Marka kobiety w biznesie

 

Jak budować silną markę kobiety w biznesie, zacząć się dynamicznie rozwijać, wyróżniać z tłumu i przestać bać się konkurencji?  Poprzez rozwijanie swoich kompetencji, kształtowanie swojego wizerunku, poznawanie zasad etykiety w biznesie, wiary w swoje możliwości i rozwojowi sztuki komunikacji interpersonalnej.

Trwała i silna może być tylko marka osobista zbudowana na prawdzie, która będzie odzwierciedlała charakter, marzenia i cele życiowe. Powinna odzwierciedlać to, kim jesteśmy jakie wyznajemy wartości, jakie mamy predyspozycje, zamiłowania i pasje.  Powinna również być czysta moralnie i zgodna z uznawanym kodeksem zachowania w biznesie. Tylko taka postawa będzie automatycznie przyciągać najodpowiedniejszych ludzi, ciekawe okazje i możliwości.

Czym jest marka osobista?

Umiejętność budowania swojej marki, to dożo więcej niż reklama, PR czy promowanie siebie. To nie jest sztuka „lansowania się” czy udawania kogoś kim nie jesteś. Udawanie kogoś, kim się nie jest, kreowanie swojego nieprawdziwego obrazu nie sprawdzi się na dłuższą metę.

Marka osobista to wyobrażenie innych na nasz temat, to z jakimi umiejętnościami i wartościami się kojarzymy. To kim jesteśmy, jak wyglądamy, jak się zachowujemy, co potrafimy, co inni o nas myślą i z czym się im kojarzymy. Każdy z nas ma markę osobistą, ponieważ o każdym z nas można coś powiedzieć. Marka sama w sobie nie jest dobra, ani zła, może za to być słaba lub silna, w zależności od tego jakie wartości będzie ze sobą niosła. I tylko od nas zależy, czy będzie to marka silna, czy nie.

Od nas zależy, czy podejmiemy decyzję, że chcemy mieć czynny udział w jej budowaniu, czy też podejmiemy decyzję, że zostawiamy sprawę przypadkowi. Bez względu na to czy nie pracujemy w ogóle na swoją markę, czy też budujemy ją konsekwentnie latami – nasza marka to obietnica jakiejś wartości. Nieprzypadkowo mówimy, że podobieństwa się przyciągają. Informując o tym, jakie wartości niesie ze sobą nasza marka, przyciągamy odpowiednie osoby.

Budowanie personal brandingu to wieloetapowy i wielopoziomowy proces. W jego skład wchodzi poznanie siebie, wzmocnienie tego co wymaga wzmocnienia, eliminacja niedoskonałości i wyeksponowanie najlepszych cech oraz dobra, uczciwa i otwarta komunikacja. Budowanie marki osobistej to połączenie ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Budując swoją markę osobistą, wzmacniamy automatycznie swój brand biznesowy.

Różnica między wizerunkiem a marką osobistą

Wizerunek dotyczy tego, co zewnętrzne, czyli jak jesteśmy postrzegani, jak wyglądamy, jak się wysławiamy, zaś marka osobista dotyczy tego, co wewnętrzne, wypływa z naszego wnętrza, a kształtujemy ją doskonaląc samych siebie, rozwijając swoje umiejętności i kompetencje oraz świadomie kierując swoją przyszłością zawodowa i osobistą.

Wizerunek i jego zmiany są łatwe do zauważenia przez otoczenie, a marka osobista jest najpierw widoczna dla nas, a dopiero później dla otoczenia. Jednak nie wyobrażam sobie budowania swojej marki osobistej bez pracy także nad swoim wizerunkiem. Dlaczego? Na wizerunek składa się wiele elementów, które działają na różne zmysły naszego otoczenia:

  • Sylwetka (proporcjonalna, wysportowana czy ociężała, z nadmiarem zbędnych kilogramów)
  • Ubiór (niedopasowane, zniszczone czy czyste i starannie odprasowane)
  • Makijaż (dyskretny, poprawiający urodę czy mocny i wyzywający)
  • Zapach (zapach nieświeżego potu czy dobra woda perfumowana)
  • Sposób zachowana (zgodny z etykietą biznesu, kulturalny czy arogancki)
  • Sposób wysławiania się (zasób słów szkoły podstawowej czy bogaty język osoby, która dużo czyta)
  • Sposób podawania ręki (tak zwana „śnięta ryba” czy pewny uścisk).

Wizerunek to obraz, zbiór skojarzeń, który powstaje w umysłach osób, które stykają się z nami z naszymi komunikatami, produktami czy usługami. Na wizerunek mają wpływ elementy uświadomione i nieuświadomione, elementy o podłożu społecznym, racjonalnym i emocjonalnym. Myślmy więc o wizerunkiu jako nie najważniejszym, lecz jednak istotnym, bo pierwszym elementem, który może wpływać na budowanie silnej marki osobistej kobiety.

Korzyści z posiadania top personal brandingu

Silna marka to jakość, prawda i transparentność. Do budowania silnej marki, niezbędne jest najpierw poznanie samego siebie, ustalenie swoich mocnych cech i umiejętności, a następnie połączenie tej wiedzy i umiejętności oraz komunikowanie jej w sposób spójny i przemyślany. W ten sposób wyłoni się obraz eksperta, z którym inni, nie wszyscy, ale duża cześć osób, o podobnych wartościach i potrzebach, będą chcieli pracować. Dlaczego? Ponieważ będą wiedzieli z czym mogą się do nas zwrócić i czego mogą się po nas spodziewać. Nasza silna marka osobista to obraz najlepszej, profesjonalnej wersji nas, jaką chcemy pokazać światu, tak, by nasza osobowość pracowała dla nas i była naszym najlepszym ambasadorem.

Siła naszej marki rośnie, gdy mamy wpływ na innych, gdy stajemy się dla kogoś ważni i komuś potrzebni. Słowa „Nie ważne kogo znasz, ważne, kto zna ciebie” są bardzo aktualne przy budowaniu marki osobistej. Istotne jest, kto nas zna i rozpoznaje jako profesjonalistę w danej dziedzinie. Gdy mamy silną markę osobistą, mamy od początku wyższy kredyt zaufania. Automatycznie przy wyborze, jakiego musi dokonać klient czy pracodawca, cena przestaje być głównym kryterium wyboru. Omijają nas też dziwne propozycje, typu „Proszę mi to zrobić, na próbę, za darmo”.

Przy budowaniu swojej marki osobistej, pamiętajmy, że istnieje cienka granica pomiędzy tym, co prywatne, a co publiczne. Bądź otwarci, ale dyskretni. Wykorzystujmy do swoich działań Internet, social media, ale pamiętajmy także o dużej wartości żywego kontaktu z drugim człowiekiem, dlatego namawiam do korzystania ze spotkań branżowych, konferencji, szkoleń i networkingu.

Zawsze bądźmy sobą. Niech zmiana polega na pracy w kierunku stania się najlepszą wersją siebie, a nie na kopiowaniu kogoś, upodabnianiu się do kogoś innego.

Każda kobieta jest jedyna, niepowtarzalna, ma indywidualne piękno a jej talenty są jej największymi atutami. Gdy koncentruje się na swoim wnętrzu, na tym, co ma ciekawego w sobie, co może pokazać i dać światu, zbuduje swoją silna, niepowtarzalna markę osobistą. Oczywiście warto inspirować się innymi ludźmi, uczyć się od nich, ale nie warto ich kopiować. Najpierw dobrze poznajmy i zaakceptujmy siebie. Bądźmy sobą i na swój sposób kształtujmy swój wizerunek i swoją markę.

Dziś możesz przegrać z kimś, kto jest gorszym fachowcem, lecz wygląda atrakcyjniej lub potrafi się lepiej wypromować. Może też się zdarzyć, że zadbamy o swój wizerunek zewnętrzny i wygramy na starcie, lecz szybko się okaże, że brak nam np. wyczucia, stylu lub kompetencji i po pięknym starcie nastąpi przykre zatrzymanie. Dlatego tak istotna jest samoświadomość, to by wiedzieć, kim jesteśmy dzisiaj i kim chcemy się stać w przyszłości, czyli do jakiej siebie dążymy już dziś, jakich środków i sposobów chcemy użyć do tej zmiany. I pamiętaj: wszystko zależy od nas – na zmianę nigdy nie jest za późno.

Zacznijmy aktywnie budować swoją indywidualną markę, poprzez kształtowanie wizerunek, rozwijanie kompetencji, poznawanie zasad etykiety w biznesie. Dzięki temu zaczniemy się dynamicznie rozwijać, wyróżniać się z tłumu i przestaniemy obawiać się konkurencji.

Budowanie personal brandingu rozpocznijmy od głębokiej analizy, odpowiadając na trzy podstawowe pytania: Co? Jak? Dlaczego? Niby proste pytania, a jednak, rzadko kto potrafi na nie odpowiedzieć tak od razu, bez zastanowienia. Spróbujmy więc podejść do nich rzetelnie z otwartą głową i sercem i odpowiedzmy sobie szczegółowo i szczerze na pytania:

  • Co? Czyli co robimy? Na to pytanie pewnie odpowiemy w miarę szybko i łatwo.
  • Jak? Tu też idzie całkiem nieźle. Choć błędnie, niektórzy myślą, że to już ich określa, bo na pewno robią to lepiej niż inni. Raczej proponuję głębiej się zastanowić nad tą odpowiedzią. Jak nasza praca różni się od takiej samej pracy wykonywanej przez inne osoby? Jaki jest jej cel? Jakie wartości za sobą niesie? Jaki jest nasz stosunek do tego co robimy? Jak on wpływa na inne osoby?
  • Dlaczego? I tu już rodzi się problem z odpowiedzią. Często pada odpowiedź „Dla pieniędzy”. I jest to tylko połowiczna prawda, ponieważ pieniądze są dopiero końcowym rezultatem. Przy odpowiedzi na pytanie „Dlaczego?” warto zastanowić się nad celem, intencją tego co robimy. I tu znów odwołam się do wartości. Jakie przesłanie niesie nasza praca? Dlaczego robimy akurat to co robimy? Jaki mamy potencjał? Czy gdybyśmy mieli bardzo dużo pieniędzy, nadal byśmy robili to co robimy?

Warto również zastanowić się jakie cechy, zasoby posiadamy na dziś. I pomyślmy kim chcemy być za rok, dwa, dziesięć. Wyobraźmy sobie co mówią o nas znajomi, gdy nie ma nas przy nich i co powiedzieliby o nas, gdyby wspominali nas po latach? Budujmy swoją markę osobistą nie naśladując nikogo, nie poddając się kampaniom reklamowym ani opinii i kaprysom innych.  Miejmy jasno sprecyzowany cel życiowej drogi, tak aby budząc się rano wiedzieć po co tu jesteśmy, z kim chcemy spędzić ten dzień i co chcemy robić. Abyśmy byli pewni jak chcemy żyć, wyglądać, postępować.

Tworzenie silnej marki to proces, który jest dobrze zaplanowany, przemyślany i konsekwentnie przeprowadzany oraz weryfikowany zgodnie z zachodzącymi na rynku zmianami. Silna marka to coś więcej niż tylko logo, nazwa czy znak towarowy. Marka, to obietnica złożona klientom, obietnica, która zawsze zostaje dotrzymana. Marka to gwarancja, że klient otrzyma to, co zostało mu obiecany przy zakupie produktu.

 

Budowanie marki w czterech krokach:

Budowanie rozpoznawalności

Opracowanie strategii, która założy w jakim środowisku firma zamierza działać, jakie swoje cechy chce przede wszystkim komunikować i jakich środków i nakładów chcesz do tego celu użyć. Poznać konkurencję, sprawdzić co firmę odróżnia od konkurencji, co robi inaczej, lepiej. Jaki jest znak rozpoznawalny, indywidualna cecha, którą może podkreślać i komunikować.

Budowanie reputacji

Często mówimy, że najważniejsza jest cena. Czyli „dostarczaj tani produkt lub usługę, a będziesz miał wielu klientów.” Nie mogę się z tym zgodzić. Wprawdzie cena jest istotna, jednak najważniejsza jest jakość, która jest ściśle powiązana z reputacją. Ważne jest również byśmy zbudowali pewność siebie. Musimy być pewni, jakie wartości materialne i niematerialne stoją za naszym produktem czy usługą. Pamiętajmy, że marka to gwarancja, że klient otrzyma to, co zostało mu obiecany przy zakupie produktu.

Zdobywanie „klientów”

Wybieramy produkty, które znamy i chcemy pracować z ludźmi, o których słyszeliśmy coś dobrego, którzy wyjątkowo „przypadli nam do gustu” lub którzy przekonali nas, że mogą dostarczyć nam rozwiązania naszych kłopotów lub zaspokojenia naszych potrzeb. Bardzo ważna jest też umiejętność słuchania. Tylko słuchając uważnie, dowiemy się czego potrzebują nasi klienci. Mamy wtedy możliwość dostosować swoją usługę czy produkt do ich potrzeb.

Wykorzystajmy sztukę storytelling’u w swojej strategii budowania marki. Ludzie kochają historie, a te które zawierają element ludzki, zapadają w naszą pamięć i serca. Skorzystajmy z tej umiejętności, do zbudowania bliższej więzi i bardziej emocjonalnego połączenia z klientem.

Ważne jest również utrzymywanie dobrych relacji międzyludzkich. Nie myślę tu o „networkingu”, który często powoduje jedynie, że ktoś firmę kojarzy, ale nie ma z nią kontaktu, lecz o trwałych, prawdziwych relacjach w swoim biznesie. Uważam, że skończył się już czas oszukiwania klientów. Tylko zadowolony klient będzie wiernym klientem. A co najważniejsze, zadowolony klient, nie tylko do nas wróci, ale także będzie polecał nasze produkty czy usługi swoim znajomym

Utrzymanie dobrych relacji z obecnymi „klientami”

Nie do przecenienia jest, wciąż niedoceniana u nas, tak zwana „opieka posprzedażowa”. Kontaktujmy się ze swoim klientem, sprawdzajmy, czy są zadowoleni i w czym jeszcze możemy im pomóc. Sprawdzajmy w czym możemy być lepsi. Media społecznościowe dają nam możliwość do szybkiego feedback’u od naszych klientów – wykorzystajmy to. 

 

 

Renata Wrona, Trenerka biznesu i rozwoju osobistego, Business & Life Coach ICF, właścicielka firmy szkoleniowej, Wykładowca Akademicki, Mentorka, Autorka książek z zakresu sukcesu, rozwoju i relacji w życiu kobiety: „Szczęśliwa kobieta – rozwój, kariera, miłość”, “Marka kobiety w biznesie. Etykieta i wizerunek” oraz wielu artykułów, Konsultantka MaxieDISC.

Ekspertka w dziedzinie budowania marki i kreowania marki osobistej, savoir vivre w biznesie, komunikacji interpersonalnej, wystąpień publicznych, wystąpień przed kamerą, budowania pewności siebie i asertywności oraz zarządzania sobą w czasie, zarządzania stresem i samomotywacji oraz work – life balance.

Prowadzi sesje coachingowe oraz szkolenia z doskonalenia kompetencji osobistych, interpersonalnych i menedżerskich, pomagając uczestnikom w osiąganiu najlepszej wersji siebie samego. Dzięki jej sesjom klienci osiągają spełnienie w życiu zawodowym i szczęście w życiu osobistym. Stosuje pracę z obrazem wykorzystując metodę Points of You, która pobudza wyobraźnię uczestników i mobilizuje ich do kreatywnego spojrzenia na swoje możliwości, dialog motywujący oraz dramę. ( www.renatawrona.pl )

 

 

Zdjęcia autorstwa – Atelier Natalia Łowicka

Show Buttons
Hide Buttons