RTR Group: Innowacje, które napędzają branżę grzewczą
Patryk Stasiuk, prezes RTR Group, opowiada o dynamicznym rozwoju swojej firmy, kluczowych momentach w historii przedsiębiorstwa oraz o tym, jak najnowsze trendy i technologie wpływają na branżę grzewczą. Dowiedz się, jak zarządzanie wizją i innowacją pozwala RTR Group wyróżniać się na rynku i dlaczego warto współpracować z tą firmą.
Proszę na początek opowiedzieć o usługach, jakie oferuje RTR Group, i co wyróżnia je na tle konkurencji?
Grupa RTR zrzesza wokół siebie kilka powiązanych podmiotów, których celem działania jest w głównej mierze obszar techniki grzewczej. Firmy z naszej grupy zajmują się produkcją, importem oraz dystrybucją systemów grzewczych i sanitarnych. W zależności od obszaru działania pracujemy z klientami na każdym poziomie. Na obszarze woj. kujawsko-pomorskiego posiadamy własną hurtownię instalacyjną, z której zaopatrujemy kompleksowo sklepy, markety oraz inwestycje we wszystkie produkty niezbędne do budowy instalacji wod.-kan.-co. Oprócz tego posiadamy w portfelu markę REITER – producenta systemów grzewczych i ogrzewania podłogowego. Firma ta zaopatruje dużych sieciowych odbiorców w swoje produkty na terenie Polski oraz całej Unii Europejskiej.
Jakie były kluczowe momenty w rozwoju RTR Group od chwili jej założenia?
Grupa RTR w formie Sp. z o.o. powstała z konieczności posiadania podmiotu gospodarczego zarejestrowanego w KRS. W momencie, gdy zaczęliśmy pracować z dużymi podmiotami oraz podmiotami zagranicznymi, forma prawna przedsiębiorstwa nabrała znaczenia. I to był kluczowy moment w historii firmy „jako takiej”. Kolejnym przełomem było uruchomienie w 2023 roku najnowocześniej i innowacyjnej Fabryki Elementów Systemów Grzewczych (FESG). Ten ruch pozwolił na szybką ekspansję zagraniczną już w roli producenta, a nie tylko „zwykłego” importera i posiadacza marki.
Jakie są najnowsze trendy w branży grzewczej i jak firma dostosowuje się do tych zmian?
Na pewno jest duże ukierunkowanie w stronę EKO i zielonej transformacji. Wiąże się to z bardziej energooszczędnymi urządzeniami do wytwarzania ciepła, a co za tym idzie, do wytwarzania ciepła w niskim parametrze. Fizyki nie oszukamy, więc jeżeli mamy niski parametr, to potrzebujemy większej powierzchni grzewczej – czyli ogrzewania powierzchniowego, którego podstawą jest ogrzewanie podłogowe. My te kierunki zauważyliśmy już dawno i właśnie dlatego powstał nowoczesny FESG do produkcji tych systemów. Nasz zrobotyzowany park maszynowy produkuje szybko i z doskonałą precyzją, a oszczędności, jakie są wygenerowane dzięki zastąpieniu pracy ludzkiej, pozwalają nam być bardziej konkurencyjnymi. To wszystko powoduje, że przejmujemy rynek w błyskawicznym tempie.
Które cechy uważa Pan za kluczowe dla skutecznego zarządzania firmą?
Zarządzanie bardzo często myli się ludziom z kierowaniem. Kierowanie pracą kilku osób sprowadza się do wydawania im poleceń i pilnowania efektów ich pracy. Przy zarządzaniu kluczową rzeczą jest wizja tego, do czego chcemy dojść i za pomocą jakich sił i środków możemy osiągnąć sukces. Oczywiście bardzo ważnym elementem jest analiza danych i na ich podstawie podejmowanie decyzji, natomiast dobry manager musi mieć wyczucie biznesu oraz jego głęboką znajomość. Bardzo ważną wiedzą, którą musi posiadać manager zarządzający, jest psychologia. I to najlepiej ta naturalna, wrodzona. Trzeba wyczuwać nastroje panujące zarówno wewnątrz organizacji, jak i na zewnątrz (wyczuwać idące trendy i reagować, zanim zrobi to konkurencja).
Planuje Pan w najbliższym czasie wprowadzić do oferty firmy jakieś nowości produktowe?
Jak pisałem wyżej, jesteśmy świeżo po wprowadzeniu dużych zmian w firmie. Obecnie skupiamy się na szybkim wdrożeniu na rynku naszych produktów, i to jak najszerzej. Jak wiemy, konkurencja nie śpi i będzie się starać nas dogonić tak szybko, jak tylko się da. Tutaj przypomina mi się świetny cytat: „Jak ty sprzedajesz, to ktoś sprzedaje mniej”. Odpowiedź z rynku przyjdzie na pewno. Będziemy na to gotowi.
Osiągnięcie sukcesu w biznesie nie byłoby możliwe bez odpowiedniego zarządzania i wykwalifikowanego personelu. Ile osób zatrudnia obecnie przedsiębiorstwo? Czy może Pan opowiedzieć o kadrze specjalistów RTR Group?
Grupa RTR zatrudnia około 30 pracowników. W większości są to osoby pracujące na linii produkcyjnej i obsługujące procesy magazynowe. W strukturach sprzedażowo-zarządczych stawiam na topowych managerów. Stawiam na jakość, nie na ilość. Te osoby to fachowcy z dziedziny statystyki, sprzedaży i zarządzania. Udało mi się skompletować świetny zespół ludzi zaangażowanych w rozwój firmy. „Razem możemy wszystko”. Sukces to nasze wspólne osiągnięcie, z którego jesteśmy niezwykle dumni, szczególnie w momencie największego w historii wolnej Polski kryzysu branży budowlanej.
Dlaczego warto współpracować z RTR Group? Co Was wyróżnia?
Jesteśmy innowatorami, wizjonerami, zmieniamy sposób, w jaki robi się biznes. Mamy nowoczesne, zautomatyzowane rozwiązania dla biznesu. Branżowo ponad 20-letnie doświadczenie oraz znajomość rynku. Przy tym wszystkim gramy fair i dotrzymujemy słowa, co w dzisiejszym zwariowanym świecie jest coraz rzadszym zjawiskiem.
Jakie są Pana ulubione sposoby na spędzanie czasu wolnego poza pracą?
Jak najwięcej czasu staram się spędzać na podróżach z rodziną. Prywatnie kocham sport. Wraz z kolegami dwa razy w tygodniu gramy amatorsko w piłkę. Nawet na terenie zakładu mamy trawiasty Orlik, na którym odbywają się różne wydarzenia sportowe. Posiadam też klub sportowy występujący w rozgrywkach FOGO Futsal Ekstraklasy – FC REITER Torun. Emocje związane ze sportem pozwalają niwelować stres zawodowy. Polecam każdemu.
Dziękuję za rozmowę.
Justyna Nakonieczna
zdjęcia: SK Foto Sławomir Kowalski