Jesteśmy zespołem, wszyscy gramy do jednej bramki!

Na temat usług DHL Global Forwarding, sukcesów firmy oraz obecnych priorytetów oraz wyzwań, jakie stoją przed marką rozmawiamy z Krzysztofem Bielica Prezesem Zarządu DHL Global Forwarding.

Zarządza Pan wiodącym na świecie liderem usług spedycyjnych. Co Pana zdaniem decyduje o powodzeniu  tym biznesie?

Jesteśmy dumni z pozycji lidera na rynku morskich i lotniczych usług spedycyjnych. To efekt wieloletniej intensywnej pracy wszystkich pracowników spółki. Jesteśmy zespołem – i używając sportowej analogii – wszyscy gramy do jednej bramki. Słuchamy potrzeb naszych Klientów, kreujemy a następnie dostarczamy najlepsze rozwiązania, wspieramy ich rozwój a także sami się rozwijamy wraz z nimi. Jesteśmy uważni na ich potrzeby, doradzamy im i po prostu cieszymy się z ich sukcesami. Nasza aktualna pozycja jest wynikiem wspólnej pracy a powodzenie w biznesie jest nierozerwalnie związane z ludźmi, którzy u nas pracują i współtworzą firmę.

Konkurencja w branży jest niezwykle duża. Jakie czynniki decydują o przewadze DHL Global Forwarding?

Po pierwsze, DHL Global Forwarding jako część grupy Deutsche Post DHL jest jednią z największych firm spedycyjnych na świecie, dzięki czemu dysponuje globalnym zasięgiem pod względem geograficznym, oraz odpowiednimi zasobami do prowadzenia sprawnych operacji. Jest to ściśle powiązane z punktem drugim, czyli szerokim portfolio serwisowym, jakie jesteśmy w stanie zaproponować naszym Klientom. Główny zakres działalności DHL Global Forwarding czyli transport lotniczy i morski, uzupełnia oferta naszych dywizji siostrzanych – transport kurierski w DHL Express i DHL Parcel, transport drogowy w DHL Freight i logistyka kontraktowa DHL Supply Chain. I po trzecie, być może najważniejsze to ludzie. Globalnie ponad trzydziestu tysięcy specjalistów, którzy traktują pracę w logistyce jako swoją pasję i są zmotywowani do zabezpieczenia naszym Klientom najwyższej jakości serwisu. Także lokalnie jesteśmy bardzo skuteczną i efektywną organizacją, zatrudniającą najlepszych ekspertów na rynku. Dzięki znakomitej komunikacji, regularnym spotkaniom na wszystkich szczeblach organizacji, angażowaniu pracowników we współtworzenie organizacji osiągnęliśmy olbrzymią synergie naszych wszystkich działań a także transparentność oraz wiedzę i zrozumienie dla naszych priorytetów. To wszystko sprawia, że jesteśmy solidnym pracodawcą i wiarygodnym partnerem biznesowym.

Kim jest klient DHL Global Forwarding? Jakie są jego oczekiwania?

Cytując definicję z naszego programu szkoleniowego, którego uczestnikiem jest każdy pracownik spółki, Certified International Forwarder (CIF) – Klientami DGF są firmy, które do właściwego funkcjonowania wymagają zaspokojenia potrzeb w zakresie aranżacji transportu międzynarodowego wraz z serwisami dodatkowymi i zwracają się do DGF aby te potrzeby zabezpieczyć. W praktyce, takie oczekiwania ma większość firm i przedsiębiorstw działających na naszym rynku, mówmy więc o podmiotach ze wszystkich sektorów gospodarki i dowolnej wielkości, od globalnych koncernów po rodzinne biznesy i jednoosobowe działalności gospodarcze. Nie pracujemy tylko z osobami prywatnymi. Jeżeli chodzi o oczekiwania, to są one uzależnione od indywidualnych preferencji Klienta i jego modelu biznesowego. Dla firm produkcyjnych działających w systemie just in time priorytetem jest przewidywalność i niezawodność, podczas gdy dla mniejszych przedsiębiorców kluczowym elementem jest często cena. Jako organizacja, dla której priorytetem jest zbudowanie partnerskich relacji z Klienem, staramy się mocno angażować w sytuację biznesową Klienta. Nasi pracownicy nie tylko pozostają z nim w regularnym kontakcie lecz także uczą się prowadzonego przez Klienta biznesu dzięki temu w pełnym tego słowa znaczeniu staja się doradcami biznesowymi naszych Klientów. Taka postawa buduje zaufanie, rozwija a także jest komfortowa i niezwykle satysfakcjonująca dla obu współpracujących stron.

Jakie jest Pana zdaniem największe wyzwanie, z którym musi zmierzyć się dzisiaj branża logistyki?

W tak dynamicznym i zmiennym środowisku jak branża logistyczna wyzwań jest dużo i do samego zarysowania tematu konieczne byłoby odbycie osobnej rozmowy. Patrząc jednak w węższym, bardziej praktycznym ujęciu, myślę, że dużym wyzwaniem jest zabezpieczanie Klientom łatwo dostępnej i wiarygodnej informacji na temat statusu ich przesyłek. Dynamiczny rozwój branży e-commerce przełożył się na wzmożone inwestycje ze strony firm kurierskich, co poskutkowało stworzeniem efektywnych i przyjaznych dla Klienta systemów śledzenia przesyłek, z których ja sam często korzystam robiąc zamówienia w sklepach internetowych. Klienci przyzwyczaili się do tego, że w każdej chwili są w stanie pozyskać miarodajną informację o tym gdzie znajduje się ich przesyłka, kiedy można spodziewać się jej dostawy a nawet jak ma na imię kurier, który ją dostarczy i pod jakim numerem telefonu możemy się z nim skontaktować. W transporcie frachtowym sprawa jest bardziej skomplikowana bo nie jest on realizowany w ramach własnej sieci firmy kurierskiej, tylko przez krótszy lub dłuższy łańcuch podwykonawców. Jest to szczególnie widoczne w transporcie morskim, gdzie do efektywnego monitorowania przesyłki trzeba korzystać z wielu źródeł – serwisów armatorów, portów, urzędów celnych, które bardzo trudno jest zintegrować w jednym interfejsie jaki można by udostępnić Klientowi. Wiele czynności w dalszym ciągu trzeba wykonywać ręcznie, co angażuje cenne zasoby, które można by wykorzystać bardziej efektywnie i z pożytkiem zarówno dla spedytorów jak Klientów. Firmy spedycyjne w różny sposób radzą sobie z takim wyzwaniem. My wypracowaliśmy rozwiązania, które zabezpieczają taką potrzebę i w dalszym ciągu pracujemy nad rozwijaniem nowych funkcjonalności. Naszą niewątpliwą przewagą jest skala naszej organizacji oraz zaplecze infrastrukturalne całej grupy Deutsche Post.

Otrzymali Państwo w tym roku po raz kolejny tytuł Best Quality Emoloyer. Co oznaczają dla firmy to wyróżnienie?

Przede wszystkim jest nam niezmiernie miło, że nasze dotychczasowe działania spotykają się z uznaniem rynku. Wyróżnienie jest potwierdzeniem, że nasze rozwiązania, które oferujemy pracownikom pozycjonują nas w czołówce najlepszych pracodawców. Nagroda jednocześnie bardzo mocno motywuje nas do dalszych wysiłków i starań aby zgodnie z naszą strategią utrzymać pozycję pracodawcy z wyboru, a co za tym idzie mieć w swojej drużynie zaangażowanych pracowników, którym nieobce jest podejście do pracy z takim zaangażowaniem jakby pracowali dla siebie jak i u siebie. Tylko tacy ludzie pozwalają nam realizować kolejne dwa filary naszej strategii – dostawca z wyboru oraz inwestor z wyboru. Jednym słowem chcemy aby satysfakcja z pracy naszych pracowników przekładała się na sukces naszych klientów oraz inwestorów.

Jakie działania podejmuje firma, aby zyskać wizerunek atrakcyjnego pracodawcy?

Dobrze wiemy, że ludzie są najważniejszą wartością naszej organizacji, dlatego doceniamy ich codzienną pracę. Robimy to w sposób formalny podczas corocznego balu firmowego, kiedy to nagradzamy Top Performerów a także podczas cyklicznych tzw. appreciation weeks, kiedy to pracownicy sami głosują na osoby, które poprzez swoją postawę na takie wyróżnienie zasługują, a także prowadzimy szereg mniej formalnych aktywności podczas codziennej pracy. Bez zaangażowania pracowników nie bylibyśmy liderem na rynku usług logistycznych. Konsekwentnie inwestujemy w rozwój osobisty i zawodowy naszych pracowników. Sprawia to, że w strukturach firmy znajdują się profesjonaliści zaangażowani w swoje codzienne obowiązki i zadania, a przede wszystkim cechujący się dużą wewnętrzną motywacją do pracy. Od wielu lat prowadzimy badanie opinii pracowników, wyciągamy z niego wnioski i wprowadzamy wspólnie wypracowane usprawnienia. Bardzo cieszy nas fakt, iż zaimplementowane zmiany przekładają się zarówno na wyniki firmy, jak i zaangażowanie naszych pracowników o czym świadczą znacząco poprawiające się z roku na rok rezultaty. Jako pracodawca czujemy się odpowiedzialni za naszych pracowników a także za ich rodziny. Staramy się zabezpieczać ich potrzeby poprzez oferowanie atrakcyjnych pakietów płacowych obejmujących wachlarz premii, nagród lojalnościowych, nagród świątecznych oraz cały szereg benefitów pozapłacowych. Znaczącym punktem w naszych działaniach jest zapewnienie naszym pracownikom równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym a także możliwości realizacji swoich pasji w ramach oferowanych przez spółkę aktywności. Pracownicy mogą dołączyć do naszej drużyny siatkówki, startować w jednym z zespołów triathlonowych lub biegać począwszy od corocznego biegu Ekiden, poprzez maratony a na ultra maratonach kończąc. Jesteśmy nie tylko stabilnym pracodawcą, ale także firmą która posiada unikalną kulturę opartą na bezpieczeństwie, równowadze, zaufaniu, zaangażowaniu, profesjonalizmie, ale także na relacjach i wspólnej rozrywce. Zarząd DHL Global Forwarding doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że firma jest silną i prężnie rozwijającą się organizacją tylko dzięki zgranemu, mocnemu i bardzo ambitnemu zespołowi, który wyróżnia się nieprzeciętną pasją i sercem do pracy.

Co DHL Global Forwarding oferuje pracownikom i kandydatom do pracy w swojej organizacji?

Głównym założeniem polityki personalnej naszej firmy jest stworzenie właściwej kultury organizacyjnej opartej na między innymi wspomnianych wyżej wartościach. To bardzo ważne w dzisiejszych czasach, zarówno dla naszych obecnych pracowników, jak i dla tych, którzy chcieliby podjąć zatrudnienie w naszej firmie. Istotnym elementem, wyróżniającym DHL Global Forwarding jako pracodawcę jest możliwość rozwoju zawodowego. Umożliwiamy awanse i wspieramy indywidualny rozwój kariery. Prowadzimy programy mentoringowe, m.in. unikalną inicjatywę – Akademia Talentów DHL Global Forwarding Polska. Jej istotą jest dzielenie się wiedzą wewnątrz organizacji oraz przygotowanie najlepszych pracowników do dalszego rozwoju zawodowego w strukturach firmy. Oferujemy specjalistyczne szkolenia wewnętrzne i warsztaty dedykowane poszczególnym grupom pracowników oraz staże międzynarodowe, organizowane w ramach wymiany z naszymi biurami obecnymi w ponad 220 lokalizacjach na całym świecie. Dajemy naszym pracownikom możliwość pracy m.in. w USA, Kanadzie czy Chinach. Młodym ludziom oferujemy staże i praktyki, po których część z nich podejmuje z nami stałą współpracę. Wspieramy edukację logistyczną, współpracując zarówno ze szkołami ponadgimnazjalnymi, jak i szkołami wyższymi (m.in. w Warszawie i Łodzi). Dzielimy się swoją wiedzą i doświadczeniami podczas wykładów i seminariów z dziedziny logistyki, przedstawiając case study omawiamy procesy, najnowsze rozwiązania i trendy rynkowe. Naszym obowiązkiem, jako lidera rynku jest propagowanie zawodu logistyka i edukacja młodzieży w tym zakresie. Z przyjemnością zapraszamy do nas uczniów liceów oraz studentów, którzy wiążą swoją przyszłość z logistyką.

Jakie są plany firmy na najbliższą przyszłość?

Chcemy nadal wykonywać swoją pracę w najlepszy sposób bo jest to jedyna droga, która prowadzi do sukcesu i pozwala nam zajmować pozycję lidera w branży. Tytuły i nagrody choć nie są najważniejsze to zobowiązują. Lider powinien wyznaczać kierunek stąd też jesteśmy bardzo zmotywowani do dalszego rozwoju naszych dotychczasowych rozwiązań. Nasze najbliższe plany obejmują inwestycje w rozwój pracowników na wszystkich szczeblach organizacji – naszym celem jest – przeszkolenie wszystkich pracowników w ramach programów CIF (Certified International Forwarder) oraz CFM (wspomniany wyżej program dla managerów), rozwój pracowników poprzez dedykowane im programy HIPO a także inwestycje w rozwiązania IT. Parafrazując powiedzenie, że jesteś tak mocny jak mocne jest twoje najsłabsze ogniwo nasze plany wiążą się z rozwojem organizacji w oparciu o systematyczną dynamizację jej wszystkich zasobów.

 

Dziękuję za rozmowę.

Justyna Nakonieczna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Show Buttons
Hide Buttons