Port Gdynia otwiera nowy rozdział w transporcie handlowo- pasażerskim

 

 

Port Gdynia to ważny węzeł transeuropejskiej sieci transportowej. Stanowi on naturalne przedłużenie Korytarza Bałtyk Adriatyk w kierunku Skandynawii łącząc Polskę ze Szwecją poprzez Autostradę Morską Gdynia – Karlskrona. Spółka wraz z długoletnimi partnerami ze Szwecji pragnie rozwijać współpracę i efektywniej łączyć potencjały gospodarcze Skandynawii oraz Europy Środkowo-Wschodniej.

Zwiększona dostępność transportowa podnosi konkurencyjność portu, umożliwiając przyciąganie ładunków i inwestycji kapitałowych oraz ich kształtowanie w taki sposób, aby oddziaływały na rzecz trwałego rozwoju portu. Sprawny dostęp stwarza możliwości budowania kolejnych powiązań ekonomicznych oraz relacji biznesowych.

Budowa Publicznego Terminalu Promowego jest największą, od blisko 50 lat, inwestycją realizowaną w Porcie Gdynia, której generalnym wykonawcą jest Korporacja Budowlana Doraco sp. z o.o.

Inwestycja przyczyni się do przyjmowania większych  promów o długości do 240 m oraz skrócenia czasu związanego z zawinięciem statku do portu (czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut).

 Ważnym komponentem nowego terminalu będzie możliwość zasilania prądem promów podczas postoju, co  wpisuje się w ideę Green Port. Takie rozwiązanie wyklucza całkowicie emisję spalin podczas postoju, co tym bardziej ma znaczenie dla portu usytuowanego w mieście. Lokalizacja terminalu – przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Usytuowanie terminala niesie za sobą również inne korzyści, wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Oszczędność czasu oraz polepszenie dostępności transportowej, to znaczące aspekty łańcucha logistycznego, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu.

Projekt „Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia” obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m3 i magazynu 7 tys. m3, przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m². Oprócz tego DORACO wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. -Na nowym terminalu skorzysta zarówno port jak i miasto Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych oraz powstanie nowych miejsc pracy Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska-Skandynawia w ramach korytarza TEN-T – komentuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

9 czerwca 2020 roku uroczyście zawieszono wiechę na najwyższym stropie  budowy

Wiecha zawieszona na budynku Publicznego Terminalu Promowego nawiązywała tematycznie  do symboli  morskich. Składała się z dwóch kręgów, krąg główny o średnicy 120 cm  był imitacją koła sterowego, a nad nim wisiał przyozdobiony kwiatami krąg pośredni. Całość została wciągnięta symbolicznie na najwyższy punkt budowy. To kolejny innowacyjny symbol po kamieniu węgielnym, który był imitacją kotwicy z transatlantyka MS Piłsudski, siostrzanej jednostki MS Batory, które cumowały przy historycznym nabrzeżu francuskim. Wiecha wykonana została przez podopiecznych Warsztatu Terapii Zajęciowej przy Stowarzyszeniu osób z wadą słuchu Cisza.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia w ramach realizacji polityki Społecznej Odpowiedzialności Biznesu angażuje się w różnego rodzaju formy wsparcia lokalnej społeczności. Jako firma zaangażowana, na pierwszym miejscu stawia realne wsparcie w bezpośrednim kontakcie z organizacją.  

Pracownicy Portu Gdynia aktywnie wspierają Stowarzyszenie CISZA oraz miejskie hospicjum i szpitale poprzez organizowanie zbiórek rzeczowych i finansowych dla potrzebujących placówek.

– „Jesteśmy częścią lokalnej społeczności od prawie stu lat, a standardy CSR to element zarządzania strategicznego. Aktywności prowadzimy w ramach zrównoważonego rozwoju, realizujemy cele biznesowe z poszanowaniem potrzeb najbliższego otoczenia”– mówi Adam Meller – Prezes ZMPG S.A.

Po raz kolejny mamy przyjemność współpracować z Portem Gdynia, realizując projekt, charakteryzujący się szerokim spektrum prac. Wykonujemy zarówno obiekty kubaturowe – jak ten najważniejszy – budynek terminalu, a także prace drogowe, kolejowe i hydrotechniczne. Te ostatnie, mimo że wizualnie mniej spektakularne, wymagają dużego doświadczenia kadry wykonawczej – mówi Karol Zduńczyk, Prezes Zarządu DORACO. – Cieszy fakt, iż mimo trudnych ostatnich kilku miesięcy, wszystkie działania udało nam się zrealizować w założonym wcześniej terminie.

Zakończenie prac zaplanowano na 2021 rok, a wartość inwestycji to ok.290 mln PLN, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116.837.137,67 PLN.

Zachęcamy wszystkich zainteresowanych  do oglądania aktualnego obrazu  z kamery na stronie Portu Gdynia – www.port.gdynia.pl

 

 

http://www.port.gdynia.pl

 

Show Buttons
Hide Buttons