Kobiety biznesu robią wiele dobrego

O promowaniu przedsiębiorczości wśród kobiet i znaczeniu budowaniu marki właściciela firmy rozmawiamy z Emilią Bartosiewicz, założycielką ogólnopolskiego klubu biznesu Lady Business Club Business Woman Foundation.

Na świecie średnio 22 proc. osób zasiadających na wysokich stanowiskach kierowniczych to kobiety – wynika z badania „Women in Business 2015” firmy Grant Thornton International. W Polsce odsetek ten wynosi 37 proc. Czy promowanie przedsiębiorczości wśród kobiet jest potrzebne?

Zdecydowanie tak. Jestem przekonana, że promowanie kobiet biznesu, właścicielek firm ma sens i jest potrzebne, żeby, nie tylko wspierać ich działalność, ale pokazywać jak ważne rzeczy robią: dla siebie, dla rodziny, dla przedsiębiorczości w Polsce.

Od 6 lat motywuję i pracuję z właścicielkami firm, aby ujawniły się w internecie, który jest olbrzymim potencjałem dotarcia do nowych odbiorców i partnerów biznesowych. Jednak najważniejsze to wykorzystanie jego możliwości do pokazania, jak wiele dobrego kobiety biznesu robią dla innych kobiet – są mentorkami, liderkami, motywują, wspierają, robią cudowne rzeczy. Czasem nie mogę zrozumieć, dlaczego nikt nie słyszał jeszcze o ich dokonaniach, wtedy wkraczam do ich świata i motywuję, że warto pokazać kim są i jak wiele dobrego robią.

Promowanie przedsiębiorczości to także propagowanie posiadania własnego biznesu, jako alternatywy dla kobiet, które np. po urodzeniu dziecka chcą być aktywne zawodowo, ale nie chcą wracać do korporacji.

Prawdziwym wyzwaniem jest znalezienie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a biznesowym

Jakie największe wyzwania spotykają kobiety-właścicielki firm?

Pracując z przedsiębiorczymi kobietami widzę, że prawdziwym wyzwaniem jest znalezienie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a biznesowym. W korporacji kończymy pracę, wychodzimy z biura i już nie trzeba nic robić. Własna firma to praca non stop, nieustanne myślenie o nowych projektach, lista zadań do wykonania. Elastyczność pracy to nieustające „bycie w pracy”. Poza tym kobiety często mają wyrzuty sumienia – będąc z dziećmi, chciałyby być w biznesie, będąc w pracy, tęsknią za rodziną. Najważniejsze jednak to znalezienie tego, co jest najlepsze dla danej osoby, chodzi o bycie „przy sobie” – warto kierować się intuicją, tym, co czujemy, co podpowiada nam serce, nie zawsze zgadzając się z rozumem.

Co jest Twoim zdaniem najważniejsze w osiągnięciu sukcesu?

Odwaga, kreatywność i elastyczność. Odwaga, aby w ogóle zacząć działać, coś zmienić, zrealizować, np. założyć własny biznes. Nie wystarczy tylko o tym mówić, ale trzeba realnie działać. Zacząć od małych kroków, ale najważniejsze to wyjść ze strefy komfortu i zacząć.

Kreatywność nie oznacza, że trzeba mieć pomysły na poziomie high technology, dobrze jest tak zwyczajnie próbować nowych pomysłów, szukać nowych rozwiązań, partnerów do współpracy. Jeśli coś nie działa, trzeba zastanawiać się nad innymi możliwościami.

Ostatni element jest także bardzo istotny, zachęcam, aby uważnie rozglądać się wokół siebie, obserwować, co dzieje się na rynku, gospodarce, w biznesie – i w zależności od sytuacji reagować, zmieniać się. Choć zmiana na początku wydaje się trudna i nieznana, na końcu okazuje się czymś pozytywnym i dobrym.

A czym jest Twoim zdaniem sukces?

Dla mnie sukces to dostrzeganie małych rzeczy i radość z każdego dnia, uśmiechu, zrealizowanego marzenia. Może wydaje się to oczywiste, ale kiedyś nie umiałam cieszyć się z tego, co mam, biegłam gdzieś dalej i dalej. Dzisiaj potrafię się zatrzymać,  docenić, być wdzięczną za to, kim jestem, co osiągnęłam.

fot.: Paweł Jagiełło

Przejdźmy do LBC. Jaka jest misja i jakie prowadzicie działania?

Lady Business Club to pierwszy w Polsce ogólnopolski klub kobiet biznesu – właścicielek firm, zainteresowanych budowaniem rozpoznawalności ich osobistej marki w świecie realnym oraz w internecie (w Polsce i zagranicą), nowymi kontaktami, wymianą doświadczenia i podniesiem kompetencji w zakresie prowadzonego biznesu. Powstał 6 lat temu, aby integrować środowisko ambitnych i przedsiębiorczych kobiet biznesu, aktywnie zarządzających firmami. Misją Lady Business Club jest propagowanie idei „Promuj siebie i swoją firmę” z ukierunkowaniem na „promuj siebie”.

Kto może przystąpić do klubu?

Kobiety, właścicielki firm, które zarządzają i prowadzą własną firmę minimum 3 lata. Aktywne i ambitne kobiet biznesu, które szukają nowych możliwości rozwoju. Odważne kobiety, które chcą od życia czegoś więcej, „myślą globalnie”.

Otwarte i gotowe do dzielenia się wiedzą z innymi kobietami biznesu. Sa zainteresowane rozwojem osobistym, szczególnie w zakresie budowania swojej marki. Wyrażają gotowość do zwiększenia swojej rozpoznawalności, szczególnie w internecie oraz mówienia o sobie i swojej firmie. Chcą wziąć udział w tworzeniu ogólnopolskiej platformy kobiet biznesu i to, co najważniejsze chcą brać udział w promowaniu polskiej przedsiębiorczości.

Dziś Klubów przedsiębiorczych kobiet jest sporo, czym LBC się wyróżnia?

Wbrew pozorom dzisiaj nie ma drugiego takiego klubu, który działałby ogólnopolsko, skupiał tylko właścicielki firm z całej Polski. Jest bardzo wiele ciekawych klubów, inicjatyw czy organizacji działających lokalnie. Od początku założeniem klubu było łączenie biznesów w całej Polsce. Kolejnym krokiem jest łączenie biznesów również poza Polską. Stąd też decyzja o przekształceniu klubu w fundację, to daje nam większe możliwości rozwoju.

W dzisiejszym świecie relacja biznesowa, bądź prywatna powstaje dużo wcześniej niż spotkanie w realu.

Jesteś ekspertem od budowania marki osobistej w sieci. Dlaczego dbanie o swój wizerunek w internecie jest ważne w biznesie?

W dzisiejszym świecie relacja biznesowa, bądź prywatna powstaje dużo wcześniej niż spotkanie w realu. Zanim do niego dojdzie najpierw oceniamy naszych potencjalnych partnerów, rozmówców, oglądając ich działania w intenecie. Ogólnie jesteśmy ciekawi ich życia, tego, jak wyglądają, czym się interesują. Zatem jeśli to my chcemy pokazać się od jak najlepszej strony, zadbajmy o wizerunek w internecie. I nie chodzi tutaj o kreowanie, jestem temu przeciwna, ale o autentyczne i spójne budowanie marki online, szczerej i świadomej. Przedsiębiorców zachęcam do stworzenia ich wirtualnego profilu, czyli „włożenia” w internet tylko takich informacji, które budują ich pozycję, zwiększają wiarygodność, rozpoznawalność. Nie chodzi tutaj o kreowanie kogoś, kto nie istnieje, ale w umiejętny sposób zarządzanie informacjami o działaniach, sukcesach, osiągnięciach, rekomendacjach, itp.

Przede wszystkim stawiam na autentyczność. Przestrzegam jednak zawsze przed zbyt dużym poświę- caniem czasu na życie innych, śledzenie konkurencji, innych biznesów, warto zachować rozsądek. Ostatnio znalazłam dobry cytat w książce Olgi Budzyńskiej: Nie zaczynaj dnia od śledzenia tego, co słychać w cudzym życiu, zadbaj o swoje! 

Mamy obawy przed pokazaniem (w internecie) swoich sukcesów i osiągnięć szczególnie tych biznesowych.

Ciężko oddzielić pracę od życia prywatnego, również w internecie. Jak wyznaczyć sobie granice?  A może mieć dwa profile – prywatny i zawodowy?

W internecie nie ma ani jednego profilu prywatnego. Jeśli decydujemy się na działania w internecie, posiadanie jakiegokolwiek konta, to każde nasze działanie jest publiczne. Podczas mojej pracy warsztatowej zawsze pojawia się pytanie, jak wyznaczyć sobie granice i na ile pokazywać swoje życie prywatne. Ale patrząc na działania kobiet w sieci, wbrew pozorom chętniej i więcej mówimy o swoim życiu prywatnym, a mamy barierę w pokazywaniu życia zawodowego. Uczone od pokoleń, aby nie chwalić się, bo to niegrzeczne, nie wywyższać się, być grzeczną dziewczynką, która nie powinna się promować, mamy obawy przed pokazaniem swoich sukcesów i osiągnięć szczególnie tych biznesowych.

Kto jest dla Ciebie wzorem w tej dziedzinie?

Może wzorów samych w sobie nie mam, ale inspirują mnie działania innych. Lubię Michała Sadowskiego, który w biznesowym pędzie i mimo wielkich sukcesów nadal pozostaje człowiekiem, który znajduje czas dla rodziny, hobby, przyjaciół. Gary Vaynerchuk – nie wszyscy go lubią, ale dla mnie to wulkan energii i bezpośredniej komunikacji w internecie. Olga Budzyńska – za autentyczność i bepośredni przekaz, czy Natalia Hatalska – podziwiam jej mądrość i wiedzę z zakresu technologii. Ogólnie bardzo duzżo czytam, szczególnie w internecie, m.in. social press, proto, kampanie społeczne.pl, Bloomberg, think thank czy Marketing w Praktyce.

A jak Ty budujesz swoją markę w internecie?

To temat rzeka, prowadzę bardzo wiele działań. Przede wszystkim jednak postępuję w zgodzie ze sobą, trzymając się autentyczności w działaniach. Wierzę, że jeśli ktoś chce stać się rozpoznwalnym dzięki serwisom społecznościowym, to wszystkie jego wysiłki muszą pochodzić prosto z serca. Jeśli próbuje być kimś innym, to będzie brakowało mu pasji i zaangażowania. Autentyczność pozwala się oddawać ciężkiej pracy, która jest potrzebna, aby zostać zauważonym w sieci.

Gdy rozmawiamy jesteś świeżo po zmianie statusu prawnego LBC na Fundację. Skąd taka decyzja?

Do tej decyzji musiałam chyba dojrzeć, ale dzisiaj czuję, że to dobry moment. Rozmawiałam na ten temat z wieloma osobami z biznesu, członkiniami, ludźmi, którzy wspierają nasze działania. Marka klubu jest rozpoznawalna w całej Polsce. Status fundacji pozwoli na większe możliwości pozyskiwania funduszy, pokazania naszych działań poza Polską. Staramy się o ciekawe patronaty, wsparcie zarówno w instytucjach jak i w biznesie. Wiem, że czeka nas dużo pracy, ale jestem pozytywnie nastawiona. W planach mamy galę, konkurs, ebooki. Ciekawe projekty, które niedługo ujrzą światło dzienne

Dziękuję za rozmowę.

Agata Cupriak

 

EMILIA BARTOSIEWICZ

Ekspert budowania osobistej marki w internecie. Twórczyni i prezes Lady Business Club – pierwszego w Polsce ogólnopolskiego klubu biznesowego, fundacji dla właścicielek firm. Redaktor naczelna portalu www.ladybusiness.pl. Współtwórca Akademii Marki z Klasą. Promuje polskie kobiety biznesu, właścicielki firm w Polsce i za granicą.

Uczestniczyła w zmianie wizerunku marki osobistej w sieci ponad 200 właścicielek firm w Polsce. W 2012 została wybrana do grona 100 Ambasadorek Przedsiębiorczości Kobiet, reprezentujących kobiety biznesu w Polsce. W 2013 otrzymała wyróżnienie w konkursie Pozytywista Roku w kategorii „Wizja i przywództwo”, organizowanym przez Fundację Regionalnych Inkubatorów Przedsiębiorczości Wokulski.

W wolnych chwilach rozwija swoją największą pasję – projektowanie wnętrz. Amatorka jazdy konnej i gry w golfa.

Zapisz

Zapisz

Show Buttons
Hide Buttons