Dlaczego warto inwestować w profesjonalny biznes beauty?

Wartość rynku kosmetycznego w Polsce szacuje się na 20 mld. zł i rośnie on 15 proc. rocznie. Taka dynamika połączona z nasilającym się trendem konsumenckim na stosowanie bardziej specjalistycznych produktów oraz zabiegów, to szansa i wyzwanie dla firm branży beauty&spa. Dlaczego warto je podjąć, wyjaśnia Sylwia Modrzejewska, doradca, Dyrektor Skincare Division w Grupie Alfaparf w Polsce i Manager Sprzedaży w Europie Środkowej.

Jaką rolę pełnia salony urody, kiedy w drogeriach tak wiele produktów pojawia się w wersji do samodzielnego użytku?

Oferta salonów urody nieustannie poszerza się. Za potrzebami konsumenta podążają profesjonalne laboratoria. Opracowują one unikalne, mocno stężone receptury kosmetyków, których stosowanie może odbywać się jedynie pod czujnym okiem profesjonalisty. Inżynierowie urządzeń kosmetycznych ścigają się w tworzeniu zaawansowanej aparatury, dającej możliwość przeprowadzenia zabiegów rywalizujących skutecznością z zabiegami medycyny estetycznej. To, co znajdujemy na sklepowych półkach, to niedościgniona technologicznie wersja profesjonalnego sprzętu. Powodem skłaniającym do odwiedzenia gabinetu kosmetycznego jest też bezpośredni kontakt z fachowcem, który doradzi odpowiednie rozwiązanie.

Na rynku kosmetycznym pojawia się coraz więcej obiektów SPA i salonów urody. Co zrobić, aby wyróżnić się na tle konkurencji?

Nie istnieje uniwersalna recepta. Można jednak wyróżnić kilka znaczących czynników: zaawansowane technologicznie urządzenia, najwyższej jakości kosmetyki, profesjonalni pracownicy i przede wszystkim innowacyjna oferta, która pozwoli wyróżnić się. Świetnym rozwiązaniem na wyjście przed szereg są zabiegi autorskie, zwłaszcza te wykorzystujące zasoby naturalne regionu. Dobremu wizerunkowi służą również wszelkie imprezy tematyczne, wybiegające poza samą ofertę spa.

Po nietuzinkowe rozwiązania klient będzie gotowy przyjechać do nas nawet z daleka.

Jaka myśl przewodnia powinna kierować menadżerem tworzącym ofertę SPA? 

Istnieją dwa modele obiektów kosmetycznych. Pierwszy to taki, który posiada w swojej ofercie bardzo podstawowe produkty i usługi dla szerokiej grupy konsumentów. Drugi zaś, to obiekt posiadający w swojej ofercie niszowe, bądź bardzo wąsko dystrybuowane produkty i usługi. Każda oferta ma szansę znaleźć odbiorcę. Jednak decydując się na unikalną ofertę, nasza strategia marketingowa będzie bardziej złożona i kosztowna, ale rozszerzymy działalność z lokalnej na ogólnopolską. Po nietuzinkowe rozwiązania klient będzie gotowy przyjechać do nas nawet z daleka. Wybór odpowiedniej oferty zależy więc od naszych planów rozwoju i grupy docelowej.

Jakie kryteria powinny zostać spełnione przy wyborze wyposażenia gabinetu kosmetycznego?

Punktem wyjścia powinna być zawsze jakość. W parze z dobrą jakością idzie wysoka cena. Niestety oszczędność nie jest pożądana w branży beauty. Podstawą jest bezpieczeństwo klienta, które może być zapewnione tylko dzięki urządzeniom certyfikowanym, od znanych producentów, którzy przy zakupie aparatury oferują gruntowne, szerokie przeszkolenie personelu. Istotne są także możliwości urządzenia, a więc jego parametry oraz komfort zabiegowy. Klient chętniej sięgnie po ofertę gwarantującą mu jak najmniejszy stopień odczuwania bólu.

Jakiego rodzaju zabiegi powinny znaleźć się w ofercie, aby móc skutecznie konkurować na rynku?

Rynek usług beauty rozwija się w kierunku spektakularnych i szybkich rezultatów. Obecnie, największym uznaniem cieszą się termoliftingi, epilacja laserowa, karboksyterapia i nieinwazyjne liposukcje. Zabiegi te pomagają szybko usunąć niechciane niedoskonałości.

Każdy właściciel, chciałby aby jego obiekt był tym najlepszym. Świadczy o tym chociażby popularność plebiscytów na najlepsze spa. Czy istnieją inne czynniki, oprócz samej oferty, które mogą podnieść miejsce w rankingach?

Świetna oferta musi iść w parze z kompetentnym personelem, wysokimi standardami etycznymi i higienicznymi i zaangażowaniem w relacje z klientem. To elementarz. Istnieją gabinety realizujące standardy etyczne i jakościowe na tak wysokim poziomie, że klienci pokonują ogromne odległości, aby skorzystać z usług w tym właśnie miejscu.

Rynek usług beauty rozwija się w kierunku spektakularnych i szybkich rezultatów.

Jak wiadomo, kluczowym elementem dla dobrego funkcjonowania, jest fachowy personel. Co go charakteryzuje?

Dobry pracownik, to pracownik, dla którego praca jest przyjemnością i pasją. Musi on czuć chęć rozwoju, doskonalenia opanowanych już technik i poznawania nowych. Wyróżniać się musi wysokimi kwalifikacjami i profesjonalnym, starannym działaniem podczas pracy. Bardzo istotne jest także jego podejście do klienta. Musi wykazywać się dużą empatią, aby klient zyskał poczucie bezpieczeństwa. Tak naprawdę, to od obsługi zależy jak zostanie odebrany cały obiekt. Czasem nawet drobne niedociągnięcia podczas zabiegu, można zrekompensować odpowiednim podejściem do klienta.

Co jeszcze należy uwzględnić w kontekście biznesowym planując inwestycję w gabinet kosmetyczny?

To wszystkie aspekty związane z kosztem utrzymania kadry pracowniczej. Należy starannie wybrać formę zatrudnienia, uzależniając ją od popytu na dany zakres usług. Należy też uważnie skalkulować ofertę cenową, nie tylko w odniesieniu do lokalnego rynku, ale przede wszystkim uwzględniającą wszystkie zmienne wpływające na koszt zabiegu. Pomocne będzie tu zatrudnienie firmy, specjalizującej się w robieniu analiz inwestycyjnych. Będą one przedstawiały stosunek wydatków do zarobków, co pozwoli obrać najkorzystniejszą strategię rozwoju.

Dziękuję za rozmowę.

Marcin Andrzejewski

Show Buttons
Hide Buttons