Wartości, które napędzają sukces
Zdrowie i rodzina w życiu osobistym, profesjonalizm i innowacyjność w biznesie – to wartości, które Agnieszka Szewczyk, założycielka firmy Kedarix, uważa za kluczowe. W wywiadzie opowiada o inspiracjach, wyzwaniach związanych z godzeniem życia prywatnego i zawodowego oraz strategiach, które pomogły jej firmie osiągnąć pozycję lidera na rynku. Poznaj sekrety jej sukcesu i dowiedz się, jakich błędów warto unikać na drodze do osiągnięcia zawodowych celów.
Jakie wartości są dla Ciebie najważniejsze w życiu prywatnym i biznesowym?
W życiu osobistym najważniejsze jest dla mnie zdrowie i rodzina. Są to dwa główne filary, które mają na mnie największy wpływ, ponieważ to one kształtują moją codzienną rzeczywistość oraz dbają o mój dobrostan psychiczny i fizyczny. Mój rozwój osobisty jest ciągłą transformacją, której zawdzięczam swój sukces i zaciętość w prowadzeniu firmy. Natomiast jeśli chodzi o wartości ważne w moim życiu biznesowym, jest to na pewno profesjonalizm, który każdego dnia staram się ulepszać i wchodzić na coraz wyższy poziom. W swojej firmie dopracowuję także innowacyjność, dzięki której jesteśmy otwarci na nowe pomysły oraz niestandardowe rozwiązywanie problemów. Podłożem tych wszystkich wartości jest efektywna komunikacja, która przekłada się na moją współpracę z klientami i pracownikami. Te właśnie wartości pomagają mi budować silne relacje osobiste, jak i biznesowe, co przekłada się na osiąganie moich celów zawodowych.
Kto jest dla Twoją największą inspiracją i dlaczego?
Jedną z kobiet sukcesu, które są dla mnie wielką inspiracją, jest Margaret Thatcher, która jako pierwsza objęła urząd premiera Wielkiej Brytanii. Podziwiam jej niezłomną determinację, umiejętne przełamywanie granic, silne przywództwo oraz odwagę do wprowadzania trudnych zmian. Margaret Thatcher jest dla mnie inspiracją ze względu na swoją nieustępliwość i odwagę w dążeniu do celu.
Jesteś kobietą odnoszącą ogromny sukces w biznesie. Sukces to jednak ciężka praca. Jak udaje Ci się godzić obowiązki zawodowe z życiem prywatnym?
Faktycznie, sukces to ciężka praca, ale jednocześnie jest on moim głównym motorem do dalszego działania i rozwoju. Jako mama i przedsiębiorczyni staram się pogodzić te dwie role, wyznaczając pewne granice między życiem prywatnym a biznesowym. Nauczyłam się zarządzać czasem – mam wyznaczony czas na pracę i odpoczynek ze swoimi bliskimi. Oczywiście w moim życiu zdarzają się niuanse, kiedy więcej czasu spędzam na pracy, ponieważ to z niej utrzymuje się moja rodzina, jak i rodziny moich pracowników. Bardzo dużą pomoc w pogodzeniu biznesu i życia osobistego stanowi elastyczność, która pozwala mi na przygotowanie się na niezapowiedziane zmiany. Dzięki właśnie tym zasadom staram się utrzymywać balans między obowiązkami w pracy i w rodzinie i to przez te wartości czuję się spełniona w swoim życiu.
Bierzesz często udział w różnego rodzaju spotkaniach networkingowych, konferencjach, należysz do klubów biznesowych. Jakie znaczenie ma dla Ciebie networking w rozwoju kariery?
Networking jest niesamowicie ważny w rozwoju mojej kariery ze względu na możliwość pozyskiwania nowych klientów i utrzymywania dobrych relacji z innymi przedsiębiorcami z branży. Spotkania networkingowe dają sposobność do rozpowszechniania swoich zasięgów na rynki zagraniczne, gdzie nasza firma jeszcze nie oferuje swoich usług. Przez zwiększenie widoczności poza granicami Polski jesteśmy czasami zmuszeni do uzupełniania oferty naszych produktów, co niekiedy skutkuje uruchamianiem nowych produkcji. Nieustanne spotkania biznesowe ukazują mi nowe perspektywy w kwestii rynku pracy w Polsce i poza jej granicami, co daje mi możliwość weryfikacji zagrożeń z różnych sektorów branży. Zagrożenia te głównie oznaczają zamykanie firm lub masowe zwolnienia w mojej branży. Spotkania networkingowe są strategicznym narzędziem, dzięki któremu zawdzięczam rozwój swojej kariery.
Które osiągnięcia zawodowe są dla Ciebie największym źródłem dumy?
Uzyskanie pozycji lidera w branży jest osiągnięciem, które było przełomowe w moim rozwoju osobistym i zawodowym, ponieważ to ono przypomina mi, że ciężka praca naprawdę popłaca. Gdy otrzymałam ten tytuł, zrozumiałam, że jestem jedną z najlepszych przedsiębiorców, którzy stają się przykładem dla innych i są profesjonalni w tym, co robią. Kolejnym osiągnięciem zawodowym, który napawa mnie dumą, jest współpraca ze światowymi korporacjami. Co więcej, podpisywanie dużych kontraktów z naszymi klientami było celem samym w sobie od momentu założenia firmy.
Jakie strategie biznesowe czy rozwoju stosujesz, aby firma Kedarix, którą zarządzasz, była liderem w swojej branży?
Aby Kedarix utrzymał pozycję lidera branży, stosuję takie strategie biznesowe jak innowacyjność, czyli doskonalenie technologii i automatyzacji procesów w mojej firmie. Oczywiście bez klientów nie byłoby firmy, więc wiele czasu poświęcam na doskonalenie i zrozumienie potrzeb klientów, bo to właśnie dzięki nim jesteśmy w ciągłym stanie przekształcania. Z powodu wymagających klientów szkolenia z zakresu technologii i optymalizacji procesów są dla nas niezbędne. Co najważniejsze, aby wybić się na tak wysoki poziom, należy wyrobić silną, rozpoznawalną markę. Co prawda pochłania to wiele czasu i nakładu energii, ale summa summarum jest tego warte, czego jestem żywym przykładem.
Jakie są najważniejsze wartości, które przekazujesz swoim klientom i partnerom biznesowym?
Najbardziej cenię sobie otwartość w komunikacji, ponieważ sprawia ona, że nasze biznesowe rozmowy są nastawione na uczciwość i transparentność. Zaufanie także gra kluczową rolę w relacjach z klientami, jak i partnerami biznesowymi. Jeśli natomiast chodzi o proces produkcji, to stawiamy na wysokie standardy jakości i nowatorskie rozwiązania, aby sprostać wymaganiom klientów.
Jakich błędów warto unikać na drodze do osiągnięcia sukcesu?
Myślę, że bez jasno postawionych celów daleko się nie zajdzie jako przedsiębiorca, ponieważ one określają nam zarys planu działania. Kolejnym błędem jest brak strategii/planu, dlatego że to strategia wyznacza nam konkretne, przemyślane działania, jakie musimy podejmować. Zaniedbywanie relacji z klientami także jest niezdrowe dla rozwoju naszej marki, ponieważ właściwie to na nich bazuje nasza gospodarka.
Dziękuję za rozmowę.
Justyna Nakonieczna
Zdjęcia: Dominika Sowa