Promowanie lokalnego biznesu w ramach employer branding.

 

Termin „employer branding” jest już dzisiaj bardzo dobrze znany i mocno zakorzeniony w głowach osób zarządzających marką. EB, koncentruje się na budowaniu wizerunku firmy jako dobrego pracodawcy. Dobrego, czyli takiego u którego CHCEMY pracować i zgłaszamy się do niego z własnego wyboru, a nie takiego, u którego pracować MUSIMY, bo innego wyboru nie mamy. Hasło „pracodawca z wyboru” bardzo często pojawia się w definicjach „employer branding”, a sama strategia dotyczy przede wszystkim działań HR-owych oraz PR-owych. Jak odpowiednio ją wdrożyć w przypadku promowania lokalnego biznesu? Oto kilka wskazówek.

Sprawdź, jak postrzegają Cię Twoi obecni pracownicy

Każdy pracodawca mógłby powiedzieć, że pracownik jest dla jego firmy najważniejszym zasobem. Jednak, czy faktycznie ta teoria pokrywa się z praktyką? Okazuje się, że niekoniecznie. Tylko nieliczne firmy badają jak wypadają w oczach pracowników, a bez tego kroku wdrażanie strategii „employer branding” będzie pustą PR-ową wydmuszką. Co więcej, jeśli będziesz promować się jako godny pracodawca, stawiający swoich pracowników na pierwszym miejscu, podczas gdy w rzeczywistości twój personel nie jest zadowolony z warunków pracy, możesz na lata pogrążyć swój wizerunek i zrobić prawdziwy czarny PR, który wybielić będzie niesamowicie trudno. Jest to szczególnie ważne w kontekście promowania biznesu lokalnego, czyli takiego, który swoje działania skupia wokół określonej społeczności na określonym regionie – gminy, powiatu itd. Zatem w takich warunkach informacje o biznesie czy jego kulisach, a także oferowanych warunkach pracy rozchodzą się znacznie szybciej niż w przypadku większych firm, docierających ze swoim produktem czy usługą do klienta globalnego. Poza tym warto pamiętać o fakcie, że niezadowolony pracownik będzie mógł wystawić Ci recenzję w Internecie, np. na lokalnym forum czy grupie lokalsów na FB, a z taką negatywną opinią bardzo ciężko później dyskutować w taki sposób, by nie narazić się na kolejne ataki.

Zanim więc zaczniesz mówić i pisać o sobie jako o pracodawcy dbającym o swoich pracowników, sprawdź najpierw czy Twoi pracownicy rzeczywiście uważają Cię za godnego pracodawcę. Przeprowadź stosowne ankiety, oczywiście anonimowe i zapewnij swoich pracowników, że ich opinie posłużą jedynie do wyciągnięcia wniosków na przyszłość. Możesz również poszukać opinii o swoim biznesie w sieci – być może ktoś już gdzieś napisał, co sądzi o pracy w Twojej firmie.

Popraw to, co nie działa

Gdy już przeprowadzisz stosowne badanie, wyciągnij z niego wnioski i wprowadź je w życie. Musisz mieć jednak odwagę cywilną zmierzyć się z tym, jak naprawdę odbiera Cię Twój zespół. To może nie być łatwe, ale jeśli zależy Ci na prawdziwym i szczerym employer brandingu, powinieneś być gotowy na wszystko, by tylko poprawić warunki bytowe osób pracujących dla Ciebie.

Może się np. okazać, że pracownikom nie odpowiada ich pensja. Czy będziesz gotowy ją podnieść kosztem np. swojego dochodu? Być może obecni pracownicy nie są zadowoleni z systemu zarządzania, który wdrożony jest w firmie. Czy będziesz gotowy poświęcić czas i energię na jego zmianę? A co, jeśli pracownicy powiedzą, że ich szef wykazuje się złym traktowaniem? Musisz więc być gotowy zmierzyć się z trudną prawdą o sobie i swojej firmie.

Spraw, by Twoi pracownicy czuli się u Ciebie naprawdę dobrze

Nie poprzestawaj na wprowadzaniu zmian, które zostały Ci zasygnalizowane przez pracowników. Zrób dla nich jeszcze więcej niż to obowiązkowe minimum! A co takiego możesz jeszcze zrobić? Opcji jest bardzo dużo. Możesz np. zorganizować comiesięczną dobrowolną integrację, fundując swojemu zespołowi jakąś ciekawą rozrywkę – może wspólna wycieczka do winnicy? Albo wypad do teatru lub na kolację? Dobrym sposobem będzie też zapytanie ludzi z firmy czego by oczekiwali i potrzebowali, by bardziej się ze sobą zintegrować. Możesz również zapewnić im dodatkowe benefity pracownicze, takie jak zniżki na produkty czy usługi Twojej firmy dla nich i dla ich rodzin lub w postaci karty sportowej.

Jeśli np. Twój lokalny biznes ulokowany jest w miejscu, gdzie ciężko dotrzeć, zaoferuj swoim pracownikom darmowy transport, który ułatwi im codzienne dotarcie do pracy. Ciekawym rozwiązaniem na wewnętrzny firmowy employer branding jest również wspieranie pracowników w rozwoju ich talentów. Jeśli widzisz, że dana osoba się czymś wyróżnia zaproponuj jej ufundowanie szkolenia z tego zakresu. Taka osoba zobaczy wtedy, że Tobie naprawdę na niej zależy i chcesz ją wspierać.

Nie zapominaj też o regularnym, ale niewymuszonym chwaleniu swojego zespołu – kierowanie do pracowników pozytywnych komunikatów o ich sukcesach sprawi, że poczują się u Ciebie naprawdę dobrze, poczują się docenieni i wartościowi dla firmy.

 

Nie zapomnij o zewnętrznym employer brandingu

Zewnętrzny employer branding to nic innego jak komunikacja między Tobą a osobami zainteresowanymi pracą w Twojej firmie. Taką komunikację najłatwiej prowadzić za pośrednictwem Social Media. Wykorzystaj więc swoje portale społecznościowe do pokazywania jakim pracodawcą jesteś. Bardzo dobrym medium do tego typu działań jest oczywiście Facebook, ale też Instagram, gdzie możesz pokazywać życie swojej firmy „od kuchni”.

Zewnętrzny employer branding to również dobrze zaplanowane i przeprowadzone działania rekrutacyjne. Szukasz obecnie nowych pracowników do swojego zespołu? Postaw na dobrze napisane, zachęcające ogłoszenie i nie zapomnij o informacji zwrotnej dla potencjalnych kandydatów! Nawet jeśli nie będziesz zainteresowany daną osobą, napisanie kilku słów zwrotnych czy też ustawienie automatycznej odpowiedzi będzie strzałem w dziesiątkę. Pozostawienie kandydatów bez jakiejkolwiek odpowiedzi może negatywnie wpłynąć na Twój wizerunek jako dobrego pracodawcy, szanującego swoich pracowników.

W celach rekrutacyjnych bardzo dobrym rozwiązaniem dla lokalnego biznesu jest wykorzystanie możliwości zamieszczenia oferty pracy na Facebooku. Dzięki podpięciu na fanpage specjalnej zakładki „oferty pracy” i umieszczeniu tak ogłoszeń masz szansę na dotarcie do całej lokalnej społeczności zgromadzonej na FB. Ofertę pracy możesz też płatnie promować, by dotrzeć do potencjalnie zainteresowanych. Jako specjaliści, bardzo polecamy to rozwiązanie! Sprawdza się u nas za każdym razem, gdy pomagamy klientom w procesie rekrutacji pracowników.

Kluczem zatem do promowania lokalnego biznesu w ramach strategii employer branding jest autentyczne poszanowanie dla pracownika, jego potrzeb i oczekiwań. Jeśli zatem nie jesteś gotowy na zmiany w swojej firmie, o których sygnalizuje Ci zespół, odpuść promowanie się w ramach strategii EB. Jedyne, co wtedy osiągniesz to kryzys wizerunkowy, który może zaważyć na losach Twojej firmy.

 

Klaudia Kolman
Social Media Specialist w Up&More

Absolwentka kulturoznawstwa, aktualnie w trakcie studiów na kierunku Psychologia. Odpowiedzialna za prowadzenie firmowych profili na Facebooku, Instagramie oraz Linkedin, ciągle poszerzająca swoją wiedzę i horyzonty. W jej portfolio znajdują się takie marki jak Honda Plaza, Delsey Poland, Home Invest, Lidex, Lula Pink czy Secret Place. Łączy zamiłowanie do social mediów z pasją do branży erotycznej.

 

Show Buttons
Hide Buttons