Budowanie kompetencji językowych celem osiągnięcia sukcesu w biznesie

 

Wyznaczając cele, skupiamy się zazwyczaj na tym, co chcemy osiągnąć. Widzimy bardzo dobrze miejsce, do którego chcemy dotrzeć, wizualizujemy samych siebie w wymarzonej roli lub sytuacjach, w których pragniemy się znaleźć, przenosimy się myślami do mety. Też tak masz? Być może prowadzisz własny biznes i chcesz wejść z nim na rynek zagraniczny. Być może zarządzasz zespołem ludzi w środowisku międzynarodowym, gdzie skuteczna komunikacja stanowi klucz do osiągania satysfakcjonujących wyników. Może pracujesz w międzynarodowej firmie i oczekuje się od Ciebie regularnego raportowania wyników w języku angielskim. A może ścieżka kariery, którą wybrałeś, wymaga prowadzenia prezentacji po angielsku lub po prostu chcesz poczuć się pewniej w codziennym kontakcie z innymi. Scenariuszy może być wiele. Kluczowe natomiast jest odpowiedzenie sobie na pytanie: którą z możliwych dróg do osiągnięcia swojego celu wybrać?

 

Co mówią badania naukowe na temat uczenia się?

Okazuje się, że skuteczne nauczanie języków to nie tylko kwestia przekazywania treści i wiedzy pedagogicznej oraz stosowania wszystkich nowatorskich metod i technik nauczania. Jak pokazują badania, nauczyciele odgrywają znaczącą rolę w przygotowaniu środowiska uczenia się, które może poprawić osiągnięcia uczniów w nauce (Dewaele i Dewaele, 2020). Badania wskazują, że nauczycieli należy uczyć, jak tworzyć przyjazne środowisko do nauki oraz jak okazywać uczniom szacunek i troskę, opierając się na pozytywnych relacjach nauczyciel–uczeń (Pishghadam i in., 2021). Zwiększa to znacząco zainteresowanie językiem docelowym, co ostatecznie pomaga uczniom w utrzymaniu zaangażowania w jego naukę.

Jednym z miejsc, dla których znaczenie psychologii pozytywnej jest niezwykle ważne, jest Szkoła Języka Angielskiego Agnieszki Kostrzewy-Nowak. Lektorzy pracujący w Szkole AKN są świadomi znaczenia pozytywnych relacji nauczyciel–uczeń, pozytywnych doświadczeń emocjonalnych oraz pozytywnych czynników środowiskowych, które sprzyjają efektywności pracy i sukcesu swoich klientów.

 

Jak wybrać odpowiednią drogę?

Żyjemy w czasach, w których nie zawsze to, co droższe, jest lepsze. Nie zawsze też pojawiające się nieustannie nowe technologie zrobią za nas wszystko. Oczywiście, mogą stanowić ułatwienie pewnych procesów i tym samym wspomagać rozwój kompetencji językowych, jednak poleganie wyłącznie na nich nie jest gwarantem osiągnięcia długotrwałych efektów. Kuszą nas również wszechobecne obietnice: „z nami będzie szybko, tanio i wygodnie!” – te wszystkie kursy, które obiecują bardzo konkretny progres w ściśle określonym czasie. Problem pojawia się, gdy po kilku tygodniach lub miesiącach intensywnej pracy występuje zmęczenie, a motywacja drastycznie spada. Dlatego tak ważne jest znalezienie miejsca, w którym nauka języka (droga do celu) nie będzie żmudnym obowiązkiem, a celem samym w sobie. Miejsca, w którym w otoczeniu ludzi podobnych do siebie będziemy zachęcani do sięgania po więcej – co z kolei sprawi, że kontynuacja nauki i otaczanie się językiem docelowym stanie się naturalnym procesem. Konsekwencja jest bowiem kluczem do osiągnięcia długotrwałych efektów.

 

Co oferuje Szkoła AKN?

Szkoła Agnieszki Kostrzewy-Nowak w Warszawie oferuje przede wszystkim naukę w miejscu, w którym priorytet stanowią relacje oparte na zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa. Poza bardziej standardowymi ofertami kursów (zajęcia indywidualne i w mikrogrupach po 2–3 osoby) szkoła organizuje również szkolenia i spotkania, w których klienci mogą ćwiczyć mowę w naturalnych warunkach. I tak powstała oferta intensywnych weekendów z angielskim, meet-up’ów czy 15-minutowych codziennych rozmów po angielsku bądź coachingu po angielsku. To wszystko naprzeciw potrzebom klientów, którzy potrzebują więcej sposobności używania języka spontanicznie i naturalnie. Zasadą panującą w szkole jest stosowanie tylko języka docelowego, dzięki czemu klienci uczą się reagować na to, co dzieje się wokół, używając języka docelowego. Sprzyjająca rozwojowi kompetencji twardych i miękkich atmosfera, którą tworzy szkoła, pozwala na swobodną wymianę myśli i doświadczeń. Sama właścicielka szkoły przyznaje, że rozpoczynając prowadzenie własnego biznesu, miała błędne wyobrażenie na ten temat. Jak powiedziała: „Byłam przekonana, że dobry nauczyciel powinien być wymagający. Teraz wiem, że choć preferencje odnośnie doboru nauczyciela i formy prowadzenia zajęć są różne, istotą sprawy jest coś zupełnie innego”.

 

Skąd wiadomo, że mój wybór jest słuszny?

Bazuj przede wszystkim na swoim gut feeling (przeczuciu). Jeśli po rozpoczęciu współpracy z daną szkołą językową lub lektorem czujesz się swobodnie, masz przestrzeń na popełnianie błędów i wyciąganie z nich wniosków, czujesz się pewniej, korzystając z języka obcego w codziennych i biznesowych sytuacjach, Twoje zainteresowanie językiem docelowym rośnie i naturalnie zaczynasz otaczać się językiem w różnych formach – świetnie! Znalazłeś właściwe miejsce dla siebie. Jeśli jednak masz wrażenie, że Twój duży zapał i entuzjazm po kilku tygodniach drastycznie spadają – być może warto zastanowić się nad tym, dlaczego tak się dzieje. Poniżej kilka przykładów historii prawdziwych osób, które dotarły do swojego celu dzięki współpracy z AKN. W ich przypadku zdecydowanie można stwierdzić, że trafiły w odpowiednie miejsce.

 

Milena

Miała uczyć się z AKN tylko miesiąc, żeby przygotować się do rekrutacji w języku angielskim. Dostała pracę, o którą się wtedy ubiegała, i postanowiła zostać z AKN dłużej. Współpraca trwa już dwa i pół roku, a Milena twierdzi, że nadal jest bardzo zmotywowana. Od momentu rozpoczęcia nauki dwukrotnie awansowała, zawsze realizując projekty z dyrektorem generalnym pochodzącym z Niemiec, z którym komunikuje się wyłącznie w języku angielskim.

 

Gosia

Zaczynając naukę w AKN, pracowała jako menedżer średniego szczebla, a obecnie jest członkiem zarządu i mieszka w Hongkongu. Nauczyła się uczyć języka i otaczać się nim. Potrzebuje wymagającego lektora, który będzie ją motywował do nauki, ponieważ na co dzień pracuje z obcokrajowcami i ma świadomość, że czasami drobne rzeczy robią dużą różnicę.

 

Maciej

Maciej był już po trzydziestce, kiedy trafił do szkoły Agnieszki. Starał się wtedy o studia MBA w Oksfordzie, do których musiał zdać egzamin IELTS na wysokim poziomie. Problem w tym, że przez lata czuł, że utknął na poziomie B2 i nie mógł wejść wyżej. Szkoła przygotowała dla niego kurs dostosowany do jego potrzeb, a jego zajęcia prowadziło trzech różnych lektorów. Egzamin zdał na poziomie wyższym, niż początkowo planował, i osiągnął upragniony poziom C1. Później zapisał na zajęcia swoją córkę, która chciała studiować za granicą i potrzebowała do tego egzaminu IELTS. Ona również osiągnęła swój cel!

 

Ania

Ania czuła opór przed rozmawianiem po angielsku. Uczęszczała na zajęcia przez jakiś czas, ale dopiero kurs immersji (ang. immersion = zanurzenie) pokazał jej, że jest naprawdę dobra, a nawet lepsza od innych. To zwiększyło jej pewność siebie do takiego poziomu, że ludzie w pracy zaczęli pytać, co się stało i gdzie się uczy. Wysłała do szkoły AKN mnóstwo swoich znajomych i wreszcie czuje się na tyle silna, by ubiegać się o nową pracę.

 

 

Bibliografia:

 

Wang Y., Ali Derakhshan A., Zhang L.J. (2021), Researching and Practicing Positive Psychology in Second/Foreign Language Learning and Teaching: The Past, Current Status and Future Directions, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8417049/.

 

Dewaele J.M., Dewaele L. (2020), Are foreign language learners’ enjoyment and anxiety specific to the teacher? An investigation into the dynamics of learners’ classroom emotions, „Stud. Second Lang. Learn. Teach”, 10, 45–65. 10.14746/ssllt.2020.10.1.3.

 

Pishghadam R., Derakhshan A., Jajarmi H., Tabatabaee Farani S., Shayesteh S. (2021), Examining the role of teachers’ stroking behaviors in EFL learners’ active/passive motivation and teacher success, „Front. Psychol.”,12:707314. 10.3389/fpsyg.2021.707314.

 

 

autor zdjęć: Joanna Skruszewicz 

Show Buttons
Hide Buttons