Integracja pracowników w biurze – co na nią wpływa?
Zgrany zespół to atut firmy. O atmosferę wzajemnego wsparcia i zrozumienia musi jednak zadbać również sam pracodawca. Jakie cechy charakteryzują zgodny team i jakimi sposobami można wpływać na integrację pracowników? Zapraszamy do lektury!
Po czym można poznać zgrany zespół?
Jaką miarą można zmierzyć poziom integracji zespołu? Zgrani pracownicy nie muszą rozumieć się bez słów – ważne jest, by potrafili się ze sobą efektywnie komunikować. Każdy, kto ma problem z wykonaniem powierzonego zadania, powinien mieć poczucie, że może podzielić się tym z grupą, by wspólnie znaleźć rozwiązanie.
Członkowie dobrze zintegrowanego teamu nie rzucają sobie kłód pod nogi, ale podają pomocną dłoń. Wspierają się, zamiast atakować. Znają indywidualne możliwości i ograniczenia oraz potrafią optymalnie wykorzystywać mocne strony dla osiągnięcia wspólnego celu. Zgrany zespół to także sprawiedliwy podział obowiązków.
Sposoby integrowania pracowników
Praca biurowa to coś więcej niż ciągła walka o wygrane przetargi, dotrzymywanie deadline’ów i zaspokajanie potrzeb klientów firmy. Zespół, w którym nie zawiązała się nić porozumienia, to prosty przepis na frustrację i wypalenie zawodowe. Oto trzy sprawdzone sposoby na poprawę integracji pracowniczej.
Wyjazdy integracyjne
Od czasu do czasu pracownicy powinni mieć okazję do zmiany środowiska i lepszego poznania się na neutralnym gruncie. W budżet każdej firmy warto zatem wpisać wyjazdy integracyjne. Najlepiej, by o ich charakterze zespoły decydowały we własnym zakresie – dostępne opcje można poddać pod dyskusję i głosowanie. Integracja pracowników może odbywać się w czasie górskiej wędrówki, spływu kajakowego czy zabawy na paintballowym polu bitwy.
Spotkania integracyjne po pracy
Kolejny pomysł na poprawę stosunków w zespole to różnego rodzaju spotkania po pracy. Tutaj również panuje dowolność co do sposobu spędzania tego czasu. Integracja pracownicza może przyjąć formę wyjścia do kręgielni, wizyty w escape roomie czy wspólnego obiadu w orientalnej restauracji. Ważne, by żaden z członków zespołu nie czuł się przymuszany do tego typu aktywności, dlatego też odgórne ustalanie sztywnych terminów takich spotkań może nie być najlepszym pomysłem.
Integracja w miejscu pracy
Najlepszą metodą na stworzenie zgranego zespołu jest zapewnienie dogodnych warunków do integracji w miejscu pracy. W biurze warto w tym celu stworzyć tzw. chill zone, czyli strefę relaksu, do której każdy pracownik może się udać w celu odprężenia. Powinny się tu znaleźć takie meble, jak miękkie sofy, różnego rodzaju pufy, a nawet hamaki. Taką nieformalną strefę, w której członkowie zespołu czują się swobodnie i prowadzą rozmowy na każdy temat, można zorganizować w osobnym pomieszczeniu lub wydzielić z przestrzeni open space.
Jakie korzyści przynosi firmie zintegrowany zespół?
Nawet największe talenty w branży nie przybliżą firmy do sukcesu, jeśli zespół nie będzie zgrany. Właśnie dlatego warto budować więzi poprzez integrację – pozwoli to na wyeliminowanie barier komunikacyjnych i umożliwi otwarty dialog. Dobrze zintegrowany zespół pracowników to szybka reakcja na problemy oraz wzrost produktywności i efektywności.