego potrzebujesz i co jest podstawą, aby osiągnąć sukces w biznesie to 100 % zaangażowania – bez tego ani rusz= jest to podstawa progresu i zdobycia celu.

Pomyśl, o ile wzrośnie Twój biznes, jeśli napiszesz skuteczny biznesplan i wdrożysz go w życie?

O ile wzrośnie Twój biznes, jeśli wyeliminujesz najczęściej popełniane błędy.

05.10.2018 organizuje szkolenie pt.: “Strategia sprzedażowa i marketingowa dla Twojej firmy – schemat wdrożenia, który wzniesie Twoją firmę na wyższy poziom.”

Jeśli jesteś przedsiębiorczą kobietą i chcesz dowiedzieć się jak usprawnić Twoją firmę, aby sprzedaż stale rosła, bez Twojego czasu zaangażowanego w sprzedawanie, dołącz do nas.

To szkolenie to dźwignia dla Twojego biznesu.

Jeśli:

  • Prowadzisz własny biznes
  • Chcesz wznieść go na wyższy poziom
  • Chcesz otaczać się środowiskiem ambitnych, przedsiębiorczych kobiet i wzrastać w biznesie
  • Chcesz znaleźć wsparcie kobiet, które borykają się z takimi samymi problemami jak Ty i je rozumieją
  • Chcesz mieć firmę, która daje Ci coraz więcej pieniędzy, czasu i spokoju

Dołącz do nas. Na szkoleniu poznasz nowych ludzi i zyskasz partnerów do współpracy. Zbudujesz rozpoznawalność swojego biznesu, co w konsekwencji przełoży się na jego rozwój.

Dlaczego warto?

  • Nauczysz się pracować NAD biznesem
  • Przestaniesz być niewolnikiem Twojej firmy
  • Uprościsz zarządzanie i usystematyzujesz biznes
  • Sprzedaż w Twojej firmie będzie stale rosnąć, bez Twojego czasu zaangażowanego w sprzedawanie i kontrolowanie pracowników
  • Wyeliminujesz najczęściej popełniane błędy przy prowadzeniu działalności gospodarczej
  • Poznasz system, który zoptymalizuje Twoją sprzedaż na lata
  • Będziesz zarabiać więcej pieniędzy w krótszym czasie, dzięki strategii Kaizen

W końcu zrobisz coś dla siebie (a nie tylko dla swojej rodziny), spędzisz produktywnie czas w gronie przedsiębiorczych kobiet. Ilość miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń. rejestracja: www.kobietawbiznesie.pl

To szkolenie ma formę WARSZTATU, otrzymasz gotowy schemat przygotowania strategii marketingowej i sprzedażowej, abyś odzyskała swój czas i przestała być niewolnikiem swojego biznesu.

 

Autorka: Aneta Wątor

 

Show Buttons
Hide Buttons