Wyławiamy rynkowe perełki

O największych projektach promujących przedsiębiorców w Polsce opowiada Elżbieta Michalska, Prezes Centralnego Biura Certyfikacji Krajowej.

W lutym i marcu ruszyły nabory do kolejnych edycji Firmy Roku, Hitu Konsumenta oraz programów branżowych. Jaki jest cel programów prowadzonych przez Centralne Biuro Certyfikacji Krajowej?

Wszystkie nasze programy mają ten sam cel – promocję najlepszych przedsiębiorców działających w Polsce. Naszą misją jest nie tylko nagradzanie tych, którzy są rozpoznawanymi liderami, ale przede wszystkim wyławianie perełek na rynku. Szukamy firm mniej znanych, ale mających w swojej ofercie wyjątkowe, często unikalne na polskim czy międzynarodowym rynku produkty i usługi. Chcemy, aby przedsiębiorcy czuli się doceniani i otrzymywali odpowiednie wsparcie promocyjne, ponieważ to głównie małe i średnie firmy budują PKB Polski. Poprzez certyfikację i wyróżnienia pomagamy budować określony wizerunek, zwiększać świadomość marek, wspieramy działania marketingowe i ułatwiamy nawiązywanie korzystnych relacji w branży.

Na jakie korzyści mogą liczyć przedsiębiorcy?

Laureaci naszych programów, czyli firmy, które pomyślnie przejdą proces weryfikacji, otrzymują prestiżowy certyfikat i prawo dożywotniego posługiwania się Godłem promocyjnym. Certyfikat jest potwierdzeniem wiarygodności firmy i spełniania najwyższych standardów. Z kolei Godło komunikuje pozycję firmy i jakość produktów oraz jest narzędziem wsparcia sprzedaży. Ponadto, jako jedyni na rynku, dajemy roczny pakiet promocyjny, zapewniający dotarcie do mediów i sponsorów, ułatwiający zdobywanie nowych kontrahentów oraz oczywiście klientów. Nasi laureaci otrzymują również pierwszeństwo udziału w corocznej, wielkiej Gali Biznesu organizowanej w Warszawie.

Dla kogo jest Program Firma Roku i co jest oceniane? Czy np. rodzinne firmy mogą sobie pozwolić na udział?

Wielkość firmy ani czas obecności na rynku nie są kryteriami. W Programie oceniamy przede wszystkim rzetelność, pewność transakcji, osiągnięcia i opinię na rynku, podejście do klienta, stosowanie dobrych praktyk. Prowadzimy analizę wizerunkową oraz ekspercką ocenę jakościową. Stosujemy jasne i przejrzyste zasady certyfikacji. Takie same szanse mają więc małe i duże firmy, z wieloletnią tradycją jak i debiutanci. Nie ma również ryzyka poniesienia jakichkolwiek kosztów w razie negatywnej decyzji – rejestracja w programie jest bezpłatna.

Chcemy, aby przedsiębiorcy czuli się doceniani i otrzymywali odpowiednie wsparcie promocyjne

W tym roku wrócił też Hit Konsumenta. Kto może zgłosić się do tego projektu?

Jest to program promujący najlepsze produkty i usługi na rynku, wyróżniające się nie tylko jakością, ale i sympatią konsumentów. Hit Konsumenta kierowany jest do przedsiębiorstw, które pragną potwierdzić, że ich oferta spełnia oczekiwania klientów i cieszy się popularnością. To bardzo istotny program, jeśli chodzi o naszą misję ułatwiania decyzji zakupowych konsumentom. Godło Hit Konsumenta cieszy się zaufaniem i jest ważnym poświadczeniem, że ci, którzy kupili dany produkt byli zadowoleni z zakupu i poleciliby go innym.

Na rynku jest wiele programów promujących firmy, czym Państwa projekty się wyróżniają?

Przede wszystkim gruntowną selekcją laureatów. Nasze wyróżnienia przyznawane są według kryteriów jakościowych, a nie ilościowych. Kandydaci muszą spełniać konkretne wymagania. Koncentrujemy się na satysfakcji klienta, ponieważ to zaufanie konsumentów do naszych znaków buduje ich wartość na rynku.  Dlatego elementem każdego programu jest wielobiegunowe badanie wizerunku marki i opinii klientów, np. poprzez badania marketingowe czy monitoring opinii w internecie.

To, co nas wyróżnia, to też prestiż przyznawanych certyfikatów i nagród. Nasze wyróżnienia i godła promocyjne to cenione na rynku potwierdzenie pozycji firm i ich osiągnięć. Na przykład Polish Exclusive od 8 lat jest najbardziej elitarnym wyróżnieniem w kraju, nie mającym właściwie konkurencji. Podobną pozycję zdobył Best Quality Employer, choć jest młodym projektem, już cieszy się zainteresowaniem i uznaniem pracodawców.

Wspomniała Pani, że CBCK samodzielnie nominuje firmy, na jakiej podstawie?

Tak, śledzimy z uwagą rynek, bierzemy aktywny udział w targach i wydarzeniach branżowych, staramy się dostrzegać wkład firm w rozwój polskiej przedsiębiorczości. Stoimy na stanowisku, że mały i średni biznes to filar polskiej gospodarki i. Wzorem wysoko rozwiniętych krajów powinien odgrywać znacznie większą rolę. A jest to sektor bardzo często niedoceniany, borykający się z wieloma przeszkodami np. prawnymi i zazwyczaj pomijany w mediach.

Jeśli więc dostrzegamy dobrze prosperujące firmy, wyróżniające się np. w regionie, mające bardzo konkurencyjną ofertę, stosujące nowoczesne rozwiązania i zaskakujące kreatywnością – proponujemy im udział w programach. Wielu przedsiębiorców samych nie dostrzega swojego potencjału i osiągnięć. Chcemy, aby poczuli się docenieni i zauważeni, aby mieli możliwość silniejszego zaistnienia na rynku.

W kwietniu rusza też nabór do Programu Best Quality Employer. Komu jest dedykowany?

To projekt promocyjny mający na celu wyróżnienie najlepszych pracodawców w Polsce. Zapraszam do udziału firmy, które pragną budować silną markę na rynku pracy, przyciągać najlepsze talenty. W badaniu BIGRAM Wyzwania Rekrutacji aż 88 proc. pracodawców przyznało, że docenia i rozumie wagę, jaką employer branding pełni obecnie na rynku pracy, i że może on być czynnikiem decydującym o sukcesie prowadzonych rekrutacji.

Jakie kryteria powinien spełniać Laureat BQE?

To wyróżnienie dla firm, które dbają o jasną i uczciwą politykę zatrudnienia, gwarantują stabilność i rozwój, efektywnie zarządzają zespołem i zapewniają dobrą atmosferę pracy.

Dlaczego warto zgłosić się do Programu?

Dla pokolenia dzisiejszych 20-40-latków bardzo ważnym aspektem przy wyborze pracodawcy jest jego renoma. Już nie tylko wynagrodzenie i benefity pozapłacowe mają znaczenie. Dlatego firmy zaczynają przywiązywać wagę do swojego wizerunku. A sukces każdej firmy to ludzie. Mamy szanse z powodzeniem konkurować o najlepszych tylko wtedy, jeśli dbamy o kapitał ludzki i markę pracodawcy.

Naszą misją jest wspierać pracodawców w budowaniu atrakcyjnego wizerunku, co przekłada się nie tylko na proces rekrutacji, ale i na motywację obecnych pracowników. Pracownicy, którzy czują dumę ze swojego miejsca pracy, są skłonni do podejmowania większego wysiłku i stają się pierwszymi ambasadorami firmy.

Dziękuję za rozmowę

Agata Cupriak

 

Show Buttons
Hide Buttons