Kobieca intuicja daje przewagę w biznesie

Mówią o niej człowiek-orkiestra. Od 11 lat zarządza firmą I.D.MEDIA, rozwija agencję PR-ową, pisze książki, wydaje magazyny i portale internetowe, organizuje eventy, prowadzi prelekcje. Zdobyła liczne nagrody, m.in. Ambasadorka Przedsiębiorczości Kobiet 2014, Kobieta Roku 2015, Polish Business Queen 2016. Ilona Adamska opowiedziała nam o swojej działalności na rzecz kobiet oraz o tym, jak skutecznie i świadomie budować swoją markę.

Na co dzień prowadzi Pani magazyny i portale dla kobiet. Organizuje Pani również weekendowe wyjazdy dla kobiet sukcesu w ramach AKADEMII LAW BUSINESS QUALITY.

Ilona Adamska: Akademia LBQ to mój autorski projekt, który powstał 3 lata temu. Co dwa miesiące wyjeżdżamy w grupie maksymalnie 20 pań do wybranego spa w Polsce. Wyjazd połączony jest z coachingiem, warsztatami z najlepszymi trenerami biznesu. Wieczorami z kolei spotykamy się na kolacji, przy lampce wina, rozgrywamy turnieje w kręgle, idziemy na basen. Weekendowe wypady w ramach naszej Akademii to po prostu połączenie rozwoju osobistego z wypoczynkiem w najlepszych hotelach w Polsce.

W pracy stawia Pani głównie na kobiety. Dlaczego?

Uważam, że łatwiej pracuje się z kobietami. Są bardziej wrażliwe, mają niesamowitą zdolność empatii, są przyjaźniej nastawione do ludzi, współpracowników, partnerów biznesowych. Są też bardziej spontaniczne, bardziej szalone.

Co z wyzwaniami, które stoją przed dzisiejszymi kobietami? Z jednej strony, chcemy być idealnymi mami, żonami, ale także chcemy realizować się zawodowo. Od czego zależy to, czy uda nam się to wszystko ze sobą pogodzić?

Od własnej siły przebicia, asertywności i walki o siebie. Nie wyobrażam sobie osiągnięcia sukcesu bez pewnej przebojowości. Ważna jest też pokora, cierpliwość i umiejętność mówienia NIE. Jest ona bardzo ważną umiejętnością życiową i aby odnieść sukces, należy ją stale doskonalić. Nigdy nie jest to miłe doświadczenie, nawet jeśli osiągniemy w tym mistrzostwo… ale gdyby budowanie kariery było proste i pozbawione stresu, dużo więcej kobiet byłoby na szczycie. Dzięki mówieniu NIE zyskamy w życiu wolność i będziemy mogły śmielej realizować swoje ambicje. Poza tym trzeba walczyć o siebie, swoje prawa! Nie zgadzać się na dyskryminację np. w wynagrodzeniu ze względu na płeć.

Jak ważne w tym jest nasze własne nastawienie, chęć rozwoju, a jak ważne jest wsparcie innych?

Heather McGregor, liderka wśród londyńskich headhunterów, pisze w swojej książce „Poradnik dla ambitnych kobiet”, że w drodze do sukcesu najważniejszy jest tzw. „kapitał towarzyski”. Jeśli chcemy znaleźć się na szczycie, sieć znajomości zawodowych i grup wsparcia nie jest czymś, co „miło mieć”, lecz jest naszym „must have”. Grupy wsparcia, grupy motywacyjne, które ostatnimi laty powstają jak grzyby po deszczu są niezwykle ważne. Wybierajmy te grupy, które mają takie samo doświadczenie i wiedzę fachową jak my. Pracują w tej samej branży, stanowią społeczność kobiet na których zawsze możemy polegać i które pomogą nam stawić czoło każdemu wyzwaniu. Warto też mieć blisko siebie osoby, które zupełnie nie są związane z naszym biznesem, które często są źródłem nowych pomysłów, inspiracji i nowych kontaktów. W życiu prywatnym ważne jest posiadanie osoby, która daje nam pozytywną energię, solidną, ale też prawdziwą i obiektywną ocenę. Bez kompleksów, zahamowań sprowadzi nas na ziemię. Własne nastawienie jest także niezwykle ważne.

Jeśli chcemy znaleźć się na szczycie, sieć znajomości zawodowych i grup wsparcia nie jest czymś, co „miło mieć”, lecz jest naszym „must have”

W czym tkwi siła kobiet, które osiągają sukces w biznesie?

Siła kobiet tkwi w naszej intuicji, którą trzeba wykorzystywać. Gdy tylko podpowiada nam, że coś jest nie tak, należy jej słuchać, sprawdzać, pytać, upewniać się. Pani Solange Olszewska, która wybudowała wraz z mężem największą w Europie fabrykę autobusów Solaris, powiedziała w jednym z wywiadów, że my kobiety jesteśmy bliżej ziemi. Nasza intuicja to jest talent w biznesie. Kobiety, jej zdaniem, powinny robić biznes, jeśli są w tym dobre i nie powinny przejmować męskich wzorców zachowań, tylko za wszelką cenę być sobą. Wykorzystywać naszą wrodzoną zdolność empatii i wrażliwość.

Jakie cechy powinna mieć współczesna liderka?

Dr Henryka Bochniarz w książce Aleksandry Ślifirskiej „Rekiny biznesu w mediach” twierdzi, że bycie liderem polega w dużej mierze na odwadze. I na umiejętności komunikacji, która jest dla lidera narzędziem do inspirowania. Jeśli nie potrafimy pociągnąć za sobą ludzi, to nie jesteśmy liderami. Czym pociągamy innych? Naszymi czynami, tym, jak opowiadamy o swojej pracy, pasjach. Lider musi mieć w sobie wewnętrzną energię, którą inni muszą poczuć. Wydaje mi się, że mam w sobie ten dar. Świadczy o tym choćby fakt, że mam grupę „wiernych fanek”, które jeżdżą za mną po całej Polsce na wszystkie moje kongresy, eventy, biorą udział w każdym spotkaniu Klubu Imperium Kobiet, kupują każdą książkę, którą zarekomenduję na Facebooku. Dostaję dziennie kilkanaście maili od obcych kobiet, które śledzą mnie na FB lub Instagramie, które piszą, że jestem dla nich inspiracją, że dzień zaczynają od wejścia na mój profil. Gdy im źle, piszą, zwierzają się, proszą o poradę. Lider musi być na pewno wiarygodny, spójny, otwarty, umiejący słuchać. Musi być autentyczny.

No właśnie, dochodzimy do zagadnienia związanego z budowaniem marki.

Tak, to dziś niezwykle na czasie temat. Bardzo mocno związany z byciem sobą, byciem autentycznym. Budując własną markę, stawiajmy zawsze na prawdę. Na szczerość. Na jasny i prosty przekaz. Piotr Voelkel, mecenas sztuki, współwłaściciel grupy Kapitałowej VOX otwarcie przyznaje, że swój wizerunek buduje na sile prawdy. Mówi: Staram się być szczery, opowiadam swoje pełne niezwykłych zdarzeń życie. Nie projektuję swojego wizerunku. Pamiętajmy: największą wartość wizerunkową ma dziś: WIARYGODNOŚĆ.

Jak ważne w dzisiejszym budowaniu marki są kanały social media?

Prowadząc własną firmę, musimy być obecni na Facebooku czy Instagramie. Jak pokazują ostatnie badania ­– Polacy, zaraz po Brytyjczykach znajdują się na drugim miejscu wśród krajów europejskich, które najczęściej korzystają z FB (76 proc. Polaków korzysta z Facebooka i spędza na nim ok. 1 godz. 37 minut dziennie). Social media stały się istotnym kanałem w komunikacji marketingowej. Dzięki nim budujemy coś w rodzaju lojalnej społeczności, ambasadorów marki, otrzymujemy feedback od Klientów, poznajemy zainteresowania i opinie na temat naszych produktów. Prowadząc kanały social media pamiętajmy o tzw. content marketingu, czyli tzw. marketingu treści.

Czym jest content marketing?

Zgodnie z wikipiedią: To strategia polegająca na pozyskiwaniu potencjalnych klientów poprzez publikowanie atrakcyjnych i przydatnych treści, które zainteresują ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców. Niech zakończeniem naszego wywiadu będą słowa Andrew Davisa: Kontent buduje relacje. Relacje oparte są na zaufaniu. Zaufanie napędza przychody.

Dziękuję za rozmowę.

Iwona Bąk

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Show Buttons
Hide Buttons