E-mail bez tajemnic!

Przeżywamy renesans newsletterów. Subskrybuje je aż 88 proc. ankietowanych. Dlaczego? Bo stawiają na content i szybki dostęp do informacji.

W XIII Badaniu wykorzystania poczty elektronicznej w Polsce wzięła udział rekordowa liczba osób. Dzięki nim twórcy badania – Grupa Kapitałowa SARE – dysponują tak szczegółowymi danymi dotyczącymi zachowań użytkowników odbierających pocztę elektroniczną. O komentarz dotyczący wyników badań poprosili również ekspertów – praktyków i znawców branży. Co ich zaskoczyło, a które trendy są im doskonale znane?

E-mail to podstawa!

Poczta elektroniczna pozostaje bardzo cenionym źródłem informacji – zdecydowana większość użytkowników Internetu czerpie wiedzę z newsletterów, a szczególną popularnością cieszą się wiadomości specjalistyczne i informacyjne. Jak komentuje Natalia Hatalska, analityk trendów:  firmy wzięły sprawy w swoje ręce i zaczęły inwestować w e-mail marketing. Mamy gwarancję, że treść, którą chcemy dystrybuować, dotrze do odpowiednich osób bo one same się zapisały na newsletter. Co ważne – przedstawiciele firm deklarują, że będą wykorzystywać e-mail marketing z podobną częstotliwością albo  jeszcze częściej. Wniosek jest prosty – e-mail rządzi!

Nie chcę = dostaję spam

Niestety wśród wiadomości, które trafiają na nasze skrzynki odbiorcze, wiele jest takich, których nie chcemy otrzymywać – właśnie w ten sposób definiuje spam aż 70 proc. badanych. Wielu z nich zaznacza również, że za spam uważają także niezamówione informacje handlowe oraz reklamy. Skąd ten problem? Jak komentuje Przemysław Marcol, Prezes Zarządu FORCE Fundacji Rozwoju i Ochrony Komunikacji Elektronicznej: Zwróćmy uwagę, że dzisiaj w tak wielu miejscach zostawiamy nasze dane, że czasami już nad tym sami nie panujemy. Do tego dochodzi jeszcze  frustracja użytkowników, którzy zasypywani spamem nie chcą już wchodzić w szczegóły i masowo oznaczają wiadomości jako spam. To wszystko sprawia, że część „legalnej” komunikacji cierpi.

– Fakt, że e-mail jest wciąż kluczowym kanałem komunikacji – pomiędzy firmą a klientem, oznacza, że biznes powinien ze szczególną atencją dbać o sposób wykorzystywania poczty elektronicznej w strategii sprzedażowej. Dotyczy to przede wszystkim jakości contentu, którym dzielimy się w e-mailu oraz częstotliwości jego wysyłki. Aż 22 proc. badanych zadeklarowało, że otrzymuje dziennie powyżej 21 wiadomości, które uważa za spam. Jest to wzrost o 7 punktów procentowych względem danych z poprzedniej edycji raportu. Tej statystyce warto przyjrzeć się szczególnie, ponieważ nie chciane e-maile skutkują nie tylko rezygnacją z subskrypcji, ale także utratą zaufania, czy sympatii do danej marki, sklepu. Nie ulega wątpliwości, że działania e-mail marketingowe powinny być realizowane w oparciu o strategię z uwzględnieniem personalizacji, która wciąż nie jest elementem oczywistym wśród reprezentantów biznesu. Tymczasem e-mail marketing to działanie, które prowadzone w sposób przemyślany, może przynieść wyłącznie korzyści przedsiębiorcom, jak choćby utrzymanie relacji z klientami czy budowanie pozytywnego wizerunku firmy – przekonuje Patrycja Sass Staniszewska Prezes Zarządu, Izba Gospodarki Elektronicznej.

Jaka poczta jest najlepsza?

Po poradę na temat poczty elektronicznej Polacy coraz częściej sięgają do mediów społeczno- ściowych. Dobór programów, serwisów i aplikacji mobilnych, często uzależniają od pozyskanych w ten sposób opinii. „Polećcie jakąś apkę do poczty”, „który program pocztowy jest najlepszy?”, „gdzie najlepiej założyć konto?” – to tylko niektóre z blisko 8 tysięcy wpisów na temat poczty elektronicznej, jakie od początku 2016 roku pojawiło się w social media. (…) Wśród serwisów pocztowych Polacy najczęściej pytają o Gmaila (43 proc.), Onet (24 proc.) i WP (22 proc.), a w dyskusjach o aplikacjach mobilnych najczęściej można było trafić na marki Outlook (45 proc.), Apple Mail (29 proc.) i Gmail (23 proc.). Temat poczty elektronicznej często pojawia się także na łamach prasy: głównie poradnikowej i specjalistycznej  – komentował na łamach Raportu z XIII Badania wykorzystania poczty elektronicznej Łukasz Jadaś, Ekspert ds. badań internetu i social mediów w IMM.

Jesteśmy bardziej mobilni

Coraz więcej osób sprawdza pocztę elektroniczną przez aplikację mobilną, w tym roku zadeklarował to niemal co piąty ankietowany a wszystko wskazuje na to, że ta grupa będzie się zwiększać. Na naszych telefonach niekwestionowanie króluje aplikacja Gmaila.

Chcesz wiedzieć więcej i poznać opinie ekspertów? Raport z XIII Badania wykorzystania poczty elektronicznej dostępny jest na stronie www.sare.pl/raport

Monika Wiśniowska

Trzynaste Badanie poczty elektronicznej prowadzone było pod patronatem Prografix, Izby Gospodarki  Elektronicznej, iab.Polska, INIS Emailingowej Sieci Reklamowej, Fundacji FORCE, mr Target,  Marketer+, Magazynu Online Marketing Polska, IMM, PRoto, Nowoczesnej Firmy, portalu rybnik.com.pl oraz tuWroclaw.com.
Show Buttons
Hide Buttons