7 KRYTYCZNYCH BŁĘDÓW W REKLAMIE FACEBOOK + 19 Praktycznych Wskazówek, jak ich unikać i nie tracić pieniędzy

 

Dobry marketing generuje nowych klientów. Wydawanie pieniędzy na reklamę bez perspektywy ich zwrotu jest kosztem, na który nie stać większość firm. Jak zadbać o kampanie reklamowe na Facebooku, by dostarczały nowe szanse sprzedażowe, a nie tylko obciążały rachunek?

Nazywam się Patryk Łopot i jestem konsultantem marketingu w małych i średnich przedsiębiorstwach. Specjalizuję się w reklamie Facebook Ads oraz tworzeniu lejków sprzedażowych. Na co dzień wykorzystuję internetowe narzędzia, zwiększam zasięg ofert i sprzedaż klientów.

Nabyte doświadczenie i obserwacja ponad 300 kampanii reklamowych pozwoliło mi na wyróżnienie siedmiu krytycznych błędów w reklamie Facebook. W tym artykule podzielę się 19 praktycznymi wskazówkami. Ich wdrożenie ustrzeże Cię od popełniania najczęstszych błędów. Przestaniesz tracić czas i pieniądze na nieskuteczny marketing.

Zaczynamy?

1.   MAŁO ANGAŻUJĄCA KREACJA

Kreacja to nic innego jak post, który widzi Twój odbiorca.

To kluczowy element kampanii, ponieważ właściwie tylko to widzą Twoi przyszli klienci. Możesz poświęcić godziny na definiowanie grupy odbiorców lub dobranie celów, ale to właśnie angażująca kreacja jest fundamentem Twojego powodzenia w reklamie.

Wskazówka 1 – Korzystaj z wideo.  To jeden z najbardziej angażujących formatów na Facebooku. Dobre wideo to takie, które w pierwszych sekundach łapie uwagę oglądającego. Do wideo warto dodać napisy.

Wskazówka 2 – Korzystając z grafik, pamiętaj o prawidłowych rozmiarach. Każde umiejscowienie ma swoje wytyczne. Z doświadczenia wiem, że na źle dopasowane grafiki odbiorcy reagują słabiej.

Wskazówka 3 – Wykorzystaj autorskie zdjęcia. Jeśli takich nie masz – rozważ sesję zdjęciową. Autorskie zdjęcia wykonane nawet średniej klasy telefonem lepiej działają na odbiorców niż profesjonalne zdjęcia, które widzimy kolejny raz w internecie.

2.   BRAK WEZWANIA DO AKCJI

Wezwanie do akcji (ang. Call To Action) to jasny przekaz dla Twoich odbiorców co mają zrobić.

  • “Kliknij link i pobierz raport”
  • “Wybierz datę spotkania”
  • “Napisz komentarz i zgłoś się w konkursie”

Bardzo często zapominamy o tym w postach. Dlaczego? W głowach rodzi się pytanie “Mam im rozkazywać?”. Tak! Powiedz dokładnie, czego oczekujesz. Dzięki temu zwiększysz szanse na zrealizowanie celu reklamowego.

Wskazówka 4 – Zamieść wezwanie do akcji w każdym poście reklamowym – najlepiej w trybie rozkazującym

Wskazówka 5 – Wezwanie do akcji powinno występować na górze posta, w pierwszych 3 linijkach tekstu. Dzięki temu masz pewność, że każdy odbiorca reklamy go zobaczy

Wskazówka 6 – Jeśli post jest długi – powtórz CTA na koniec posta

3.   BŁĘDNY CEL REKLAMOWY

Facebook automatycznie dobiera osoby, które z największym prawdopodobieństwem zrealizują wybrany przez Ciebie cel reklamowy. Jeśli zależy Ci na wyświetleniach wideo – wybierz ten cel. Jeśli chcesz zwiększyć ruch na stronie – wybierz cel “Ruch”.

Jeśli jesteś początkującym w reklamie – nie próbuj upiec dwóch pieczeni na jednym ogniu. To po prostu nie wyjdzie. Wyjaśnienie celów reklamowych znajdziesz na moim blogu.

Wskazówka 7 – Wybierz cel reklamowy, który będzie spełniał Twoje oczekiwania. Zadaj sobie pytanie – na czym zależy mi najbardziej? Dopiero kiedy ustalisz cel, zacznij określać grupę odbiorców i tworzyć kreacje. Nigdy na odwrót!

4.   ŹLE OKREŚLONA GRUPA ODBIORCÓW

Grupa odbiorców to szeroki temat. Aby skutecznie reklamować się na Facebooku, musisz dokładnie wiedzieć, do kogo chcesz dotrzeć. W tym celu polecam Ci stworzyć profil klienta, w którym opiszesz swojego idealnego kupującego.

Wskazówka 8 – Prowadzisz lokalny biznes? Reklamuj się tylko do osób, które mieszkają w Twojej okolicy. Często pomijana opcja reklamowa, którą możesz zmienić przy definiowaniu miejscowości, w których chcesz się wyświetlać.

Wskazówka 9 – Pamiętaj o wykluczeniach. Jeśli uważasz, że niektóre osoby nie interesują Cię w żadnym stopniu – wyklucz ich ze swojej grupy. Spójrz na przykład, że wykluczenia mogą zrobić dużą różnicę.

 

(Kiedy chcemy dotrzeć do osób zainteresowanych wyłącznie Crossfit)

 

(Wskaźnik grupy odbiorców traktuj jako  podpowiedź, a nie zobowiązującą statystykę)

Wskazówka 10 – Nie ustawiaj zbyt wielu zainteresowań. Nie da się uniwersalnie odpowiedzieć, ilu odbiorców powinna mieć Twoja kampania. Jedno jest pewne – tutaj nie musisz bić rekordów i wpisywać jak największej  ilości zainteresowań.

Wskazówka 11 – Zbyt wąskie grono odbiorców – wyższa stawka za reklamę, bo Facebookowi ciężej do nich dotrzeć. Zbyt szeroka grupa odbiorców – wtedy musisz ponieść większe koszty za dotarcie do wszystkich w grupie. Istnieje ryzyko, że nie każdy będzie zainteresowany.

5.   ZA SZYBKO ZMIENIASZ USTAWIENIA

Algorytm Facebooka potrzebuje czasu na naukę prawidłowego wyświetlania Twoich reklam. Co znaczy prawidłowo? Mam na myśli wyświetlanie reklam osobom, które zrealizują określony przez Ciebie cel.

Wiele osób po pierwszym dniu lub nawet kilku godzinach (!) zmienia ustawienia, bo “nie widzą efektów”. Na wyciąganie wniosków przyjdzie czas. Po każdej edycji reklamy (celu, odbiorców lub kreacji) Facebook rozpoczyna naukę od nowa.

Wskazówka 12 – Spędź kilka dodatkowych godzin an ustawianiu kampanii. Zastanów się na spokojnie: do kogo chcesz dotrzeć, co chcesz osiągnąć, na co powinni zareagować odbiorcy?

Wskazówka 13 – Upewnij się, ze nie masz błędów w reklamie. Jeśli sprawdzisz wszystko dwa razy, unikniesz podstawowych potknięć, takich jak literówka w kreacji lub niewpisanie kluczowego zachowania w grupie odbiorców.

Wskazówka 14 – Po uruchomieniu kampanii daj jej czas na naukę. Z doświadczenia wiem, że Facebook uruchamia “pełną moc” optymalizacji reklamy już po 10 dniach. To absolutne minimum, kiedy powinieneś tylko oglądać kampanię, ale nic nie dotykać 🙂

6.   ZMĘCZONE GRUPY LUB REKLAMY

Kampania, którą uruchamiasz raz, nie będzie żyła wiecznie. 

 

Dana kreacja na pewno opatrzy się Twoim odbiorcom. Jak sprawdzić, czy wyczerpaliśmy już daną grafikę? Wystarczy wejść do narzędzia Menedżera Reklam i włączyć wyświetlanie kolumny “Częstotliwość”.

Wskazówka 15 – Domyślnie jest ukryta, ale możesz włączyć w Menedżerze Reklam https://business.facebook.com/adsmanager/manage

 

Wskazówka 16 – Jeśli wskaźnik częstotliwości Twojej reklamy przekracza poziom 5, to znaczy, że jedna osoba widziała reklamę ponad 5 razy. W tym wypadku warto zmienić kreację lub grupę odbiorców.

7.   “PROMUJ POST”

Pierwsze kampanie często tworzone są przez przycisk “Promuj post”. Czy to błąd?

Jeśli celem jest “Aktywność”, czyli więcej akcji w obszarze Twojej reklamy – możesz używać tego przycisku. Jednak pamiętaj – poprzez promowanie posta niebieskim przyciskiem:

  • Nie możesz zmienić celu reklamowego kampanii
  • Nie masz pełnych możliwości ustawień grupy odbiorców
  • Nie zobaczysz wszystkich opcji w ustawieniach kreacji, wyświetlania czy budowania harmonogramu

Wskazówka 17 – Odkryj dodatkowe możliwości, ustawiając reklamę z poziomu Menedżera Reklam. Poznasz więcej opcji, które wpłyną na lepszy wynik Twojej kampanii w przyszłości.

8.   SPOSÓB NA MAŁE ZASIĘGI

Każdego dnia słyszę skargi przedsiębiorców – Facebook obcina zasięgi! Kiedy dodajesz posta, zobaczy go około 20-30% osób, które już zdążyły polubić fanpage. Oczywiście są wyjątki – jeśli zrobisz bardzo angażującą treść, możesz liczyć na udostępnienia i wysyp komentarzy.

Co z pozostałymi 70-80% fanów? Jest duża szansa, ze nigdy nie zobaczą naszej treści.

Wskazówka 18 – Aby mieć pewność, że nasz post dotrze do wszystkich naszych fanów, ustaw reklamę na fanów Twojej strony. Wybierz cel zgodny z postem, który chcesz promować, a następnie w zestawie reklam ustaw “Powiązanie ze stroną”

W kolejnym kroku, kiedy definiujesz kreacje – wybierz istniejący post, który już opublikowałeś:

 

Wskazówka 19 – Nie musisz wydawać ogromnych pieniędzy, by dotrzeć do swoich fanów. W większości przypadków “dopalenie” posta nawet o 30, 50 czy 70 zł może przynieść ogromne efekty. Dzieje się tak, ponieważ osoby, które polubiły Twoją stronę, są w dużym stopniu zainteresowane tematem, o którym piszesz.

 

Co teraz? Wdróż wszystkie wskazówki i porównaj wyniki.

 

Powodzenia w reklamie! – Patryk Łopot!

Show Buttons
Hide Buttons