Introwertyczne oblicze networkingu

Jedno z ostatnich badań dotyczących zawodów przyszłości wskazało, że networker zajmował wysoko pozycje zaraz po liderze i sprzedawcy. Wielu z nas, można by wręcz stwierdzić, że każdy kto zajmuje się biznesem „uprawia” networking. Część osób robi to okazjonalnie, inni od czasu do czasu a pozostali w sposób profesjonalny.Co to jest networking i kim jest networker przedstawię w poniższym artykule.

Na wstępie może przybliżę czym jest networking i trochę odczaruje to słowo ostatnimi czasy bardzo często używane na różnego rodzaju wydarzeniach biznesowych. Ja sam spotkałem się z wieloma błędnymi interpretacjami tej czynności. Otóż networking to wszystkie działania mające na celu pozyskanie jakiegoś kontaktu na bazie już obecnych znajomych lub miejscu w którym aktualnie się znajdujemy. Można też spotkać się z określeniem, że networkingiem nazywamy utrzymywanie relacji z obecną siecią kontaktów.

Networkingiem można też nazwać swobodną rozmowę przy barze na wyjściu ze znajomymi jak i udział w profesjonalnym spotkaniu z określoną agendą. Wartym uwagi jest zaznaczenie, że jeśli konwencja spotkania sprzyja wymianie kontaktów to w naturalny sposób ludzie, którzy przyszli na dane wydarzenie także są gotowi do nawiązywania relacji. Tylko teraz powstaje pytanie, jak wybrać te miejsca, które są najlepsze do pozyskiwania wartościowych kontaktów? Na wstępie wartym zaznaczenia jest, iż jest dużo różnego typu biznes meetingów, ale nie wszystkie wspominają o zasadach networkingu i przygotowują gości do poznawania nowych ludzi. To często powoduje, że nie wszyscy goście są odpowiednio przygotowani.

Zatem pierwszym kryterium powinno być odpowiednie wybranie spotkania oraz czy dane wydarzenie będzie miało czas na networking. Taki zapis w agencie lub informacji reklamowej wydarzenia już informuje, iż to będzie event sprzyjający nawiązywaniu nowych relacji i warto się odpowiednio do tego przygotować. Wydarzenia bez informacji o networkingu, często może nie mieć odpowiednio zorganizowanego czasu networkingowego.

Następnie zwróć uwagę czy jest to wielobranżowy biznes mixer czy wydarzenie dedykowane do określonej branży. Kolejnym elementem wartym wzięcia pod uwagę to konwencja spotkania. Czy spotkanie jest w bardziej nieformalnej formule? Czy może bardziej skoncentrowane na przekazywaniu sobie biznesów? Każdy powinien dobrać odpowiednią formę do swoich preferencji i doświadczenia.

Dla introwertyków warto wspomnieć, iż konkretna agenda spotkania nastawiona na wymianę kontaktu i późniejszy biznes może być pomocna. Tam jest konkretny system, który jest dość prosty do opanowania a pozwala już rozpoczynać swoją przygodę z profesjonalnym networkingiem. Zatem bardziej ekstrawertyczni przedsiębiorcy zapewne będą bardziej skłonni do wydarzeń na większą ilość osób i z większym rozmachem co wcale nie oznacza, że nie odnajdą się w sztywnej formie innych spotkań.

Podsumowując ten element warto zwrócić uwagę na charakter wydarzenia i odpowiednio dobrać strój. Sprawa może się wydawać kuriozalna, jednak często widywałem różnych uczestników, których ubiór mocno od charakteru imprezy.

W każdym wypadku można się bardzo dobrze nauczyć networkingu.

Dla introwertyków poniżej jest kilka wskazówek:

• Przygotuj się wcześniej w domu – sprawdź co to za impreza i jaka jest konwencja. Jaki obowiązuje strój.

• Zastanów się co będziesz mówić o sobie jak ktoś Ciebie zapyta czym się zajmujesz.

• Jeśli to możliwe sprawdź jakie tam są osoby, mówcy, prelegenci, główne osoby wydarzenia • Jeśli mało komfortowo się czujesz w dużej ilości osób weź kogoś znajomego ze sobą.

• Wyznacz sobie cel ilości pozyskania nowych kontaktów. Nie wychodź z imprezy do momentu kiedy go nie zrealizujesz.

• Kawa z automatu to nie twój najlepszy rozmówca wydarzenia!

Dla ekstrawertyków:

• Pamiętaj! weź wizytówki.

• Więcej pytaj i słuchaj. Mniej opowiadaj o sobie.

• Wyznacz cel jakich branż poszukujesz.

• Ustal konkretny plan jakich kontaktów poszukujesz.

Jednak co zrobić, aby nasze działania przyniosły oczekiwany rezultat? Jak to się dzieje, że są osoby w naszym otoczeniu, które wydają się znać każdego?

Te osoby to właśnie profesjonalni networkerzy, którzy wytrwale rozbudowują swoja sieć kontaktów i dbają o dobre relacje. Ciągły kontakt z ludźmi powoduje, że lepiej znają produkt i usługę ludzi z swojej sieci. Dodatkowo różnego rodzaju narzędzia pozwalają zapanować nad ilością informacji.

Aby samemu być skutecznym networkerem wystarczy postępować zgodnie z poniższymi zasadami dobrego networkingu:

• Planuj wydarzenia tak aby dotrzeć do swojej grupy docelowej

• Ustal plan działania podczas wydarzenia – ilość pozyskanych kontaktów

• Dużo pytaj aby móc oszacować wartość pozyskanego kontaktu

• Wykonaj Fallow UP po wydarzeniu i podziękuj za wspólny networking.

• Umów się na spotkanie z wybranymi osobami.

Obecnie odpowiednie umiejętności pielęgnowania kontaktów oraz ich skuteczne pozyskanie jest jedną z kluczowych kompetencji ówczesnego biznesu. Natomiast wielu przedsiębiorców, posiadających niesamowity produkt lub usługę, pozostaje jeszcze w przekonaniu, że takie wydarzenia nie są dla nich i tym samym odcinają sobie możliwość szybkiego nawiązywania nowych relacji.

Początki z pozoru mogą się wydawać trudne, niemniej jednak warto w ten sposób pozyskiwać nowe kontakty i tym samym możliwe zlecenia. Niektórzy korzystają z warsztatów z praktycznego networkingu lub ze szkoleń. To może być ciekawe rozwiązanie, kiedy nie czujesz się na siłach.

 

PIOTR LĄD – CEO Network Business Club, pomaga przedsiębiorcom zwiększać sprzedaż poprzez system rekomendacji. Organizuje regularne spotkania biznesowe i szkoli w ramach organizacji Network Business Club, której jest założycielem i Ambasadorem Marki.

Show Buttons
Hide Buttons