Budimex stawia na rozwój pracowników

Dlaczego warto inwestować w pracowników? Na to pytanie opowiada Cezary Mączka Członek Zarządu, Dyrektor Pionu Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Budimeksie.

 Jak Budimex wspiera rozwój swoich pracowników?

Nasza strategia w tym obszarze wynika przede wszystkim z długofalowych celów biznesowych. Budimex jest niekwestionowanym liderem rynku budowlanego. Pozycję zawdzięcza przede wszystkim pracownikom. Firma nie zaszłaby tak daleko, gdyby nie zadbała o ich rozwój i możliwość doskonalenia kompetencji. Ważne jest, by jasno zdefiniować ścieżkę kariery dla poszczególnych stanowisk. Zaczynając od praktykanta, na menadżerach najwyższego szczebla kończąc. Z doświadczenia wiemy, że wewnętrzna promocja pracowników się opłaca. Mamy na to przykład choćby w naszym zarządzie. Dwóch z trzech jego członków – odpowiadających za największą część przychodów firmy, czyli infrastrukturę i kubaturę – zaczynało pracę w Budimeksie jako praktykanci. Nasi dyrektorzy rejonów to w 90 procentach osoby, które awansowały. Takie przykłady są nie tylko motywujące. One niosą konkretny przekaz. Jeśli pracownik jest ambitny i zaangażowany, firma daje mu szanse rozwoju. W planowaniu ścieżki kariery kierujemy się zasadą 70-20-10 (doświadczenie zawodowe – coaching – szkolenia). Przede wszystkim chcemy zapewnić naszym pracownikom możliwość realizacji ciekawych projektów, nie tylko w kraju, ale i za granicą. Oferujemy staże w USA, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii czy Australii. Ostatnio prowadziliśmy wewnętrzną rekrutację na przebudowę jednego z największych amerykańskich lotnisk – portu lotniczego w Denver. Można było zdobyć doświadczenie przy remoncie wschodniego odcinka kultowej drogi nr 66. Nasz strategiczny inwestor buduje także północną linię metra w Londynie, czy autostrady w Szkocji. Lista zrealizowanych i prowadzonych inwestycji w kraju jest równie imponująca. Wybudowaliśmy co czwarty kilometr polskich autostrad i dróg szybkiego ruchu. Odpowiadaliśmy za budowę lub rozbudowę lotnisk w Warszawie, Gdańsku, Katowicach czy Szymanach. Od podstaw stawiamy największą w Polsce elektrownię na węgiel brunatny w Turowie. To wszystko daje pracownikom możliwość zdobycia cennego doświadczenia. Opracowaliśmy dwa programy szkoleniowe dla kadry kierowniczej: „Akademię Inżyniera” i „Akademię Kierownika Kontraktu”. Dzięki nim nasi pracownicy zyskali dostęp do aktualnej wiedzy z zakresu zarządzania, prawa, bezpieczeństwa pracy, ale też umiejętności miękkich. Obecnie jesteśmy w fazie pełnej elektronizacji Akademii Kierownika Kontraktu i uzupełnienia metody seminaryjnej grą symulacyjną i testami.

Budimex jest wysoko oceniany w rankingach najlepszych pracodawców. Za co jeszcze cenią sobie pracownicy Waszą firmę?

Strategia rozwoju pracowników oparta jest na dwóch filarach. Z jednej strony dajemy zatrudnionym możliwość zdobycia cennego doświadczenia i zaplanowania ścieżki kariery. To pozwala nam osiągać cele biznesowe. Ale równie ważne jest dla nas to, czego od firmy oczekują pracownicy. Na podstawie rozmów z pracownikami staramy się dostosować pakiet dodatkowych korzyści do ich potrzeb. To nie tylko opieka medyczna, ubezpieczenie na życie czy karta multisport. To też możliwość spełnienia się poza pracą. Wspieramy pasjonatów różnych dyscyplin sportowych, refundując im opłatę za udział w zawodach. Widząc, że pracownicy często z własnej inicjatywy angażują się w akcje charytatywne, postanowiliśmy stworzyć program „Grant na Wolontariat”. Pracownik sam lub zespołowo może pozyskać środki na pomoc innym. Dzięki jednej z naszych koleżanek dzieci z łódzkiego domu dziecka mają odnowione sale zajęć. Inni pracownicy postarali się o plac zabaw dla przedszkola sąsiadującego z naszą budową. Takie inicjatywy pozwalają nam poznać się z zupełnie innej strony, co bez wątpienia pozytywnie przekłada się na realizację zadań zawodowych.

Jak Budimex szuka pracowników?

Można nas śmiało porównać do średniej wielkości agencji rekrutacyjnej. Rocznie stara się o pracę u nas blisko 26000 osób. Z tego zatrudniamy około 750. Dodatkowo przyjmujemy na praktyki ponad 300 studentów. Przy rynku pracownika, aby do niego dotrzeć, trzeba się wyróżnić. Inwestycja w przyszłego pracownika rozpoczyna się zanim ukończy on naukę i trafi na rynek pracy. Nasz program praktyk studenckich cieszy się dużą popularnością. Dbamy o to, by zawsze miał on jasno sprecyzowane cele. Nie ograniczamy się tylko do zadań technicznych. Proponujemy poznanie firmy i jej kultury oraz team building połączony z działaniami z zakresu CSR. Nie tylko płacimy studentom rynkowe wynagrodzenie, ale jako jedna z nielicznych firm w branży oferujemy prywatne ubezpieczenie zdrowotne oraz dodatkowe szkolenia. Efekt? Jedna trzecia studentów podejmuje później u nas pracę. Szukając ludzi, korzystamy również z nowoczesnych narzędzi rekrutacyjnych. Współpracując ze start-upami tworzymy gry symulacyjne. Wykorzystujemy media społecznościowe oraz wspieramy się firmami analizującymi trendy w sieci. Ale nie rezygnujemy również z tradycyjnych form reklamy. Nasze ogłoszenia można znaleźć na portalach branżowych, w prasie czy komunikacji miejskiej. W firmie mamy również program poleceń pracowniczych. Jeśli wskazana nam osoba przejdzie okres próbny, pracownik otrzymuje nagrodę finansową w wysokości nawet do kilku tysięcy złotych. Planujemy go rozwinąć o polecenia z zewnątrz, za które też będziemy nagradzać.

Dziękuję za rozmowę.

Justyna Nakonieczna

 

 

Show Buttons
Hide Buttons