Jak zaplanować rok w biznesie online

 

Biznes online to świetny sposób na skalowanie zarobków. Nie bez powodu mówi się o nim jak o żyle złota, jednak… Szybko okazuje się, że wcale nie jest tak łatwo, jak na początku się wydawało. Rzeczy, o których trzeba pamiętać, prowadząc dochodowy biznes online, układają się w naprawdę pokaźną listę! Dlatego tak ważne jest dobre zaplanowanie roku w biznesie online.

Statystyki pokazują, że zapotrzebowanie na usługi online rozwija się w błyskawicznym tempie. Wartość polskiego rynku e-commerce w roku 2020 przekroczyła 100 mld zł i była większa, niż szacowano, o całe 40 mld zł! Z samego internetu w Polsce korzysta ponad 84% populacji, z czego statystyczny Polak spędza w internecie prawie 7 godzin dziennie, z czego 2 godziny tylko w mediach społecznościowych.

Planowanie kluczem do świetnych wyników

Warunki do prowadzenia działalności online są idealne, jednak często w tym rozwoju ogranicza nas… BRAK PLANU. A bez niego trudno osiągnąć świetne rezultaty. Dlatego w tym artykule wymienię najważniejsze kroki, dzięki którym zaplanujesz swój dobry rok w biznesie online. Jak się okazuje, samo poświęcenie czasu na to i zapisanie planów zwiększają szansę realizacji o 42%. W takim razie nie ma co zwlekać!

Podsumuj ubiegły rok

Nim w ogóle przejdziemy do planowania następnych miesięcy, nie możemy pomijać poprzedniego roku! Dlatego skup się jeszcze na moment na zeszłym roku i odpowiedz sobie na kilka pytań.

Nie spiesz się, daj sobie czas, by przemyśleć odpowiedzi. Przeanalizuj dokładnie:

  • co przyniosło Ci największe zyski,
  • co okazało się nieopłacalne,
  • na czym możesz zaoszczędzić,
  • jakie projekty sprawiły Ci największą frajdę,
  • co z perspektywy czasu było niepotrzebne?

To ważne, by analizować nie tylko finanse, ale i swoje nastawienie do pracy. Ułatwi Ci podjęcie lepszych i bardziej opłacalnych biznesowo decyzji w kolejnych miesiącach. Choć wielu osobom takie podsumowania mogą się wydawać zbędne, to nic bardziej mylnego! Przygotują Cię najlepiej do dalszego planowania.

 

Odkryj swoje „dlaczego”

Jeśli chcesz prowadzić spójny i dochodowy biznes online, to świadomość własnej misji jest naprawdę istotna. Dlaczego robisz to, co robisz? Co napędza Cię do działania? Wracaj regularnie do przeanalizowania swojego „dlaczego”, bo w oparciu właśnie o to będziesz budować swoją komunikację, a także tworzyć produkty czy usługi.

Jak to wygląda u mnie? Moją misją jest pokazanie kobietom, że mogą rozwijać biznes online i spełniać swoje zawodowe marzenia bez względu na umiejętności techniczne, mogą zawalczyć o swoją niezależność finansową. Określenie misji pomaga zachować stabilny poziom motywacji oraz sprawia, że pojawiają się nowe pomysły na to, jak mogę wesprzeć moich klientów. Wtedy nie ma już strachu przed porażką, tylko nastawienie na działanie.

Poznaj odbiorców

Bez znajomości swoich odbiorców nie stworzysz ani dobrego planu, ani biznesu online. Dlatego regularnie analizuj potrzeby potencjalnych klientów. Pamiętaj o tym przy planowaniu roku, miesiąca, a także podczas sprawdzania, czy pomysł na konkretny produkt w ogóle trafia do Twojej grupy docelowej.

 

Od początku trzeba myśleć strategicznie. Zanim wyjdziesz z ofertą, poznaj swoich odbiorców poprzez ankiety, pytania na forach internetowych i w grupach dyskusyjnych czy w trakcie rozmów indywidualnych. Klient, zapoznając się z ofertą, powinien mieć wrażenie, że czytasz w jego myślach.

Ustal strategię na najbliższe miesiące

By Twoje działania w biznesie online przynosiły efekty, musisz mieć ustaloną strategię i zapisane rezultaty, jakie chcesz osiągnąć. Konkretne i mierzalne. Inaczej trudno będzie Ci monitorować postępy i sprawdzić, czy to, co robisz, przynosi efekty w obszarze, na którym najbardziej Ci zależy.

W przypadku biznesu online warto przeanalizować poniższe cele i wybrać z nich te najważniejsze:

  • Ruch w witrynie – przyciąganie nowych odbiorców na stronę WWW.
  • Zwiększenie zysków – wygenerowanie ruchu, który przyniesie zysk.
  • Zbieranie kontaktów – zapisów do newslettera, rejestracji, zapytań ofertowych.
  • Reputacja i budowanie pozycji eksperta – zwiększenie rozpoznawalności marki/bloga.
  • Zwiększenie zaangażowania – zachęcenie do różnych działań na stronie.
  • Zwiększenie satysfakcji z eksploracji strony – sprawienie, że będzie intuicyjna.
  • Zbudowanie lojalności użytkowników – częstsze przyciąganie stałej grupy odbiorców.

Pamiętaj, że wybranie strategii to początek. Potem trzeba ją regularnie monitorować i sprawdzać, czy faktycznie Twoje działania sprawią, że realizujesz swoje założone cele. Dzięki temu szybko coś skorygujesz, zamiast zajmować się ciągle czymś, co nie przynosi Ci efektów.

 

Zaplanuj konkretne działania

Im więcej masz zaplanowane, tym łatwiej idzie Ci codzienna praca w biznesie online. Wiesz, czym będziesz zajmować się w każdym miesiącu, a także jakie produkty bądź usługi wprowadzisz.

W planowaniu kieruję się zasadą: od ogółu do szczegółu. Początkowo tworzę plan roczny, uwzględniając, co chciałabym zrobić w danym miesiącu. Wypisuję tutaj np. bezpłatne wyzwania, szkolenia online i promocje określonych produktów. W planie miesięcznym planuję już absolutnie wszystko! Zastanawiam się, jakie artykuły pojawią się na blogu, kiedy wyślę maila, w jakich dniach ogłoszę promocję kolejnego produktu czy otwarcie sprzedaży. Takie rozpisanie działania pozwala mi spojrzeć z dystansu na cały miesiąc i sprawdzić, czy jestem w stanie zrealizować wszystko, co sobie założyłam.

  • plan roczny — zaplanuj, jakie projekty chcesz zrealizować w danym roku. Na jakich działaniach planujesz się skupić? Jakie wyniki finansowe chcesz osiągnąć i co jest konieczne, by ten plan był możliwy do wykonania?
  • plan kwartalny — planuj kwartalnie większe projekty. Dzięki temu rozłożysz odpowiednio ich realizację w czasie, zaplanujesz kolejne etapy, które rozpiszesz już dzień po dniu w planie miesięcznym, tygodniowym i dziennym.
  • plan miesięczny — w tym planie możesz zawrzeć bardzo szczegółowe informacje dotyczące tego, czym będziesz zajmować się w danym miesiącu.
  • plan tygodniowy — świetnie sprawdza się do stworzenia rutyny w Twoim biznesie online. Możesz z góry ustalić, czym będziesz zajmować się każdego dnia. W moim przypadku wtorek to dzień nagrywania, a na przykład w środy przeprowadzam konsultacje w grupie.

Miesiące tematyczne

W biznesie online można rewelacyjnie skalować swoje zarobki, pracować wtedy, kiedy się chce, jednak nie da się ukryć – pracy wokół prowadzenia swojej działalności jest naprawdę dużo. Strona WWW, sklep online, social media, newsletter, automatyzacja, SEO, nowe produkty – to wszystko działy, nad którymi powinniśmy pracować, jeśli chcemy, by nasz biznes był maksymalnie zautomatyzowany, dochodowy i skuteczny. Często tego jednak nie robimy albo gasimy pożary, bo nie działamy systematycznie. Dlatego warto planować także i to.

Swój system planowania zawarłam w Książkoplanerze – Rok w biznesie online, w którym dzielę się sprytnymi i praktycznymi sposobami na prowadzenie biznesu online. W każdym miesiącu zaplanowałam jedno zagadnienie, którym się zajmujemy, tak by po całym roku Twój biznes online śmigał jak dobrze naoliwiona maszyna. Począwszy od bloga przez SEO, a skończywszy na produktach.

 

Monitoruj postępy

Samo planowanie bez monitorowania wyników działania nie ma sensu! Zaplanuj czas, np. raz w miesiącu, kiedy poświęcisz chwilę na sprawdzenie swoich wyników. To, na co będziesz zwracać uwagę, jest uzależnione od Twojej strategii, jednak nie zapomnij o podstawach:

 

  • statystykach strony WWW: ile miesięcznie osób wchodzi na Twoją stronę WWW, z jakiej frazy, które artykuły cieszą się największą popularnością?
  • statystykach social media: ile masz obserwatorów, jak ich liczba się zmieniła od ostatniego miesiąca, jakie posty mają największe zaangażowanie, a jakie najmniejsze?
  • statystykach newslettera: ile osób dołączyło do Twojego newslettera, ile się wypisało, które maile miały największy współczynnik otwarć i kliknięć linku?
  • statystykach sklepu online: jak wygląda sprzedaż w ostatnim miesiącu? Które produkty sprzedawały się najlepiej? Które najgorzej? Co nie sprzedawało się w ogóle?

Czy osiągnięte wyniki pokrywają się z tymi wyznaczonymi przez Ciebie? Jeśli tak, to świetnie – rób tak dalej, jeśli nie – już na tym etapie możesz się zastanowić, co warto poprawić.

Deleguj

Wisienkę na torcie zostawiłam na sam koniec. Za Tobą podsumowanie roku, wiesz, jaką masz misję, znasz swoich odbiorców, masz plany na cały rok, krok po kroku dbasz o swój biznes online… Ale! Może się okazać, że w tym natłoku zadań nie masz czasu na nic innego! Albo ledwie dajesz radę, by to wszystko ogarnąć.

Dlatego w planowaniu warto uwzględnić także delegowanie tych zadań, w których nie czujesz się najlepiej, bądź takich, które zabierają Ci dużo czasu, który mógłbyś poświęcić na coś ważniejszego w Twoim biznesie. Takie podejście uwolni Twój czas i pozwoli Ci na realizację swoich działań jeszcze skuteczniej.

Prowadzenie biznesu online nigdy nie było tak proste jak teraz, a jednocześnie tak pełne wyzwań. Konkurencja jest duża, możliwości nieograniczone i to powoduje, że trudniej utrzymać obrany kurs, szczególnie gdy na początku każdy projekt realizujemy samodzielnie. Skrupulatne planowanie każdego swojego kroku w biznesie online może daleko nas zaprowadzić.

 

Źródła: https://www.bankier.pl/wiadomosc/Wartosc-polskiego-rynku-e-commerce-w-roku-2020-przekroczyla-100-mld-zl-8205512.html

 

 

 

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, blogerka, autorka książki „Bądź Online” oraz książkoplaneru „Rok w biznesie online”, mentorka, przedsiębiorczyni. Absolwentka Informatyki na Politechnice Poznańskiej oraz Grafiki Projektowej w Collegium Da Vinci. Swoją pierwszą stronę internetową stworzyła jeszcze w podstawówce 20 lat temu. Od tamtej pory stworzyła ich ponad 400.
Od 6 lat pomaga kobietom z całej Polski w realizacji ich interaktywnych marzeń i osiągnięciu niezależności finansowej na własnych zasadach. Przeszkoliła już prawie 50 000 Polek. Pokazuje im, jak stworzyć stronę www od podstaw, jak założyć sklep internetowy czy rozpocząć biznes online. Z sukcesem tworzy zaangażowaną społeczność Jesteśmy Interaktywne.

Show Buttons
Hide Buttons