Zaangażowany pracownik to nie mit

Jednym z największych wyzwań pracodawcy, niezależnie od wielkości firmy, branży, czasu istnienia na rynku jest rekrutacja i utrzymanie najlepszych pracowników. O tym, jak skutecznie rekrutować i angażować pracowników opowiadają Marta Wodzicka i Karolina Czarnecka, trenerki rozwoju osobistego i konsultantki HR

Zakładając własną działalność, zawsze zadajemy sobie pytania: co zrobić, by jak najszybciej realizować zakładane cele i by biznes, na który waśnie się zdecydowaliśmy był dochodowy? Jak udowodnić sobie i innym, że po upływie 2 lat nie poszerzymy niechlubnej statystyki biznesów, które upadły? By tego uniknąć, wykonujemy szereg niezliczonych analiz, rozpoznajemy rynek, badamy konkurencję, robimy doskonały biznes plan, udoskonalamy nasz produkt, określamy grupę docelową, znajdujemy najlepsze miejsce na jego prowadzenie  i dbamy szereg innych technicznych aspektów. W końcu jesteśmy gotowi, pewni, że produkt czy usługa, z którą wchodzimy na rynek jest niepowtarzalny, najlepszy i po prostu bezkonkurencyjny.  Teraz już tylko zatrudnienie pracowników i możemy realizować nasze marzenie i najbardziej ambitne cele.

Umieszczamy ogłoszenie na popularnych portalach, rozpuszczamy wici wśród znajomych i znajomych znajomych, wykorzystujemy swój profil na portalach społecznościowych: praca szuka człowieka i… nic! To właśnie wtedy najczęściej pojawia się ogromna rafa,  o której istnieniu nawet nie myśleliśmy. Według badań prowadzonych m.in. przez firmę doradztwa personalnego HAYS, jednym z największych wyzwań pracodawcy, niezależnie od wielkości firmy, branży, czasu istnienia na rynku jest rekrutacja i utrzymanie najlepszych pracowników.

Czy to naprawdę tak trudne, by zatrudnić człowieka, które spełni nasze wymagania? Takiego, który będzie utożsamiał się z wartościami naszej firmy, który będzie lojalny, uczciwy i  uśmiechnięty? Otóż tak. Rynek pracownika to koszmarny sen, który prześladuje każdego pracodawcę.  Każdego? To dlaczego takie firmy, jak Google, Apple, Skanska czy TVN nie mają takiego problemu i rekruterzy mogą wybierać najlepszych? Najczęstszą wymówką managerów w sytuacji ciągłej rotacji jest oczywiście wynagrodzenie.

Tymczasem wg badań Instytutu Gallupa trzy pierwsze miejsca w rankingu wartości trzymających ludzi w danym miejscu zatrudnienia to: atmosfera, jasne cele i docenienie. Dopiero od czwartego miejsca pojawiają się wartości materialne.

Co w związku z tym możesz zrobić, by Twoi ludzie byli zaangażowani, utożsamiali się z firmą i realizowali Twoje cele?

  1. Po pierwsze rekrutuj pracowników, dla których cele, misja i wartości firmowe są zbieżne z ich własnymi. Zmień myślenie i zadbaj, by pracownicy realizowali nie Twoje cele, ale spraw, żeby Twoje cele były ich celami, Twoja misja była również ich. Jak?  Rozmawiaj, przypominaj, podkreślaj na spotkaniach z zespołem, integruj ludzi wokół wspólnego celu.
  2. Dbaj o dobrą atmosferę pracy, traktuj z szacunkiem każdego człowieka i wykonywaną przez niego pracę, dbaj o równowagę między współpracą a rywalizacją. Nie tylko badania, ale też obserwacje udowadniają, że w zespołach zgranych ludzie osiągają ponadprzeciętne wyniki i często osiągają efekt synergii (2+2>4).
  3. Stawiaj precyzyjnie cele i nie zapominaj z nich rozliczać – doceniaj wybitne osiągnięcia, ale również postępy. Nie obawiaj się też udzielać negatywnej informacji zwrotnej. Pytaj, w czym możesz pracownika wesprzeć i jednocześnie nie podsuwaj gotowych rozwiązań. Pytaj i dawaj czas na odpowiedź. Wówczas pracownicy są bardziej odpowiedzialni za realizację celów.
  4. Daj pracownikowi odczuć, że jest dla Ciebie ważny jako człowiek, traktuj ludzi tak, jak i Ty chciałbyś być traktowany, okaż im swoje zainteresowanie. Miej świadomość, co się u nich dzieje, czym się interesują. Nie bądź jednak zbyt nachalny, tym, którzy potrzebują intymności, nie narzucaj się.
  5. Twoją największą inwestycją powinni być managerowie, którzy dla pracowników są twarzą firmy. Od ich kompetencji i podejścia będzie zależał Twój sukces.
  6. Dbaj o najlepszych. Prawdopodobnie i u Ciebie sprawdza się zasada, że 20 proc. zespołu realizuje 80 proc. celu. To właśnie dzięki nim Twój biznes osiąga sukcesy. Wykorzystuj ich potencjał, angażuj w projekty i doceniaj.
  7. Stwarzaj możliwości rozwoju, rozwijaj kompetencje pracowników, zachęcaj do szukania samemu rozwiązań, ale również organizuj szkolenia. Dzięki nim nie tylko uczysz ich jak lepiej, szybciej, bardziej efektywnie realizować cele, lecz również integrujesz cały zespół i tworzysz „wspólny język”.

Dbając o swoich obecnych pracowników, w przyszłości unikniesz  problemów z zatrudnieniem nowych, bo opinia o tym, jakim jesteś pracodawcą,  idzie w świat.

Skąd to wiemy? Bo przez wiele lat pracowałyśmy jako managerki w korporacjach i rotacja w naszych zespołach nigdy nie przekraczała 5 proc. w skali roku. Od ponad roku wykorzystujemy tę wiedzę i doradzamy właścicielom i menagerom w firmach małych i dużych, jak zarządzać ludźmi, by „ pracownikom chciało się chcieć” i jak wspólnie wykorzystywać potencjał ich biznesów, dzięki wysokiemu zaangażowaniu i niskiej rotacji.

 

Marta Wodzicka, Karolina Czarnecka

Trenerki rozwoju osobistego i konsultantki HR, prowadzą szkolenia dla managerów i zespołów, doradzają kadrze managerskiej w doborze najlepszych rozwiązań z zakresu HR, właścicielki firmy Czarnecka & Wodzicka

Show Buttons
Hide Buttons