OZE Sales Team

 

Mają prosty cel wyszkolić najlepszych handlowców sektora OZE w Polsce i stać się najbardziej rozpoznawalnym graczem na rynku. Są przygotowani pod kątem psychologicznym i biznesowym, mają silne zaplecze operacyjne i sprecyzowane plany na przyszłość. OZE Sales Team pod przywództwem Przemka Nowickiego, właściciela BeGolden, oraz dr. Mateusza Grzesiaka, konsultanta, psychologa i wykładowcy, a także najsłynniejszego polskiego szkoleniowca, weszło z impetem na rynek.

 Nie ma takich mariaży na rynku. Skąd pomysł, by połączyć siły?

Przemek Nowicki: Działając od wielu lat na rynku fotowoltaiki, dobrze poznałem tę branżę i zrozumiałem zasady jej funkcjonowania. Kluczowe zmienne to dobry produkt i rzetelny sprzedawca. To pierwsze gwarantuje nam współpraca z najlepszymi dostawcami na rynku i własnymi ekipami montażowymi. To drugie dotyczy wyszkolenia specjalistów pod kątem wszystkich potrzebnych handlowcowi umiejętności sprzedażowych, tak by zaopiekował się wielowymiarowymi potrzebami klienta. Właśnie w tym aspekcie zwróciłem się z propozycją współpracy do Mateusza. Nastawiamy się zarówno na podniesienie kompetencji już istniejących współpracowników – a mamy tak dobrych managerów jak chociażby Tomek Łaszczak, z którym znamy się od blisko 8 lat – jak i pozyskiwanie nowych osób z rynku.

dr Mateusz Grzesiak: A ja po zrobieniu makro- i mikroanaliz zobaczyłem ogromną atrakcyjność tego sektora i zdałem sobie sprawę, jak moje kompetencje są w stanie rozwinąć firmę Przemka – BeGolden. Łącząc naukowe zarządzanie z atrakcyjnym marketingiem, jesteśmy w stanie zbudować silną markę, która wyróżni się znacznie na rynku i zrobi dużo dobrego w zakresie tak potrzebnej w Polsce edukacji ekologicznej. Dodatkowo po blisko 20 latach międzynarodowych doświadczeń budowania strategii i zespołów sprzedażowych wiem, jak stworzyć środowiska rozwoju, w którym człowiek bardzo dobrze zarabia, uczy się i buduje dobre relacje. Tak powstało OZE Sales Team. I w krótkim czasie dołączyło do nas wielu dobrych handlowców z rynku, chcąc być częścią tego zespołu.

 

Rynek cały czas się rozwija. Europa planuje 200 GW nowych farm fotowoltaicznych do 2030 roku.

Przemek Nowicki: Jesteśmy tego świadomi. Pod koniec zeszłego roku moc zainstalowania odnawialnych źródeł energii doszła do blisko 16,3 GW. Porównując to do analogicznego okresu rok wcześniej, nastąpił wzrost o 36%. W kontekście kategoryzacji mocy w OZE dominuje teraz wyraźnie fotowoltaika, która stanowi aż 44% wszystkich mocy odnawialnych źródeł energii z wynikiem ponad 7,1 GW. W ciągu roku zwiększyła ona swój udział z 5 do 9%. Ten rynek rozwija się bardzo dynamicznie i jest to docelowe miejsce dla zorientowanych na wynik inwestorów.

dr Mateusz Grzesiak: Polski rynek OZE będzie rósł i ta tendencja jest widoczna we wszystkich badaniach. Wpłyną na to zmiany prawne idące z Unii, bardzo konkretne zastrzyki finansowe inwestorów, dotacje państwowe, nowe technologie i nade wszystko oczekiwania konsumentów. Polacy, którzy są coraz bardziej świadomi życia w kraju, w którym niektóre miasta od lat są w niechlubnej czołówce największych europejskich trucicieli, rozumieją, że ekologia jest stylem życia i że warto nie tylko oszczędzać pieniądze na rachunkach, ale też wspierać ten zdrowy kierunek rozwoju.

 

A nie przeszkodzą Wam w kontekście rozwoju wprowadzane przez rząd regulacje? Niektórzy wręcz mówią, że rynek OZE się skończy.

Przemek Nowicki: Mamy adaptacyjne podejście do zmian i dostosujemy się do tego, co jest prawnym wymogiem. Rynek się skonsoliduje, mali, tzw. garażowi gracze zostaną wyeliminowani, pojawią się nowe produkty i usługi, związane chociażby ze skupowaniem prądu od prosumentów, którzy będą chcieli zacząć na generowanej przez siebie energii zarabiać pieniądze. Wiadomo, że będą wzrosty cen prądu, że za jego magazynowanie trzeba będzie oddać 50%, a nie 20%, jak było do tej pory, ale to tylko jedna strona medalu. Inną jest to, że fotowoltaika nadal się bardzo opłaca konsumentom, a nowe możliwości zarobkowe dadzą im długoterminowo większą korzyść.

dr Mateusz Grzesiak: Opinia, że rynek się skończy, wynika z niewiedzy. OZE wkracza w fazę dojrzałości, co oznacza, że więksi gracze będą mieli większy kawałek tortu i nastąpi profesjonalizacja działalności. Tym, którzy mają małe firemki i pracują na głodowych marżach, przestanie się opłacać działać w sektorze. Jest to też ogromna okazja dla sprzedawców. Powinni oni połączyć się z organizacją, która zapewni im warunki rozwoju w nadchodzącej przyszłości i stworzy możliwości dotarcia do prężnie rozwijającego się segmentu b2b. OZE się nie skończy, ale się znacznie rozwinie, co oczywiście wymaga od graczy rynkowych umiejętnego dostosowania się i wykorzystania zmian na swoją korzyść. Mamy na to rozwiązania.

Jakie?

dr Mateusz Grzesiak: Po pierwsze, adaptujemy się do zmian. Po drugie, wprowadzamy nowe produkty. Po trzecie, uderzamy do nowych segmentów. Po czwarte, szkolimy handlowców. Po piąte, uczymy klienta, by zobaczył, że nowe czasy mogą być dla niego jeszcze lepsze, pod warunkiem że będzie umiał je wykorzystać. Po szóste, budujemy sojusze strategiczne.

Przemek Nowicki: I jeszcze przejmujemy mniejsze firmy, zapraszając je do współpracy w ekosystemie, w którym możemy dać im zasoby organizacyjno-marketingowe. Szkolimy handlowców, pokazując im, jak uczyć odbiorców w związku z nadchodzącymi zmianami. To strategiczne podejście działa i gwarantuje nam i współpracującym z nami managerami czy handlowcami możliwości rozwoju.

 

A co im oferujecie?

Przemek Nowicki: Pieniądze. Dzięki atrakcyjnemu i niemającemu sufitu systemowi wynagrodzeń sprzedawca jest w stanie systematycznie podnosić swoje wyniki finansowe i zarabiać więcej. Jedną z naszych podstawowych wartości jest skuteczność, rozumiana jako osiąganie ponadprzeciętnych wyników w zakresie każdego stanowiska – sprzedażowych, marketingowych, zarządczych, finansowych i innych. Mierzymy to, co robimy, i odsuwamy się od przeciętności. Doświadczenie, bo jako BeGolden zrealizowaliśmy dotychczas tysiące instalacji fotowoltaicznych w całej Polsce, więc handlowcy mają absolutnie pewne zaplecze operacyjne. Każda z naszych elektrowni słonecznych jest przez nas dopasowana do potrzeb i możliwości konkretnego użytkownika i jest realizowana kompleksowo od projektu po montaż. Cel OZEST jest prosty – zrekrutować, wyszkolić i zrzeszyć najlepszych sprzedawców OZE w Polsce. I biorąc pod uwagę odpowiedź rynku – dołączają do nas od momentu lunchu systematycznie nowe osoby – idziemy w naprawdę dobrym kierunku.

 

dr Mateusz Grzesiak: Oferujemy też rozwój – poprzez nieustanne szkolenia z najlepszymi trenerami i konsultantami w kraju sprzedawca zdobywa nowe umiejętności, które rozwijają go intelektualnie, emocjonalnie i kompetencyjnie w zakresie zawodowym i osobistym. Społeczność, bo przynależąc do naszego community, stajesz się częścią motywującej i stymulującej kultury organizacyjnej, której celem jest stworzenie stabilnego, przyjaznego i rozwojowego środowiska pracy. Taka społeczność to świadomie zarządzana grupa ludzi, która ma na celu realizację określonej wizji. Działa pod przywództwem lidera oraz ma wartości, którymi się kieruje i wypracowany między ludźmi styl komunikacji. Community jest oparte na ludziach, czym różni się od organizacji opartej jedynie na procedurach zarządczych – ci ludzie chcą przynależeć, realizować swoje potrzeby, osiągać cele osobiste i zawodowe. Dzięki temu handlowiec nie czuje, że pracuje – jest bowiem częścią rozwojowej społeczności, w której funkcjonowanie to czysta radość. Badania pokazują, że gdy firma traktuje swoich klientów i pracowników przede wszystkim jako zaprzyjaźnionych fanów – członków społeczności – to sprzedaje więcej produktów i lojalizuje bardziej swych odbiorców. Budowa takiego community jest sztuką i wymaga zarówno głębokiej wiedzy psychologiczno-zarządczej, jak i dojrzałego oraz charyzmatycznego przywództwa. I tak właśnie wygląda to u nas.

Pozostaje nam pogratulować więc dalekosiężnej wizji i życzyć powodzenia w jej realizacji.

Przemek Nowicki: A nam podziękować „Tygrysom Biznesu” za promowanie rozwoju przedsiębiorczości w kraju.

dr Mateusz Grzesiak: I zachęcić wszystkich inwestorów chcących zarabiać więcej do współpracy z rzetelnym partnerem, którego w nas odnajdą, oraz wysłać do managerów i sprzedawców OZE następujący przekaz: jeśli chcesz być najlepszy, przyjdź do nas.

 

Dziękujemy za rozmowę.

Show Buttons
Hide Buttons