Jak zmieniają się usługi prawnicze w czasie pandemii?

 

Dariusz Bodecki, prawnik z ponad 20-letnim doświadczeniem. Wspólnik w Europejskim Biurze Obsługi Prawnej z siedzibą w Warszawie oraz oddziałami w Londynie i Brukseli. Ekspert z zakresu prawa handlowego, windykacyjnego, upadłościowego. Prywatnie pasjonat sportów ekstremalnych oraz samochodowych.

1. Panie Dariuszu, jako wspólnik Kancelarii Europejskie Biuro Obsługi Prawnej odnosicie Państwo sukcesy, rozwijacie się – czego dowodem jest to, że działacie również w Brukseli oraz Londynie. Jaki jest sekret zarządzania i rozwoju w tych trudnych czasach?

W kancelarii wszyscy pracownicy mają świadomość, jak trudny był poprzedni rok. To doświadczenie tylko utwierdziło nas w przekonaniu, że kluczem do sukcesu jest wsparcie, empatia i rzetelna pomoc we wszystkich istotnych dziedzinach prawa oraz wsłuchanie się w potrzeby klienta. To Klient wyznacza nowe standardy działania kancelarii. Europejskie Biuro Obsługi Prawnej jest zgranym zespołem specjalistów, któremu przyświecają podobne ideały, a w problemach prawnych nie widzi jedynie możliwości zarobku, a osobiste historie setek osób. Indywidualne podejście w sprawach, które niejednokrotnie decydują o przyszłości naszych klientów to składnik, bez którego nie wyobrażam sobie dalszego rozwoju. Myślę, że ludzie doceniają pełne zaangażowanie, jakie oferujemy każdemu, kto zgłasza się po pomoc prawną. Gdyby nie zadowoleni klienci nasz rozwój byłby niemożliwy a dynamika przyrostu prowadzonych spraw oraz obsługa globalnych graczy nie sprawiałaby nam takiej satysfakcji.

2. Jak zmienił się rynek usług prawniczych podczas pandemii?
Z moich obserwacji wynika, że rynek dość szybko przystosował się do nowej, covidowej rzeczywistości. Oczywiście, początkowo cała branża czuła niepokój, nikt nie wiedział co będzie jutro, straty były więcej niż pewne. Pierwszy lockdown sparaliżował system i przestraszył obywateli- mieli inne priorytety niż wydawanie pieniędzy na obsługę prawną, co jest zupełnie zrozumiałe. Bali się wyjścia do sklepu, minimalizowali wszelkie zbędne wizyty, a strach przed koronawirusem był równie silny, co ten przed bankructwem. Klienci kontaktowali się z prawnikami głównie w sprawach związanych z sytuacją kryzysową, ale za pytaniami rzadko szły zlecenia. Stopniowo, wraz z luzowaniem obostrzeń zainteresowanie usługami kancelarii w przypadku klientów indywidualnych i firm rosło. Ucierpiały co prawda przychody i procesy rekrutacyjne, ale usługi prawnicze nie odczuły kryzysu tak bardzo, jak się tego obawiano. Priorytetem jest, by nie tylko utrzymać dotychczasowe współprace, ale nawiązać nowe kontakty biznesowe, dzięki którym branża prawnicza będzie na takim samym poziomie stabilności, co przed pandemią.

3. Jakie zmiany obserwuje Pan we własnej pracy? Czy stosuje Pan jakieś nowe narzędzia?
Pandemia to wyzwanie na wielu poziomach. Wszyscy musieliśmy zwolnić, zastanowić się nad nowymi wyzwaniami, nowymi rynkami. To była niewątpliwa szansa dla zabieganych ludzi, bardzo aktywnych na rynku, a ja do takich należę. Początkowy brak podróży i wyjazdów służbowych sprawił, że poświęcałem więcej czasu kancelarii i pracownikom, na nowo przeanalizowałem priorytety firmy, zagłębiłem się w niektóre sprawy. Dodatkowo na bieżąco monitorowałem zmiany w prawie i rynku, z większą uwagą. Z perspektywy czasu widzę, że był to ważny moment. Nie można też pominąć faktu, że firmy działające głównie analogowo weszły w świat cyfryzacji. Kancelaria przeszła w dużej mierze na tryb zdalny, co wiązało się z wprowadzeniem nowych narzędzi. Musieliśmy przestawić się na wirtualne konsultacje czy podpisywanie umów drogą elektroniczną. Świadczenie usług prawnych za pośrednictwem Internetu stało się czymś oczywistym. Dziś jesteśmy już przyzwyczajeni, do usług zdalnych na dlatego chętnie podejmujemy się tematów nawet w odległości Warszawa – Londyn, to nie stanowi już żadnego problemu dla naszych klientów oraz naszych prawników.

4. Czy obecna sytuacja spowodowała, że któreś usługi wykonujecie częściej niż inne?
Gdy jedne praktyki odczuwają spadek ilości pracy, inne notują wyraźny wzrost. Działania rządu w celu złagodzenie gospodarczych skutków epidemii wygenerowały dużą ilość pracy, w związku z czym nasza kompleksowa obsługa z zakresu prawa gospodarczego i karno-skarbowego odnotowała wzrost zainteresowania. Sektor indywidualnych porad prawnych również świetnie prosperuje. To normalne, że w tych niepewnych czasach nie będzie wielu chętnych do otwierania nowych przedsiębiorstw. Dostosowujemy się do potrzeb naszych klientów, dzięki czemu ograniczamy ich straty. Klienci mają dziś dużo więcej problemów niż przed pandemią, zwłaszcza w obszarach prawa upadłościowego, windykacji, prawa pracy.

5. Czy według Pana pandemia może przynieść jakieś pozytywne, długofalowe skutki dla branży prawniczej? Jeśli tak, to jakie?


Tak jak mówiłem, pandemia to niewątpliwe wyzwanie, ale dostrzegam w niej długoterminowe szanse na rozwój. Jako branża wypracowaliśmy już swoiste systemy, które pomagają przetrwać w kryzysie, dzięki temu staliśmy się bardziej odporni na nagłe sytuacje. To też życiowa lekcja dla młodego pokolenia prawników, którzy do swojej pracy na stałe wcielą narzędzia poznane w trakcie pandemii. W naszej kancelarii już widzimy pozytywne skutki kryzysu – nabyliśmy nowe umiejętności, doświadczenia i wprowadziliśmy szereg usług online, to inwestycja w przyszłość. Dodatkowo zacieśniliśmy relacje z klientami i wewnątrz zespołu. Podbramkowe sytuacje są najlepszą motywacją do zmiany, tak było też w przypadku EBOP. Wspólnymi siłami odnieśliśmy sukces w czasach zarazy i nie zamierzamy się zatrzymywać.

Europejskie Biuro Obsługi Prawnej to Kancelaria prawna ukierunkowana na zapewnienie klientom rzetelnej pomocy we wszystkich istotnych dziedzinach prawa. W ofercie EBOP znajduje się m.in obsługa prawna firm i osób prywatnych, rejestracja spółek prawa handlowego, postępowanie administracyjne, doradztwo podatkowe oraz audyt finansowo-prawny, a także wiele innych. Na zespół kancelarii składa się blisko trzydziestu prawników działających w trzech miejscach na świecie – Warszawie, Londynie oraz Brukseli. Klienci kancelarii mogą liczyć na pełne zaangażowanie i profesjonalizm a także indywidualną współpracę opartą na wzajemnym zaufaniu.

Więcej informacji o EBOP można znaleźć na ich stronie:

http://ebop.com.pl/?_locale=pl#home a także na  Facebooku https://www.facebook.com/ebopglobal

 

Fot. Maciej Suwałowski https://www.instagram.com/magicweddingphotographer/



 

Show Buttons
Hide Buttons