4 etapowa promocja eventów w Social Media

Jeżeli myślisz o rozpoczęciu lub rozwinięciu biznesu eventowego, w swojej strategii uwzględnij kanał Social Media i płatne działania reklamowe. Mogą się one okazać znakomitym wsparciem w sprzedaży biletów lub pozyskiwaniu klientów… A kto wie, może ten kanał stanie się głównym źródłem sprzedaży?

Jednak zanim zdecydujesz się na podjęcie jakichkolwiek działań, koniecznie zobacz, z jakich elementów powinna składać się dobra strategia reklamowa w Social Media.

Bezpośrednia sprzedaż biletów – nie tędy droga.

W trakcie ostatnich lat regularnie zgłaszają się do mnie firmy organizujące eventy z prośbą o pomoc, często wręcz z prośbą o ratowanie zagrożonej imprezy. Powód?

Firmy źle oceniają swoją pozycję startową, zgromadzone zasoby i czas, jaki sobie dały na sprzedaż biletów.

Na rynku są różne firmy eventowe. Jedne dopiero powstały i próbują swoich sił w organizacji wydarzeń, inne prężnie działają od lat. Te pierwsze mają niewielką świadomość marki i zaufanie klientów. Te drugie zdążyły już nawiązać relacje z klientami i udowodnić, że ich wydarzenia są świetne.

Ten element w praktyce jest kluczowy i to właśnie od niego w ogromnym stopniu zależą uzyskiwane rezultaty!
Tak samo jest w przypadku zgromadzonych zasobów.

Początkujące firmy starają się dopiero pozyskać osoby zainteresowane, a ich baza zadowolonych klientów jest niewielka. Doświadczone firmy natomiast dysponują już dużymi bazami klientów i jeszcze większymi zasobami osób, które tylko czekają na zakup biletu na właściwe wydarzenie. Przez zasoby rozumiem listę mailingową, czy Fanpage na Facebooku z dużą ilością fanów.
Powyższe czynniki są ogromnie ważne dla powodzenia eventu i strategii, jaką przyjmie firma.

Młode firmy, które jeszcze nie zgromadziły zasobów, mają trudniej

Firmy z doświadczeniem i zasobami znacznie łatwiej sprzedadzą bilety, bo w końcu najłatwiej sprzedaje się do zadowolonych klientów.

Dlatego warto na starcie ocenić swoją pozycję wyjściową… Nie tylko oglądając poczynania konkurencji, ale także chłodno patrząc na swoje możliwości. Dlaczego to tak ważne?

W praktyce wiele firm w szczególności młodych te możliwości przecenia. Wyznacza sobie zbyt ambitny plan do zrealizowania w zbyt krótkim czasie. Firmy te nie biorą pod uwagę, że potencjalnego klienta trzeba przeprowadzić przez pewien proces, który zajmuje czas. I tego czasu nie da się przyspieszyć.
Jeżeli popatrzymy na organizacje, które błyskawicznie wyprzedają bilety, to warto mieć świadomość, że nie jest to sprzedaż marki „widmo”, do nowych nieznanych osób.

Jest to zazwyczaj sprzedaż do bazy klientów i potencjalnie zainteresowanych osób, które od dłuższego czasu przyglądają się firmie. 

DZIAŁANIA PROMOCYJNE

W trakcie analizy kont reklamowych dla firm, którym pomagałem w sprzedaży biletów na wydarzenia, zauważyłem dwa kluczowe błędy.

Pierwszym z nich jest zła strategia reklamowa, polegająca na nachalnej sprzedaży. Firmy te od razu piszą w reklamach informacje o wydarzeniu, datach, cenie biletów i osobach występujących na wydarzeniu. I na tym się kończy.

Proszę na tym etapie pamiętać, że od klienta nie tylko trzeba wziąć płatność za bilet. Zanim do tego dojdzie, warto zbudować świadomość istnienia danego wydarzenia, zainteresować tym wydarzeniem i zbudować jego rangę. To proces, który wymaga od firmy wielokrotnego kontaktu.

Strategia polegająca na powtarzaniu jednego komunikatu reklamowego nie ma sensu.

4 etapowa strategia reklamowa

W takim razie, jakie jest lekarstwo na powyższe problemy? Jest to strategia polegająca na budowaniu świadomości, budowaniu zaufania, edukacji z zakresu eventu oraz sprzedaży i wsparciu osobistym.

Gdy realizujemy promocję wydarzeń, zakładamy, że idealny czas na realizację działań promocyjnych, jest od 4 do 7 miesięcy przed wydarzeniem. Działania te należy realizować w sposób ciągły.

Czemu? Ponieważ w praktyce sporo biletów kupowanych jest na początku działań promocyjnych, przez osoby zdecydowanie i poszukujące takich konkretnych wydarzeń. Są to tak zwani wierni fani. Problem w tym, że tych osób często jest zbyt mało, aby zapełnić salę. Zaraz wytłumaczę, co z tym zrobić.

Następnie kolejna pula biletów sprzedawana jest mniej więcej w środku działań promocyjnych. Gdy firma swoimi działaniami reklamowymi przekonała grono potencjalnych klientów.

Ostatnia pula biletów zostaje kupiona tuż przed samym wydarzeniem, gdzie sprzedawane są bilety do osób, które są przekonane do wzięcia udziału w wydarzeniu, ale nie są pewne czy będą miały możliwości czasowe w tym konkretnym dniu. Takie osoby kupują na ostatnią chwilę.

Dlatego konstruując strategię marketingową, należy wziąć pod uwagę wszystkie trzy grupy.

Jak Ja sam realizuję te działania w praktyce?

W pierwszej kolejności realizowane przeze mnie reklamy mają za zadanie zebrać grupę osób zainteresowanych daną tematyką. W reklamach nie piszę o zakupie biletów czy szczegółach wydarzenia.

Reklamy te kierują zazwyczaj na stronę internetową z opisem wydarzenia lub na darmowe materiały, które pośrednio będą informowały o samym wydarzeniu. Ich celem jest zainteresowanie czytelników tematyką wydarzenia.

Na przedstawionym przeze mnie przykładzie widzimy moją kampanię eventową. Jednak powyższy sposób z powodzeniem zastosowaliśmy w promocji wydarzeń sportowych, wydarzeń muzycznych, szkoleń z rozwoju osobistego… Ale również przy organizacji wydarzeń do segmentu korporacyjnego, dużych konferencji na temat zdrowia czy takich, które dotyczyły teorii spiskowych.

Strategia, którą stosuję, jest uniwersalna i można ją z łatwością przenieść na różne branże

Rolą pierwszych materiałów jest zbudowanie świadomości, że dane wydarzenie będzie miało miejsce. A dodatkowo celem treści jest pobudzenie zainteresowania. Bez tego osoba nie będzie nawet rozważała możliwości uczestnictwa w wydarzeniu.

Kolejnym krokiem jest edukacja z zakresu wydarzenia, pozycjonowanie go jako wartościowego, a także zbudowanie zaufania co do samego organizatora.

Na tym etapie reklamy kierują już na stronę samego wydarzenia z możliwością zakupu biletu. Kluczem jest przygotowanie nie jednej reklamy, a serii reklam, w których sama treść będzie pełniła funkcję informacyjną o samym wydarzeniu i budowała jego wartość w oczach odbiorców.

Najczęściej na tym etapie wybieram najlepsze elementy ofertowe wydarzenia i robię z nich kilka reklam.

Zastosowanie tych dwóch etapów bezpośrednio wpływa na ilość zakupionych biletów, ale przecież musimy pamiętać, że na tym etapie wciąż mamy sporo osób, które mają dodatkowe pytania lub którym brakuje zaufania.
Do nich realizujemy działania reklamowe, które mają za zadanie ułatwić kontakt z firmą.

Dzięki temu osoby uzyskają potrzebne informacje i dokonają zakupu biletu.

Na koniec nie zapominajmy, że jako ludzie jesteśmy zajęci i zazwyczaj podejmujemy decyzje na ostatnią chwilę. Dlatego do wszystkich osób, które nie dokonały zakupu, ale interesowały się wydarzeniem w ciągu ostatnich kilku miesięcy, przygotowujemy specjalne reklamy „last minute”.

Te reklamy uruchamiane są na 7 dni do 21 dni przed wydarzeniem i docierają do osób, które rozważają udział w wydarzeniu oraz są przekonane do jego wartości, ale z przyczyn logistycznych nie były pewne terminu lub po prostu zapomniały.

Takie reklamy przypominające doskonale zbierają zamówienia, których w ostatnim etapie jest zazwyczaj najwięcej.

Dlatego warto takie działania reklamowe uwzględnić w swojej strategii.

 

Dawid Bagiński
As Marketingu i Biznesu

SocialElite.pl

Show Buttons
Hide Buttons