Mentalne wsparcie generacji Z to nie tylko nasz obowiązek, ale też troska o biznesową przyszłość

W 2030 roku generacja Z będzie stanowić 24% światowej siły roboczej. To właśnie od tych młodych ludzi zależy nasza biznesowa przyszłość. Jako przedsiębiorcy mamy wręcz obowiązek dzielić się swoim doświadczeniem i wiedzą – mówi Łukasz Dylik, mentor, przedsiębiorca, trener biznesu i właściciel Akademii Rozwoju Dylik Biznes_Edu.

Gdy Bolesławiecki Klub Sportowy (BKS Bolesławiec) zgłosił się do Łukasza Dylika z zapytaniem o możliwość przeprowadzenia wykładu pt. Marzenia vs. uzależnienia, nie zastanawiał się nawet chwili. Sam dobrze wie, jak łatwo w młodym wieku podjąć kilka złych decyzji, które mogą rzutować na wiele kolejnych lat. Nie jest trudno skręcić na bardzo ryzykowną i szkodliwą życiową ścieżkę.

Łukasz od dawna otwarcie mówi o swojej przeszłości, która wiodła przez najmroczniejsze zakamarki uzależnienia od narkotyków, alkoholu i hazardu. Mógłby to przemilczeń, bo przecież po tamtym życiu zostały mu jedynie tatuaże i życiowe doświadczenia. Owszem, ich nie da się wymazać, ale można je zaakceptować i wykorzystać w dobrym celu.

Dziś Łukasz z sukcesem prowadzi biznes i akademię, która szkoli w 7 krajach Europy. Jest częstym gościem mediów. Prowadzi nie tylko szkolenia, ale też jest mentorem dla wielu przedsiębiorców, chcących rozwijać swoją markę skutecznie i w zgodzie z własnymi wartościami.

Dlaczego zatem Łukasz dzieli się, i to w formie non profit, swoją historią z młodym pokoleniem? Odpowiedź jest prosta. To dla niego niezwykle ważna misja, której celem jest poprawa życia całego społeczeństwo. To właśnie od tych młodych ludzi, z którymi spotyka się na wykładzie, będzie zależny nasz biznesowy krajobraz już za kilka dobrych lat.

Każdy przedsiębiorca, mentor, trener ma zasoby, aby dzielić się swoim doświadczeniem i wspierać młodzież z generacji Z. Nie zawsze to musi być historia o uzależnieniach czy skrajnych życiowych błędach. Nosimy różny bagaż doświadczeń, zmagamy się z różnymi deficytami. Opowiadanie o nich może być zarówno inspiracją, przestrogą, jak i motywacją do robienia czegoś więcej. To wspaniałe, że takie organizacje jak BKS Bolesławiec zauważają potencjał w takich spotkaniach.

Redakcja „Tygrysów Biznesu” z wielką przyjemnością objęła patronatem medialnym wykład Łukasza, który przeprowadził dla ponad 120 osób z wieku 17-20 lat. Uważamy, że warto takie akcje nagłaśniać i zachęcać kolejnych przedsiębiorców do angażowania się w sprawy społeczne.

BOLESŁAWIECKI KLUB SPORTOWY

Bolesławiecki Klub Sportowy, jak sama nazwa wskazuje, jest i ma być lokalną społecznością ludzi kochających i wspierających sport. Wizja klubu opiera się przede wszystkim na wychowaniu kreatywnego, zdrowego psychicznie i fizycznie pokolenia naszej lokalnej społeczności.

Poprzez sport, współzawodnictwo, rywalizację grupa ta pragnie dać przestrzeń dla wielu pokoleń. Organizacja życia sportowego i całej otoczki związanej z funkcjonowaniem klubu, budowaniem relacji, znajomości czy też przyjaźni na lata ma dawać poczucie przynależności dla wszystkich mieszkańców Bolesławca i okolic.

Zarząd klubu wierzy, że aby do tego dążyć, należy postawić na rozwój, kompleksowość, kreatywność czy też innowacyjność. Poprzez swoje działania tworzy wizję klubu, który daje konkretną wartość. 

REAKCJE NA WYKŁAD MARZENIA VS. UZALEŻNIENIA

Zapytaliśmy Łukasza, jakie wnioski wyciągnął z przeprowadzonego wykładu Marzenia vs. uzależnienia dla BKS Bolesławiec i z jakimi reakcjami spotkał się ze strony młodych osób.

Być może wyda się to dla niektórych zaskakujące, ale młodzież na każdą formę takiego wsparcia reaguje niezwykle entuzjastycznie. Wiele osób zmaga się z presją otoczenia, brakiem motywacji i wiary we własne możliwości. Do tego dochodzi groźba uzależnienia – nie tylko od środków psychoaktywnych, czyli alkoholu, leków i narkotyków, ale też od mediów społecznościowych, Netflixa, pornografii czy nadmiernego korzystania z telefonu.

Uzależnienia potrafią człowiekowi odebrać wszystko. Kradną czas, energię, prowadzą do zaniedbywania celów życiowych. Odbierają chęci do działania, niosą też ze sobą finansowe i zdrowotne konsekwencje. Prowadzą do trudności w relacjach interpersonalnych, co jest szczególnie szkodliwe w tak młodym wieku, kiedy te relacje uczymy się budować.

Wiążą się też z brakiem samodyscypliny, utratą szerszej perspektywy, co ma wpływ na każdy obszar życia. Paradoksalnie odbierają też pewność siebie. To pułapka, z której nie jest łatwo się uwolnić.

Dobrze, aby młodzi ludzie to rozumieli, jednocześnie pamiętając, że ze wszystkiego da się wyjść i można ruszyć w stronę marzeń z dowolnego miejsca, nawet z zupełnego dna. Łukasz jest tego żywym przykładem.

MAŁE PORAŻKI POTRAFIĄ ODBIERAĆ WIELKIE MARZENIA

Po wykładzie wiele osób podzieliło się z Łukaszem problemami, z którymi się boryka. Pokolenie Z ma trudność w planowaniu swoich celów i dążeniu do nich. Szybko porzuca swoje aspiracje. Czasem wystarczy jedno potknięcie, aby się poddać. Kłody rzucane pod nogi przez otoczenie potrafią nie tylko ich hamować, ale zupełnie eliminować z drogi prowadzącej do własnych celów.

Warto też zauważyć, że jest to pokolenie indywidualistów. Mało kto ma ochotę poświęcać się dla grupy, szczególnie jeśli otoczenie nie reprezentuje podobnego poziomu zaangażowania.

Czy można coś z tym zrobić? Oczywiście, że tak – odpowiedzią jest ROZWÓJ oraz praca z mentorem lub terapeutą, która pozwala na lepsze zrozumienie własnych zachowań, reakcji i celów.

WYKŁAD MARZENIA VS. UZALEŻNIENIA MA SWOJĄ KONTYNUACJĘ

Po przeprowadzonym wykładzie pt. Marzenia vs. uzależnienia, na podstawie odbioru i reakcji uczestników, Zarząd Klubu zdecydował się na długoterminową współpracę mentalną z Łukaszem, który raz na dwa tygodnie spotyka się z młodymi sportowcami.Współpraca polega na budowaniu zaufania w grupie. Uczestnicy dzięki grupowym i indywidualnym spotkaniom zaczynają rozumieć, że zespół zaczyna się od odpowiedzialności każdego z osobna. Do tego dochodzi praca z celami, motywacją i wiarą w siebie.

Łukasz uczy nie tylko, jak pracować z własnym mindsetem, rozwijać się, ale też analizować efekty podjętych działań. Bardzo istotna jest też otwartość na feedback od innych osób – wzmacnianie, asertywność, świadomość siebie, własnych deficytów i wyróżników.

Młodzi ludzie są głodni tego typu wiedzy. Chcą pracować, ale potrzebują odpowiednich narzędzi i przykładów, które pokazują im, że to wszystko działa w świecie rzeczywistym i przynosi określone efekty.

NARZĘDZIA W PRACY MENTALNEJ

 Podczas codziennej pracy zarówno z młodymi sportowcami, jak i przedsiębiorcami Łukasz stosuje liczne narzędzia rozwojowe, m.in. różnorakie matryce, testy kapitałów, model OGSM (objective, goals, strategies, measures), karty coachingowe, karty z pytaniami pomocniczymi, analizę SWOT, wyznaczanie celów metodą SMART, modele motywacji i wiele, wiele innych. Jedno z fantastycznych narzędzi to DNA Talentu ATOM. To test osobowości, pomagający zrozumieć siebie i złapać FLOW w swoim nie tylko działaniu, ale i całym życiu.

Tego typu narzędzia ułatwiają zrozumienie wielu procesów, poznanie zasobów, deficytów, kapitałów, wyróżników, ale też samodzielną pracę w przyszłości. Raz zdobyta wiedza procentuje przez lata.

Właśnie dlatego warto ją serwować także najmłodszym, do czego zachęcamy innych przedsiębiorców, mentorów i edukatorów. 

KORZYŚCI DLA PRZEDSIĘBIORCY Z DZIAŁAŃ SPOŁECZNYCH I EDUKACYJNYCH

Działania, które dzisiaj tu zaprezentowaliśmy, są doskonałym przykładem Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR). Przedsiębiorstwa angażujące się w takie inicjatywy nie tylko przyczyniają się do poprawy jakości życia społeczności, ale również zyskują na wielu płaszczyznach.

Po pierwsze, budowanie pozytywnego wizerunku marki sprzyja lojalności klientów, którzy coraz częściej zwracają uwagę na etyczne aspekty działalności firm.

Po drugie, działania CSR mogą prowadzić do wzrostu zaangażowania i satysfakcji pracowników, co z kolei przekłada się na ich efektywność i lojalność wobec pracodawcy.

Ponadto odpowiedzialne podejście do biznesu często skutkuje nawiązywaniem wartościowych partnerstw oraz zdobywaniem nowych rynków zbytu. Wreszcie firmy realizujące strategie CSR są bardziej odporne na ryzyka związane ze zmianami społecznymi, co w dłuższej perspektywie może przynieść wymierne korzyści finansowe.

Tak jak wspominaliśmy na początku – chętnie nagłaśniamy akcję, aby zachęcić pozostałych przedsiębiorców do analizy swojego otoczenia i własnych możliwości w zakresie wspierania rozwoju pokolenia Z. Wierzymy, że to ważny krok w budowaniu szczęśliwego społeczeństwa.

 

 

 

Łukasz Dylik

Przedsiębiorca, mentor, edukator, konsultant biznesowy i mówca. Pomysłodawca i założyciel Akademii Rozwoju Dylik.Edu, która wspiera przedsiębiorców w Polsce oraz w 7 krajach Europy.  Pasjonat rozwoju i życia w stylu lifelong learning. Uczy innych, jak zarządzać swoją firmą, sprzedażą oraz rozwojem osobistym. Pokazuje, jak krok po kroku budować silną karierę, która jest źródłem korzyści finansowych i osobistych.

 

 

 

zdjęcia: MAREK R, DAMIAN KUBICA, DANUTA BOCHEŃSKA

 

 

 

Show Buttons
Hide Buttons