Solidność buduje zaufanie

O rynku opakowań jednorazowego użytku oraz o tym, jak stworzyć perfekcyjnie działające przedsiębiorstwo opowiada Gabriela Kośmider, właścicielka Gabi-Plast. Firma jest wielokrotnym laureatem programów CBCK, w tym platynowego certyfikatu Firma Roku oraz tytułu Polish Exclusive 2016.

Stworzyła Pani jedną z najprężniejszych firm produkujących plastikowe opakowania w Polsce. Zaczynała Pani jednak 30 lat temu jako jednoosobowy zakład rzemieślniczy, produkując w prywatnym domu… Wiele firm nie udaje się przebić, co zadecydowało o Pani sukcesie?

Byłam młodym człowiekiem w latach osiemdziesiątych i chciałam żyć lepiej. Dużo podróżowałam i widziałam ten inny świat. Dzięki potrzebie stworzenia czegoś nowego i pracowitości stworzyłam podstawy dzisiejszej firmie. Od samego początku konsekwentnie pracuję w branży opakowań. Dbam o wysoką jakość oferowanych produktów. Jako firma o długoletnich tradycjach dbam o utrzymanie swojej pozycji na rynku, a przede wszystkim o wiarygodność u klientów i dostawców. Solidność to podstawowy element budujący zaufanie. To hasło towarzyszy mi od początku i to właśnie  sumienność, lojalność i obowiązkowość w pracy zapewne wpłynęły na moją pozycję.

Jakie były najtrudniejsze momenty w pierwszych latach firmy i jak udało się Pani je pokonać?

Było wiele takich momentów. Najtrudniejsze na samym początku było pozyskanie i zdobycie             zaufania klientów na raczkującym rynku opakowań. Krok po kroku skłaniałam firmy do lepszego pakowania swoich produktów. Były momenty, w których miałam wątpliwości odnośnie inwestowania w nowe produkty. Na to wszystko nakładały się też problemy lokalowe, które trzeba było szybko rozwiązywać.

Na szczęście udało się Pani sprostać tym wyzwaniom i rozbudować firmę.

Początek to 1983 r. i niewielkie pomieszczenie 20 m2. Potem, od 1985 r., stopniowa rozbudowa powierzchni produkcyjnej i magazynowej. Zakup kolejnej działki, na której powstawały następne magazyny, nowe pomieszczenia biurowe i ekspozycyjne. Dziś firma zajmuje powierzchnię ok. 9000 m2.

Konkurencja w Pani branży jest niezwykle duża. Co decyduje o przewadze Gabi-Plast?

Dbamy o wysoką jakość oferowanych produktów. Cały czas doskonalimy swój serwis obsługowy. Nasz personel jest dla nas największym kapitałem i współtwórcą sukcesu. Posiadanie aktualnej wiedzy jest warunkiem niezbędnym do osiągnięcia sukcesu, przez to tak ważne jest dla nas ustawiczne szkolenie pracowników.

Jak wygląda współpraca z dostawcami?

Dostawcy naszej firmy to wieloletni partnerzy handlowi, z którymi mamy przyjemność pracować już od kilkudziesięciu lat. Lojalność, terminowość dostaw, wysoka jakość towarów oraz zachowanie płynności finansowej to dla nas priorytety we współpracy. Oczywiście jesteśmy otwarci również na nowe kontakty i chętnie podejmujemy współpracę z młodymi firmami działającymi w branży opakowaniowej.

Kim są Państwa klienci? Gdzie ich Państwo poszukują?

Baza naszych klientów obejmuje kilka tysięcy firm w całym kraju, jak i poza jego granicami. Głównym odbiorcą naszych towarów są hurtownie opakowań, zaopatrujące małą gastronomię oraz producenci żywności. Wyroby produkowane w naszej firmie to przede wszystkim techniczne wytłoczki jednorazowego użytku. Podobnie, jak baza dostawców, również baza naszych klientów to wieloletni partnerzy, z którymi często wiążą nas bardzo przyjazne stosunki. Natomiast nowe firmy trafiają do nas poprzez ogólnopolską reklamę prasową i medialną, udział w prestiżowych konkursach gospodarczych, stronę internetową i inne działania marketingowe.

Czym wyróżnia się Państwa oferta? Czy realizują Państwo niestandardowe zamówienia?

Naszą ofertę wyróżnia kompleksowość – zapewniamy wszystkie towary i produkty, jakie są wymagane, aby w pełni obsłużyć klientów działających w branży żywnościowej, hotelarskiej i gastronomicznej. Centralne położenie miejscowości, w której mieści się nasza firma gwarantuje również dogodne warunki logistyczne, krótki czas dostaw. Dzięki własnej narzędziowni oraz wykwalifikowanej kadrze pracowników jesteśmy w stanie spełnić niestandardowe życzenia klientów poprzez wyprodukowanie wytłoczek na ich indywidualne zamówienia.

Otrzymali Państwo nagrodę w najbardziej prestiżowym Programie w Polsce – Polish Exclusive.

Co świadczy o wysokiej jakości Państwa oferty?

Nagroda, którą otrzymaliśmy to dla nas wielkie wyróżnienie, ale przede wszystkim docenienie pracy, którą wykonujemy już od ponad trzydziestu lat. Na jej sukces składa się praca całego zespołu, jego zaangażowania i oddania dla firmy. To dzięki temu mogliśmy osiągnąć tak wysoki poziom usług. Dbałość o klientów poprzez zapewnienie perfekcyjnej obsługi, terminowość dostaw, brak reklamacji, stałe poszerzanie oferty handlowej, szkolenia i działania marketingowe to główne źródła wysokiej jakości oferty. Wpływa na nią również idealna współpraca z dostawcami, którymi są najlepsze firm z branży opakowaniowej, stała kontrola jakości dostarczanego towaru oraz bezwzględnie terminowe regulowanie płatności, zapewniające płynność dostaw dla odbiorców.

Jak zmieniają się trendy i oczekiwania klientów? Jak udaje się Państwu do nich dostosowywać?

Nasze trzydziestoletnie doświadczenie w dostarczaniu opakowań jednorazowego użytku można podzielić na trzy kolejne etapy. Pierwszym było zapewnienie dostaw dla rynku małej gastronomii, głównie w okresie letnim, więc były to opakowania do lodów oraz kubki do napojów. W ówczesnym okresie widoczna była sezonowość zapotrzebowania na te produkty. Drugi etap to okres, w którym nastąpiła wielka przemiana na rynku żywnościowym oraz gastronomicznym, wymogła ona na rynku opakowaniowym zapewnienie dostatecznej ilości towarów dostępnych całorocznie. Obecnie opakowania jednorazowe są dostępne w każdym miejscu, gdzie mamy do czynienia z żywnością i jej produkcją, przechowywaniem oraz serwowaniem. Stale dostosowujemy się do oczekiwań klientów poprzez prowadzenie analiz sprzedaży, śledzenie trendów, podążamy za nowościami, proponujemy nowe rozwiązania.

Jak ocenia Pani perspektywy rozwoju w swojej branży?

Branża opakowaniowa jest jedną z bardzo dynamicznie rozwijających się dziedzin gospodarki, głównie dzięki ciągłemu tworzeniu nowych produktów zgodnych z zapotrzebowaniem klientów oraz spełniających wysokie normy środowiskowe. Stosowanie najnowszych technologii, wykorzystywanie wysokiej jakości materiałów oraz dążenie do osiągania jak najlepszych wyników to czynniki, które wpływają na stały rozwój. Branżowe szkolenia, spotkania, targi opakowaniowe przyczyniają się do poszerzania i zapewnienia różnorodności naszej branży.

Jakie są plany firmy na najbliższe lata?

W ciągu najbliższych lat planujemy utrzymanie naszej wysokiej pozycji na rynku opakowaniowym. Będziemy starali się zapewniać najlepszy standard usług poprzez różnorodność oferty, precyzyjność obsługi i terminowość dostaw. Dzięki działaniom marketingowym planujemy pozyskać nowych odbiorców. Stały nadzór nad infrastrukturą, nowoczesne rozwiązania logistyczne, szkolenia, udział w targach oraz konferencjach branżowych pozwolą budować nam ofertę handlową na najwyższym poziom.

 Co Pani zdaniem decyduje o powodzeniu w biznesie – pomysł, styl zarządzania firmą, fundusze czy może ludzie?

Wszystkie wymienione powyżej czynniki decydują o powodzeniu w biznesie. Pomysł to tylko początek, ale jakże ważny, aby rozpocząć działania w branży, którą się czuje i zna się jej realia, stopień konkurencji, zapotrzebowanie rynku. Styl zarządzania firmą to czynnik wypracowany przez lata, opierający się na dobrych zasadach współpracy pomiędzy kontrahentami i stosunkach międzyludzkich. Dobrze zarządzane fundusze, podejmowanie trafnych inwestycji, uczciwość i zaradność w biznesie, ale przede wszystkim zaangażowany zespół – to podstawy do osiągnięcia sukcesu.

Dziękuję za rozmowę.

Marcin Andrzejewski

 

 

 

Zapisz

Show Buttons
Hide Buttons