Social media w biznesie – 5 praktycznych zastosowań

 

Od marca 2020 roku prowadzenie biznesu w wielu branżach to prawdziwe wyzwanie. Zasady rynkowe zmieniły się diametralnie, praktycznie z dnia na dzień. Trudność w przyjmowaniu klientów w salonach, restauracjach i biurach to nie lada wyzwanie. Brak możliwości spotkań biznesowych czy prowadzenia działań handlowych znacznie utrudniają funkcjonowanie wielu firmom.

To wszystko zmusiło wiele przedsiębiorstw do poszukiwania nowych metod rozwoju firmy, które będą dopasowane do obecnych realiów. Sposobów, które umożliwią zbudowanie przewagi konkurencyjnej i pozwolą nie tylko przetrwać, ale też się rozwinąć.

Wykorzystanie social mediów w biznesie zyskuje na znaczeniu. Platformy takie jak Facebook, Instagram, YouTube czy LinkedIn zaczynają stawać się kluczowym kanałem sprzedaży.

W tym artykule przedstawię 5 praktycznych zastosowań social mediów w biznesie, które regularnie wykorzystuję w mojej agencji Social Elite do wspierania rozwoju i sprzedaży w firmach naszych kontrahentów.

1. Informowanie o zmianach w biznesie lokalnym

Załóżmy, że prowadzimy sieć restauracji. Nie jesteśmy w stanie przyjmować klientów i sprzedaż na wynos to nasza jedyna alternatywa. Co zrobić?

W takich sytuacjach świetnie sprawdzają się profile w social mediach, przez które możemy poinformować naszych odbiorców o nowych zasadach funkcjonowania biznesu.

„Co dzisiaj zjemy?” – to pytanie zadaje sobie regularnie wielu konsumentów. Oni chętnie zamówią jedzenie z dostawą z tej restauracji, która podsunie im pomysł.

Dlatego regularne przedstawianie wpisów z daniami dnia i najnowszymi ofertami to świetny pomysł.

Warto również pamiętać o płatnych kampaniach promocyjnych na obszarach, w których świadczymy możliwość dowozu. Social media oferują nie tylko możliwość zrobienia reklamy w konkretnym obszarze od lokalu. Mają również możliwość wyświetlania reklam w porach posiłków naszych klientów.

Na Facebooku można targetować reklamy na konkretne adresy i ulice. Dodatkowo sprytnym rozwiązaniem jest skorzystanie z kodów pocztowych.


Zdj. 1. Funkcja geolokalizacji Facebooka z wykorzystaniem kodu pocztowego.

Nic tak nie działa na odbiorcę jak reklama pysznego dania z możliwością dowozu w momencie, gdy ten jest głodny. 

Oczywiście należy pamiętać, że takie kampanie powinny trwać cały czas.

2. Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym

2020 rok w segmencie e-commerce był najlepszym rokiem od dekady. I choć trudno się o tym pisze, gdy tak wiele firm przeżywa największe trudności, to warto wskazać, że social media zapewniły wzrost wielu firmom.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy wielokrotnie nasi kontrahenci prowadzący sklepy internetowe zgłaszali, że nie nadążają pakować paczek, że muszą zatrudnić nowych pracowników.

Kluczową strategią okazały się kampanie reklamowe prowadzone na Facebooku, Instagramie czy YouTubie. Tylko w 2020 roku w segmencie e-commerce jako agencja Social Elite sprzedaliśmy produkty o wartości 151 405 440,11 zł.

Sieć reklamowa Facebooka oraz LinkedIn jest niezwykła pod względem targetowania, czyli określenia parametrów grupy docelowej (czyt. potencjalnych klientów). Dokładne określenie grupy odbiorców jest kluczowe w generowaniu sprzedaży. Pod tym względem dwie platformy nie mają sobie równych.

Oprócz precyzyjnego określenia grupy odbiorców social media można wykorzystać do:
• dynamicznych kampanii produktowych, w których algorytmy sztucznej inteligencji same dopasowują asortyment do zachowania użytkowników na stronie;
• precyzyjnych kampanii produktowych, w których przygotowujemy serię reklam dla osób zainteresowanych konkretnym produktem lub grupą produktową;
• kampanii w celu odzyskiwania porzuconych zamówień w sklepie;
• kampanii w celu zwiększenia wartości koszyka;
• kampanii w celu dosprzedaży kolejnych produktów do grupy klientów.

3. Sprzedaż zdalna zamiast spotkań

W ciągu ostatnich 6 lat social media świetnie sprawdzają się do pozyskiwania leadów. Choć wiele firm przywiązało się do tradycyjnych spotkań, to ostatnie 12 miesięcy jasno pokazały, że wcale nie są one takie niezbędne do skutecznej sprzedaży.

Social media oferuje możliwość prowadzenia kampanii reklamowych nakierowanych na pozyskiwanie leadów. W ramach tych kampanii możemy zastosować 3 pomysły:

• pozyskiwać wskazane dane kontaktowe bezpośrednio w reklamach;
• pozyskiwać zgłoszenia na rozmowy przez komunikatory, np. Messengera;
• pozyskiwać kontakty przez specjalnie utworzone strony internetowe, np. porównywarki.

Następnie pozyskane kontakty zostają przekazane do handlowców, których zadaniem jest sprzedaż.

Rys. 2. Przykład wykorzystania kampanii nakierowanej na kontakt.

Ta strategia może dostarczyć znacznie więcej szans sprzedażowych niż tradycyjne działanie, ponieważ o ilości kontaktów często decyduje skala działań marketingowych. Im większa skala, tym więcej kontaktów.

Co więcej, dobrze przygotowana kampania reklamowa może być tańsza niż leasing auta i miesięczny koszt paliwa – zakładając taką samą ilość rozmów.

4. Wiemy, co dzieje się w naszym biznesie

Co tak naprawdę dzieje się w biznesie? Skąd pochodzą klienci? Kim oni są? Jak skutecznie działa cały proces marketingu i sprzedaży? Te pytania zadaje sobie praktycznie każda osoba, która prowadzi projekty biznesowe.

W wielu przypadkach coś działa, bo po prostu działa. Ale dlaczego działa? Często nie wiadomo… A jak nie działa? Też nie wiadomo.

Tak wygląda środowisko pracy wielu menedżerów, dyrektorów i właścicieli.

Social media są pod względem analityki przełomowe. Dane analityczne, które otrzymujemy np. z Facebooka, pozwalają nam w łatwy sposób zmierzyć skuteczność poszczególnych elementów procesu marketingu i sprzedaży.

Na przykład:


a) ile wydajemy pieniędzy na marketing,
b) ile pozyskujemy wejść na stronę,
c) ile z tych wejść przekłada się na realne zgłoszenia (leady),
d) ile kosztuje jedno zgłoszenie,
e) jaka jest skuteczność handlowców pracujących na kontaktach,
d) jaki przychód średnio generuje klient,
f) jaki jest zwrot z inwestycji,
g) kto dokładnie jest naszym klientem, który najchętniej kupuje.

To tylko kilka przykładów, a zastosowań jest znacznie więcej.

5. Gdy odbiorcy się nudzą

Siedzenie w domu i brak możliwości życia społecznego – dla wielu osób to koszmar. Co robić, aby zaczerpnąć w życiu chociaż trochę rozrywki? Wiem! Sprawdzę, co słychać u moich ulubionych twórców internetowych!

Gdy odbiorcy się nudzą, wolny czas spędzają przed telewizorem czy na YouTubie, jednocześnie gapiąc się w smartfon.

Twórcy internetowi wiedzą, że ich widzowie się nudzą. Dlatego tworzą kanały tak, aby zapewnić im rozrywkę i podsunąć pomysły na atrakcyjne spędzanie czasu.

A gdyby tak nawiązać współpracę z twórcami socialmediowymi? Gdyby ten znudzony konsument mógł zobaczyć, że ich ulubiony twórca korzysta z produktów Twojej firmy?

Romantyczna kolacja przy świecach kupionych w firmie X.
Komedia w trakcie pysznej kolacji dostarczonej przez firmę Y.
Poranna kawa do śniadania z firmy Z.

To działanie, które nie tylko wpływa na wizerunek firmy, ale też ma dużą szansą pozyskania nowych klientów.

Podsumowanie

Po przełomowym 2020 roku w pierwszym kwartale roku 2021 roku social media nie spoczywają na laurach, a wręcz przyspieszają. Narzędzia, jakie oferują portale takie jak Facebook, Instagram, LinedIn i YouTube, są wręcz przewagą konkurencyjną dla wielu firm.

Firmy próbują swoich sił w social mediach. Próbują pierwszych kampanii reklamowych i kontaktu z odbiorcami przez profile społecznościowe. Dlatego teraz jak nigdy wcześniej znaczenie ma to, która firma zrobi to lepiej. 

Dlatego powyższe pomysły mogą stać się znakomitą inspiracją do dalszych działań marketingowych i sprzedażowych.

Dawid Bagiński
As Marketingu i Biznesu
Posiada bogate, 14-letnie doświadczenie w budowaniu biznesów, w tym tych internetowych. Tylko w 2020 roku w segmencie e-commerce jego agencja Social Elite sprzedała produkty o wartości 151 405 440,11 zł w ramach prowadzonej współpracy z kontrahentami.

Show Buttons
Hide Buttons