7 sposobów Jak promować kobiecą markę w social media?

W tym artykule poznasz sprawdzone sposoby na skuteczną promocję marki w mediach społecznościowych. Artykuł ma na celu pomóc w promowaniu marki kobiecej, ale większość wskazówek sprawdzi się bez względu na płeć.

W pierwszej kolejności skupię się na metodach darmowych, wykorzystujących zasięg organiczny.

Promocję swojej marki rozpocznij od zastanowienia się, jakie media społecznościowe wybrać. Jest to częste pytanie, które słyszę od osób rozpoczynających swoją przygodę z działalnością online.

„Czy powinnam być we wszystkich mediach społecznościowych?”

Odpowiedź brzmi: tak.

Oczywiście świetnie byłoby być we wszystkich mediach społecznościowych i zamieszczać tam codziennie swoje publikacje, ale szczerze mówiąc jest to nieosiągalne dla osób początkujących i bez inwestowania środków pieniężnych.

Dlatego moja rada brzmi: Wybierz jeden kanał społecznościowy, najlepiej taki, z którego korzystają Twoi potencjalni klienci, poznaj jego mechanizmy i zacznij aktywnie działać. Dopiero kiedy osiągniesz zamierzone rezultaty, będziesz mogła poszerzać swoje wpływy i dodawać kolejne kanały.

Pierwszy sposób aktywnej promocji to networking online

Świetnym miejscem do networkingu są na przykład grupy tematyczne na Facebooku. Znajdź kilka grup w Twojej niszy, zapisz się do nich, a następnie wybierz 2-3, w których będziesz codziennie aktywna. Wystarczy poświęcić na to około 60 minut dziennie lub 2 razy po 30 minut. W tym czasie postaraj się aktywnie uczestniczyć w życiu grupy, odpowiadać na pytania członków, dzielić się swoją wiedzą. Zobaczysz jak w bardzo krótkim czasie to zaprocentuje i ludzie sami zaczną nawiązywać z Tobą kontakt i polecać Cię innym jako eksperta.

W różnych grupach często organizowane są promocyjne dni, wątki, specjalne wydarzenia. Najlepiej spisz sobie, kiedy mają one miejsce (zazwyczaj są cykliczne) i regularnie się w nich promuj, zgodnie oczywiście z regulaminem każdej grupy.

Jeżeli szukasz przykładów to w mojej grupie na Facebooku: Social Media Tools & Templates, co tydzień organizuję REKLAMOWĄ ŚRODĘ. W grupie Oli Budzyńskiej: Biznes online i blogowanie od kuchni by PSC każdy pierwszy wtorek miesiąca jest dniem reklam.

Na Facebooku znajdziesz również bardzo dużo kobiecych grup wspierających kobiece biznesy, jak na przykład: Biznes kobiecym okiem – Szczęśliwe w biznesie, Szpilki po godzinach – biznes, społeczność, rozwój czy Hakerki Sukcesu Bootcamp Strategia Biznesu Online.

Następnym krokiem jaki możesz podjąć jest utworzenie własnej grupy i budowanie społeczności w Twojej niszy. Jest to świetny sposób, aby dotrzeć ze swoją ofertą bezpośrednio do osób najbardziej nią zainteresowanych.

Kolejna podpowiedź – bierz udział w tzw. Link Party, czyli wymianie linków. Zabawa polega na wzajemnym polecaniu się, komentowaniu, udostępnianiu swoich postów i odwiedzaniu profili. Aby takie działanie przyniosło wymierne korzyści, ważne jest, abyś wybrała Link Party, które będą dotyczyły Twojej niszy.

Uczestnicząc aktywnie w grupach na Facebooku i poznając nowe osoby, być może zostaniesz zaproszona do udziału w wywiadach, podcastach, konferencji online czy grupowych wydarzeniach.

Poniżej przykład jednej z takich konferencji, w której miałam przyjemność uczestniczyć. Była to: Konferencja Biznes Kobiecym Okiem II Edycja. Razem z 13 innymi ekspertkami podpowiadałyśmy uczestnikom konferencji jak rozwijać własne firmy. Konferencja była przygotowana w formie gotowego produktu cyfrowego, a jej promocja odbywała się przez social media.

Drugi sposób promocji to tzw. Lead Magnet, czyli darmowy prezent

Metoda polega na wymianie. Ty dostarczasz darmowy produkt, a w zamian odbiorca podaje swój adres email. Przykładem mogą tu być drogerie i salony kosmetyczne oferujące darmowe próbki kosmetyków do testowania.

Analogicznie działa to w świecie social media – udostępniasz darmowe materiały lub fragmenty swoich płatnych produktów, a odbiorca, jeżeli będzie zadowolony, wróci po pełnopłatny produkt.

Ta metoda ma jeszcze jedną zaletę – od razu budujesz swoją listę mailingową. I pomimo rozwoju technologii, botów i automatyzacji, to dzięki liście mailingowej zarabiasz największe pieniądze.

Oto kilka podpowiedzi, jak organicznie reklamować swój Lead Magnet w social media:

  • Napisz serię postów lub nagraj serię krótkich wideo pokazujących Lead Magnet w użyciu i informujących o jego zaletach i korzyściach
  • Wykorzystaj miejsca w social media, w których możesz umieścić stosowne informacje. Na Facebooku będzie to zdjęcie w tle z opisem, linkiem przekierowującym do strony internetowej i z przyciskiem CTA – Call To Action. Na Instagramie zmień opis w Bio i wstaw link do swojej oferty, utwórz wyróżnione Relacje. Na Pintereście stwórz polecane tablice, które będą wyświetlane jako pierwsze.
  • Nie zapomnij również o profilach prywatnych w mediach społecznościowych. W nich również możesz wykorzystać kilka miejsc na zamieszczenie informacji o swojej darmowej ofercie

Trzeci sposób promocji to skorzystanie z bota w Messengerze

Ta metoda działa tylko na fanpage’ach, czyli stronach firmowych na Facebooku. Możesz zbudować prostego bota w darmowych programach Chatfuel czy Manychat i następnie podłączyć go do swojego fanpage’a.

Bota możesz zaprogramować tak, aby automatycznie odpowiadał na komentarze wpisywane pod postami na Facebooku. Odbiorca po napisaniu komentarza otrzyma wiadomość w Messengerze. W takiej wiadomości możesz wysłać dodatkowe materiały, kupony rabatowe, specjalne oferty, itp.

Jest to bardzo prosty sposób na zwiększenie zaangażowania odbiorców pod Twoimi postami i zwiększenie tym samym zasięgów organicznych Twoich wpisów.

Czwarty sposób to zorganizowanie konkursu

Konkursy są świetnym sposobem na dotarcie do nowych odbiorców, zwiększenie zaangażowania i organicznych zasięgów.

Organizując konkurs pamiętaj tylko, że każdy konkurs musi być zgodny z regulaminem platformy, na której go organizujesz. Regulaminy platform różnią się między sobą, dlatego ważne jest, aby za każdym razem sprawdzić i dopilnować wszystkich niezbędnych formalności.

Piąty sposób to przeprowadzenie wyzwania lub zorganizowanie szkolenia online

Wyzwania są świetnym sposobem na budowanie społeczności i pozyskiwanie nowych odbiorców. Warto przygotować się do takiego przedsięwzięcia z dużym wyprzedzeniem, nagłośnić je i zebrać grono zainteresowanych osób.

Wyzwanie może być 1-2-3-4-5 dniowe. Obecnie raczej nie robi się dłuższych wyzwań. Celem wyzwania jest zbudowanie świadomości Twojej marki i pozyskanie nowych klientów.

Pamiętaj, że nie każdy odbiorca zostanie od razu Twoim klientem. Najczęściej jest to proces długotrwały prowadzący ścieżką: Know-Like-Trust-Buy, czyli Poznaj mnie – Polub mnie- Zaufaj mi – Kup od mnie.

Szósty sposób na promocję w social media

Ostatnia metoda polega na wyjściu poza kanały społecznościowe i promowaniu tych kanałów w innych miejscach. Jeżeli posiadasz stronę internetową czy firmowy blog, koniecznie dodaj odpowiednie wtyczki przekierowujące do Twoich social media.

Na swojej stronie internetowej wstaw przyciski, umożliwiające czytelnikom udostępnianie treści z Twojej strony w wybranych kanałach społecznościowych.

Aby budować zasięgi i pozyskiwać nowych obserwatorów umieść specjalne widgety, dzięki którym będzie można polubić Twoje profile jednym kliknięciem myszki.

Jeżeli prowadzisz newsletter, nie zapomnij umieścić w stopce linków kierujących do Twoich social media oraz informacji o publikowanych tam nowościach, konkursach, wydarzeniach.

Poznałaś sześć darmowych sposobów na promowanie kobiecej (i nie tylko) marki w social media.

Na koniec wspomnę jeszcze o ostatniej, siódmej metodzie, którą jest płatna reklama.

Obecnie możesz reklamować swoje produkty i usługi w większości serwisów społecznościowych. Te najpotężniejsze i dające największy zwrot to oczywiście Facebook i Instagram. Ale nie zapomnij, że możesz również skorzystać z reklamy na kanale YouTube i od zeszłego roku również na Pintereście.

O czym należy pamiętać, to specyfika każdego serwisu i specjalne wytyczne dotyczące reklam.

Każdy serwis społecznościowy ma opracowane własne zasady, które należy respektować i poznać przed wypuszczeniem pierwszej reklamy. Niestosowanie się do tych wytycznych może spowodować odrzucenie reklamy (nie zostanie ona zatwierdzona), wstrzymanie reklamy już transmitowanej (jeżeli okaże się, że narusza ona regulamin) lub nawet zablokowanie konta.

Plusy korzystania z płatnej promocji są bardzo duże. Możesz w krótkim czasie za relatywnie niewielki koszt dotrzeć do precyzyjnie określonej grupy odbiorców, która jest Twoją idealną grupą docelową. Serwisy społecznościowe gromadzą ogromne ilości danych o swoich użytkownikach i korzystając z reklam, możesz wykorzystać ich zasoby.

Reklamując się w tradycyjnych mediach typu telewizja, radio, prasa, docierasz często do osób przypadkowych, które nie są w Twojej grupie docelowej.

Kolejny plus płatnej reklamy to retargeting. Retargeting polega na reklamowaniu się do osób, które weszły już w kontakt z Twoją firmą. Możesz wyświetlić reklamy osobom, które były na Twojej stronie internetowej, kupiły produkty, dodały produkty do koszyka, ale nie sfinalizowały zakupu, były aktywne na Twoim fanpage’u, itp.

Ale największa potęga reklam kryje się w możliwościach tworzenia grup podobnych odbiorców, tzw, lookalike. Na podstawie danych zbieranych przez media społecznościowe, możesz stworzyć grupy odbiorców, które będą podobne do Twoich klientów, do osób, które kupiły konkretny produkt, spędziły określony czas na Twojej stronie, obejrzały x% Twojego filmu, zapisały się na newsletter, itp.

Jak sama widzisz, potęga mediów społecznościowych jest nie do przecenienia, jeżeli chodzi o precyzyjne targetowanie i docieranie do określonych grup odbiorców.

Podsumowując

Co zatem wybrać? Czy próbować promocji organicznej, angażującej Twój czas, czy postawić na promocję płatną i laserowe targetowanie?

Odpowiedź jak zwykle leży gdzieś pośrodku. Jeżeli dopiero zaczynasz polecam rozpocząć od promocji organicznej, przeznaczyć na to trochę czasu, poznać wybrany kanał społecznościowy i mechanizmy jego działania.

Przy okazji masz szansę poznania nowych osób z Twojej branży, być może nawiążesz ciekawe współprace i znajdziesz pierwszych klientów online.

Kolejnym etapem w Twoim rozwoju powinna być inwestycja w płatną promocję, budowanie społeczności, retargeting i ponowne reinwestowanie zysków z reklam w kolejne reklamy płatne. Dzięki takiej strategii masz szansę naprawdę wypromować swoją markę w mediach społecznościowych i zdobyć bardzo duże zasięgi. I tego Ci życzę.

Mam nadzieję, że wdrożysz u siebie przynajmniej część prezentowanych w tym artykule sposobów i przyniosą one pożądane efekty.

 

 

Agata Nesteruk

www.socialmediatools.pl

Specjalistka w zakresie visual content i social media. Od kilku lat zafascynowana nowymi technologiami i trendami w świecie online. Pomaga oswoić świat cyfrowych narzędzi i pokazuje jak kreatywnie prowadzić biznes online wykorzystując najnowsze aplikacje, programy i platformy. Szybko, strategicznie i skutecznie.

 

 

Show Buttons
Hide Buttons