Jak znaleźć dobrego pracownika w sektorze usług? 4 zadania do wykonania
Jak wskazał Polski Instytut Ekonomiczny, sytuacja w sektorze usług w naszym kraju zaczęła się poprawiać. Od maja udział firm notujących wzrost sprzedaży wyniósł 30% i był większy od tych, które odczuły spadek (24%). Firmy na nowo rozpoczynają swoją działalność, a co za tym idzie poszukują wykwalifikowanej załogi. Tylko jak znaleźć dobrego pracownika w sektorze usług? A może nie trzeba szukać, a jedynie dać się znaleźć?
Rywalizacja o pracownika?
Zdaniem ekspertów z Polskiego Instytutu Ekonomicznego, popyt na usługi w naszym kraju powoli będzie powracał do poziomu sprzed pandemii. W efekcie na rynku pojawi się większe zapotrzebowanie na pracowników z konkretnymi kompetencjami. 22% przebadanych przez PIP podmiotów planowało w czerwcu zwiększyć zatrudnienie, 14% planowało podnieść wynagrodzenia. Z jednej strony to dobry znak. Branża rozkwita. Z drugiej – rozpoczyna się rywalizacja i wielu pracodawców staje przez pytaniem „jak znaleźć dobrego pracownika”?
Jak znaleźć dobrego pracownika? 4 zadania do wykonania
Wyobraź sobie sytuację, w której to pracownicy sami zgłaszają się do ciebie z pytaniem o zatrudnienie. Brzmi nierealnie? Wcale nie musi tak być.
Zadanie nr 1: Przeprowadź audyt wizerunku firmy jako marki pracodawcy.
Audyt marki pracodawcy ma na celu udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
• Jakie komunikaty wysyłamy do kandydata?
• W jaki sposób je wysyłamy?
• Czy przesyłane komunikaty są spójne?
• Czy ich treść faktycznie jest skuteczna?
• Co o firmie mówią inni – pracownicy?
• Jakie działania prowadzą nasi konkurenci?
• Jakie efekty przynoszą działania konkurentów?
• Jakie działania należy wprowadzić, a z jakich zrezygnować?
Zadanie nr 2: Przygotuj i zaimplementuj strategię employer brandingową.
Wśród działań, jakie znajdują się w strategii mogą znaleźć się:
• Programy ambasadorów marki
• Analiza ścieżki pracownika
• Analiza grup docelowych
• Analiza działań konkurencji
• Programy onboardingu
• Warsztaty dotyczące komunikacji wewnętrznej
• Zaplanowanie i realizacja skutecznych kampanii PR-owych
• Wsparcie w organizacji konkursów wewnętrznych
• Organizacja imprez i wyjazdów integracyjnych
Ważna informacja: 86% pracowników nie ubiegałoby się o zatrudnienie lub nie kontynuowałoby pracy w firmie, która ma złą reputację wśród byłych pracowników lub ogółu społeczeństwa.
Zadanie nr 3: Przeprowadź audyt określający identyfikację pracowników z firmą.
– Konkurencyjność firmy zyskała dziś nową definicję. To nie tylko jakość oferowanych przez nią usług, ale również jej reputacja na rynku pracy– mówi Sebastian Kopiej z agencji Commplace.- Zależność jest prosta – zaangażowany i lojalny pracownik może stać się ambasadorem marki. Jego dobre opinie wygłaszane poza firmą pozwolą w organiczny sposób dotrzeć do potencjalnych kandydatów, zwiększając efektywność rekrutacji i zmniejszając koszty – dodaje ekspert z Commplace.
Ważna informacja: Zaangażowany pracownik przyniesie wiele dodatkowych korzyści. Corporate Leadership Council wskazało bowiem, że ten typ pracownika daje z siebie 57% wysiłku więcej niż niezaangażowany. Z kolei Instytut Gallupa podaje, że brak zaangażowania pracowników powoduje straty w produktywności na poziomie ok. 46% (to potencjał biznesowy zaangażowania pracowników w działalność przedsiębiorstwa).
Zadanie nr 4: Zweryfikuj, jakie oczekiwania mają potencjalni kandydaci.
Pandemia zdecydowanie wpłynęła na stosunek do benefitów, czy czasu pracy. Dlatego, jeśli zastanawiasz się, jak znaleźć dobrego pracownika – sprawdź, jakie ma obecnie oczekiwania. W zależności od tego, w jaką „generację” celujesz – dopasuj swoją ofertę do potrzeb grupy docelowej. Dobrym pomysłem jest także przejrzenie aktualnych ofert pracy firm konkurencyjnych, czy pozyskujących pracowników o podobnych kwalifikacjach.
Skoro znasz już odpowiedź, jak znaleźć dobrego pracownika w sektorze usług to czas wdrożyć działania w życie. Zrób to samodzielnie lub z pomocą ekspertów z zewnątrz.
Źródło: biznes.newseria.pl