Statuetka Firma Roku 2023 dla Szkół Niepublicznych w Bielawie

 

Daria Michalska, założycielka, właścicielka, dyrektor Szkół Niepublicznych w Bielawie.

Wykształcenie: magister germanistyki; studia podyplomowe: pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna; zarządzanie oświatą; menedżer w oświacie; tłumaczenia ekonomiczno-prawne z jęz. niemieckiego; oligofrenopedagogika.

Status zawodowy: nauczyciel dyplomowany.

Zarządza od 25 lat niepublicznymi placówkami edukacyjnymi na wszystkich etapach kształcenia: żłobki, przedszkola (w czterech lokalizacjach: Bielawa,

Dzierżoniów, Świdnica, Smolec), szkoła wielobranżowa, liceum ogólnokształcące.

Dyrektor filii Instytutu Studiów Podyplomowych w Bielawie, Wyższej

Szkoły Nauk Pedagogicznych w Warszawie – Konsorcjum Uczelni Wyższych Varsovia; Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Mentor”; prezes Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom „Ananas”.

Zwolenniczka szkoły uczącej się i uczenia przez całe życie – od żłobka

do… bez limitu wieku.

Członek Zarządu Krajowego Forum Oświaty Niepublicznej.

 

Medale, odznaczenia, certyfikaty, wyróżnienia:

– medal Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi na rzecz oświaty i wychowania;

– Odznaka Honorowa za zasługi na rzecz rozwoju Rzeczpospolitej Polskiej;

– Certyfikat Jakości KFON dla: Szkoły Wielobranżowej, Przedszkola Językowego Europejska Akademia Dziecka, Niepublicznego Liceum Ogólnokształcącego;

– Smok Biznesu dla Przedszkola Językowego Europejska Akademia Dziecka; – wyróżnienie w Plebiscycie Gospodarczym Sudeckie Kryształy;

– Szkoły Niepubliczne w Bielawie – Firma Roku 2023 Certyfikacji Krajowej;

– wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Super Dyrektor;

– Czerwona Szpilka w konkursie „Jestem kobietą i sięgam po więcej”;

– laureatka konkursu Mrs. Poland International – Mrs. Education Expert;

– reprezentantka Polski w konkursie Mrs. International w USA.

 

 

Jakie były Pani motywacje i inspiracje do założenia Szkół Niepublicznych w Bielawie?

Szkolnictwo niepubliczne w Polsce powstało w wyniku transformacji ustrojowej lat 90. W mojej głowie urodził się pomysł na stworzenie edukacyjnej placówki niepublicznej na własnych warunkach.

Pamiętam determinację i pewność, że to się musi udać. Autonomiczna edukacja przyświecała moim ideałom, że szkoła powinna służyć uczniowi. Najpierw uczeń, potem nauka, to motto działa do dzisiaj. Widziałam szansę stworzenia uczniom możliwości, by czuli się w szkole komfortowo, żeby nauka nie kojarzyła się ze stresem, a nauczyciel był partnerem w procesie edukacji, uczeń miał imię, nie był numerem w dzienniku. Postawiłam fundamenty. Na nich stawały po kolei: Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych i Średnia Szkoła Zawodowa Policealna. Absolwenci tych szkół stali się nie tylko beneficjentami lepszej jakości życia, ale jako dobrze wykształcona kadra znaleźli korzystne miejsce pracy. Fenomenem okazało się Niepubliczne Gimnazjum z Oddziałami Przysposabiającymi do Pracy. Gimnazjum tak ustawiło poprzeczkę wymagań, aby młodzieży o zmniejszonych szansach życiowych pomóc w ukończeniu szkoły. Wielokrotnie inspiracją do realizacji kolejnych moich pomysłów byli sami uczniowie chcący kontynuować naukę w tym samym miejscu. Tak było z pomysłem utworzenia Szkoły Wielobranżowej, a następnie Niepublicznego Liceum Ogólnokształcącego.

Czym wyróżniają się prowadzone przez Panią szkoły na tle innych placówek edukacyjnych w okolicy?

Od 2005 roku Szkoły Niepubliczne mają swoją lokalizację, kameralny budynek, wyposażone pracownie, nowoczesną bazę dydaktyczną. Uczeń pracuje z tabletem, tablicą interaktywną. Dzisiaj to już standard. Zaczynaliśmy jako awangarda. Jesteśmy jedyną placówką z własną Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. Szybko, tu i teraz, reagujemy na problemy wieku dorastania, zapobiegamy na cito ewentualnym kryzysom.

Jakie są główne zalety uczęszczania do szkół w Bielawie? Czy są jakieś szczególne osiągnięcia bądź sukcesy, którymi się chwalicie?

 Edukacja nie jest wypełnianiem wiadomościami, ale wywołaniem ognia, twórczego zapału. Nauczyciele, którzy pracują w moich placówkach, stawiają na umiejętności myślenia krytycznego. Szkolnictwo niepubliczne ma wiele zalet, pozwala na większą elastyczność w metodyce nauczania. Jesteśmy alternatywą dla szkół państwowych. Familiarna atmosfera, małoliczne oddziały, wszyscy się znają, nikt nie jest anonimowy i każdy jest tak samo ważny. Nauczyciel jest mentorem. Są tu stypendyści prezesa Rady Ministrów, mistrzowie sportu w zapasach, laureaci konkursów artystycznych. Dbamy o rozwój indywidualnych talentów. Atrybuty szkoły to: sztandar z przesłaniem „volenti nihil difficile”; rota przysięgi pierwszoklasistów; personalizowane gadżety; stypendia naukowe i sportowe; wycieczki krajoznawcze w całym cyklu szkolnym; kultywowanie tradycji narodowych i rocznic okolicznościowych jako aspektu wychowania obywatelskiego i patriotycznego; zaangażowanie w akcje charytatywne; wolontariat WOŚP i Stowarzyszenia „Ananas”. Szkoła ma swój symbol – Skrzydła – nauczyciele przypinają je metaforycznie swoim uczniom każdego dnia, by wyszli z niej ubogaceni w wiedzę i wrażliwi na świat. Dzięki temu absolwenci moich szkół są nie tylko dobrze wyedukowani, ale także wychowani w duchu tolerancji, szacunku dla innych ludzi i otwarci na różnorodność. Szkoły Niepubliczne w Bielawie odgrywają ważną rolę w życiu społecznym miasta. Organizują akcje charytatywne Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom „Ananas” na rzecz dzieci i młodzieży pod hasłem „Stop depresji – Stop samobójstwom”, publiczną zbiórkę na rzecz osób w kryzysie, pomocy uchodźcom wojennym z Ukrainy. Statutowo „Ananas” udziela pomocy materialnej, zapobiega, poprzez akcje profilaktyczne, niebezpiecznym uzależnieniom. Stowarzyszenie non profit funkcjonuje dzięki darczyńcom, wpłatom 1,5%. Za każdą złotówkę dziękuję! (https://michalska.pl/index.php/stowarzyszenie-pomocy-dzieciom-ananas/)

Co jest dla Pani największą inspiracją i motywacją na każdy kolejny dzień pracy?

Fakt, że firma Szkoły Niepubliczne, pod logotypem z literą M, stała się marką osobistą, która cieszy się uznaniem. Szkoła raczej nie kojarzy się z biznesem. Mnie udało się ten stereotyp obalić, skończyć z mitem, że najlepiej jest tak, jak było. Lubię wyzwania. Czasem trzeba ustawić się pod wiatr, potem jednak ten wiatr złapać w żagle i płynąć do bezpiecznego portu. Jestem pewna, że Szkoły Niepubliczne są zakotwiczone w świadomości powszechnej i właściwym miejscu, w środowisku lokalnym i globalnym. Szkoły są nieodpłatne, utrzymujemy się z subwencji oświatowej. Wszystko w gestii sprawnego zarządzania finansami.

Jakie, Pani zdaniem, umiejętności lub cechy charakteru są kluczowe w zarządzaniu firmą? Czy są specyficzne umiejętności, które uważa Pani za ważne dla kobiet na stanowiskach kierowniczych?

Generalizując, menedżer powinien umieć słuchać pracowników, być otwartym na ich pomysły, rozsądnie włączać w proces decyzyjny, delegować zadania, budować pozytywne relacje w zespole, rozwiązywać konflikty, budować kulturę organizacyjną opartą na zaufaniu i szacunku. Brzmi podręcznikowo, ale to prawda. Warto pamiętać o autolustracji, nie wie się przecież wszystkiego. Myślę, że płeć jest drugorzędna, niemniej jednak: siła jest kobietą. Osobiście chciałabym inspirować kobiety, namawiać do odwagi, samodzielności – zwłaszcza ekonomicznej. Panie pięknie grają pierwsze skrzypce. Sprawdziłam i potwierdzam. Mój udział w konkursie Mrs. Poland International i status Mrs. Education Expert dedykuję właśnie kobietom. Jestem dumna, że mogę reprezentować wszystkie Polki w światowym finale tego konkursu w Kingsport, w Tennessee, w USA. To wielki zaszczyt.

Jakie jest Pani biznesowe marzenie, które znajduje się na liście celów do zrealizowania w najbliższym czasie?

Życie to droga od marzeń do wspomnień. Marzenia? Nie wystarczą, trzeba mieć precyzyjnie wyznaczony cel. Takie osobne „po nitce do kłębka”. Takie: co? gdzie? jak? kiedy? I zacząć szkicować. Na koniec, jak to mówi młodzież, wystarczy połączyć kropki. Szkoły Niepubliczne są dzisiaj w doskonałej kondycji. W najbliższym czasie planuję otwarcie pierwszej w powiecie dzierżoniowskim prywatnej szkoły podstawowej Business Primary School. Póki co jest to plan. Jesteśmy na etapie naboru. Chcę też wyjść szerzej, na zewnątrz z usługami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Mentor”. Diagnozujemy i pomagamy doraźnie i długoterminowo. Są problemy, które nie mogą czekać i nie rozwiązują się same.

Jakie są plany rozwojowe, nowe inicjatywy na przyszłość zarządzanych przez Panią szkół?

Myślę, że sytuacja w oświacie jest dynamiczna. Wiemy, w jakich realiach geopolitycznych przyszło nam żyć. Jestem zadowolona z miejsca, w którym jestem. Obiektywnie patrząc, osiągnęłam sukces. Doceniło ten fakt również Państwa pismo i dlatego rozmawiamy. Wystarczy, gdy dodam – „oby nie było gorzej”, czego wszystkim życzę. Przez wiele lat doceniałam każdą osobę sprzyjającą moim marzeniom. Każdą z tych osób honorowałam statuetkami Przyjaciel Szkoły i Osobowość Lokalnej Edukacji. Jestem dumna, że w wielu domach ten wspólny ślad jest obecny.

Życie Szkół Niepublicznych dokumentujemy na bieżąco w mediach społecznościowych. Dopisujemy do 25 lat działalności kolejne fakty dzień po dniu. Zapraszam do śledzenia naszych losów na https://michalska.pl.

 

Dziękuję za rozmowę.

Justyna Nakonieczna

 

 

zdjęcia: Yanina Vydavska

Show Buttons
Hide Buttons