Marketing internetowy a pandemia. Zobacz, w jakie działania warto inwestować w czasie kryzysu

 

Na skutek pandemii koronawirusa dla wielu z nas internet stał się prawdziwym oknem na świat. Za jego pośrednictwem pracujemy, uczestniczymy w firmowych spotkaniach i konferencjach czy zajęciach fitness, oglądamy filmy, czytamy książki, ale i robimy zakupy. Firmy, których działalność została ograniczona lub zawieszona na skutek obostrzeń, mogą wykorzystać ten trend. W jakie działania z zakresu marketingu internetowego warto zainwestować, by przetrwać kryzys?


Pozycjonowanie – skuteczna reklama online w dobie pandemii
Dotychczas Twoja działalność opierała się na stacjonarnym punkcie sprzedaży? W dobie pandemii musisz działać szybko i dostosować się do panujących warunków. Możesz rozważyć założenie sklepu internetowego lub strony internetowej. Dzięki nim będziesz mógł przyjmować zamówienia 24 godziny na dobę i pozostawać w kontakcie ze swoimi klientami oraz informować ich o godzinach pracy lub zamknięciu stacjonarnego punktu. Co jednak zrobić, by zaistnieć w internecie? Zainwestuj w pozycjonowanie, które jest jednym ze skutecznych sposobów na dotarcie do klienta przebywającego we własnym domu. Prowadzisz restaurację i oferujesz posiłki z dowozem do domu? A może z racji pandemii dostarczasz zakupy z drogerii prosto do drzwi klienta? Poinformuj go o tym i postaw na reklamę w internecie. Lokalne SEO (optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarek) pozwoli Ci osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania na popularne frazy powiązane z Twoją ofertą i lokalizacją. W dłuższej perspektywie umożliwi Ci wypracowanie stabilnej pozycji na czasy po pandemii. Pozycjonowanie można uzupełnić o działania content marketingowe oraz stworzenie wizytówki Google Moja Firma, dzięki której będziesz mógł poinformować klientów na przykład o zmianie godzin pracy czy też czasowym zamknięciu stacjonarnego punktu sprzedaży.

Dotychczas nie inwestowałeś w działania online? Czas to zmienić! Dlaczego warto? Ponieważ inwestując w pozycjonowanie, możesz mierzyć skuteczność swoich działań, masz nieograniczone możliwości reklamy, a ponadto zyskujesz coraz lepsze efekty przy zaangażowaniu takich samych środków.


Darmowe narzędzie Google Analytics pozwoli Ci na bieżąco śledzić efekty kampanii pozycjonowania oraz innych działań z zakresu marketingu internetowego


Content marketing – zbuduj wizerunek marki w trakcie pandemii
Content marketing, polegający na tworzeniu wartościowych treści, to jeden z elementów kampanii pozycjonowania. Dzięki niemu osiągniesz nie tylko wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, ale także zbudujesz wizerunek eksperta. Czas przestoju możesz wykorzystać na przygotowanie interesujących treści, takich jak:
• artykuły blogowe,
• landing page’e, czyli podstrony ofertowe,
• grafiki i infografiki,
• zdjęcia produktów, przede wszystkim zdjęcia kontekstowe, prezentujące produkt w trakcie korzystania z niego,
• filmy instruktażowe, prezentujące sposób korzystania z Twoich produktów,
• opisy produktów i kategorii produktowych w sklepie internetowym,
• e-booki, zestawienia i raporty.


Reklama Google Ads i Facebook Ads – pozyskaj nowych klientów za pośrednictwem internetu
Marketing internetowy oferuje również inne możliwości reklamy w świecie online. Jeśli chcesz postawić na szybkie efekty i pozyskanie nowych klientów w krótkim czasie, zastanów się nad inwestycją w działania reklamowe Google Ads oraz Facebook Ads. W przeciwieństwie do pozycjonowania na efekty nie będziesz musiał czekać kilka miesięcy – kampania będzie działać na Twoją korzyść od razu po jej uruchomieniu. Jakie zalety mają reklamy w sieci reklamowej oraz sieci wyszukiwania Google, a także na Facebooku? Przede wszystkim:
• zapewniają dużą elastyczność – wysokość budżetu reklamowego oraz rodzaj reklamy zależy tylko od Ciebie,
• umożliwiają dotarcie do klienta potencjalnie zainteresowanego Twoją ofertą,
• zapewniają duży zasięg – wybierając system reklamowy Google Ads, możesz reklamować się zarówno w wynikach wyszukiwania, sieci reklamowej Google, a także na platformie YouTube czy Gmailu.

Opłaty za prowadzenie kampanii Google Ads nie są wysokie, a w przypadku płatnej promocji na Facebooku możesz zacząć od samodzielnego promowania postów i sprawdzić efekty.

Jeśli prowadziłeś wcześniej działania reklamowe Google Ads i Facebook Ads, przeanalizuj treści reklam i przeredaguj te, które zachęcały do odwiedzin w stacjonarnym punkcie.


Kontakt z klientem – sposób na przetrwanie pandemii
Klienci dokonujący zakupów w internecie mają coraz wyższe oczekiwania wobec sklepów e-commerce. Spełnienie ich potrzeb jest jednak jednym z niezbędnych działań, które pozwolą Ci przetrwać kryzys gospodarczy. Co możesz zrobić, by Twój sklep e-commerce przynosił zyski mimo pandemii?
• Zapewnij klientom obsługę 24/7 – na przykład poprzez chatboty na stronie internetowej lub Facebooku.
• Zadbaj o szybki czas dostawy oraz różnorodne formy dostawy i płatności – nadanie paczki z zamówieniem powinno nastąpić w jak najkrótszym czasie, a klient powinien mieć możliwość wyboru jak największej ilości form dostarczenia przesyłki i płatności.
• Pozostań w kontakcie z klientami – aktywnie prowadź konta w kanałach social media oraz kampanie e-mail marketingowe.
• Zapewnij klientom rozrywkę, której szukają – być może Twoi dotychczasowi klienci chętnie skorzystają z zajęć sportowych online prowadzonych przez Twoich trenerów czy też webinaru lub szkolenia online.
• Zaoferuj darmową dostawę oraz zwrot produktów – w ten sposób być może zachęcisz klientów do zakupów online, nawet jeśli wcześniej z nich nie korzystali.
• Postaw na działania z zakresu marketing automation, które pozwolą Ci pozostać w kontakcie z klientami i na bieżąco odpowiadać na ich pytania i wątpliwości.

Wiele marek w dobie pandemii wyciągnęło rękę do swoich klientów – Allegro zaoferowało bezpłatny pakiet SMART gwarantujący darmową dostawę przy zakupach od 40 złotych, a Empik udostępnił za darmo swoją aplikację Empik Go. By przetrwać kryzys, warto wziąć z nich przykład i również dać klientom coś od siebie.


Kampania InPost reklamująca dostawy w weekend, nawiązująca do niedziel niehandlowych, źródło: InPost


Wykorzystaj marketing internetowy i przygotuj się do powrotu po pandemii
Nie możesz prowadzić stacjonarnej działalności ani przenieść się w 100% do świata online? Wykorzystaj czas przestoju na przygotowanie się do powrotu. Poprzez marketing online możesz:
• edukować użytkowników, organizując szkolenia i webinary oraz wydając e-booki,
• zachęcić użytkowników do skorzystania z Twojej oferty po ustaniu obostrzeń – na przykład oferując voucher do restauracji czy na pobyt w hotelu,
• dzielić się wiedzą na blogu eksperckim,
• utworzyć swoją stronę internetową lub ulepszyć ją – na przykład poprzez stworzenie nowych treści lub uzupełnienie jej o atrakcyjne zdjęcia i grafiki,
• przeanalizować dotychczas prowadzone działania z zakresu marketingu internetowego pod kątem efektywności i wyeliminować te, które nie przyniosły oczekiwanych efektów,
• przygotować strategię marketingową na przyszłość.

Zaoferowanie klientom voucherów czy też darmowych materiałów edukacyjnych to wyraz solidarności w trudnej sytuacji – prawdopodobnie część Twoich klientów również boryka się z problemami związanymi z kryzysem gospodarczym. Jeśli wesprzesz ich w trudnym czasie, być może chętnie wrócą do Ciebie, gdy pandemia się skończy.


Wykres z narzędzia Google Trends prezentujący zainteresowanie hasłem „marketing internetowy” w wyszukiwarce Google w 2020 roku (dane pobrane 13.01.2021)


Dlaczego warto postawić na marketing internetowy w dobie kryzysu?
Z badań Gemius zebranych w zestawieniu „Raport e-commerce w Polsce 2020” wynika, że aż 73% internautów robi zakupy online. To wynik aż o 11 punktów procentowych lepszy od zeszłorocznego, na który prawdopodobnie niemały wpływ miała pandemia. Dane te udowadniają, że w dobie kryzysu spowodowanego przez koronawirusa obecność w internecie jest niezbędna, by przetrwać i generować dochody. Dlatego też porzucanie działań z zakresu marketingu internetowego w okresie kryzysu jest dużym błędem. Jeśli jednak Twoja firma nie może funkcjonować, a Ty wciąż musisz ponosić koszty, powinieneś postawić na działania marketingowe generujące jak najmniejsze wydatki. Wśród nich możesz postawić na zredagowanie treści na stronie internetowej, stworzenie wizytówki Google Moja Firma lub też na dokładniejszą analizę zachowań i oczekiwań Twoich klientów.


Marketing internetowy a pandemia – podsumowanie
Pandemia koronawirusa przeniosła życie do świata online, a większość firm musiała się dostosować do nowej rzeczywistości. Kryzys skłania do oszczędzania, jednak warto potraktować wydatki na marketing online jako inwestycję. Dzięki niej możesz zbudować grono lojalnych klientów i wygenerować sprzedaż w trakcie, jak i po pandemii.



KATARZYNA NOWAK
Specjalista ds. marketingu internetowego w agencji Widoczni

Choć zawodową karierę zaczynała od pracy dziennikarza sportowego, dziś w agencji Widoczni z powodzeniem tworzy merytoryczne artykuły blogowe dotyczące różnych aspektów marketingu internetowego – m.in. pozycjonowania, content marketingu, płatnych kampanii Google Ads. Odbyła szkolenia „Google Analytics dla początkujących” oraz „Podstawy marketingu internetowego”. Regularnie poszerza swoją wiedzę, czytając polskie i zagraniczne blogi o pozycjonowaniu i promowaniu biznesu w internecie (m.in. Search Engine Journal, Search Engine Land, MOZ, Content Marketing Institute, blog Google). Sprawnie posługuje się nie tylko słowem pisanym – do tworzenia treści wykorzystuje takie narzędzia jak SurferSEO, SENUTO, Ahrefs czy SEMSTORM.

Show Buttons
Hide Buttons