Jak budować wizerunek przedsiębiorcy i właściciela firmy W MEDIACH społecznościowych?

Opinie na temat firmy, udostępniane treści, w tym zdjęcia i materiały wideo, oraz wszystkie inne informacje, które znajdują się w kanałach online, każdego dnia poddawane są ocenie przez ich odbiorców.

Właśnie dlatego, coraz częściej przedsiębiorcy wykorzystują potencjał mediów społecznościowych, aby dużo szybciej kontaktować się z klientami oraz partnerami biznesowymi, a także świadomie budować wizerunek marki, którą współtworzą. Jednak, aby wyznaczyć i osiągnąć określony cel, należy opracować strategię. Składają się na nią wartości, jakimi kierują się w życiu przedsiębiorcy, filary firmy oraz wszystkie informacje na temat osób, do których chcą oni dotrzeć ze swoimi treściami. Takimi informacjami są potrzeby grupy docelowej oraz możliwe ich rozwiązania. O czym zatem warto pamiętać budując wizerunek właściciela firmy online?

#1 Buduj wizerunek eksperta w branży.

Jednym ze sposobów budowania marki osobistej przedsiębiorcy jest dzielenie się posiadaną już wiedzą z zakresu, w którym się specjalizujesz. Nie oznacza to, że masz opowiadać o swoim produkcie bądź jego szerokim zastosowaniu, jednak możesz poruszać tematy, które odpowiadają potrzebom współczesnego biznesu. Jeżeli potrafisz trafnie przeanalizować rynek i wyciągnąć wnioski względem własnego biznesu, możesz pomóc w tym innym właścicielom firm. Opisanie w odpowiedniej kolejności kroków, jakie należy wykonać, aby przeanalizować rynek, zdecydowanie spełni potrzebę osoby stojącej przed takim wyzwaniem. Pozwoli to na przyciągnięcie odbiorcy w czasie, kiedy najbardziej interesuje się daną tematyką. Co więcej zachęci do zapoznania się z informacjami na temat autora instrukcji, między innymi po to, aby sprawdzić jego wiarygodność oraz wiarygodność materiału, który opublikował. Nie od dzisiaj wiemy, że gdy poszukujemy rozwiązania naszego dylematu, w pierwszej kolejności sięgamy po Internet, rzadziej jednak kontaktujemy się z ekspertami w danej dziedzinie, tym bardziej firmami. Świadoma obecność online pomoże Ci nawiązać kontakt z potencjalnym klientem i partnerem biznesowym, bądź kandydatem do pracy.

#2 Dopasuj komunikat do odpowiedniego medium społecznościowego.

Wszystkie ogólnodostępne media społecznościowe mają swój regulamin, który należy przestrzegać, jak i misję, z którą warto zapoznać się przed publikacją materiału. Istnieją również niepisane zasady, stworzone na podstawie charakteru danego kanału. Trafnym przykładem może być serwis LinkedIn, który łączy specjalistów różnych branż z całego świata. Tak krótka informacja o medium jest wskazówką, że formułując treść komunikatu, zawierającego przydatne informacje z branży, powinieneś posłużyć się bardziej profesjonalnym językiem. Pamiętaj także o przedmiocie komunikatu. Wszystkie treści, które być może publikujesz na serwisach typu Facebook lub Instagram, nie zawsze będą dobrze odbierane tutaj. Pomijam kwestię potocznie zwanych „memów ze śmiesznymi kotami” w roli głównej, ale nawet najlepiej zrobione zdjęcie rodzinne z weekendowego wyjazdu nie wniesie wartości dla użytkownika LinkedIn. Rozwiązaniem tego przykładu mogą być opisane w treści sposoby na wykonanie takiego zdjęcia, bądź technik jego obrabiania. Tworząc konto na LinkedIn, zastanów się nad publikacją profesjonalnych treści, które zakrawają o Twoje doświadczenie zawodowe, zainteresowania, rynek, czy też biznes, dzięki czemu zaspokoisz potrzeby odbiorcy, poprzez dostarczenie odpowiedzi na nurtujące go pytanie. Kiedy upewnisz się, jakiego rodzaju materiały chcesz udostępniać, koniecznie je zaplanuj. W przypadku pisanego tekstu, pracę nad nim rozpocznij od spisu treści. Poukładane myśli na kartce, to poukładane myśli w głowie. Dzięki temu czytelnicy odbiorą Twoją treść jako profesjonalną oraz, co najważniejsze, czytelną i z chęcią wrócą po więcej.

#3 Udostępniaj własne źródła wiedzy.

Udostępniając całą bibliografię, którą posługiwałeś się do stworzenia wpisu, zwiększasz swoją wiarygodność i zachęcasz do obserwowania własnego profilu jako rzetelnego źródła informacji. Tym samym pokazujesz swoim czytelnikom, że nie jest to wiedza wyssana z palca, a poparta faktami. Szczególnie ważne jest to w przypadku case study, kiedy opracowujesz dany temat na podstawie działań firmy. Jeżeli chcesz mieć pewność, że w Twoim obiekcie badań nie doszło do pomyłki, skontaktuj się z firmą bądź osobą odpowiedzialną za daną kwestię, aby dopytać o szczegóły, bądź skonsultować swój wpis. Dzięki temu zadbasz o wiarygodność i będziesz mógł oznaczyć dane przedsiębiorstwo oraz osobę, z którą się skontaktowałeś. W ten sposób zwiększasz szansę, że wspomniane osoby będą chciały udostępnić Twój wpis dalej.

4# Przemyśl częstotliwość publikacji w social media.

Nie ma złotego środka mówiącego, że należy publikować codziennie lub tylko dwa razy w tygodniu. Wszystko zależy od charakteru Twojego profilu w mediach społecznościowych oraz od strategii jaką obrałeś. Jednak nie warto zasypywać innych użytkowników serwisu mnóstwem niepotrzebnych informacji. Zbyt częste publikowanie może zniechęcić Twoich odbiorców do obserwowania Ciebie, tym samym możesz zostać wyrzucony z listy znajomych lub zablokowany przez obecnych lub potencjalnych klientów.

Wyjątkiem może być profil popularnej stacji telewizyjnej, na którym publikowane jest od dziesięciu do trzydziestu wpisów w ciągu dnia, a każdy z nich docelowo zawiera informację bądź news, który może zainteresować odbiorcę. Inaczej jednak należy spojrzeć na profile firm usługowych, gdzie wartościowe posty, zgodne z profilem działalności, pojawiają się średnio od jednego do trzech razy w tygodniu.

5# Czego powinieneś unikać w mediach społecznościowych?

W Internecie nikt nie jest anonimowy. Każda udostępniona informacja, pozostaje w nim już na zawsze. Właśnie dlatego przemyśl dokładnie każdy swój komentarz, polubienie, wpis na profilu lub osi czasu znajomego. Każdy ma prawo do wyrażania własnej opinii, jednak prowadząc profil, na którym udostępniasz także informacje na temat swojej firmy, stajesz się jej wizytówką, a publikowane treści mogą zaważyć na marce przedsiębiorstwa. Unikaj zatem wpisów, które mogą zostać odebrane w sposób niewłaściwy, jako tematy kontrowersyjne, nacechowane negatywnie, odnoszące się do spraw intymnych bądź umniejszające wartość drugiego człowieka. Zawsze pamiętaj, że nie masz wpływu na to, kto finalnie zapozna się z treścią i udostępni ją dalej w świat. Obecność właściciela firmy w mediach społecznościowych nie może zostać pozostawiona przypadkowi. Każde działania mają znaczenie i wpływ na markę firmy. Staraj się zatem być aktywny w social media z głową. Twórz dla swoich odbiorców wartościowy content i unikaj kierowania się silnymi, negatywnymi emocjami w procesie jego tworzenia. Cokolwiek udostępnisz na własnym profilu, zastanów się, czy pomoże Ci to zbudować własną markę osobistą.

 

 

KAROLINA LATUS Właścicielka firmy szkoleniowo-konsultingowej HR Embassy, od 8 lat z sukcesami łączy branże HR z marketingiem. Jest certyfikowanym asesorem, HR Business Partnerem, Trenerem i Coachem.

Show Buttons
Hide Buttons