Praktyczna checklista dla każdego, kto myśli o założeniu własnego sklepu internetowego i zwiększeniu sprzedaży

 

Zdaniem PWC do 2027 roku wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie o ponad 94 mld zł – do 187 mld zł. Ostatnie lata obfitowały w wiele wiadomości na temat przenoszenia sprzedaży do internetu, zmiany przyzwyczajeń odbiorców i konieczności dostosowania się przez firmy działające tylko stacjonarnie.

Obecnie żyjemy w czasach, gdy budowanie internetowych kanałów sprzedaży staje się często naturalną ścieżką rozwoju firmy.

Załóż sklep internetowy i zwiększ sprzedaż.

Sklep internetowy stanowi jeden z najpopularniejszych kanałów sprzedaży, gdy firma decyduje się na przejście do internetu. Nic w tym dziwnego. To właśnie za jego pomocą możesz budować markę i pozycję na rynku. Dowiedz się, co robić, gdy chcesz zwiększyć szanse na sukces Twojego e-sklepu.

Poznaj 10 punktów, o których warto pamiętać:

  1. Wybierz produkty, które pojawią się w Twoim sklepie.

Bardzo ważna na tym etapie staje się analiza oferty, poszczególnych produktów, polityki cenowej i innych elementów związanych z asortymentem. Powinieneś wiedzieć, jaką obierasz strategię rynkową, znać swój model biznesowy i ile jesteś w stanie wydać na rozwój, szczególnie w początkowym etapie, aby biznes był rentowny.

Co wziąć pod uwagę przy wyborze produktu?

  • Konkurencyjność na rynku
  • Wysokość marży
  • Możliwości i potencjalne efekty z poszczególnych działań marketingowych w branży
  • Elastyczność hurtowni, z którą rozważamy współpracę

Wybrane narzędzia, które przydadzą Ci się na tym etapie:

  • Lean Canvas
  • Google Trends

2. Nazwa sklepu internetowego. Wybierz domenę!

Nazwa Twojego sklepu ma duże znaczenie strategiczne dla budowania jego pozycji na rynku i będzie miała wpływ na strategię komunikacji marketingowej. Powinniśmy wybrać domenę u jednego z rzetelnych dostawców. Pamiętaj, że założenie i sprzedaż za pomocą własnego sklepu internetowego będą wymagały od Ciebie prowadzenia działalności. Jeżeli zastanawiasz się nad nazwą, pamiętaj, aby była łatwa w wymowie i w zapisie, a także odnosiła się w pewien sposób do Twojej marki lub produktów, które sprzedajesz. Zobacz parę przykładów.

  • Zakup domeny z nazwą marki, sklepu lub firmy, np. floks.pl
  • Decyzja o zakupie domeny nawiązującej do branży, np. markoweubrania.pl

Budując markę, która posiada nazwę niezwiązaną bezpośrednio ze sprzedawanymi produktami, będziemy musieli poświęcić większą ilość czasu na działania budujące świadomość. Strategię tę wybiera duża liczba przedsiębiorców, lecz dobrze, byś wiedział, z czym się ona wiąże.

3. Wybierz oprogramowanie, za pomocą którego stworzysz, a następnie rozwiniesz sklep.

Decydując się na własny sklep internetowy, masz do wyboru zbudowanie dedykowanego oprogramowania dedykowanego z agencją lub wewnętrznie zatrudnionymi programistami, oprogramowanie open source również wymagające programowania i utrzymania, a także platformy SaaS (np. Selly), które łączą w sobie korzyści związane z gotowymi rozwiązaniami i możliwościami rozwoju. Nawet gdy wcześniej nie wiedziałeś o tym, że masz tyle możliwości, teraz masz szansę podejść do tematu w sposób świadomy. Choć opcji jest wiele, rekomendujemy Ci wybór takiej platformy, która pozwoli Ci na spokojne prowadzenie sklepu w optymalnych, przewidywanych kosztach. Najlepiej, by dawała też możliwość zlecenia dodatkowych funkcjonalności i skalowania, jeżeli będziesz chciał się rozwijać. Decydując się na nasze oprogramowanie do zakładania sklepów SaaS (Software as a Service Selly), masz szansę sprawdzić wszelkie opcje w czasie 14 dni testowych bezpłatnie.

4. Zaplanuj wygląd UX i UI sklepu internetowego, czyli doświadczenie użytkownika.

Obecnie sklep internetowy to nie tylko „ładna grafika”, a odpowiednio zaprojektowane doświadczenie użytkownika. Każdy element wspomnianego doświadczenia, zwanego często drogą, powinien być odpowiednio zaprojektowany. Spójrz na swój sklep okiem użytkownika, przejdź przez wszystkie etapy zakupu i sprawdź, które wymagają przyspieszenia lub zmiany. Podejdź do UX (User Experience) poważnie. Często, wykorzystując platformę SaaS, na start w swoim sklepie zyskasz gotowe szablony graficzne. Zazwyczaj są one zaprojektowane pod określoną grupę docelową w konkretnej branży. Uwzględnia się przy ich tworzeniu najnowsze trendy, przyzwyczajenia użytkowników, a także estetykę i funkcjonalność. Decydując się na budowę sklepu na tego rodzaju platformie, możesz zacząć od gotowego szablonu, a po osiągnięciu większych zysków przesiąść się na indywidualny, płatny szablon, skalując firmę. Bardzo ważna powinna być dla Ciebie możliwość wprowadzania na własną rękę (lub z zespołem platformy, programistą) zmian w wyglądzie i funkcjonalności. E-commerce zmienia się niewiarygodnie szybko, co powoduje konieczność wprowadzania szybkich zmian.

5. Zaplanuj logistykę, sposób dostawy, a także czas dostarczania produktów.

Zdecyduj o tym, jaki kurier będzie dowoził Twoje paczki, a jeżeli chcesz zaprezentować swoim klientom kilka rozwiązań, zadbaj o odpowiednie integracje. Pamiętaj, że sposób dostarczenia paczki do klienta jest jednym z kluczowych czynników decyzyjnych przy dokonywaniu zakupu. Jeżeli nie będzie on mógł skorzystać z paczkomatu, gdy to jedyna opcja, która mu pasuje, np. ze względu na pracę w ciągu dnia, nie dokona zakupu. Nawet jeżeli inne elementy sklepu będą dopracowane w każdym szczególe. Dowiedz się, jak Twoi klienci preferują otrzymywać paczki, a następnie dopasuj do nich politykę logistyczną. Zaplanuj też obsługę zwrotów w taki sposób, by nie zaszkodziła rentowności Twojej firmy, szczególnie na początku.

6. Zintegruj płatności i opanuj księgowość internetową.

Płatności i zarządzanie dokumentacją to kolejne aspekty, które mogą znacznie wpłynąć na poziom konwersji w Twoim sklepie. Wprowadzając więcej form płatności i dbając o przyzwyczajenia konsumentów (np. umożliwiając im płatność BLIK-iem), większa część z nich kupi Twoje produkty. Sklepy, które nie zwracają uwagi na potrzeby klientów, często na przykład oferują jedynie płatność przelewem. Niestety dla klientów jest to proces tak czasochłonny, że bardzo często decydują się wtedy kupić ten sam produkt u konkurencji. Tego rodzaju scenariuszy chcesz uniknąć. Ich uniknięcie nie wiąże się z dużym zaangażowaniem, a znacznie poprawi procent konwersji.

7. Stwórz regulamin zgodny z prawem i politykę cookies.

Pamiętaj o prawie! Niech komunikat o wykorzystywaniu przez Ciebie plików cookies będzie widoczny i aktualny, a regulamin dotyczy Twojego biznesu. Stworzenie czytelnego regulaminu, polityki zwrotów, a także innych, wymienionych poniżej podstron czyni Twoją markę wiarygodniejszą.

Jakie dokumenty warto przygotować i zamieścić w sklepie internetowym?

  • Regulamin sklepu internetowego
  • Polityka Prywatności (cookies)
  • Zwroty i Reklamacje
  • Dane Firmy
  • Koszty Dostawy
  • Formy Płatności

 

8. Podłącz narzędzia analityczne, marketingowe, a następnie naucz się z nich korzystać.

Podejmowanie decyzji we współczesnym biznesie wymaga danych. Szczególnie w sklepach internetowych! Zadbaj o to, aby w Twojej firmie posiadać „jedno miejsce z danymi”. Tego rodzaju „centrum dowodzenia” umożliwi Ci wychwytywanie trendów i wyciąganie prawidłowych wniosków dotyczących zmian w ofercie i innych aspektów działalności, w tym działań marketingowych. Unikaj tzw. „silosów danych”, czyli czytania danych w wielu różnych miejscach, bez wiązania ich ze sobą w jedno. To jeden z największych problemów rosnących firm.

Od jakich narzędzi wspomagających marketing i analitykę warto zacząć?

  • Google Analytics 4
  • Piksel Facebooka, wraz z integracją sklepu na Facebooku i Instagramie
  • Jeżeli wykorzystujesz LinkedIn i TikTok, również zwróć uwagę na integrację
  • Hojar lub inne narzędzie umożliwiające badanie drogi użytkowników na stronie internetowej

Całość uzupełnij stosowaniem UTM (ang. Urchin Tracking Module). Dzięki zamieszczaniu indywidualnych linków w poszczególnych kampaniach będziesz wiedział, które działania i które akcje reklamowe przynoszą najlepsze efekty.

9. Stwórz szytą na miarę strategię marketingową, która umożliwi Ci uzyskanie przewagi nad konkurencją.

Marka i sklep internetowy to nie tylko technikalia! Wbrew pozorom w dużej ilości przypadków bardziej liczyć się będą Twoje umiejętności marketingowe i budowanie społeczności wokół swojej marki i jej produktów. Potraktuj marketing całościowo, starannie projektując zarówno produkt (ofertę), sposób dystrybucji, jak i politykę cenową oraz promocję. Zalecałbym Ci stworzenie, szczególnie na początku, strategii komunikacji marketingowej, która wskaże Ci nisze do zdobycia, dopasowane kanały komunikacji i kształt samych komunikatów. Dzięki niej będziesz trafiał celnie w miejsca, gdzie czekają Twoi klienci.

10. Automatyzuj kolejne procesy w sklepie, zwiększając rentowność biznesu.

Automatyzuj powtarzalne zadania za pomocą nowoczesnych narzędzi i nie marnuj czasu swoich pracowników. Sprawdzaj pojawiające się rozwiązania i stopniowo automatyzuj kolejne obszary działania sklepu internetowego. Dzięki temu stopniowo wyskalujesz sprzedaż.

Przykłady automatyzacji w sklepie internetowym (e-commerce):

  • Zbieranie opinii od kupujących
  • Przypominanie klientowi o ponownym zakupie produktu
  • Generowanie jednorazowych kodów rabatowych
  • Maile transakcyjne
  • Informacja o statusie zamówienia i przesyłki przesłana SMS-em do klienta
  • Generowanie listów przewozowych
  • Drukowanie listów przewozowych

I wiele, wiele innych.

Pamiętaj, aby z biegiem czasu ulepszać każdy element. Dobrym sposobem, który sam stosuję, jest rezerwowanie czasu na samą analizę sklepów i ich poszczególnych funkcji. Nie popełniaj błędu, nie rezerwując czasu na usprawnianie biznesu, gdyż skupiając się tylko na bieżących sprawach, narażasz firmę na wyprzedzenie przez konkurencję. Dobre firmy każdego dnia starają się ulepszyć chociażby jedną, małą rzecz, aby zdobyć więcej klientów i zamówień.

Wdrażając powyższe elementy, znacznie zwiększasz swoje szanse na sukces. Zauważ, że wiele sklepów nie zwraca uwagi na powyższe, przez co nie rozwijają się tak szybko, jak by mogły. Życzę Ci powodzenia.

 

Adrian Prędkiewicz

Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza kompleksowe działania marketingowe dla firm, wykonawczo i doradczo.

 

 

Show Buttons
Hide Buttons