Skuteczne strategie zarządzania marką osobistą w social mediach

Temat, o którym teraz mówi się wszędzie, to marka osobista. Nawet pozornie nieistotne działania w mediach społecznościowych mogą zmienić nasze życie zawodowe lub prywatne. Na lepsze albo na gorsze…
Dlaczego? Bo każdy post, zdjęcie, komentarz to część nas, naszego wizerunku, naszej marki. Może coś zadziałać na naszą korzyść, ale też może nam zaszkodzić. Dlatego nie warto tego tematu ignorować.
Dlaczego marka osobista ma znaczenie?
Marka osobista nie jest wyłącznie tym, jak wyglądamy w sieci. Jest też tym, w jaki sposób radzimy sobie z wyzwaniami czy jakie podejmujemy decyzje. A nawet tym, w co wierzymy oraz jak to wyrażamy. Pracując z klientami, widzę, jak ważna w procesie budowania marki jest solidna strategia i konsekwencja. Bez tego nie ma mowy o jej rozwoju. Działania personalne w mediach społecznościowych wpływają na nasze postrzeganie. Niestety nie każdy zdaje sobie z tego sprawę. Budowanie marki osobistej online jest w tych czasach ogromną odpowiedzialnością. Trzeba robić to świadomie, bo inaczej może pójść wszystko w złą stronę.
Znaczenie marki osobistej w biznesie
Specjaliści, którzy odpowiednio budują swoje marki osobiste, zbierają najlepsze oferty i współprace. Są obecni w social mediach i tam budują swoją pozycję. Ich sukcesy prywatne i zawodowe nie są przypadkowe. Oni doskonale wiedzą, co chcą osiągnąć. Mają określone cele oraz jasny plan działań. Wykorzystują social media jako narzędzie, które służy im do budowania swojej pozycji, a także do nawiązywania wartościowych relacji.
Wszystko dziś dotyka technologii i internetu.
Mądre budowanie marki osobistej w tej przestrzeni jest zatem niezbędne.
Marka osobista a social media
Przeglądałam niedawno raport HubSpot z 2024 roku. Z tego raportu wynika, że aż 78% osób uważa markę osobistą za czynnik, który decyduje o wyborze. To pokazuje, jak ważne jest budowanie swojej marki osobistej. Nie chodzi tylko o jej budowanie, bo to modne. Chodzi o konkretny rozwój zawodowy i biznesowy. Marka osobista to sposób, w jaki prezentujesz siebie w internecie. A także to, jak widzą Cię inni. Dobrze zbudowana marka wzbudza zaufanie. Co pozwala przyciągać odpowiednich ludzi i utrzymywać z nimi relacje. Taka marka nie jest czymś stałym. To jest proces, który rozwija się razem z nami. Przecież my się zmieniamy, więc nasza marka również.
Elementy dobrze zbudowanej marki osobistej
Budowanie marki osobistej to nie tylko dodanie kilku ładnych zdjęć i paru inspirujących postów. Dobrze zbudowana marka osobista ma w sobie:
- Autentyczność – ludzie chcą wiedzieć, kim tak naprawdę jesteś.
- Spójność – ludzie chcą wiedzieć, czego się po Tobie spodziewać.
Wartości – ludzie chcą wiedzieć, czy jest Wam po drodze
Strategie zarządzania marką osobistą w social mediach
Strategia 1: Autentyczność jako podstawa
Autentyczność jest podstawą każdej marki osobistej. Ona buduje zaufanie i Twoją wiarygodność. Chcesz przyciągać odpowiednich odbiorców? To bądź sobą! Nie kopiuj i nie naśladuj innych. Skup się na swojej unikalności oraz ją rozwijaj. Ludzie chcą Ciebie – Twoich emocji, przeżyć i wartości.
Rekomenduję Ci wykorzystywać w komunikacji historie. Mów nie tylko o swoich sukcesach, ale i porażkach. Możesz podzielić się również „kulisami” Twojego życia. Zarówno tego zawodowego, jak i prywatnego. Takie podejście zbliży Cię do odbiorców.
Strategia 2: Planowanie treści z myślą o odbiorcy
Social media to przestrzeń, która wymaga strategicznego podejścia. Zadbaj o solidny plan, by nie działać chaotycznie. Planuj swoje treści z myślą o odbiorcach. Powinny być one spójne z Twoimi celami biznesowymi. Dobrze przypisać im role, jakie mają pełnić tj.: edukowanie, inspirowanie, budowanie relacji czy sprzedaż. Kiedy pracuję nad strategiami marek dla klientów, zawsze polecam im stworzenie harmonogramu publikacji. Pomaga on lepiej zarządzać treściami i czasem. Dobre zaplanowanie treści pomaga zachować spójność. Poza tym daje Ci pełną kontrolę nad publikacjami.
Strategia 3: Cele i wskaźniki rozwoju marki osobistej
Ustalenie konkretnych celów jest niezbędne do zarządzania marką osobistą. Wyznacz swojej marce adekwatne KPI. Może to być np. wzrost i jakość – zaangażowania, nowych kontaktów czy zapytań ofertowych. Bez jasno określonych celów oraz przypisanych wskaźników trudno będzie Ci mierzyć jakiekolwiek postępy. Staraj się jak najbardziej obiektywnie oceniać, co funkcjonuje poprawnie, a co wymaga zmian. Umożliwi Ci to bieżące dostosowywanie działań. Łatwiej będzie Ci również je zoptymalizować.
Strategia 4: Elastyczność w komunikacji i dostosowanie do zmian
Świat social mediów zmienia się błyskawicznie. Nowe formaty, zmieniające się algorytmy, no i różne oczekiwania odbiorców. Wymaga to od marek elastyczności w komunikacji. Musisz potrafić dostosować się do tych zmian. A przy tym zadbać o to, by nie stracić spójności swojej marki. Monitoruj, co się dzieje na rynku. Możesz np. zauważyć, że Twoja grupa docelowa zaczyna preferować inne treści. Być może w innej formie, np. infografik, karuzel czy video. Takie informacje mówią Ci, że warto dostosować się do tych potrzeb.
Strategia 5: Zarządzanie kryzysowe i reakcja na negatywne komentarze
Kryzys w social mediach to kwestia czasu dla każdej marki osobistej. W związku z tym umiejętne reagowanie na kryzysy jest istotne. Negatywne komentarze, krytyka czy nieprzychylne opinie… Pojawiają się one coraz częściej. Wiedz, że nie zawsze kryzys marki to porażka. Czasem to dobra szansa na jej rozwój. Najważniejsza w takich sytuacjach jest transparentna i szybka reakcja oraz unikanie emocjonalnych odpowiedzi. Kiedy spotykasz się z krytyką, wtedy reaguj w sposób merytoryczny. Nie zawsze musisz się z nią zgadzać. Jednak dobrze jest odpowiedzieć z szacunkiem oraz akceptacją. Zalecam klientom na takie sytuacje mieć wypracowane strategiczne procedury kryzysowe. Dzięki nim mogą oni szybko i skutecznie reagować.
Strategia 6: Audyt marki osobistej i spójność komunikacyjna
Regularny audyt marki osobistej jest bardzo ważny. Pozwala on utrzymać jej jakość komunikacyjną na różnych platformach. Wykonując audyty marek klientów, spotykam się często z tym, że nie utrzymują oni spójności. Testują różne formy tekstowe i wizualne postów czy prezentują się inaczej w każdym miejscu. A to wpływa na odbiór marki… Dlatego warto regularnie wykonywać audyt. W zależności od indywidualnych potrzeb marki proponuję go średnio co 6 lub 12 miesięcy. Dzięki audytowi wiesz, czy idziesz w dobrym kierunku ze swoją marką. Polecam Ci oprócz profesjonalnego audytu samodzielnie przeglądać co jakiś czas swoje profile. Odpowiadaj sobie wtedy na pytania: Czy Twoje zdjęcia, teksty, grafiki są spójne? Czy oddają Twoje wartości? Czy prezentujesz się we wszystkich social mediach tak samo?
Strategia 7: Budowanie relacji i sieci kontaktów
Media społecznościowe stwarzają możliwości do nawiązywania relacji oraz kontaktów. Pamiętaj, że obecność i aktywność to nie tylko dodawanie postów czy „lajkowanie”. To również angażowanie się w komentarzach. Nie promuj i nie sprzedawaj na każdym kroku. Skup się głównie na dostarczaniu wartości oraz nawiązywaniu relacji. Wybierz te platformy, w których są Twoi odbiorcy. Możesz spotkać tam swoich potencjalnych klientów lub partnerów. Nie bądź wszędzie… Angażuj się w dyskusje i dziel się doświadczeniem.
Błędy, których warto unikać przy zarządzaniu marką osobistą
Budowanie marki osobistej to jedno. Natomiast warto też wiedzieć, jakich błędów unikać. Bo niektóre błędy mogą poważnie zaszkodzić Twojej marce.
- Brak autentyczności
Odbiorcy szybko wyczują, gdy coś jest „na siłę”. Jeśli próbujesz być kimś, kim nie jesteś – to przygotuj się, że prędzej czy później to wyjdzie na jaw. - Nadmierna autopromocja
Media społecznościowe to nie miejsce na niekończące się przechwałki. Ludzie szukają treści, które coś im dadzą – wiedzę, inspirację, wsparcie. Dlatego zamiast non stop promować siebie, swoje usługi czy produkty – daj coś więcej… - Niespójność komunikacji
Inna komunikacja na każdej platformie wprowadza zamieszanie i niezrozumienie u odbiorców. Staraj się utrzymywać spójność, bo to też pracuje na ich zaufanie.
Podsumowanie
Budowanie marki osobistej w social mediach jest długoterminowym procesem. Wymaga on czasu oraz konsekwencji. Nie ma tu drogi na skróty. Ważne, żeby być przede wszystkim sobą, utrzymywać spójność, a także rozumieć swoich odbiorców. Należy budować markę osobistą świadomie, krok po kroku i z głową. Wtedy można skutecznie i długofalowo ją rozwijać.
Judyta Kowalczyk
Trenerka komunikacji brandingowej, strateg i projektantka marek. Ekspertka w psychologii brandingu i reklamy, specjalizująca się w tworzeniu i rozwoju marek – osobistych, usługowych, produktowych i firmowych – ich wizerunku oraz strategii. Łączy holistyczne podejście, uwzględniające różnorodne aspekty działalności, z pasją do rozwoju osobistego, psychologii analitycznej i filozofii. Założycielka agencji iClouders, autorka książki „10 przykazań skutecznej marki” oraz podcastu „Buduj markę z głową”. Prowadzi bloga i realizuje projekty rozwojowe dla właścicieli marek. Jej portfolio obejmuje liczne udane projekty brandingowe, reklamowe i biznesowe, a także publikacje eksperckie w branżowych magazynach. Wspiera przedsiębiorców w tworzeniu autentycznych, etycznych i skutecznych marek, dopasowanych do ich indywidualnych wartości i celów. W swojej pracy stawia na kompleksowe strategie, efektywne rozwiązania oraz spójność komunikacji.
LINK DO STRONY WWW: https://judytakowalczyk.iclouders.pl/
LINK DO LINKEDINA: https://www.linkedin.com/in/judytakowalczykbm/
LINK DO FACEBOOKA: https://www.facebook.com/judyta.kowalczyk.ic/
LINK DO INSTAGRAMA: https://www.instagram.com/judytakowalczyk_bm/
zdjęcia: własność iClouders