Rozwój branży beauty w e-commerce za pomocą SEO i content marketingu — case study ponad 4-letniej współpracy Harbingers x Puder i Krem

 

W obliczu stale rosnącej konkurencji w branży beauty w e-commerce podejmowanie skutecznych działań SEO i contentmarketingowych staje się nieodzownym elementem każdej strategii marketingowej.

Konsumenci coraz częściej szukają kosmetyków online, co sprawia, że rynek staje się bardziej nasycony, a otwarcie odbiorców na internetowe zakupy w sektorze beauty jest spore. Trend ten szczególnie zauważalny jest wśród zachowań pokolenia Z. Aż 72% młodych konsumentów uważa, że zakupy w internecie są atrakcyjniejsze, głównie z uwagi na dedykowane promocje w aplikacjach i darmowe zwroty. Zetki przeniosły do sieci zakupy w różnych kategoriach, choć stosunkowo najczęściej są to zakupy właśnie kosmetyków[1]. Jednocześnie ciągle rosnąca liczba firm i produktów tworzy niezwykle konkurencyjne środowisko, które zmusza marki do twórczego podejścia do pozycjonowania i marketingu treści.
– Jak za pomocą dobrego wykorzystania synergii SEO i content marketingu znacząco przyspieszyć rozwój firmy w sektorze e-commerce?
– W jaki sposób zwiększyć przychody z e-commerce w sektorze beauty?

Prezentujemy case study, które pokazuje, jak ponad 4 lata intensywnych działań z naszym partnerem Puder i Krem znacząco wpłynęły na podniesienie widoczności w wynikach wyszukiwania oraz zwiększenia przychodów z wyników organicznychSound bites.

Nasze podejście do strategii SEO i contentmarketingowej opierało się na dwóch głównych założeniach. Po pierwsze, chcieliśmy dotrzeć do jak najszerszej grupy użytkowników drogerii kosmetycznych, tworząc treści specjalistyczne, które odpowiadałyby na ich szczegółowe zapytania i indywidualne potrzeby. Po drugie, naszym celem było generowanie ciągłego ruchu na stronie, prowadzącego do stopniowego wzrostu sesji i konwersji, ponieważ zależało nam na zwiększeniu przychodów naszego partnera. Nasze działania były nastawione na generowanie konwertującego ruchu i pozyskanie wartościowych leadów. Przyciągaliśmy użytkowników dzięki wartościowej i eksperckiej treści oraz strategii SEO, która sprawia, że strona jest widoczna na wysokich pozycjach w Google.

Background

Współpracę z naszym partnerem rozpoczęliśmy od dogłębnej analizy serwisu puderikrem.pl. Dzięki audytowi SEO udało nam się określić błędy i niedociągnięcia techniczne, które mogłyby blokować poprawną indeksację. W zakresie content marketingu na początku postawiliśmy na wprowadzenie konkretnych działań, które opierały się na regularnych publikacjach na blogu oraz wysyłce branżowych newsletterów. Dodatkowo zadbaliśmy o dostosowanie strony do wymagań algorytmów wyszukiwarek nie tylko pod kątem treści, ale też w zakresie sprzedażowym. Wykorzystaliśmy do tego takie elementy jak banery z kodami zniżkowymi, a także przekształcenie zdjęć produktowych w boxy produktowe, które umożliwiały szybkie przejście do sklepu i realizację zakupów.

Strategy

Rozpoczęliśmy nasze działania contentowe od publikacji wpisów na blogu, począwszy od stycznia 2021 roku. Treści te były dostosowane do aktualnych trendów oraz sezonowości, co pozwoliło na zainteresowanie większej grupy odbiorców. Nasz content koncentrował się na obszarach, które były szczególnie interesujące dla czytelników naszego partnera, takich jak marki ARTDECO, Fenjal i The Balm. Dbaliśmy o to, by treści były nie tylko atrakcyjne, ale również dostarczały odbiorcom wartościowej wiedzy. Aktualnie publikujemy trzy razy więcej treści na blogu naszego partnera niż na samym początku współpracy.

Jednym z kluczowych elementów naszej strategii było skoncentrowanie się na pozycjonowaniu fraz long-tailowych. Uznaliśmy, że zapytania związane z kategoriami mogą być początkowo trudne do zdobycia ze względu na konkurencyjność dużych serwisów z bogatym asortymentem, długą historią domeny i lepszym profilem linków. Skupiliśmy się więc na bardziej szczegółowych zapytaniach, które umożliwiły nam osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Ponadto przeprowadziliśmy audyt content gap, który pozwolił nam zidentyfikować braki w contencie i wypełnić je odpowiednimi treściami. Dzięki temu zdobyliśmy wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania dla najbardziej pożądanych fraz przez naszego partnera.

Ważną rolę w naszej strategii odrywały również produkty. Co miesiąc przygotowujemy unikalne treści wzmacniające pozycjonowanie najważniejszych artykułów. Treść ta nie tylko wpływa na unikalne informacje o produkcie, ale również pomaga w wyborach zakupowych użytkowników. Wzrost widoczności jest mocno wspierany przez atrakcyjne wpisy blogowe.

Nie bez znaczenia są także działania związane z link buildingiem — w tym przypadku zdecydowaliśmy się na skalowanie kosztów związanych z pozyskiwaniem linków, a dodatkowo na zadbanie o to, aby profil linków wyglądał naturalnie i przynosił zamierzone rezultaty. Zamiast nagłego wzrostu domen odsyłających i dużej inwestycji postawiliśmy na ciągłość w pozyskiwaniu odnośników do strony.

Results

Nasze intensywne działania w zakresie SEO zaowocowały znaczącymi rezultatami.

  • Widoczność naszego partnera w wynikach wyszukiwania wzrosła o około 4300 fraz kluczowych (592%) w TOP 10 oraz o około 1500 fraz (1580%) w TOP 3.
  • Pomimo krótkotrwałych spadków widoczności (czerwiec i listopad 2022), związanych z rotacjami produktów oraz zmianami algorytmów wyszukiwarek, udało nam się szybko je odzyskać, kontynuując naszą strategię.
  • Przychody z wyników organicznych znacznie wzrosły: drugi kwartał 2023 roku był lepszy o 45% niż pierwszy kwartał, o 22% lepszy niż rok temu oraz o 75% lepszy niż dwa lata temu.
  • Przykłady fraz, które są na wysokiej pozycji (lipiec 2023):

Makijaż na wesele – 14 800 zapytań/msc, 2 pozycja.
Ocet jabłkowy na włosy – 2400 zapytań/msc, 1 pozycja.
Jak zrobić kreskę na oku – 1000 zapytań, 1 pozycja.

Aktualne wykresy widoczności (lipiec 2023):

Jestem niezmiernie zadowolony z efektów naszej współpracy z Puder i Krem. Działania związane z SEO i content marketingiem przyniosły pożądane rezultaty, co obserwujemy w narzędziach analitycznych i raportach przychodów w panelu CMS. To czteroletnie wspólne działanie pokazuje, jak strategiczne podejście do SEO i twórcze myślenie w zakresie marketingu treści mogą przyspieszyć rozwój firmy w konkurencyjnym sektorze beauty w e-commerce.

„Podstawą naszej strategii było skoncentrowanie się na dwóch obszarach: tworzeniu wartościowych, angażujących treści i optymalizacji SEO całego serwisu. Założyliśmy, że połączenie tych dwóch aspektów pozwoli przyciągnąć większą liczbę użytkowników i generować stały ruch na stronie, prowadzący do wzrostu konwersji i przychodów. Pierwszym krokiem było zrozumienie strony internetowej naszego partnera i zidentyfikowanie potencjalnych obszarów do poprawy – zarówno SEO, jak i w warstwie contentu. Po przeprowadzeniu szczegółowego audytu SEO i analizie treści skupiliśmy się na optymalizacji technicznej strony wielu elementów i tworzeniu angażujących oraz wartościowych treści dla użytkowników, które zostały zoptymalizowane pod kątem SEO”.Piotr Michalak — Head of SEO w Harbingers

Nasze działania contentmarketingowe również przyniosły wymierne rezultaty:

  • Generowane przez nas treści przyciągnęły o 172% więcej sesji, niż przewidywaliśmy.
  • Sesje generowane przez nasze newslettery podwoiły się (z 793 do 1087 w porównaniu rok do roku).
  • Przychody generowane przez czytelników newsletterów wzrosły o 150% w porównaniu do poprzedniego roku – 2023–2022.
    Rozwój sesji na blogu od początku działalności:

„Wykorzystanie strategicznego podejścia do tworzenia treści pomogło naszemu Partnerowi osiągnąć znaczące sukcesy w dynamicznie zmieniającym się świecie e-commerce. Pierwszym krokiem w naszej strategii content marketingowej było zrozumienie oczekiwań docelowej grupy klientów Puder i Krem. Drugim było stworzenie dokumentu, w którym — na podstawie twardych danych i analiz z wielu narzędzi — opracowaliśmy plan na realizację bloga. Zaczęliśmy pisać wartościowe, angażujące treści, które zaspokajały potrzeby odbiorców i przyciągały ruch na stronę naszego Partnera. Co ważne — dzięki wykorzystaniu contentu w podkręcaniu sprzedaży osiągnęliśmy świetne wyniki sprzedażowe. Nasza współpraca z Puder i Krem to dowód na to, że strategiczne podejście do tworzenia treści może przyczynić się do zwiększenia przychodów firmy.„- Katarzyna Strehlau — Content Marketing Manager w Harbingers

Podsumowanie

Na początku naszej współpracy z Puder i Krem asortyment składał się z około 2000 produktów, a obecnie jest ich ponad 10 000! Nasz partner wie, że powiększająca się oferta to nie tylko zadbanie o potrzeby odbiorców, ale też szansa na pozyskanie dodatkowych potencjalnych fraz produktowych, na które chcemy wyświetlać się w topowych wynikach w wyszukiwarkach, co bezpośrednio przekłada się na zwiększony ruch na stronie i sprzedaż.

Skuteczna strategia SEO i contentmarketingowa pomogła naszemu partnerowi nie tylko przetrwać w wysoce konkurencyjnym środowisku branży beauty w e-commerce, ale też wyróżniać się na jego tle. Dzięki wspólnym działaniom udało nam się znacząco zwiększyć widoczność i ruch na stronie puderikrem.pl, ale co najważniejsze, osiągnąć wyższe przychody dla naszego partnera. Te wyniki dowodzą, że skuteczne SEO i content marketing oraz odpowiednio dobrana strategia rozwoju biznesu to klucz do sukcesu w branży beauty e-commerce, nawet na wymagającym rynku.

„Współpraca z Harbingers była jednym z kluczowych czynników przyspieszenia naszego rozwoju w branży beauty e-commerce. Ich strategiczne podejście do SEO i content marketingu przyniosło nam znaczący wzrost widoczności, ruchu na stronie i znacznie zwiększyło nasze przychody, co potwierdza ich profesjonalizm i zaangażowanie we wspólny sukces projektu.”- Wojciech Juszczak E-commerce Manager w Puder i Krem (Baltic Company)

 

 

Sandra Kluza, Head of Marketing w Harbingers. Odpowiada za działania marketingowe i promocyjne firmy, współpracując z interdyscyplinarnym zespołem: SEO, SEM, Content Marketing, Social Media, Employer Branding.

 

Zdjęcie: Iwaszko-Fotografia-biznesowa

 

[1] Raport W KRYZYSIE DO E-COMMERCE – Izba Gospodarki Elektronicznej, 08.2022 r.

 

Show Buttons
Hide Buttons