Sukces oparty na wartościach i relacjach
O wyzwaniach związanych z zakładaniem i rozwijaniem Grupy Medycznej R MED, znaczeniu zadowolenia pacjentów i pracowników oraz kluczowych cechach skutecznego lidera rozmawiamy z Magdą Rogulską. Dowiemy się, co wyróżnia jej firmę na tle konkurencji, jakie wyzwania stoją przed polskim systemem opieki zdrowotnej i jakie ma sposoby na osiąganie sukcesów w biznesie.
Opowie Pani o największych wyzwaniach, z jakimi musiała się Pani zmierzyć podczas zakładania i rozwijania Grupy Medycznej R MED?
Aby skutecznie radzić sobie z wyzwaniami biznesowymi, konieczne jest rozwinięcie w sobie odpowiedniego sposobu myślenia umożliwiającego dostosowywanie się do zmieniających się warunków rynkowych i panujących okoliczności. Przedsiębiorca musi analizować trendy i reagować na zmiany. Musi budować relacje z pacjentem i pracownikami. Zadowolony pacjent jest kluczem do osiągnięcia sukcesu w naszej branży. Ważnym aspektem są również pracownicy. Chcąc mieć stałych, wykwalifikowanych pracowników, należy zwrócić uwagę na komunikację i atmosferę w pracy. To jest podstawa do budowania zaufania w zespole i motywowania ludzi do wspólnej pracy. Musimy pamiętać, że na początku naszej drogi biznesowej wszystko jest trudne, zanim stanie się łatwe. Dlatego już na samym początku działalności musimy wypracować dobre standardy i nawyki, pamiętając, że dobre nawyki są trudne do wypracowania, ale łatwo z nimi żyć, a złe nawyki są łatwe do wypracowania, ale trudno z nimi żyć.
Jakie usługi oferuje Grupa Medyczna R MED. I czym wyróżnia się na tle konkurencji?
Grupa Medyczna R MED oferuje następujące usługi:
- świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze, w tym pielęgniarska opieka długoterminowa domowa;
- opieka paliatywna i hospicyjna, w tym hospicjum domowe;
- rehabilitacja lecznicza, w tym rehabilitacja ambulatoryjna, rehabilitacja domowa, ośrodek dzienny rehabilitacji;
- medycyna pracy.
Grupa Medyczna R MED na tle konkurencji wyróżnia się kompleksowością usług, gdyż świadczenia medyczne, które świadczy Grupa Medyczna, są ze sobą powiązane i wzajemnie się uzupełniają. Siłę w działaniach, jak również fakt oferowania szerokiego zakresu usług daje nam bycie Grupą Medyczną – i to, uważam, jest nasza przewaga nad konkurencją. Grupa R MED obecnie prowadzi działalność w 28 filiach na terenie czterech województw – podlaskie, lubelskie, warmińsko-mazurskie oraz mazowieckie. Firma zatrudnia aktualnie 160 pracowników i pomaga ponad 3600 pacjentom.
Jakie cechy uważa Pani za kluczowe dla skutecznego zarządzania Grupą Medyczną R MED?
Uważam, że kluczowe w skutecznym zarządzaniu w każdej firmie jest dokładne określenie wizji i celu. Przedsiębiorca musi wiedzieć, gdzie chce dotrzeć i jakie cele ma osiągnąć. Bez wyraźnej wizji i celu zespół porusza się w różnych kierunkach, a to prowadzi do chaosu i nieefektywności. Trzeba mieć odwagę i determinację, aby kierować swoim zespołem w kierunku realizacji tej wizji i celu. Bardzo ważna jest również motywacja i komunikacja. Trzeba umieć swój zespół motywować. Każdy lider musi wiedzieć, co motywuje jego pracowników, aby móc odpowiednio ich zachęcać i mobilizować. Motywowanie może odbywać się na wiele sposobów – od pochwał, nagród po okazywanie zainteresowania i wsparcie w rozwoju kariery zawodowej. Natomiast komunikacja moim zdaniem jest kluczem do zrozumienia potrzeb i oczekiwań zespołu, co z kolei pozwala na bardzo dobre zarządzanie. Zgadzam się z tezą Richarda Bransona, że „komunikacja to podstawa dobrego przywództwa. Liderzy muszą słuchać swojego zespołu i wcielać w życie ich pomysły i sugestie”. Na koniec nie mogę nie wspomnieć o decyzyjności, która jest kluczową cechą dobrego lidera. Musimy podejmować szybkie i efektywne decyzje, aby osiągnąć cele organizacji. Przedsiębiorca musi potrafić ocenić sytuację i podjąć decyzję, która będzie najlepsza dla firmy.
Przed jakimi największymi wyzwaniami stoi system opieki zdrowotnej w Polsce i jak je można rozwiązać?
Uważam, że wyzwań, przed jakimi stoi polski system opieki zdrowotnej, jest bardzo dużo. Głównym i najtrudniejszym jest niewątpliwe zapewnienie właściwej i szybkiej dostępności do świadczeń. Tuż za tym wyzwaniem są np. niski poziom finansowania publicznego, długi czas oczekiwania na świadczenia, braki personelu, starzenie się społeczeństwa, powszechność chorób przewlekłych, wzrost chorób nowotworowych czy temat mi bardzo bliski, jakim są zwiększone potrzeby w zakresie opieki długoterminowej i hospicyjnej. Jak można rozwiązać powyższe problemy? No cóż, nie ma w tym przypadku jednego szybkiego i skutecznego rozwiązania. Temat systemu opieki zdrowotnej jest tematem trudnym i wymagającym poprawy „od zawsze”, dlatego sądzę, że najlepiej skupić się na rzeczach niewielkich, ale takich, które istotnie zmienią system ochrony zdrowia. I mam tu na myśli chociażby – wzrost finansowania sektora ochrony zdrowia. Uważam, że najważniejsze to zrozumieć, że wydatki na zdrowie nie są kosztem, ale inwestycją, która procentuje potem wzrostem produktywności społeczeństwa.
Co przynosi Pani największą satysfakcję w codziennej pracy?
PRACA SAMA W SOBIE. Możliwość planowania, organizowania, przebywania z ludźmi, budowania firmy, która pomaga osobom w potrzebie.
„Wybierz pracę, którą kochasz i nie przepracujesz ani jednego dnia więcej w Twoim życiu” – Konfucjusz. Ten cytat najtrafniej odzwierciedla mnie i moją satysfakcję z pracy.
Co uważa Pani za swój największy sukces?
„Sukces to skupienie wszystkich sił na tym, co gorąco pragniemy osiągnąć” – Wilferd A. Peterson.
Moim największym sukcesem jest zbudowanie wspólnie z mężem, współpracownikami oraz przyjaciółmi Grupy Medycznej R MED. Sukcesem dla mnie jest fakt, że pracuję ze wspaniałymi ludźmi, z którymi potrafimy robić duże rzeczy w postaci niesienia pomocy osobom chorym i umierającym, a dzięki naszej pracy czerpać radość z małych rzeczy, które czynią z nas ludzi. Udało mi się stworzyć firmę, w której inaczej postrzega się misję pomagania i wiemy, że pieniądze są narzędziem do realizacji celów, a nie celem samym w sobie.
Ma Pani ogromne doświadczenie w prowadzeniu firmy. Proszę powiedzieć na koniec, jaki jest Pani przepis na sukces.
Mój przepis na sukces składa się z trzech zasad:
- Zasada 80/20, czyli 20% działań jest odpowiedzialnych za 80% lub więcej łącznej wartości. Zawsze identyfikuję 80% swoich działań i podejmuję decyzję o jak najszybszym ograniczeniu, delegowaniu lub całkowitym wyeliminowaniu możliwie jak największej liczby takich zadań. W ten sposób, o ile zachowuję odpowiednią dyscyplinę – moje rezultaty i korzyści szybko rosną. Powyższą zasadę stosuję w życiu zawodowym, jak również prywatnym.
- Zasada odpowiedzialności
Wdrożenie tej prostej metody jest w dużej mierze kwestią wyłącznie osobistego wyboru. Do najważniejszych osobistych wyborów, jakie dokonałam w swoim życiu, należy przyjęcie pełnej odpowiedzialności za to, kim jestem i kim mogę się stać. Uważam, że jest to wielki punkt zwrotny. Poczucie odpowiedzialności to najważniejsza cecha każdego lidera i źródło wysokiej efektywności człowieka w każdej sytuacji. Przyjęcie odpowiedzialności za swoje działania daje poczucie siły i sprawczości.
- Wizjonerskie myślenie
Zdolność do kreowania strategii rozwoju, wyznaczania celów i podejmowania działań musi być w stanie wyprzedzać rzeczywistość, zauważać trendy oraz kierunki zmian na rynku. Jak mawiał Richard Branson: „Życie jest niczym jazda na nartach – musisz patrzeć nie tam, gdzie jesteś, ale tam, gdzie chcesz być”.
Prywatnie Magda Rogulska…
Cenię zasadę smart life, czyli optymalizacja życia. Skupianie się na tym, co robimy dobrze, lubimy robić. Życie w zgodzie ze sobą, ze swoim rytmem, ze swoimi wartościami. Dla mnie smart life to mądrość postepowań skorelowana ze sprytem i cierpliwością, a odwaga z rozwagą w realizacji zadań.
Prywatnie jestem żoną, szczęśliwą „mamą” sześciu psów – Bianki, Majki, Lili, Wandzi, Hani oraz Romy. Jestem wielką fanką wszystkiego, co włoskie – kuchni, ludzi, kultury, mody, kraju. Uwielbiam motoryzację i szybkie samochody. Jestem też pasjonatką zdrowego stylu życia, codziennych porannych ćwiczeń i radości z życia.
Rozmawiała
Justyna Nakonieczna
Zdjęcia: Aleksandra Lach