KRYZYS JAKO SZANSA NA LEPSZE JUTRO

 

Rozwój firmy jest możliwe nie tylko w czasach koniunktury i popytu, ale może przede wszystkim właśnie w czasach dekoniunktury i kryzysów. Kiedy wszystko idzie dobrze mamy mniejszą motywację do poszukiwania zmian Korzystając dobrobytu. Z czasem jednak okazuje się, że czarny chmury pojawiają się na horyzoncie i wtedy zaczynamy zastanawiać się jak poradzimy sobie w trudnych czasach. Jednakże, przecież nie od dziś wiemy, że mamy czasy chude i tłuste. Bardzo często jednak zapominamy o tym w ferworze walki, tym bardziej, że cykle koniunkturalne trwają po około kilka lat. To co jest pewne to to, że chude lata na pewno nadejdą i lepiej już dziś się na nie przygotować.

Jak wykorzystać kryzys do rozwoju biznesu?

Niestety, do tego wszystkiego mamy jeszcze towarzystwo tak zwanych “czarnych łabędzi” jak np. kryzys wywołany wirusem COVID 19 – czyli sytuacji w gruncie rzeczy nieprzewidywalnych. Oczywiście, nie chodzi mi o to, aby osądzać tych, którzy nie są przygotowani – nie o to chodzi w tym artykule. Chcę natomiast zwrócić uwagę na to, jak można wykorzystać obecny lub nadchodzący w firmie kryzys do poprawy sytuacji firmy w przyszłości. Dodam tylko, że do mnie, jako do konsultanta rozwój organizacji zwracają się firmy, które są już najczęściej na jakimś etapie kryzysu i moją rolą jest pomóc im go przełamać. Prawda niestety jest taka, że decyzję o poszukiwaniu pomocy odkładamy zbyt długo… wiedza o rozwoju firmy i naturalnych kryzysach, które im towarzyszą jest powszechna – co z nią robimy? Często niewiele, ponieważ bieżąca praca operacyjna przysłania myślenie o jutrze.

Najpierw zrób dobrą diagnozę

Często, w sytuacjach kryzysowych, tak naprawdę zaczynamy zastanawiać się nad tym, na czym zarabiamy, a gdzie uciekają nam pieniądze. Jaki jest nasz model biznesowy i czy jest on skuteczny. Pierwszym krokiem w sytuacji jest zatem analiza bieżącej sytuacji i sprawdzenie na czym stoi nasz biznes. Tak samo jak w sytuacji spowolnienia w firmie, jak i na kryzys zewnętrzny, trzeba przygotować dobry przemyślany plan, aby nie działać chaotycznie. Analiza i ograniczenie negatywnych emocji jest podstawą działania. Emocjonalne i szybkie nieskoordynowane ruchy powodują błędne decyzje i mają zły wpływ na pracowników i klientów. Dobra diagnoza pozwoli podjąć odpowiednie kroki ku lepszej przyszłości w firmie.

Zwiększenie produktywności i optymalizacja procesów

Czas kryzysu to dobry moment, ale i często konieczność na zwiększenie produktywności pracowników i efektywności bieżących procesów – analiza tego co robimy, w jaki sposób robimy i czy możemy to robić lepiej. Jest takie powiedzenie, które mówi, że w trakcie odpływu widać kto jest bez bielizny. Kiedy obroty firmy spadają trzeba się zastanowić jak optymalizować nasze działania produkcyjne, sprzedażowe i marketingowe, żeby wyciągnąć maksimum możliwości, z tego, co już posiadamy.

Buduj wiatraki zamiast murów, kiedy nadchodzi burza

Szukaj szans, tam, gdzie wcześniej ich nie widzieliście. W czasie kryzysu sprawdza się dobrze przysłowie chińskie: gdy wieją wichry zmian, jedni budują mury, a inni wiatraki. Warto się zastanowić, jakie strategie mogą wspomóc rozwój biznesu. Tutaj z pomocą może przyjść metoda SCAMPER, która pomaga odnaleźć kreatywne pomysły na wykorzystanie zasobów które posiadamy już w organizacji. Np. kiedy Facebook zrozumiał jakim skarbem są dane jego użytkowników, poszybowała w górę. Skorzystał z drogi, którą lata wcześniej przebył Google. W metodzie tej chodzi o to, aby wyjść poza utarte ramy. I odnaleźć nowe metody osiągania starych celów. Zbierz pracowników, aby wykreować wspólnie nowe rozwiązania Zapytaj ich jakie mają pomysły na sytuację kryzysową. Otwórz się na wszelkie pomysły i kreatywność – wyjdź z marazmu. Im również zależy na swoich stanowiskach pracy. Bardzo dobrym pomysłem jest organizowanie wewnętrznych warsztatów i facyltacji, Dzięki którym można wygenerować nowe pomysły na rozwój firmy i jej produktów. Pomocną może być tutaj wspomniana metoda SCAMPER, która właśnie polega na poszukiwaniu nowych sposobów na zastosowanie posiadanych zasobów materialnych i intelektualnych przez firmę. Polega ona na postawieniu produktów lub usług w siedmiu perspektywach:

– SUBSTITUTE – W jaki sposób możemy zastąpić obecne metody działania innymi bardziej opłacalnym lub możliwymi do realizacji w danych warunkach?

– COMBINE – W jaki sposób możemy mieszać sposoby działania, aby uzyskać nową jakość czy produkt

– ADAPT – Jak możemy wykorzystać i zaadoptować pomysły z innych modeli biznesowych do naszego?

– MODIFY – Co możemy zmodyfikować, aby otrzymać lepszą jakość i nowe produkty?

– PUT ON ANOTHER USE – Jak możemy wykorzystać to co mamy w inny sposób, np. jak możemy wykorzystać stronę internetową do generowania sprzedaży?

– ELIMINATE – Jak możemy ograniczyć funkcjonalności, które wpłyną na to, że produkt będzie tańszy co zwiększy jego sprzedaż

– REVERSE – W jaki sposób możemy odwrócić kolejność procesów, np. wytwarzania produktu lub pobierania opłat z góry?

 

Warto w tej sytuacji przepracować swoją sytuację zawodową i posiadane zasoby metodą Scamper, która polega na poszukiwaniu odpowiedzi w siedmiu kontekstach:

S — substitute — poszukiwanie substytutu: np. szkolenia online, zamiast offline.

C — combine — scalanie funkcjonalności lub analizowanie ich wspólnie z innymi, np. przerobienie materiałów szkoleniowych na ebook’a

A — adapt — adaptowanie pomysłów np. z jednej branży do innej, gry rozrywkowe – gry szkoleniowe

M — modify — modyfikowanie sposobu działania np. mikro zlecenia, zamiast dni szkoleniowych

P — put to another use — zmiana sposobu wykorzystania przedmiotów i usług, np. social media jako kanał edukacyjny

E — eliminate — rezygnacja z części możliwości, np. rezygnacja z drukowanych materiałów szkoleniowych na rzecz pdf

R — reverse — odwrócenie, zmiana kolejności lub układu, np. najpierw krótkie szkolenie online, później trening offline.

Wykorzystaj więcej czasu na działania wdrożeniowe i innowacyjne

Kiedy pracownicy mają więcej czasu, wykorzystaj go na działania kreatywne, na które często brakowało czasu w okresie prosperity. To dobry moment na wdrażanie pomysłów, na których nie było przestrzeni wtedy, kiedy firma działała na pełnym obciążeniu. W sytuacji, w której przyszedł do nas wszystkich wirus Covid 19 wszyscy mieliśmy więcej czasu na to aby wyciągnąć z szafy i szuflad nowe pomysły biznesowe. Także pracownicy mają bardzo często wiele pomysłów na które nie mieli czasu, aby nawet o nich porozmawiać czy zwrócić na nie uwagę. Wiele firm szkoleniowych np. które ucierpiały w dobie pandemii przeszło z sukcesem na działania online. Podobnie stało się z firmami eventowymi, które zaczęły dostrzegać potencjał w nowej sytuacji. Te firmy, które jeszcze nie myślały o dowozach w branży HoReCa teraz musiały na szybko je wdrożyć. Wiele firm zdecydowało się uruchomić kanał sprzedaży online stawiało na prędce sklepy internetowe, nie zawsze jednak z sukcesem. Warto jednak unikać sytuacji, w które rzucamy się na zupełnie nieznane nam wody biznesowe, bo może skończyć się to porażką lub rozwodnieniem przekazu marketingowego.

Wykorzystaj gotówkę do budowania przewagi konkurencyjnej

Jeśli masz gotówkę zainwestuj w rozwój firmy, wykorzystując pojawiające się okazję Na przykład na rynku pracy, przyjmując wykwalifikowanych pracowników. Pozyskaj specjalistów, z rynku których brakowało w Twojej firmie. Kryzys to przecież także czas fuzji i przejęć – okazje pojawiają się na wyciągnięcie ręki. Z drugiej strony warto pozyskać z rynku specjalistów, którzy w czasie kryzysu pojawiają się na rynku pracy, a o dobrych specjalistów jest naprawdę trudno na rynku, niezależnie czy jest kryzys czy czas prosperity.

Podsumowanie

Czasy kryzysowe, to czasy pełne negatywnych emocji, komunikatów i zagrożeń, z jednej strony, a z drugiej strony, ocean możliwości z którego można się napić, jeśli nauczymy się odparowywać z niej sól – trudne, ale możliwe. Wszystko jest w naszych głowach i naszych przekonaniach i wiele zależy, jak podejdziemy do sytuacji. Oczywiście, zawsze jest ryzyko, że się nie powiedzie, ale będziemy mogli za kilka lat spojrzeć w lustro bez wyrzutów sumienia, że nie zrobiliśmy odpowiednio wiele.

 

 

Maciej Sasin – Konsultant rozwoju organizacji. Założyciel firmy Akademia Rozwoju Kompetencji specjalizującej się w rozwoju organizacji. Biznesem zajmuje się od 15 lat, pracuje m.in. w branżach motoryzacyjnej, agro, ubezpieczeniowej, szkoleniowej. Autor książek Budowanie zaangażowania, Efektywny system pracy oraz Skuteczna sprzedaż. Model, który zwiększy Twoje zyski. Checklisty dla biznesu, Pro Meeting Tools – Efektywne prowadzenie spotkań offline i online. Pomaga firmom budować zaangażowanie pracowników.

Show Buttons
Hide Buttons