Luksusowy marketing, czyli o budowaniu marki premium za pomocą eventów

Branżą, która już dawno temu przekonała się o tym, że doświadczenie marki jest najważniejsze jest segment dóbr luksusowych. Brand managerowie marek Ferrari, Rolex czy Chivas dobrze znają skuteczność event marketingu w promocji dóbr premium. Ale tym, by być premium są zainteresowane nie tylko marki, ale również firmy, które nie sprzedają luksusowych produktów. One organizują luksusowe eventy w celu pozyskiwania wartościowych kontaktów biznesowych.

Event marketing jest specyficzną dziedziną marketingu, tą najbardziej namacalną, rzeczywistą, czyli spełniającą założenia marketingu doświadczeń, w którym marka luksusowa może wyjść poza zamknięte ramy swojej niedostępności i dać się dotknąć. To bardzo kuszące, by na chwilę podnieść kurtynę i dać się pooglądać bliżej, oczywiście w najlepszym możliwym stylu.

Przykładami marek, które najczęściej są kojarzone jako luksusowe są: Ferrari, Louis Vouitton, Prada, Versace, Dior, Chanel. Event marketing jest tą wyjątkową okazją kiedy niedostępne marki   mogą zbliżyć się do konsumenta, oczywiście jest to zamożny konsument. Takich w Polsce jest coraz więcej. W Polsce w ostatnich latach coraz częściej możemy uczestniczyć w luksusowych eventach, ponieważ zamożność naszego społeczeństwa rośnie z roku na rok, a co za tym idzie kolejne marki  luskusowowe wchodzą na polski rynek.

Coraz więcej luksusu

Liczba zamożnych i bogatych Polaków w 2016 r. przekroczyła milion (za osoby bogate i zamożne uważa się te, których roczny dochód brutto przekracza 85 tys. zł.). Wysokość wydatków jakie na dobra luksusowe przeznaczają Polacy zwiększa się z roku na rok o około 15 proc. W ubiegłym roku na luksus wydaliśmy 16,4 mld złotych. Według szacunków KPMG wartość tego rynku wzrośnie do 2020 roku o 27  poc i osiągnie poziom około 21 mld zł. Dobra luksusowe, na które Polacy wydają najwięcej pieniędzy to samochody premium, ekskluzywna odzież i dodatki oraz usługi hotelarskie i SPA.

Prestiżowe eventy w Polsce

Patrząc na wydarzenia organizowane przez ostatnie lata można dostrzec, że luksusowe eventy to już nie tylko znane marki. Dziś to znacznie szersza kategoria. Zaliczają się do niej także eventy firmowe i imprezy branżowe. Ekskluzywne mogą być również wyjazdy incentive.

Luksusowe eventy to już nie tylko znane marki. Dziś to znacznie szersza kategoria

Są również eventy, które prestiżowe marki integrują. Wydarzeniem tego typu jest na przykład Pomorskie Randez-Vous, którego celem jest połączenie firm reprezentujących różne branże m.in. jachtową, motoryzacyjną, lotniczą, jubilerską, modową, hotelarską czy turystyczną, przedstawicieli świata sztuki, nowych technologii oraz ekskluzywnych dyscyplin sportowych. To gigantyczne wydarzenie, którego wspólnym mianownikiem jest luksus.

Okiem organizatora

Już samo stworzenie koncepcji luksusowego eventu nie należy do łatwych zdań. Przygotowanie takiego eventu bywa nie lada wyzwaniem, ponieważ marki prestiżowe wolą wyznaczać trendy niż podążać ugruntowanymi szklakami. Dlatego podczas organizacji takich wydarzeń pracownicy agencji eventowej nieraz zmienia się w detektywów branżowych trendów. Celem jest zachwycenie gości, ludzi biznesu przedsiębiorców, znanych artystów i celebrytów, którzy wezmą udział w wydarzeniu i stworzenie niezapominanego wydarzenia.

Event, który opowiada historię marki

Marki prestiżowe w eventach widzą okazję do tego, by marka mogła stać się czymś więcej niż logo. Za pomocą eventu chcą opowiedzieć swoją legendę i przybliżyć swoje niezwykłe dziedzictwo. Eventy muszą nie tyle się w tą historię wpisywać, co również ją tworzyć. Przykładem takiego charakterystycznego eventu był organizowany niedawno w Polsce było Ferrari Corsa Baltica. Za organizację wydarzenia odpowiedzialna była agencja Power.

Ferrari Corsa Baltica to ekskluzywny event motoryzacyjny, święto właścicieli i fanów samochodów tej marki, które obyło się w dniach 28-31 lipca 2016. Wzięło w nim udział 34 kierowców samochodów Ferrari. Wydarzenie zostało zorganizowane tak, by cały scenariusz nawiązywał do rodowodu marki. Już samo opracowanie trasy przejazdy było wyjątkowym wyzwaniem, ponieważ miała ona przebiegać przez najbardziej „włoskie” zakątki Polski. Na pierwszy nocleg wybraliśmy mazury i hotel Głęboczek w Brodnicy. Malownicze położenie, winnice i najbardziej włoski klimat nierozerwalnie łączą się z rodowodem marki Ferrari.

Częścią programu stał się rajd na regularność, zawody nawiązujące do historycznych włoskich zawodów Mille Miglia. Na końcu trasy na uczestników czekał pobyt w Sopocie w ekskluzywnym hotelu. Wydarzenie zostało zorganizowane tak by zbiegło się z najbardziej prestiżowymi w Polsce regatami Energa Sopot Match Race, co dodatkowo nadało eventowi pożądany kontekst.

Ekskluzywne eventy dla kontrahentów

Ekskluzywne eventy to nie tylko eventy organizowane przez maki, to także eventy branżowe i firmowe, które są doskonałym kanałem komunikacji między firmą  a kontrahentami. W Polsce coraz częściej organizuje się je po to, by wykazać się przed partnerami biznesowymi i pozyskać nowe, wartościowe kontakty. Zgodnie z oczekiwaniami takie wydarzenia są organizowane „na bogato”. Na pierwszym miejscu jest zawsze ekskluzywna lokalizacja, którą zwykle stają się pięciogwiazdkowe hotele ze wszelkimi udogodnieniami. Serwuje się catering, którego cena liczona jest w dziesiątkach tysięcy i butelki trunków warte tysiące. Spotkaniom towarzyszą atrakcje w postaci występów gwiazd światowego formatu, czy loty prywatnymi odrzutowcami. Tego rodzaju eventy coraz częściej przypominają  ekskluzywne spotkania networkingowe. Takich eventów jest coraz więcej, dlatego że premium opłaca się nie tylko markom luksusowym.

Olga Krzemińska-Zasadzka

Założycielka i dyrektor zarządzająca powstałej w 1997 roku Agencji eventowej Power (marek PowerSport i DMC Poland), vice prezes Stowarzyszenia Branży Eventowej,  członek Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce, Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel, a także Society for Incentive Travel Excellence.
Agencja POWER zajmuje czołowe miejsce na polskiej scenie eventowej od 10 lat. Wcześniej zajmowała się wyjazdami zagranicznymi dla Klientów indywidualnych /od 1997 roku/. Współpracując z takimi markami jak Coca Cola, Polkomtel czy Shell oraz poprzez aktywny udział w licznych organizacjach branżowych znacząco wpłynęła na rozwój branży eventowej w Polsce.  Jej działalność była wielokrotnie nagradzana m.in. certyfikatami Solidna Firma, Firma Roku czy Polish Product i medalami np.: Meeting Planner r. i MP Power Awards. W tym roku zasiada w kapitule konkursu Eventex Awards.

Zapisz

Zapisz

Show Buttons
Hide Buttons