Jakie działania w mediach społecznościowych WARTO WDROŻYĆ w 2020 r.
Niezależnie od tego, czy prowadzisz biznes online, czy offline warto zainteresować się rozszerzeniem działań, promując firmę w Internecie. Opowiem Ci o 6 obszarach w mediach społecznościowych, na które warto zwrócić szczególną uwagę w 2020 roku, aby zwiększyć rozpoznawalność marki i zdobyć nowych klientów. Mam nadzieję, że zainspiruję Cię do działania w social media.
Messenger marketing
Badania pokazują, że coraz więcej naszej komunikacji przenosi się do aplikacji Messenger. Tworzymy grupy z przyjaciółmi i rodziną, ze współpracownikami prowadząc rozmowę z kilkoma osobami jednocześnie.
Wraz z moją Ekipą przywiązujemy dużą wagę do Messengera, ponieważ to nie jest już tylko komunikator, to również świetne narzędzie do reklamowania. Facebook prowadzi różne badania, z których jasno wynika, że większość ankietowanych osób wysyłających wiadomości do firm twierdzi, że ta możliwość buduje zaufanie do marki.
Komunikując się za pośrednictwem Messengera, możemy pozyskiwać nowych klientów i inicjować transakcje oraz nawiązać istotne relacje pomiędzy firmą a klientem. Messenger również pomaga zwiększyć rozpoznawalność marki, jednak trzeba przygotować do tego odpowiednią strategię i zastanowić się, jaki będzie główny cel komunikacji w aplikacji.
Transmisje na żywo
Jeśli do tej pory nie organizowałeś transmisji na żywo, warto się teraz na tym skupić. Prowadzenie liveów szybko i znacznie zwiększy Twoje zasięgi i aktywność odbiorców. Do prowadzenia transmisji na żywo dobrze jest się przygotować, stworzyć harmonogram, strategię i główny cel. Zastanów się, co możesz zaoferować swoim odbiorcom, jaką wartość możesz im dać. Rekomenduję prowadzenie cyklicznych transmisji, danego dnia o ustalonej porze. Już ponad 90 razy prowadziłam livey #znanamarkaonline, zawsze w środę o godzinie 20.00. Ta cykliczność spotkań pozwoliła na zwiększenie rozpoznawalności marki i zdobycie nowych odbiorców, którzy z czasem stali się moimi klientami. Podczas spotkań na żywo poruszam różne tematy związane z mediami społecznościowymi, dzielę się wiedzą i zdobywam zaufanie społeczności.
Zastanów się, co możesz dać swoim odbiorcom w zamian za ich zaangażowanie. Dobrze przygotowana strategia prowadzenia transmisji na żywo może doprowadzić Twoich odbiorców do zakupu. Livey to świetna okazja do prezentacji produktów i usług, organizacji sesji pytań i odpowiedzi czy konkursów i promocji.
Relacje/Stories
Relacje to materiały, które zarówno na Instagramie, jak i na Facebooku wyświetlają się na samej górze, czyli Twoi odbiorcy widzą je jako pierwsze. Badania pokazują, że coraz więcej osób spędza czas oglądając Stories, a nie scrollując tablicę i czytając posty. Warto to wykorzystać w budowaniu rozpoznawalności marki w social media.
W Relacjach można tworzyć krótkie, 15-sekundowe filmy z ważnymi informacjami dotyczącymi Twojej działalności, pokazywać grafiki i zdjęcia. Możliwości jest bardzo dużo. Każdy film można urozmaicić gifami, napisami i różnymi przyciskami CTA (Call To Action), np. ankietą, możliwością zadawania pytań, organizacją czatu. Te wszystkie działania mają na celu zwiększyć zaangażowanie odbiorców i zdobycie ich zaufania.
Opinie klientów/rekomendacji
Być może dziwisz się, że o tym wspominam, przecież to obszar od zawsze wykorzystywany przez firmy. Tak, ale czy na pewno w odpowiedni sposób? Jestem pewna, że wiele razy zapomniałeś poprosić klienta o opinię i na co dzień, w ferworze pracy, o tym nie pamiętasz, a to jest jedno z najważniejszych działań.
Gdy klient wystawi Ci rekomendację w mediach społecznościowych, np. w komentarzu pod postem, możesz zrobić screen, a później dodać zdjęcie na stronę internetową, czy na fanpage.
Rekomendacje wysłane e-mailem bądź pocztą tradycyjną warto zamieszczać w social media, ponieważ świetnie się sprawdzają w budowaniu wizerunku firmy. Nie ma nic lepszego niż marketing ustami Twoich klientów.
IGTV
IGTV to oddzielna, zupełnie niezależna aplikacja, ale również narzędzie wbudowane w Instagram, które bardzo szybko zdobywa popularność, zwłaszcza wśród młodych odbiorców. Po raz kolejny muszę się powołać na badania, ponieważ te dotyczące oglądania treści video pokazują, że coraz częściej tego typu treści konsumujemy za pomocą urządzeń mobilnych. Druga sprawa jest dość zaskakująca, ponieważ najczęściej filmy oglądamy w pionie, nawet te, które powinny być oglądane w poziomie. Idąc tym tropem powstało IGTV, czyli konkurencja dla YouTube, gdzie filmy wyświetlane są właśnie w pionie.
IGTV i Instagram tworzą pewnego rodzaju synergię, ponieważ IG umożliwia opublikowanie na tablicy 1 minutę z filmu nagranego na IGTV. Tym jednominutowym materiałem filmowym można zachęcić odbiorców, aby przeszli do IGTV w celu obejrzenia całości materiału.
Jak już wiesz, treści video są najczęściej oglądanymi materiałami przez Internautów, dlatego zachęcam Cię do korzystania z tej opcji. IGTV ma wiele ciekawych funkcji, dzięki którym Twoje video będzie ciekawsze i atrakcyjniejsze; możesz dodawać obrazki, ruchome efekty, napisy i filtry, a co najważniejsze wstawić klikalny link, który jak wiesz na Instagramie możesz zamieścić tylko w swoim BIO (pod warunkiem, że nie masz 10 tys. odbiorców).
Strategia reklamowa
To ostatni obszar, którym warto się zainteresować w 2020 roku. Jeśli prowadzisz działania w social media albo zamierzasz zacząć to robić, rozważ wykorzystanie reklamy do poszerzania grupy odbiorców i zdobycia nowych klientów.
Temat reklam w mediach społecznościowych jest bardzo szeroki, dlatego zachęcam Cię do zgłębienia tej wiedzy, przytaczając Ci jeden bardzo ważny powód do inwestowania w reklamę, mianowicie retargeting. Reklamy targetowane na grupę odbiorców, którzy już zetknęli się z Twoją marką to świetny sposób, aby przypomnieć o sobie i zatrzymać potencjalnych klientów. Pamiętaj, że Twoi odbiorcy każdego dnia bombardowani są tysiącem informacji i nawet jeśli chcieli coś od Ciebie kupić, mogło ich coś rozproszyć i zwyczajnie zapomnieli.
Reklamy retargetingowe są po to, aby skrócić czas przejścia przez ścieżkę sprzedażową, dowiedzieć się więcej o swoich odbiorcach, zwiększyć rozpoznawalność marki i zatrzymać dotychczasowych klientów.
Na koniec mam dla Ciebie jeszcze jedną radę – siej ziarno, czyli bądź w kontakcie ze swoimi odbiorcami, przypominaj im o sobie regularnie, rozmawiaj, rozśmieszaj, inspiruj i nauczaj. Słuchaj swojej społeczności bądź otwarty na propozycje i przygotuj odpowiednią strategię, która pomoże Ci zwiększyć sprzedaż za pomocą narzędzi, opisanych wyżej. Te wszystkie rzeczy tworzą punkty styku z Twoimi odbiorcami, a to daje Ci możliwość zdobycia ich zaufania, co jest niezwykle ważne w prowadzeniu biznesu. Jeżeli chcesz rozwijać swoją markę i biznes dzięki skutecznej komunikacji w mediach społecznościowych, dołącz do bezpłatnego „Klubu Marki Online”. Znajdziesz tam 23 materiały wideo oraz dodatkowe wskazówki – wystarczy, że zarejestrujesz się na stronie: https://klub.markaonline.pl/
Nazywam się Joanna Ceplin, pomagam przedsiębiorczym i ambitnym osobom rozwijać markę i pozyskiwać klientów dzięki komunikacji w mediach społecznościowych. Uczę, jak tworzyć spójny wizerunek firmy, skutecznie planować, skalować i automatyzować działania. Podpowiadam, w jaki sposób budować relacje z odbiorcami, aby zdobyć ich zaufanie.
Rozwinęłam swój biznes na dużą skalę dzięki działaniom w social media. Teraz bazując na doświadczeniu moim i moich klientów szkolę osoby chcące odnieść sukces.
Jestem trenerem skuteczniej komunikacji online oraz autorką książki „Uwierz w swoją markę online i rozwijaj swój biznes”, „Planera Marki Online” oraz wielu szkoleń (w tym online) i warsztatów. Sztandarowym moim produktem jest Akademia Smart Brand – kompleksowy program szkoleniowy oraz miejsce dla osób chcących nie tylko rozwijać swój biznes, ale przede wszystkim rozumiejących zasady uczciwych, skutecznych i autentycznych działań w świecie online.
zdjęcia: Lidia Skuza