Działania employer brandingowe w firmie produkcyjnej
To jakich ludzi zatrudnimy, ma bezpośredni wpływ na to, jak funkcjonować będzie nasza firma. Niestety, mimo zmian, które przyniosła pandemia koronawirusa, budowanie zespołu składającego się z wartościowych pracowników, również w branży produkcyjnej, wciąż nie należy do najłatwiejszych zadań, z jakimi mierzą się działy HR. Jakie działania z zakresu employer branding (budowania wizerunku pracodawcy) warto podjęć, by zapewnić sobie najlepsze rezultaty?
W branży produkcyjnej każdy kompetentny pracownik jest na wagę złota. Wiedzą o tym zarówno najwięksi „gracze”, jak i firmy z sektora MŚP. Jak więc „wyróżnić się z tłumu”, by pozyskać tych najlepszych?
Zadbaj o własną załogę
W dobie powszechnego dostępu do informacji i serwisów, takich jak choćby GoWork, opinia o firmie jako miejscu pracy jest niezwykle istotna do tego, by pozyskać pracowników – zwłaszcza dla firm z sektora produkcyjnego. Warto więc zadbać o to, by nasza załoga miała do przekazania o nas pozytywne informacje. Zadowoleni i lojalni pracownicy są bowiem najlepszymi „ambasadorami” naszej marki jako pracodawcy. Możemy to zrobić poprzez zapewnienie im dobrych warunków pracy oraz odpowiednio wysokiego wynagrodzenia, a także szerokiej oferty benefitów pozapłacowych.
Skorzystaj z poleceń
Dobrym pomysłem może być wdrożenie systemu poleceń – dodatku do pensji za zarekomendowanie członka rodziny lub kolegi / koleżanki do pracy. Osoba polecona zazwyczaj ma większą motywację do tego, by przez proces rekrutacji przejść, a tym samym zwiększamy swoją szansę na to, by ją zatrudnić. Dodatkowo budujemy zadowolenie członka naszego zespołu, który otrzymuje nagrodę – co może procentować kolejnym poleceniem. Takie rozwiązanie z dużym powodzeniem stosuje m.in. fabryka opon Bridgestone oferująca pracę w Poznaniu. Dzięki poleceniom swoich pracowników pozyskuje nowe osoby, które nierzadko zostają w firmie na lata.
Zatroszcz się o swój wizerunek
Gdy nasi obecni pracownicy są „zaopiekowani” należy zadbać o to, by nasz wizerunek na zewnątrz był jak najlepszy. W tym kontekście warto wdrożyć działania z zakresu public relations i kontaktu z mediami (zwłaszcza lokalnymi), by informować o tym, że nasze przedsiębiorstwo znajduje się w danym regionie i zainteresować społeczność lokalną możliwymi otwartymi procesami rekrutacyjnymi. W tym kontekście możemy informować np. o działaniach przez nas prowadzonych, realizowanych projektach czy sukcesach, które mogą być istotne z punktu widzenia mieszkańców miasta, w którym prowadzimy działalność.
Działaj dla innych
Równie istotne mogą być działania z zakresu CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu. W państwach wysokorozwiniętych coraz więcej osób deklaruje, że działania danej firmy mające na celu niesienie pomocy wybranym podmiotom lub rozwijanie danych społeczności jest czynnikiem decydującym o jego wyborze jako pracodawcy. W tym kontekście znów warto wspomnieć o Bridgestone. Koncern poza pracą w Poznaniu ma do zaoferowania mieszkańcom tego miasta cały szereg działań z zakresu CSR – organizuje akcje edukacyjne dla dzieci z zakresu bezpieczeństwa na drodze w ramach projektu Think Before You Drive, inicjatywy z obszaru ekologii i dbania o środowisko naturalne czy w ostatnim roku – zbiórki na rzecz szpitali będących na pierwszym froncie walki z pandemią koronawirusa.
Bądź transparentny
Oferując pracę, warto jasno i rzetelnie przedstawiać jej warunki i oczekiwania, jakie stawiamy przed kandydatami. To, co „na zachodzie” jest już standardem i przynosi dobre rezultaty, u nas dopiero się pojawia. Mowa o informowaniu już na etapie oferty pracy o przewidywanym wynagrodzeniu na danym stanowisku. W Poznaniu pracę „z widełkami” wynagrodzeń oferuje wspomniany wcześniej Bridgestone Poznań – w komunikatach fabryki kierowanych do potencjalnych kandydatów znajdziemy dokładną wysokość pensji, na jaką może liczyć potencjalny pracownik.
Ujawnianie wynagrodzeń to praktyka pozwalająca zaoszczędzić czas (nasz i potencjalnego kandydata) w zakresie przeprowadzania całego procesu rekrutacyjnego. Jednocześnie daje osobom potencjalnie zainteresowanym wyraźny sygnał, że nasza firma chce być wobec niego „fair” i możliwość oszacowania, czy oferta odpowiada jego oczekiwaniom. Podobnie rzecz wygląda z benefitami, które uwzględniliśmy w ogłoszeniu – zwłaszcza jeśli wykraczają poza standardowe, proponowane przez konkurencję na rynku pracy, na którym działamy.
Daj się rozwijać!
W branży produkcyjnej niezwykle wysoko cenione są umiejętności techniczne. Coraz więcej firm jednak proponuje pracę osobom, które dopiero rozwijają swoje kompetencje, równocześnie zapewniając edukację w zakresie obowiązków zawodowych. Dobrze i przejrzyście określona ścieżka rozwoju w danym przedsiębiorstwie może być jednym z czynników, który wyróżni nas na tle konkurencji i sprawi, że kandydaci zdecydują się wysłać do nas swoje CV.