Sukces to nie pieniądze. Sukces to osiąganie wyznaczonych celów i realizacja marzeń
Przedsiębiorcza, komunikatywna silna osobowość o ciepłym i przyjaznym wnętrzu. Cieszy się ogromną popularnością w sferze biznesowej. W pracy zawodowej poświęca się całym sercem.
O podejmowaniu wyzwań w biznesie, budowaniu strategii i wizerunku dla Hoteli Uzdrowiskowych St. Georg rozmawiamy z Kamilą Rutkowską Dyrektor Generalną ds. hotelarstwa uzdrowiskowego w Rutkowski Ltd. Jest Pani ekspertem z zakresu hotelarstwa. Jak zaczęła się Pani przygoda z tą branżą?
Pochodzę z Torunia, gdzie ukończyłam liceum o profilu menedżerskim oraz Wyższą Szkołę Bankową, broniąc pracę magisterską z zakresu prawa podatkowego w turystyce. W mój dorobek edukacyjny wpisują się również liczne szkolenia w Wyższej Szkole Bankowej, Polskim Uniwersytecie Wirtualnym, Instytucie Rynku Hotelarskiego, a także współpraca z projektami Unii Europejskiej ukierunkowanymi na nowatorskie projekty biznesowe. Co więcej, jestem aktywną uczestniczką szkoleń z cyklu Akademii Hotelarstwa. PARP itp. Zdobyta wiedza pozwoliła mi bardzo dobrze zrozumieć biznes oraz przygotowała mnie do pełnienia najbardziej odpowiedzialnych oraz wymagających ról w mojej dalszej karierze zawodowej. To, co wykorzystuję w codziennej pracy, to przede wszystkim doświadczenie w zarządzaniu biznesem, poparte pełnieniem funkcji zarządczych, wiedza menedżerska oraz skuteczność w realizacji powierzonych zadań. Zdaję sobie bowiem sprawę, że każdy klient oczekuje wysokiej jakości usług, i dlatego bazą wszystkich wykonywanych przeze mnie działań jest rzetelne podejście, wiedza oraz uznane kwalifikacje w obszarze zarządzania generalnego. Z branżą turystyczną związana jestem od chwili powstania pierwszego Hotelu St. George w Kudowie-Zdroju, czyli już od ponad 20 lat. W codziennej pracy odpowiadam za budowę strategii i wizerunku dla Hoteli Uzdrowiskowych St. George ukierunkowanych na działalność konferencyjną, edukacyjną i prozdrowotną oraz kompleksowe zarządzanie sektorem hotelarstwa w rodzinnej firmie Rutkowski Ltd, wielokrotnie nagradzanej tytułem przedsiębiorstw Fair Play. W ramach obejmowanych stanowisk niejednokrotnie odnosiłam sukcesy w realizacji powierzonych mi wymagających zadań. Trzykrotnie zostałam uhonorowana tytułem Menedżera Polskiego Hotelarstwa.
Coś Panią zaskoczyło w tym biznesie, a może była Pani przygotowana na każdy scenariusz?
Z perspektywy czasu uważam, że człowiek dochodzi do perfekcji przez całe życie, ciągle się uczymy czegoś nowego, poznajemy świat, życie i biznes z różnych stron, a to niesie za sobą konieczność zmian lub dopasowania się do panujących realiów. Było wiele sytuacji, które mnie zaskoczyły, były też takie, których absolutnie się nie spodziewałam. Prowadząc biznes, należy być zapobiegawczym i przewidywalnym, konieczność ciągłego liczenia, analizowania, dopasowywania się do wielu sytuacji i potrzeb rynku, jak i gości. Często nam się wydaje, że jesteśmy w pełni, jednak życie pokazuje swoje dobre i złe strony, i choć wydaje nam się, że jesteśmy gotowi na każdy scenariusz, to są też sytuacje losowe, na które niestety nie mamy wpływu. Z ostatnich tego typu sytuacji absolutnym zaskoczeniem była dla mnie pandemia i związane z nią restrykcje i zakazy, w tym czasowe zamknięcie hoteli. Kolejnym zdarzeniem był pożar w jednym z naszych hoteli. Choć jesteśmy przygotowani, zabezpieczeni, to los potrafi czasem zamieszać i wiele zmienić. Większość tych sytuacji to lekcje na przyszłość dające wskazówki, jak postępować kolejnym razem lub jak temu zapobiegać. Jeśli chodzi o sam ruch turystyczny, to czasami dziwi mnie gwałtowny zwrot turystów na kierunki zagraniczne, a potem nagle oblegane są polskie obiekty. Prowadząc firmę w obecnych czasach, raczej trzeba być nastawionym na więcej zaskoczeń 😊 Mam tu na myśli wszelkie sprawy podatkowe, nakazy i zakazy nakładane na przedsiębiorców przez panujący rząd. Nie wiadomo, co nas może czekać po przespanej nocy. Budzimy się rano i okazuje się, że są nowe ustawy zmieniające wiele spraw. Na to chyba nikt nie jest w stanie mieć planu B.
Za nami trudny okres z pandemią w tle. Jaki wpływ na prowadzony przez Panią biznes ma aktualna sytuacja pandemiczna?
Branża turystyczna ucierpiała najbardziej w okresie pandemii. Jesteśmy rodzinną firmą z wieloletnią historią i tradycją. Było nam bardzo ciężko, skutki dotykają nas nadal, właściwie budujemy nasz biznes na nowo, od podstaw. Pandemia zatrzymała nas całkowicie, hotele były zamknięte, personel czekał w domach na możliwość powrotu do pracy, a my pozostaliśmy z ogromnymi kosztami koniecznymi do poniesienia w celu utrzymania nieruchomości i firmy w gotowości do powrotu. Mając kilka nieruchomości, są to ogromne kwoty na pokrycie podatków, gazu, prądu czy składek ZUS i wynagrodzeń. Dotacje, które oferowało państwo, były niewystarczające. Dziś bardzo się cieszę, że pomimo trudności, jakie nas spotkały, jesteśmy nadal na rynku, zachowaliśmy majątek, pracujemy i dajemy pracę innym.
Co oznacza dla Pani sukces w działalności gospodarczej?
Sukces to nie pieniądze. Sukces to osiąganie wyznaczonych celów i realizacja marzeń. Nasza codzienna praca i wysiłek oraz trud, jaki się z tym wiąże, nieraz są też nagradzane. Myślę, że sukcesem jest właśnie to, jak jesteśmy postrzegani przez naszych odbiorców, gości, kontrahentów itd. Jesteśmy przedsiębiorstwem wielokrotnie nagradzanym tytułem Przedsiębiorstwo Fair Play. Dla hotelu, którym zarządzam, zdobyłam tytuł Wzorcowego Polskiego Przedsiębiorstwa Hotelowego w kategoriach Obiekt Szkoleniowo-Konferencyjny oraz Hotel 3***. Jednostka Certyfikująca Centrum Promocji Jakości, pod patronatem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Ministerstwa Gospodarki, doceniła mój profesjonalizm i zaangażowanie w rozwój i promocję w Polsce oraz na świecie prywatnej polskiej marki Hotele Uzdrowiskowe St. George, przyznając firmie Rutkowski Ltd Sp. z o.o. certyfikat Najlepsza Marka Europejska w kategorii Marka w Turystyce. Poza tym jesteśmy laureatem Konkursu „Orły Turystyki”, zdobyliśmy certyfikat Złoty Laur Branży Turystycznej, certyfikat Firma Godna Zaufania – za nieposzlakowaną opinię, etykę w prowadzeniu działalności biznesowej oraz rzetelne podejście wobec klientów i kontrahentów. A także certyfikat przyznany przez Centrum Badania Opinii Klientów. Posiadamy ich wiele. Uważam to za sukces.
Odebrała Pani w tym roku statuetkę Buisnesswoman Awards. Czym jest dla Pani otrzymana nagroda?
Jestem bardzo usatysfakcjonowana. Sama statuetka jest bardzo piękna, szklana gwiazda.
Jak łączy Pani życie rodzinne z zawodowym? Jakimi sprawdzonymi wskazówkami może się Pani podzielić z innymi kobietami?
Oczywiście większość czasu poświęcam na rozwój zawodowy.
Motto, którym się Pani kieruje w życiu?
Nie poddawaj się tylko dlatego, że jest trudno. Jeśli coś jest warte, nie jest łatwe. Wiara czyni cuda.
Codzienne obowiązki zawodowe zajmują zapewne większość Pani czasu. Każdy jednak potrzebuje chwili relaksu. Wiem, że Pani pasją jest śpiew. Czy w taki sposób Pani odpoczywa?
Zdecydowanie tak. Muzyka łagodzi obyczaje. Śpiew jest dobry na wszystko. Praktycznie nie rozstaję się z mikrofonem. Każdą wolną chwilę wykorzystuję na to, aby zaśpiewać, czasami nawet będąc w pracy, nucę sobie dla rozładowania napięcia. Przez wiele lat udało mi się osiągnąć kilka sukcesów muzycznych, jak i zaliczyć wiele występów dla TVP. Występuję pod pseudonimem artystycznym Camilla Kamila Rutkowska. Nagrałam kilka piosenek i teledysków, a obecnie jestem w trakcie nagrywania autorskiej płyty. Mam nadzieję, że do wiosny będzie gotowa. Utwory będą mieć bardzo głęboki przekaz na temat życia, śmierci, egzystencji, teksty oparte są w większości na prawdziwych historiach i emocjach. Szczególnie polecam utwór Znaki z Nieba.
Plany na najbliższe miesiące…
Zawodowo – rozwój biznesu hotelarskiego, przekształcenie działalności na nowy model funkcjonowania w nowych realiach gospodarczych i biznesowych. W najbliższym czasie czeka mnie dużo pracy, planujemy generalny remont jednego z naszych hoteli, więc przede mną sporo pracy z doborem wykonawców i firm budowlanych, właściwie wszystkich dostawców niezbędnych do przygotowania obiektu na nowo. W następstwie opracowanie i wdrożenie nowej oferty dla gości. Ponadto szkolenia personelu podnoszące kwalifikacje. Rozważam też wprowadzenie na rynek nowej marki turystycznej.
Trzymam kciuki za realizację planów i dziękuję za rozmowę.
Justyna Nakonieczna
Zdjęcia: Maslankowscy oraz Jan wołoszczuk