Jesteś tym, co robisz Jak to jest z kulturą w biznesie i kulturą biznesu?

 

 

Jako trener, socjolog, psycholog oraz certyfikowany coach od kilkunastu lat mam przyjemność prowadzić projekty dla biznesu dla wielu firm oraz instytucji.

 

Kultura biznesu jest szerokim zagadnieniem dotyczącym zachowań ludzkich w przeróżnych sytuacjach służbowych. To międzynarodowy uznany systemem kurtuazji w relacjach z klientami czy też pracownikami.

Każda firma ma swoje pochodzenie – swoisty psychologiczny genogram, który wpływa na to, jak funkcjonuje dana firma.

Pamiętajmy, że każdą firmę tworzą ludzie. W większości ich pochodzenie, skutek socjalizacji, osobowość czy dalsze kształcenie powodują, że wnoszą określony standard do organizacji. W zależności od zajmowanego stanowiska w hierarchii zawodowej mają większy czy mniejszy wpływ na kształtowanie kultury w biznesie. Jest to szczególnie zauważalne w sektorze usług, gdzie jakość kontaktu z klientem wpływa m.in. na tzw. employer branding, postrzeganie marki przez pracowników oraz postrzeganie marki na rynku. To, jak jest kojarzona dana marka, może przekładać się na jej zyski oraz bezpieczeństwo finansowe.

Jako szefowa firmy szkoleniowej prowadzącej zajęcia na terenie całej Polski już od kilkunastu lat zauważam pewną prawidłowość. Im bardziej firma się rozwija, im bardziej chce być postrzegana jak marka jakościowa, zaczyna inwestować w wiedzę z zakresu budowania szeroko rozumianej kultury ich biznesu.

Jakie działania składają się na świadome budowanie kultury w biznesie?

Zaczęłabym od samego początku – ustalenie wartości danej marki, tego, co firma chce komunikować wewnątrz organizacji oraz na zewnątrz. Dążenie do określenia ogólnej spójności komunikacji marki oraz komunikacji marketingowej. Aby to, co słyszy i czyta o nas klient, było spójne z tym, czego on doświadcza, jak korzysta z naszych usług, czy co słyszy od pracowników tej firmy.

Zastanowiłabym się, jak podczas procesu rekrutacji dobierać osoby, które oprócz obligatoryjnie posiadanego doświadczenia oraz kompetencji swoją postawą oraz zachowaniem będą budować czy też wzmacniać kulturę biznesu (naszego biznesu) w taki sposób, jak ustaliśmy podczas budowania misji, wizji czy wartości marki.

Z pewnością rekomendowałabym przeszkolenie wszystkich pracowników z zakresu etykiety i savoir-vivre’u oraz kultury biznesu. To wcale nie jest łatwy temat. Tzw. „sztuka życia” to inaczej tzw. „taniec społeczny”, czyli wyuczona umiejętność zachowywania się w taki sposób, aby być postrzeganym jako osoba kulturalna. Wyobraźmy sobie prezesa firmy, kierownika jakiegoś działu, sprzedawcę, specjalistę z zakresu obsługi i innych stanowisk, że nie potrafią zachować się kulturalnie w stosunku do klienta, który jest zainteresowany usługą danej firmy. Z pewnością mamy ryzyko biznesowe związane z tym, jak dany klient będzie postrzegał jakość oferty.

Często sama prowadzę szkolenia czy też konsultacje z zakresu kluczowych zasad kultury w biznesie. Nasi klienci uczą się, jak pisać maile (netykieta), jak zarządzać swoimi emocjami czy jak właściwie zachować się na spotkaniu lub lunchu biznesowym itp. Często zaczynamy od podstaw takich jak właściwy dress code adekwatny do rodzaju spotkania czy też pory roku. Omawiamy nawet takie detale, jak posługiwać się sztućcami czy też co zamawiać z menu, kiedy się jest zapraszanym lub gdy samemu się zaprasza. Detale – na ich podstawie kontrahenci często oceniają, czy mają do czynienia z osobą obytą biznesowo, czy też tzw. z całym szacunkiem „dorobkiewiczem” bez wykształcenia. Co ważne. Nie ma znaczenia, skąd pochodzimy i jaka jest nasza ścieżka zawodowa – najważniejsze jest to, że w każdym momencie naszego życia możemy doskonalić naszą wiedzę i umiejętności, które będą wpływały na naszą markę, na postrzeganie nas jako dostawców usług, którzy pewnie kroczą w meandrach kultury w biznesie.

Coraz częściej realizujemy również szkolenia dla pracowników przeróżnych firm, których uczymy kultury biznesu w kontekście budowania marki profesjonalisty. Przełożeni różnych działów w firmie chcą, aby ich zespoły były pewnie siebie w rozmowach z klientami. Swoboda poruszania się w świecie biznesu wymaga świadomości zasad kultury.

Można tu przytoczyć jako przykład George’a Washingtona, pierwszego prezydenta Stanów Zjednoczonych. Był podziwiany za niezwykły charakter, a przede wszystkim za niespotykaną kulturę – zawsze robił to, co było właściwe. Jego rodzice należeli do klasy średniej i nie posiadał wielu przywilejów. Kultury nauczył się z książki Reguły przyzwoitego i grzecznego zachowania w towarzystwie i podczas dyskusji. Przepisał 110 reguł do swojego notatnika, który zawsze nosił przy sobie i przeglądał go w wolnym czasie. Przestrzegając tych zasad, wykształcił nawyki zachowania oraz maniery, dzięki którym pozyskał uznanie na długie lata.

Pierwszy amerykański milioner Benjamin Franklin zbudował swoją fortunę od zera. Zaczął jako pomocnik drukarza. Co przyczyniło się do jego sukcesu? Podobnie jak prezydent Stanów Zjednoczonych, ćwiczył własny charakter. Wiedział, że zachowanie i podejście do ludzi mogą budzić niechęć do tego, co ma światu do zaoferowania. Cóż zrobił? Skupił się na trzynastu zaletach, które powinien według niego posiadać człowiek biznesu. Zaczął w sobie wypracowywać te cechy, p.. spokój, powściągliwość czy oszczędność – jedną po tygodniu, potem przez dwa tygodnie, a potem przez cały miesiąc. Przy każdej czynności każdego dnia wypracowywał w sobie te cechy. Stały się one częścią składową. Miał ogromną sieć wpływów, od Paryża, gdzie był ambasadorem Stanów Zjednoczonych, po Filadelfię, gdzie uczestniczył w ustaleniach Konwencji Konstytucyjnej, wpływając na historię tego kraju.

Na sukces w biznesie wpływa kultura. To umiejętność życia tak, jak się chce, ale z założeniem, że robiąc to, co chcemy, jesteśmy uważni na to, jak czują się przy nas inni.

Kulturę w biznesie oraz kulturę biznesu należy kształtować i dążyć do jej wzmacniania. Tworzenie firmy, która staje się wzorem dla konkurencji, to cel godny uznania. Bycie mentorem dla innych ugruntowuje również pozycję wśród grona decydentów oraz ludzi, którzy mają wpływ na kształtowanie naszej gospodarki.

 

 

Iwona Firmanty

Założycielka oraz Dyrektor Zarządzający Human Skills; trener biznesu; konsultant HR; mgr psycholog; mgr socjolog; certyfikowany Coach ICC; certyfikowany konsultant Extended DISC; certyfikowany konsultant Insight Discovery; certyfikowany facylitator metody POINTS OF YOU®; założycielka projektu Sukces Kobiety Biznesu; autorka książek. Od kilkunastu lat prowadzi projekty rozwojowe, szkolenia oraz coachingi. Skupia się na przekazywaniu konkretnej i sprawdzonej wiedzy, tak aby klienci od razu mogli praktykować przekazane informacje.

Show Buttons
Hide Buttons