5 najskuteczniejszych kanałów marketingowych dla e-commerce w 2023 roku
Jest kryzys, a wiele firm zmaga się obecnie z przeróżnymi wyzwaniami, to fakt. Niektóre z nich to galopująca inflacja, słabnący popyt oraz wojna, która ma miejsce tuż za naszą granicą. Chcąc nie chcąc, wszystko to często odbija się rykoszetem na firmach. I sprawia, że wiele z nich w ostatnich miesiącach notuje spadki.
Czy zatem 2023 rok to wciąż dobry czas dla e-commerce? Co nas czeka? I przede wszystkim – na jakich kanałach marketingowych warto się skupić, by nie tylko przetrwać ten czas, ale być może wyjść z niego silniejszym?
W tym artykule przedstawię Ci 5 kanałów marketingowych, które uważam za kluczowe dla e-commerce w 2023 roku. Opiszę zarówno te, które moim zdaniem stanowią mocny fundament do rozwoju marketingu i sprzedaży, jak i te, które mają potencjał i mogą stanowić dużą szansę dla biznesu. Aby lepiej zrozumieć wybór tych kanałów, najpierw popatrzmy na otaczające nas realia.
E-commerce to kierunek przyszłości. Nic się w tej kwestii nie zmieniło
Nie każdy o tym wie, ale w 2022 roku już 77% Polaków kupuje przez internet – to ¾ polskich obywateli (dane z raportu „E-commerce w Polsce”). Swój wkład w przyspieszenie procesu zmiany nawyków zakupowych Polaków miała pandemia, lockdowny i zamykanie sklepów stacjonarnych. Ale osobiście uważam, że te czynniki jedynie przyspieszyły to, co nieuniknione. Dziś większość Polaków robi zakupy online – i młodzi, i starsi. A polski rynek e-commerce to rynek wart ponad 100 mld zł rocznie.
Inflacja rośnie, ale Polacy nie przestaną kupować w internecie, JEDNAK zaczną szukać okazji.
Z raportu „E-commerce w Polsce 2022” wynika, że w tym roku zwiększył się odsetek osób deklarujących zmniejszenie wydatków na zakupy w internecie (z co dwudziestego do co dziewiątego badanego). Jednak gdy w badaniu zapytano ankietowanych o ich motywacje do zakupów online, to pierwszy raz w historii badania na podium znalazł się czynnik „ceny atrakcyjniejsze niż w sklepach tradycyjnych” (ważny dla 67% badanych). To oznacza tylko jedno. Ponieważ porównywanie cen jest dużo łatwiejsze w internecie, to gros konsumentów, w tym nowych, zacznie częściej korzystać z zakupów internetowych. To niewątpliwie spowoduje wzrost tego segmentu gospodarki. Co więcej, trzeba pamiętać o tym, że zmiana strategii kupowania u konsumentów w czasach kryzysu niekoniecznie oznacza skromniejsze zakupy. Oznacza to raczej, że konsument spędzi więcej czasu na poszukaniu promocji cenowych tych produktów, które i tak chce kupić. Wiedząc to, firmy w pierwszej kolejności powinny przemyśleć swój asortyment, politykę cenową, strategię promocji w swoim sklepach online i pracować nad ułatwieniem konsumentom znalezienia ich produktów w internecie. Dodatkowo należy pamiętać, że pewne tendencje nie dotyczą wszystkich kategorii produktów i wszystkich konsumentów w takim samym stopniu. A zdarza się, że na niektórych nie wpływają w ogóle. Dla przykładu – około ¼ badanych twierdzi, że w ciągu najbliższego roku ich wydatki na zakupy online będą wyższe. Warto zatem przedefiniować grupę docelową, do której kierujemy naszą ofertę!
5 najskuteczniejszych kanałów marketingowych w 2023
Kanał 1 i 2: Facebook i Instagram (serwisy firmy META)
Te serwisy to moim zdaniem wybór numer 1 dla e-commerce i mocny fundament, na którym można długofalowo budować marketing firmy. Potencjał obu platform w zakresie wzrostu sprzedaży i rozpoznawalności marki jest ogromny.
Dla kogo jest Facebook? Tak naprawdę odnajdzie się tu większość branż. Jeśli zaś chodzi o Instagram, to spośród wszystkich serwisów społecznościowych ma on najbardziej konsumpcyjny charakter i dla wielu użytkowników jest źródłem inspiracji zakupowych. To czyni ten serwis niemal naturalnym środowiskiem dla promocji produktów i usług (np. w branżach takich jak: moda, beauty, wystrój wnętrz, zdrowie czy fitness). Z pomocą Facebook & Instagram Ads sklepy internetowe mogą dotrzeć do precyzyjnie wybranej grupy odbiorców. Dostępny system targetowania reklam umożliwia kierowanie komunikatów na podstawie m.in. zainteresowań, lokalizacji, wieku, płci, zachowań, wykorzystywanego urządzenia, a nawet języka. Dodatkowo niezwykle precyzyjne targetowanie daje firmom możliwość docierania do osób, które nie tylko interesują się asortymentem, ale też na przykład mają wyższy status materialny
W Menedżerze Reklam firmy Meta mamy również funkcje tworzenia niestandardowych grup odbiorców (np. na podstawie adresu e-mail) lub grup osób podobnych do klientów firmy oraz odzyskiwania koszyków. A kończąc na grupach klientów, którym możemy sprzedać kolejne produkty.
Jeśli zatem chcesz więcej sprzedawać, to aktywna obecność na Facebooku i Instagramie staje się dla Twojej firmy solidnym elementem komunikacji marketingowej w internecie. Poniżej jeden z przykładów rezultatów kampanii prowadzonej FB.
– Branża: sprzedaż mebli online
– Okres działań: 1 miesiąc
– Wydatki: 4789,42 zł
– Wartość sprzedaży: 135 974,34 zł
– ROAS: 28,39
Wskaźnik ROAS pokazuje, że każdy 1 zł przeznaczony na tę kampanię reklamową przyniósł naszemu klientowi zwrot w wysokości 28,39 zł.
Myślę, że to doskonałe potwierdzenie, że ci, którzy potrafią korzystać z możliwości algorytmów reklamowych Facebooka i Instagrama, mogą wciąż osiągać ponadprzeciętne wyniki mimo różnych zawirowań na rynku.
Kanał 3: Influencer marketing | |
Uważam, że rola influencer marketingu będzie cały czas rosła. Firmy będą jednak musiały świadomie wybierać influencerów do współpracy. Wielu odbiorców chce mieć pewność, że influencerzy nie są zainteresowani tylko pieniędzmi, ale chcą przekazywać poważne i osobiste rekomendacje dla swojej społeczności. Ponadto kampanie nie będą mogły być zbyt nachalne sprzedażowo. Uważam, że w 2023 roku warto będzie w takich kampaniach podkreślać cechy produktów (np. ich trwałość czy niski koszt użytkowania), uświadamiając, że wybór produktów firmy jest tak zwanym mądrym wydatkiem i świetną okazją.
| |
Kanał 4: TikTok TikTok zrobił furorę na świecie, a teraz robi furorę w Polsce. Chociaż mogłoby się wydawać, że to aplikacja dla dzieci, to obecnie już 60% jej użytkowników stanowią osoby pełnoletnie! TikToka należy traktować poważnie ze względu na jego potencjał zasięgowy, niskie koszta reklamy spowodowane (jeszcze!) małą konkurencją oraz prostotę używania. Oczywiście każda platforma ma swoją specyfikę i oczekiwania odbiorców dotyczących reklam.W przypadku TikToka reklamy w 2023 roku powinny być autentyczne i naturalne. | |
Czy TikTok powinien znaleźć się w polu zainteresowania firm? Uważam, że tak. Główny powód to koszt dotarcia do nowych odbiorców na TikToku jest wyjątkowo niski w porównaniu z innymi platformami. | |
Kanał 5: Pinterest Dla większości firm e-commerce Pinterest to wciąż niezbadany grunt, chociaż w praktyce to świetne miejsce dla wielu branż – szczególnie tych atrakcyjnych wizualnie, jak na przykład design, fashion, motoryzacja, food, meble czy wystrój wnętrz. Z Pinteresta korzystają w przeważającej większości kobiety, które są kreatywne i chętne do szukania nowych inspiracji w swoim codziennym życiu. Te cechy sprawiają, że bardzo szybko rodzi się w nich chęć zakupu, którą łatwo zrealizować. Zalety korzystania z tego portalu to niska konkurencyjność, niezwykła prostota panelu reklamowego (co oznacza, że Pinterest jest stosunkowo prosty w nauce) oraz nawet trzy-, czterokrotnie niższy koszt reklamy w porównaniu z innymi sieciami reklamowymi. Pinterest nie ma tak skutecznych sposobów targetowania, a algorytmy reklamowe nie są tak wyrafinowane jak chociażby w systemie Meta. Jednak zalety Pinteresta przeważają nad jego wadami i polecam każdemu przetestowanie tej platformy w promocji swojego e-sklepu. My prowadząc usługi marketingowe w Social Elite, mamy za sobą wiele udanych kampanii reklamowych na Pintereście i dla wielu firm może to być świetne źródło pozyskania nowych klientów. |
O czym pamiętać w 2023 roku?
Kryzys to szansa dla firm, które mądrze zainwestują w marketing.
Podczas kryzysów jedni tracą, a inni się bogacą, a prognozy długoterminowe pokazują, że polski rynek e-commerce będzie rósł. Dlatego świadome budowanie kanałów marketingowych i zwiększanie ich wydajności jest teraz kluczowe. W szczególności gdy wiele firm odpuszcza, co tworzy przestrzeń na rynku do wzrostów dla tych, którzy dalej świadomie budują swoją firmę.
Warto wykorzystać tę szansę.
Dawid Bagiński Posiada bogate 15-letnie doświadczenie w budowaniu biznesów, marketingu i sprzedaży. Prowadzi agencję digital marketingu – Social Elite. W latach 2018–2021 praca Dawida i agencji pomogła wygenerować ponad 1 miliard złotych sprzedaży dla firm klientów.
|