Przyszłość branży modowej e-commerce w rękach sztucznej inteligencji. Nadchodzi AI Stylista Modowy od QuarticOn

 

Ponad 6 milionów złotych – tyle kosztuje wyznaczenie zupełnie nowego kierunku rozwoju dla świata mody. O czym mowa? O najnowszym projekcie QuarticOn, czyli AI Styliście Modowym*, na realizację którego Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) przeznaczyło aż 4,7 mln złotych. Gotowy projekt ma zostać oddany szerszej publiczności we wrześniu 2023 r., wyposażając zarówno biznesy, jak i użytkowników indywidualnych w wirtualnych doradców, którzy nie tylko skomponują świetnie dobrane stylizacje, ale także uwzględnią aktualne trendy, gust i preferencje.

Pewna inwestycja, czyli focus na branżę fashion

Świat mody odznacza się wyjątkowym tempem rozwoju przy bardzo dużej zmienności. Właśnie dlatego, paradoksalnie, jest jednym z najjaśniej świecących punktów na mapie każdego inwestora. Według najnowszych statystyk, branża fashion e-commerce ma rosnąć średnio o 7,18 proc. rocznie, osiągając wartość ponad 1 biliona dolarów w 2025 roku. Dodając do tych liczb kolejne, te dotyczące rynku sztucznej inteligencji w branży modowej (jego wartość do 2027 r. ma wynosić ponad 4 mld dolarów), trudno dziwić się twórcom Stylisty, że zdecydowali się na akurat ten kierunek.

Inwestorzy nie są jednak jedyną grupą, która skorzysta na takich prognozach. Rozwój e-mody to także wielka szansa dla przedsiębiorców, projektantów i producentów, którzy chcą dotrzeć ze swoją ofertą produktową do klientów na całym świecie. Jak jednak zarobić więcej i wyróżnić się wśród gęstej konkurencji?

„Doświadczenie i odczucia konsumenta mają szczególne znaczenie w e-commerce i to  przede wszystkim one powinny stać za każdym planowanym przez nas działaniem. W QuarticOn od zawsze kierujemy się wizją customer experience. Od ponad 11 lat budujemy dla sklepów internetowych i ich klientów narzędzia, które pozwalają sklepom osiągać lepsze wyniki, ponieważ podczas zakupów ich klient czuje się ważny, dostrzeżony, zaopiekowany, chętniej wypełnia koszyk zakupowy i chętniej wraca. Świat biznesu się zmienił i to teraz klient dyktuje warunki” – tłumaczy Paweł Wyborski, CEO i założyciel QuarticOn.

AI Stylista Modowy to kolejny ukłon Spółki w stronę e-konsumentów. Okazuje się, że aż 75 proc. ma problem z wyborem odpowiedniego ubrania na różne okazje, 68 proc. szuka inspiracji w Internecie, ale jedynie 5 proc. kobiet i 4 proc. mężczyzn korzystało kiedykolwiek z pomocy profesjonalnych stylistów. Narzędzie budowane przez Spółkę ma pomóc w upowszechnieniu tego typu usług dla statystycznego, zwykłego Kowalskiego. Z korzyścią dla samych e-sklepów, oczywiście.

Stylizacja na imieniny do babci czy wesele w stylu glamour? Na Duę Lipę czy Justynę Steczkowską?

Transfer learning, wytrenowane modele i uczenie maszynowe – to tylko niektóre z pojęć składających się na sztuczną inteligencję, która pod okiem specjalistów i naukowców nabiera pełnych kształtów.

Pełne kształty, o których mowa, to doradztwo modowe w oparciu o najnowsze trendy, gust użytkownika, okazję oraz określony przez niego styl. To będzie właśnie główne zadanie AI Stylisty Modowego. Będzie on tworzyć stylizacje z posiadanych przez klienta elementów garderoby oraz aktualnych ofert e-sklepów, dzięki czemu szybko wyszuka z dostępnego online asortymentu to, czego użytkownikowi brakuje do skompowania własnej, wybranej stylizacji.

„Stylista na bieżąco będzie uczył się na podstawie danych uzyskanych z fotografii milionów stylizacji dostępnych w Internecie, przekuwając je na swoją wiedzę o zasadach dopasowania elementów garderoby i obecnych trendach modowych. Będzie czerpał także wiedzę z samej interakcji z użytkownikiem, który za każdym razem będzie wskazywał mu to, czego oczekuje, co lubi, a czego nie. Z biegiem czasu będzie zatem bardziej precyzyjny, a jego sugestie bardziej trafne” – wyjaśnia Paweł Wawrzyński, pracujący przy projekcie doktor habilitowany informatyki, ekspert w zakresie AI i uczenia maszynowego.

AI rozumie uniwersalny język mody – przykładowa dekompozycja stylizacji

Można śmiało twierdzić zatem, że technologia Stylisty będzie dla branży fashion nową generacją silnika rekomendacji – narzędzia do personalizacji oferty e-sklepu, które niezmiennie od wielu lat plasuje się na topowym miejscu trendów e-commerce.

Zastosowanie Stylisty i plany na przyszłość

AI Stylista, podobnie jak wspomniane wyżej rozwiązanie, służył będzie zarówno biznesom (segment B2B) jak i użytkownikom indywidualnym (segment B2C).

Dla tych pierwszych narzędzie dostępne będzie w wersji white-label i stanie się dodatkową oferowaną przez e-sklepy usługą, czyli personalnym doradztwem w zakresie tworzenia modnych stylizacji realizowanym przez AI. Twórcy chcą umożliwić także opcję dalszej integracji narzędzia z rynkiem marketplace i aplikacji mobilnych (wszystko pod własną marką i z własnym katalogiem produktowym), co, przy ich tempie rocznego wzrostu – stwarza ogromne możliwości rozwoju.

Ci drudzy, z kolei, otrzymają aplikację mobilną, która umożliwi tworzenie zestawów dopasowanych do siebie względem części garderoby i dodatków złożonych z dostępnego asortymentu, głównie własnej szafy z możliwością doboru brakujących elementów ze sklepów online. Oszczędzi ich czas, wykorzysta potencjał posiadanych już ubrań i akcesoriów, a także ograniczy nadprogramowe zakupy i wynikające z tego zwroty.

Na tym jednak nie kończą się plany Spółki. W przyszłości QuarticOn zakłada także integrację z asystentami głosowymi (takimi jak Alexa, Google Assistant czy Siri), wejście do metaświata i współpracę w ramach wirtualnych przymierzalni. Na rynku polskim wszystko się zacznie, ale prawdopodobnie nie skończy – skalowalność projektu sięga bowiem dużo dalej.

Twórcy narzędzia prognozują, że w ciągu 2 lat od momentu jego uruchomienia stanie się on drugim istotnym źródłem przychodów Spółki. Pierwszym jest uruchomiona na początku b.r. platforma CDXP, która łączy w sobie wszystkie niezbędne dla e-commerce moduły, w tym CRM, Account Management, Marketing Automation, komunikację omni-channel i analitykę.

*Projekt nr POIR.01.01.01-00-0558/21 pn. „Opracowanie zaawansowanych algorytmów i metod sztucznej inteligencji w zakresie analizy i modelowania stylów modowych w postaci samouczącego systemu rekomendacji i kompozycji stylizacji modowych z poszczególnych elementów garderoby na podstawie zadanych wzorców stylu”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, Poddziałanie 1.1.1 Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa.

 

Show Buttons
Hide Buttons