Leadership

 

Skompletowanie dobrego zespołu to nie lada wyzwanie dla niejednego właściciela firmy.

Samo zatrudnienie ludzi nie gwarantuje sukcesów dla naszego przedsiębiorstwa, nawet jeśli drzemie w nich potężny potencjał.

Nie osiągają oni zadowalających efektów, mimo że zapewniamy im wszystkie potrzebne zasoby, co prowadzi nas często do frustracji, opóźnień w projektach i błędnych decyzji. Nawet jeśli zespołowi uda się osiągnąć zamierzony cel, jest on okupiony przepracowaniem, stresem i bardzo często utratą zaangażowania.

Jak więc tego uniknąć?

Zarządzanie ludźmi bywa największą zmorą właścicieli rozwijających się firm. Wymaga kreatywnego połączenia miękkich i twardych aspektów zarządzania. Sztuki doskonałej organizacji, planowania kontrolowania pracy zespołu z umiejętnościami motywowania, budowania atmosfery, jasnego komunikowania i wyznaczania granic. Trzeba sobie jasno powiedzieć, że zarządzanie zespołem pracowników to nie błahostka. Pracownicy są najważniejszym zasobem w Twojej firmie. To praca z ludźmi i nasze decyzje, zarówno te dobre, jak i te złe, mogą mieć na nich wpływ.

Jako lider powinieneś dbać w szczególności o pozytywną atmosferę. Ludzie przy Tobie muszą czuć się swobodnie. Nie bądź „szefem wampirem” wysysającym z nich energię. Bądź osobą, która naładuje czyjeś baterie, doda otuchy czy zmotywuje. Nie bój się wykazywać empatii. Ludzie to docenią i pokochają Twój sposób zarządzania zespołem. Nie oznacza to oczywiście, że masz się na wszystko zgadzać czy na wszystko pozwalać swoim pracownikom, nawet jak ich bardzo lubisz. Muszą wiedzieć, do kogo należy ostateczne zdanie. Nie pozwól, aby na nie wpływali czy też wywierali na Tobie presję. Jeśli podejmiesz jakąś decyzję, trzymaj się jej, w przeciwnym wypadku stracisz wypracowany w ich oczach autorytet. Szybko zobaczą, że można Tobą manipulować.

Z pozycji lidera powinieneś umieć również rozwiązywać problem nieefektywnej komunikacji.

Po pierwsze, rozmowa z szefem nie powinna przywodzić na myśl jedynie delegowania zadań i wydawania poleceń. Rolą lidera w dużej mierze jest odwrotne zadanie, czyli słuchanie członków zespołu i dawanie im czasu na opowiedzenie o ich niepewnościach czy problemach. Jako manager staraj się kierować rozmową z pracownikiem w taki sposób, by ten, odpowiadając na pytania, sam znalazł ich źródło i rozwiązanie. Przy podejmowaniu decyzji liczy się doskonała znajomość tematu czy problemu. Dlatego warto zaangażować pracowników w proces podejmowania decyzji. Nie uważaj się za nieomylnego – każdy, również manager, ma prawo do popełniania błędów. Dając członkom zespołu możliwość rozwiązywania trudności, zaangażujesz ich w pracę.

Bardzo ważne jest, żeby dbać o dobrą komunikację w zespole. Nie tylko po to, aby wiedzieć, co dzieje się dookoła, ale przede wszystkim po to, aby ludzie chcieli ze sobą współpracować i się integrować. Również oceniając pracę swoich pracowników, powinieneś wysyłać jasne komunikaty. Taką mamy rolę i nie należy się tego bać – trzeba jednak pamiętać, by oceniać pracę, a nie ich samych. Waż słowa, nie krytykuj kogoś i nie mów, że jest beznadziejny, lecz bazuj na tym, co zrobił. Bardzo istotna jest w przypadku niepoprawnie wykonanych zadań informacja zwrotna – co zrobił dobrze, a nad czym musi jeszcze popracować. Dzięki temu nie ucierpi jego samoocena.   Niezwykle ważne jest również pamiętać, że jako osoba odpowiedzialna za zarządzanie zespołem musisz dbać nie tylko o swój rozwój, ale i rozwój swoich podwładnych. Dawaj im perspektywy zdobywania nowej wiedzy i doświadczenia.

Szkolenia pracowników to niezbędny element, który na pewno się opłaci.

Wielu właścicieli firm boi się inwestować w rozwój swoich pracowników w obawie, że poświęci im czas i pieniądze, po czym ten odejdzie i stworzy konkurencyjny biznes.

To w wielu przypadkach nieuniknione, ale nie pozwól, aby takie sytuacje podcinały Ci skrzydła.

Wyszkolony dzięki nam pracownik, otwierający swój własny biznes, to najwyższa forma uznania dla nas samych. Nie pozostaje nam nic innego, jak trzymać za niego kciuki i służyć dobrą radą.

Niemniej takich sytuacji można również uniknąć. Pamiętaj przede wszystkim, że każdego pracownika należy nagradzać i doceniać. Bez tego będziesz częściej doświadczał zwolnień w Twojej firmie.

Nie na wszystkich działają pieniądze.

Sprawdź, na czym naprawdę zależy Twojemu pracownikowi. Co jest dla niego ważne?

Być może wystarczy zmienić mu nazwę stanowiska, uelastycznić czas pracy lub po prostu poklepać po ramieniu i powiedzieć dobre słowo.

Zawsze zwracaj uwagę nie tylko na to, kogo i za co nagradzasz, ale też jak!

Skoro wszyscy gracie do jednej bramki, to nie dziel swoich pracowników na lepszych i gorszych. Nie chodzi o to, że płace na różnych stanowiskach są inne – to zupełnie naturalne – ale o to, co mówisz swoim ludziom. Jeśli powtarzasz, że jedni są dla Ciebie ważni, a inni mogą w każdej chwili odejść, możesz wywołać dwie reakcje: albo ci lekceważeni odejdą do kogoś, kto ich doceni, i wtedy czeka Cię kolejna rekrutacja i kolejne wdrażanie, albo zacznie się niezdrowa rywalizacja o uznanie. Nie licz w takiej sytuacji na to, że zespół będzie ze sobą współpracował, że ludzie będą sobie pomagać, że w razie potrzeby jeden zastąpi drugiego lub go wesprze.

Nic takiego się nie wydarzy.

Pojawi się wrogość, przerzucanie winy i nieznośne napięcie, które źle wpłynie na wydajność Twojej firmy. Dlatego upewnij się, że wystarczająco często mówisz pracownikom, że cenisz współpracę, że rola każdego z nich jest bardzo ważna, że wszyscy musicie się wspierać i uzupełniać wzajemnie swoje braki, tworzyć jedną drużynę, pracować razem, bo cel jest wspólny. Najistotniejsze jest to, abyś miał na uwadze, że efektywne zarządzanie zespołem pracowników to nie tylko używanie zaawansowanych programów do organizacji, statystyk sukcesów i porażek czy stosowanie algorytmów do przydzielania pracy. To przede wszystkim poznanie swoich pracowników jako ludzi, dostrzeżenie ich potencjału i inspirowanie do działania.

Tak więc aby dobrze i mądrze zarządzać zespołem, trzeba przede wszystkim być człowiekiem, za którym inni będą chcieli (a nie musieli) podążać. Pamiętaj o tym, a Twoje zarządzanie zespołem stanie się kluczem do sukcesu każdego przedsięwzięcia. Bo to właśnie ludzie są siłą napędową, która prowadzi do osiągania zamierzonych celów. Nie bez podstawy mówi się, że organizacja jest na tyle silna, co jej najsłabsze ogniwo zespołu.

Leadership to wyjątkowa umiejętność „pociągnięcia” zespołu za sobą i swoją wizją. Wymaga naturalnego autorytetu i głównie „miękkich” umiejętności.

Czy Twój zespół robi to, czego oczekujesz, bo masz władzę i wypłacasz pensję?

Czy dlatego, że jesteś dla nich autorytetem, ufają Ci i chcą wspólnie realizować cel, który im uczciwie zakomunikowałeś?

W obu przypadkach – wykonają zadanie.

Ale w tym drugim – lepiej, niż się spodziewałeś, i na pewno z dużą wartością dodaną wynikającą z ich zaangażowania.

Będą kreatywni, samodzielni, będą wykazywali inicjatywę i odpowiedzialność.

 

Magdalena Lockau

z ogromną miłością do swoich pracowników

Show Buttons
Hide Buttons