Instagram – nadchodzi ogromna SZANSA dla biznesu

Social Media w Polsce w ciągu ostatnich 2 lat przeżywa prawdziwy rozkwit i już 80% polskiego Internetu korzysta z platform social media. Wśród dobrze znanego Facebooka i Twittera obecnie największy wzrost zaangażowania i popularności odbywa się w aplikacji zwanej Instagram.

Co to jest Instagram? To dedykowana aplikacja, którą instalujemy na swoje smartphony, aby już po chwili przenieść się do nowego, kolorowego i wręcz uzależniającego świata social media. Obecnie z aplikacji codziennie korzysta 1 miliard osób na świecie, a w Polsce 6,1 miliona użytkowników. Liczba ta drastycznie wzrasta każdego miesiąca. I chociaż wzrost liczby użytkowników jest imponujący, to najważniejsze jest to, że statystyczny użytkownik Instagrama zagląda tam nawet 20 razy dziennie i obserwuje minimum 1 profil biznesowy. Co to oznacza? Osoby korzystające z Instagrama każdego dnia przebywają na stronach różnych firm, aby poznawać ich produkty i usługi. Robią to z własnej woli! Łącząc to z niezwykle tanimi możliwościami reklamy, uzyskujemy najlepsze narzędzie biznesowe na najbliższe kilka lat. Tego nie można zignorować!

Dlatego dzisiaj przedstawię 5 (pięć) możliwości, które może zaoferować Instagram, jeśli prowadzisz biznes lokalny (np. restaurację, pub, salon urody), sklep internetowy (np. odzieżowy, zabawkowy) bądź pracujesz jako ekspert (np. trener, lekarz, dietetyk). Moim zdaniem żaden przedsiębiorca nie powinien tego zignorować. Taka szansa, by zdobyć nowe rynki, nie zdarza się często.

1. BĄDŹ TAM, GDZIE SĄ KLIENCI

Żeby biznes zarabiał, musi być tam, gdzie są klienci. To pierwsza podstawowa zasada prowadzenia biznesu. Jeśli ktoś otwiera lokal przy najmniej ruchliwej ulicy w mieście i liczy, że przyciągnie tłumy klientów, to może się mocno rozczarować. Gazety czytamy raz i wyrzucamy. W związku z tym szansa na zobaczenie reklamy jest niewielka. Ulotki lądują w koszu często zanim ktoś w ogóle na nie popatrzy. A Instagram? Tutaj osoby zaglądają średnio 20 razy dziennie! Robią to dla własnej rozrywki. Dzięki temu każdego dnia, biznes może przekonywać te osoby do korzystania z ich produktów i usług. To wręcz idealna sytuacja. Wśród 6,1 milionów użytkowników w Polsce praktycznie każda branża znajdzie klienta. Ja przewiduję, że liczba użytkowników Instagrama podwoi się w ciągu kolejnych 2 lat. Dla każdego biznesu, który poważnie zainwestuje w marketing na Instagramie, jest to ogromna szansa.

Na Instagramie mamy osoby z pokolenia Z i tak zwanych Millenialsów. To znakomici klienci, ponieważ od małego osoby z tych pokoleń są nauczone kupować. Więc kupują często, dużo i szybko. To właśnie takie osoby będące na Instagramie chcą mieć wszystko na wczoraj i cena nie ma dla nich znaczenia. Jeżeli masz dzieci, to doskonale wiesz, że to prawda. A jeśli chcesz zarabiać więcej, to sprzedawaj tam, gdzie klienci są każdego dnia przez wiele godzin! Według danych z raportu Mobirank 2018, 37% społeczności Instagrama stanowią osoby młode w wieku 18-24 lat. Te osoby mają zupełnie inne oczekiwania i potrzeby, niż osoby starsze! One nie musza chodzić do sklepu na zakupy, one kupują z poziomu smartphona (telefonu). Te osoby nie oglądają telewizji, bo wolą Netflixa.

Dlatego wydawanie pieniędzy na reklamę, której nie zobaczy 90% Twoich potencjalnych klientów jest po prostu niemądre. Takie osoby nie wchodzą do Google, bo uważają, że to dla „starszych ludzi”. Oni mają konta na Instagramie, bo jest „modny” i „fajny”. Jak czegoś chcą, to po prostu kupują. Nie trzeba ich nawet za bardzo przekonywać do kupna.

WAŻNE: Nie każdy wie, że aż 40% społeczności Instagrama stanowią osoby w wieku 25-44 lat. Jest to sytuacja idealna dla biznesu – są tu osoby, które pracują i chętnie wydają swoje pieniądze ponieważ są na tak zwanym „dorobku”.

2. FANI PODGLĄDAJĄ, CO ROBIĄ FIRMY

Kiedyś przed dokonaniem zakupu, statystyczny klient wchodził do Google, aby poznać produkt/usługę, którą chciał kupi. Dzisiaj to stwierdzenie jest nieaktualne. Świat się zmienia. Obecnie większość klientów wejdzie najpierw na Twój Fanpage na Facebooku i konto na Instagramie. Właśnie tam będzie to ich pierwszy kontakt z Twoją firmą. Pierwsze wrażenie klienta, jest niesamowicie ważne, a czasem kluczowe. Klient nic nie wie o firmie. Nie ma zaufania. Ma wiele wątpliwości przed zakupem.

Co, jeśli wejdzie na Instagram firmy, a tam nic nie będzie? Co, jeśli nic nie publikowaliśmy od ostatnich 3 miesięcy? Co pomyślą potencjalni klienci? Pomyślą: „firma sobie nie radzi”, „widocznie komuś się bardzo nie chce” albo „czy ta firma jeszcze istnieje”? Nie jest więc pytaniem, czy warto prowadzić Instagram, tylko czy opłaca się tego nie robić albo robić to źle? Aktualne badania pokazują, że statystyczny użytkownik na Instagramie obserwuje minimum 1 firmę.

Dlaczego? Dziś ludzie chcą być blisko firm. Jeżeli nie dajemy im takiej możliwości, to tak jakbyśmy na własne życzenie tracili klientów. Wiem to, bo każdego dnia dostaję 150-200 wiadomości od moich klientów. Ale nie są to telefony czy maile, tylko są to wiadomości na Instagramie i Facebooku. A teraz pomyśl sobie, że Twoi klienci sami z siebie każdego dnia zaglądają na Twój profil na Instagramie, a Ty możesz im w zaledwie 10-15 minut dziennie powiedzieć co tylko chcesz o swojej firmie, produktach, usługach i zaletach! Możesz każdego dnia korzystając z tradycyjnych metod rozmawia z 1 klientem w czasie albo korzystając z Instagrama komunikować się z 10 000 osób. Co wolisz?

3. TANIA REKLAMA

Czy Instagram sprzedaje? Czy to drogie? – to niektóre najczęstsze pytania z jakimi przychodzą do mnie właściciele firm. Drogi czytelniku, spójrz proszę na zdjęcie poniżej. To przykład sprzedaży w zaledwie w zwykły roboczy dzień (23 marca) dla sklepu Internetowego. Koszt reklamy: 826 zł. Przychód: 28 196. Czyli przebitka – 34 razy! We wstępie wspomniałem, że Instagram niedawno uruchomił możliwości płatnych reklam. Dlatego Instagram to całkowicie nowy, dziewiczy rynek. Sieć reklamowa Instagrama działa na poważnie dopiero od około 8-10 miesięcy. Tak naprawdę jest to sam początek.

Nie ma zbyt wielu reklamodawców, dlatego jest tu tak tanio. Kontrast jest ogromny, bo wzrost aktywnych użytkowników następuje nieproporcjonalnie szybko do tempa, w jakim dołączają tu kolejne biznesy – jest ich mało i dołączają wolno. Efekt? Na mój Instagram w ciagu ostatnich 3 miesięcy dołączyło niemal 10 000 osób! Podejrzewam, że tak łatwo będzie jeszcze przez jakiś czas, dlaczego? Świadomość biznesowa w Polsce na temat Facebooka i Instagrama jest wciąż na niskim poziomie. Oznacza to, że w czasie, kiedy na Instagramie pieniądze leżą na ziemi, to większość przedsiębiorców robi pozycjonowanie i adwordsy. Ci, którzy korzystali z takich usług wiedzą, że nie jest to najtańsze rozwiązanie, a efekt często jest poniżej oczekiwań. Reklamy typu adwords są takie drogie, dlatego, że tam wszyscy konkurują ceną o klienta i biją się o 3 (trzy) pierwsze miejsca w wyszukiwarce.

Dlatego jeśli masz mały budżet, to prawdopodobnie bardzo szybko go stracisz. Tym czasem na Instagramie wystarczy zaledwie 300 zł miesięcznie na reklamę, aby sprzedawać prościej niż kiedykolwiek wcześniej i stać się rozpoznawalnym lokalnie, a nawet w całej Polsce. Pomyśl sobie, że za 10 zł na Adwords wygenerujesz 1 wejście na swoja stronę www. W tym samym czasie na Instagramie będzie to od 30 do nawet 50 wejść. Jakość osób będzie taka sama. Pytanie co wybierzesz?

4. NIE MA TU KONKURENCJI

Instagram wypromował już więcej gwiazd niż telewizja! Dziś tak samo wybić może się biznes, bo nie ma tu jeszcze konkurencji. Obecnie najwięcej firm walczy o swój kawałek chleba w google robiąc adwordsy i pozycjonowanie. W tym samym czasie 80% Polskiego Internetu korzysta z sieci social media. Facebook, Twitter i Instagram. Kolejną przewagą Instagrama jest to, że nie ma tutaj konkurencji. Dlatego pozyskiwanie klientów jest bardzo proste i szybkie. W szczególności, gdy klient nie porównuje ceny z kilkoma innymi firmami, które wyskoczyły w wynikach reklamowych. W ciągu ostatnich 12 miesięcy zauważyłem, że najwięcej korzystają z tego faktu początkujące biznesy, które dopiero stawiają swoje pierwsze kroki i dzięki temu szybko się rozwijają. Znakomity rozkwit przeżywają w szczególności biznesy gastronomiczne, sklepy internetowe i wszelkie biznesy, których oferta jest skierowana do kobiet. To właśnie one stanowią ponad 70% użytkowników Instagrama.

5. 15 MINUT DZIENNIE

Instagram jest bardzo prosty w obsłudze. Ja w ciągu ostatnich 10 lat nie widziałem prostszego narzędzia do prowadzenia biznesu. Jest to idealna sytuacja dla osób niekomputerowych i dla tych, którzy nie mają zbyt wiele czasu Regularne publikacje nie zajmują więcej niż 15 minut dziennie. Mało tego do prowadzenia konta na Instagramie nie trzeba zatrudniać specjalisty, nauczenie się wszystkich tajników zajmuje około 7 do 10 dni praktyki. Sam przygotowałem szkolenie dla przedsiębiorców, które zajmuje zaledwie 8 godzin. Czemu? Bo jest to proste. W związku z tym nie ma obawy, że drogi specjalista odejdzie od nas z dnia na dzień i firma nagle utraci dobre źródło pozyskiwania klientów. Dla mnie jako przedsiębiorcy ważne jest to, aby wybierać najbardziej wydajne biznesowe narzędzia.

A Instagrama nie wybrałem, dlatego, że jestem ekspertem od Social Media, i teraz w moim interesie jest je zachwalać. Wybrałem bycie ekspertem Social Media, bo Instagram i Facebook to narzędzia wszechczasów, które działają i które diametralnie zmieniają zasady gry w biznesie. W samym 2017 roku pozyskałem ponad 500 000 osób na profile w Social Media. Pomogłem wygenerować przychody na poziomie 29 500 000 zł dla moich klientów. Dlatego z doświadczenia wiem, że w innych miejscach nie byłoby to tak tanie i tak szybkie. W ciągu ostatnich 10 lat przetestowałem niemal wszystkie powszechnie stosowane sposoby promocji biznesu (reklamy adwords, pozycjonowanie, banery, ulotki i wiele innych).

Pamiętam czasy, gdy wiele lat temu w Polsce pojawił się Facebook – wtedy niemal nikt nie wierzył, że można na tej platformie sprzedawać. Ci, którzy jako pierwsi nauczyli się wykorzystywać jego możliwości, szybko wyprzedzili swoją konkurencję i odnieśli sukces na rynku – lokalnie i w całej Polsce. Często bowiem jest tak, że nie wystarczy być najlepszym, wystarczy być pierwszym. Dzisiaj pojawiła się nowa okazja – Instagram! Nawet dla tych, którzy nie chcą przeznaczać dużych kwot na reklamę. Warto jednak pamiętać o jednym…

Kiedyś nawet reklamy adwords były skuteczne, a pozycjonowanie łatwe. Dziś adwordsy są drogie, a pozycjonowanie czasochłonne. Tak samo może być na Instagramie. To, że dziś płaci się grosze i zarabia duże kwoty, nie znaczy, że taka sytuacja będzie trwała wiecznie. Najlepszy czas na podjęcie działań w tym kierunku, jest teraz. Ja już korzystam i sprzedaję.

 

Dawid Bagiński AS Marketingu i Biznesu

Show Buttons
Hide Buttons