Po co marketerom automatyzacja? Marketing automation w praktyce

Automatyzacja jest przyszłością. Marketing automation to nie tylko pomoc dla właścicieli e-commerce czy marketerów, którzy muszą realizować pewne powtarzalne działania. Automatyzacja marketingu to przede wszystkim możliwość prowadzenia skutecznych i zaawansowanych kampanii reklamowych, która w połączeniu z innymi narzędziami pozwala efektywniej gromadzić dane, trafiać do odpowiedniej grupy docelowej, a w efekcie pozyskiwać leady i zwiększać sprzedaż.

Marketing automation tylko dla e-commerce?

Nie bez powodu stosowanie narzędzi do automatyzacji marketingu kojarzymy w pierwszej kolejności z branżą e-commerce. Z pewnością e-sklepy skorzystają z największej liczby rozwiązań dostarczanych przez tego typu platformy, zaczynając od e-mail marketingu, a kończąc na odzyskiwaniu porzuconych koszyków. Jednak z możliwości, jakie daje marketing automation, z sukcesem czerpać mogą pozostałe branże, takie jak turystyka, finanse, motoryzacja czy każda inna.

Korzyści z automatyzacji marketingu

Jak możemy wyczytać w Raporcie z XV Ogólnopolskiego Badania Poczty Elektronicznej przeprowadzonego przez SARE S.A., ponad połowa osób (54%) korzystających z MA dostrzega wzrost sprzedaży dzięki jego zastosowaniu. Respondenci, zapytani o korzyści biznesowe wskazują przede wszystkim na lepsze targetowanie (50%), poprawę jakości komunikacji (41%) czy lepszą strategię pozyskiwania leadów (39%). Wśród innych benefitów zauważają pomoc w wykonywaniu powtarzalnych czynności, odciążenie pracowników i efektywniejsze planowanie kolejnych działań. Zdecydowaną korzyścią płynącą z zastosowania marketing automation jest zmiana nieznanych użytkowników sieci w zadowolonych i powracających klientów. Pozwala to na zwiększenie przychodów w relatywnie krótkim czasie.

                                                                                Wyniki XV Ogólnopolskiego Badania Poczty Elektronicznej. Źródło: www.sare.pl/raport

 

Automatyzacja marketingu w praktyce

Podstawowymi kanałami komunikacji z użytkownikami sieci są e-mail marketing, social media i co najważniejsze – strona www. Internauta porzucił wypełnianie formularza na stronie kontaktu? Przeklikał się przez kilka kategorii produktowych? Spędził na określonej stronie więcej niż 3 minuty?

Mając w głowie schemat komunikacji w powyższych sytuacjach, ustawić możemy konkretny scenariusz działania czy kampanię. W praktyce możemy zastosować m.in.:

1. Kampanie z wykorzystaniem web-push – gdy celem jest generowanie ruchu na stronie czy odesłanie użytkownika do konkretnego miejsca w serwisie, np. najnowszego wpisu na blogu. Z kampanii prowadzonych na naszych stronach wynika, że notyfikacje push wyświetlane są przez userów nawet w 87%*!

2. Segmentację bazy danych – użytkownicy odwiedzający stronę www zostaną zapisani do określonych grup według ich aktywności na stronie. Dzięki takiej segmentacji można prowadzić do nich skuteczną i spersonalizowaną komunikację mailową. W ten sposób np. osobom zainteresowanym złotą biżuterią wyślemy mailing z reklamą złotych pierścionków czy bransoletek zamiast srebrnych kolczyków.

3. Scoring – umożliwia prawidłowe kierowanie komunikatów do odbiorców, którzy wykonali określone akcje na stronie. Przyznawanie punktów pozwala też namierzyć gorącego leada, czyli osoby, które są już gotowe do zakupu. Inny komunikat skierowany zostanie do osoby, która sprawdzała cenę kilku produktów i kliknęła w „dowiedz się więcej”, a inny do użytkownika, który odwiedził stronę kontaktu.

4. Odzyskiwanie porzuconych koszyków – najbardziej klasyczna kampania wykorzystywana przez e-commerce. Jej celem jest doprowadzenie do finalizacji zamówienia. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, żeby podobny schemat zastosować w przypadku porzucenia formularza kontaktowego na stronie ubezpieczyciela czy banku!

5. Rekomendacje produktowe w mailingu – kolejny scenariusz dedykowany sklepom internetowym. Badania przeprowadzone przez Econsultancy wskazują, że aż 77% internautów kupiło więcej w oparciu o rekomendacje produktów. Prowadząc serwis informacyjny podobnie możemy działać polecając inne artykuły z interesującej użytkownika kategorii.

6. Personalizowaną grafikę na www – dzięki takiej kampanii dotrzeć można do grupy użytkowników zainteresowanych konkretną usługą czy kategorią. Najlepsze rezultaty osiągają bannery, które dotyczą jednego oglądanego przez konsumenta przedmiotu. Internauta przeglądał podstronę z pożyczkami? Możemy mu wyświetlić personalizowaną ofertę po powrocie na stronę główną.

7. Komunikację posprzedażową – klient dokonał zakupu? Zamiast ręcznie informować go o każdym etapie realizacji zamówienia, można ustawić automatyczny scenariusz komunikacji. Oszczędzi to mnóstwo czasu i pozwoli na lepszą organizację pracy.

Przykład scenariusza segmentacji bazy danych na flowchartach z systemu do marketing automation SAREhub. Źródło: Konto DEMO, www.sarehub.com

Marketing Automation – źródło nowych możliwości W czasach tak dużej konkurencji rynkowej, wdrożenie systemu do marketing automation jest niezbędne. Bez względu na branżę, każda firma znajdzie idealne dla siebie zastosowanie platformy MA. Klienci nie lubią odbierać maili i reklam, które ich nie dotyczą. W przypadku telewizji nie mamy na to wpływu, jednak w sieci nasze oczekiwania są dużo większe. Marketing automation pozwala dostarczać wartościowy dla danego odbiorcy kontent, który dojdzie do niego odpowiednim kanałem i we właściwym czasie. Wdrożenie systemu do MA nie jest łatwe, ale zdecydowanie warte poświęconego temu czasu. W rezultacie, dzięki automatyzacji marketingu można przy mniejszym budżecie generować dużo większe zyski i tworzyć bardziej skuteczne i ludzkie kampanie.

 

Monika Mołdrzyk, Head of PR & Marketing, SARE S.A.

 

Show Buttons
Hide Buttons