Narzędzia, technologia, Kobiety

Obecność kobiet na wysokich stanowiskach kierowniczych to aktualnie bardzo popularny temat, nie tylko na rynku polskim, ale i światowym. O ile Polska na tle innych państw wypada całkiem nieźle (34% wyższych stanowisk menedżerskich średnich i dużych firm zajmowanych jest przez kobiety[1]), o tyle  w wielu częściach świata wykorzystanie kobiecych cech w zarządzaniu nie jest tak oczywiste.
Szczególnie w branży marketingowej umiejętności i miękkie kompetencje mogą mieć duże znaczenie dla skuteczności działań.

Przyjrzyjmy się cechom, które są wartościowe dla marketera:

  • kreatywność i otwartość na nowe propozycje;
  • wysokie umiejętności komunikacyjne – łatwe konstruowanie myśli, odpowiednie tworzenie komunikatów, by były odpowiednie dla odbiorcy; lekkie pióro jest dużym plusem;
  • empatia i zrozumienie;
  • zorientowanie na cel;
  • doskonała organizacja pracy i umiejętność prowadzeniu wielu projektów jednocześnie (wielozadaniowość);
  • umiejętności analityczne;
  • otwartość na technologie.

Jest wiele badań, które wskazują, że kobiety wykazują się dużo wyższym poziomem empatii [2] i zrozumienia niż mężczyźni oraz znakomitymi umiejętnościami komunikacyjnymi. A mimo to nadal stanowią jedynie 30% kadry menedżerskiej w branży marketingowej[3]. Z drugiej strony, wiele lat funkcjonujący stereotyp, że kobiety są lepsze w wielozadaniowości, niż mężczyźni, został obalony[4] i wskazuje się, że nie można jednoznacznie ocenić, że rzeczywiście tak jest. By tego dowieść wykorzystano narzędzia badawcze, dotychczas wykorzystywane przy analizie zachowań osób ze schizofrenią. Grupie badanych zadano do wykonania przygotowanie pokoju na przyjście gości, przy pojawiających się problemach jak brakujące krzesło czy nagła rozmowa telefoniczna. Obserwacja działania uczestników badania nie przyniosła jednoznacznych dowodów, by kobiety radziły sobie lepiej z ilością zadań i spraw w jednym czasie. Są jednak sygnały, że kobiety pozostają bardziej odporne na pokusy prokrastynacji i mniej rozpraszają się przez urządzenia, aplikacje i inne dobra współczesnego świata. Temu jednak, że kobiety są zorientowane na cel, by nie powiedzieć, że są uparte, nie da się zaprzeczyć. Czyżby umiejętności analityczne i znajomość technologii były kluczowe?

Tu z kolei z pomocą przychodzą nowoczesne narzędzia, ułatwiające analizę i prowadzenie działań. Posłużę się tu przykładem email marketingu, gdzie jak najbardziej wskazane jest wykorzystanie:

  • kreatywności – by kolejne kampanie direct marketingowe były ciekawe, nowatorskie i zachęcające do podjęcia akcji;
  • komunikatywności – by wiadomość była odpowiednio dopasowana do grupy odbiorczej (pomocna tu będzie empatia i znajomość targetu);
  • zorientowania na cel – w końcu to dla jego realizacji działamy;
  • jeśli jednocześnie jest kilka źródeł budowania bazy, jednocześnie prowadzonych powinno być kilka, osobnych scenariuszy, zatem zdolność wielozadaniowości jest ważna;
  • w końcu – wykorzystanie odpowiednich narzędzi jest wręcz konieczne.



Obraz 1. Infografika przedstawiająca pożądane przez pracodawcę cechy pracownika działu marketingu. Źródło: materiały SARE.

Powszechne teraz wszelkiego rodzaju narzędzia do e-mail marketingu takie jak np. system SARE są prostymi, i dającymi wiele możliwości, aplikacjami wspierającymi powyższe wymagania[5]. Ciekawe layouty newsletterów, dodatkowe emoji w tytułach, dynamiczne liczniki w treści to tylko kilka funkcji, które są pomocne. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi nie każda użytkowniczka systemu w prosty sposób może wykorzystać na pierwszy rzut oka trudne narzędzie technologiczne. Uwierzytelnianie serwerów, ustawianie DNSów, budowanie reputacji czy oddelegowanie domeny. Brzmi skomplikowanie? Realizacja wysyłek z serwerów dostawców narzędzi do e-mail marketingu, takich jak SARE, zdejmuje to z barków marketera. Tym bowiem zajmuje się cały sztab specjalistów.

Pozostaje realizacja kampanii i analiza danych raportowych. Raporty dynamiczne niejako za użytkownika systemu przygotowują analizę rezultatów, dając gotowy materiał do wyciągnięcia stosownych wniosków. Dzięki temu marketer może stale monitorować efekty, by zrealizować założony cel.


Czy zatem feminizowanie branży marketingowej to jest słuszny kierunek? Sądzę, że niewątpliwie kobiety mają tu wiele argumentów, przemawiających za ich przewagą nad mężczyznami. Ale nie można tu też dyskredytować wkładu mężczyzn w rozwój marketingu i narzędzi. Dlatego wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem są multidyscyplinarne oraz mieszane płciowo zespoły ekspertów, mających umiejętności i wiedzę w zakresie wykorzystania odpowiednich technologii.

 

Katarzyna Ugorowska

Key Account Manager w SARE. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, odpowiada za relacje z kluczowymi klientami, różnych branż, w tym za projekty realizowane dla organizacji pozarządowych. Prowadzi warsztaty oraz webinary na temat skutecznej wysyłki e-mail marketingu, a także działań, które pozwalają unikać spamu. Jest także członkiem grupy roboczej Email Marketing IAB.

[1] https://www.forbes.pl/biznes/polska-w-czolowce-pod-wzgledem-kobiet-w-biznesie/kx8qk5p

[2] http://www.stowarzyszeniefidesetratio.pl/Presentations0/2012-4Rys.pdf

[3] https://co.agencyspotter.com/top-20-women-marketing/

[4] https://hbr.org/2018/09/research-women-and-men-are-equally-bad-at-multitasking

[5] https://sare.pl/blog/sare/funkcje-systemu-mailingowego-sare-ktore-warto-znac/

Show Buttons
Hide Buttons