Przyszłość pracy i trendy technologiczne w 2021 roku

 

2020 był wyjątkowym rokiem dla technologii. Pandemia zmieniła realia pracy zamykając pracowników w ich własnych domach. Różne rozwiązania, z szeroko pojętego obszaru IT, musiały przejąć ciężar bycia głównym czynnikiem umożliwiającym zdalną pracę, oraz zapewnić dostęp pozwalający na jej bezpieczne wykonywanie. Stały się też kluczowym czynnikiem wpływającym na wyniki biznesowe, a co za tym idzie coraz więcej osób oczekuje, że będą stale dostępne. Czego zatem możemy się spodziewać w 2021 roku?

Cyfrowa praca z mniejszymi problemami

Wiele wskazuje, że w 2021 część firm nałoży, na złożone środowiska użytkowników, pełne dużych ciężkich aplikacji, czynników rozpraszających, bardziej intuicyjne rozwiązania umożliwiające cyfrową pracę. Z kolei technologie takie jak mikroaplikacje zostaną wykorzystane do skonsolidowania i uproszczenia dostępu do narzędzi, działań i zadań potrzebnych pracownikom do jej wykonania. Wszystko to będzie miało na celu podniesienie produktywności pracowników i dostarczenie narzędzi pozwalających im na szybsze i bardziej intuicyjne poruszanie się w gąszczu aplikacji i danych.

W nadchodzących miesiącach wzmocni się również trend oparty na hybrydowych schematach pracy, które będą łączyć czynności w biurze i pracę zdalną. Biuro stanie się przestrzenią do współpracy, w której spotkania będą wykorzystywane do tworzenia nowych pomysłów, czerpania korzyści z myślenia grupowego, spotkań towarzyskich, oceny, gdzie jesteśmy i określania kierunków działań. Mając to na uwadze konieczne będzie takie zmodyfikowanie środowisk pracy, aby pasowały one do obu modeli.

Wirtualne desktopy zastąpią VPN

W ubiegłym roku wiele organizacji przeszło na model pracy zdalnej. Wykorzystano rozwiązania VPN, które dają możliwość łączenia się z firmowymi systemami. Jednak VPN ma swoje ograniczenia. Może być powodem niskiej wydajności, braku dostępu do potrzebnych do pracy aplikacji, ale także nie zapewnia pełnego bezpieczeństwa i prywatności. W tym roku część organizacji odejdzie od technologii VPN na rzecz infrastruktury wirtualnego pulpitu (VDI), która daje bezpieczniejszą i bardziej niezawodną alternatywą. Wirtualny desktop umożliwia pracownikom dostęp do wszystkich wymaganych do pracy zdalnej aplikacji, informacji i zasobów, bez konieczności budowania luk bezpieczeństwa, tak jak się to dzieje w przypadku zastosowania rozwiązań typu VPN.

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe kluczowe dla pracy

Ponad trzy czwarte badanych osób w ramach projektu Work 2035 uważa, że za piętnaście lat sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe znacznie przyspieszą podejmowanie decyzji. Zastosowanie ich w rozwiązaniach cyfrowej przestrzeni pracy pozwala na jej lepszą organizację i automatyzację w sposób, który umożliwi pracownikom koncentrację na kluczowych zadaniach.

Technologie IoT i roboty mogą również ułatwić i zapewnić ludziom bezpieczeństwo, także z perspektywy kolejnych, potencjalnych zagrożeń, ucząc się odróżniać normalne zachowanie każdego pracowników od potencjalnych ataków. Roboty przejmą niebezpieczne zadania i usprawnią interakcje człowiek-maszyna. IoT będzie filarem inteligentnych i bezdotykowych biur czy dystansowania społecznego, umożliwiając między innymi dostęp do informacji o zajętości poszczególnych pomieszczeń, potwierdzanie odkażenia wspólnych przestrzeni, rezerwowanie sal konferencyjnych czy usługi hot-desku dostępne bezpośrednio z urządzeń użytkowników.

User experience i cyfrowe samopoczucie wpiszą się na stałe w IT

Za sprawą technologii komfort pracy i cyfrowe samopoczucie staną się łatwiejsze do monitorowania. W 2021 zobaczymy większe skupienie organizacji na poprawie sposobu pracy pracowników, a także poprawieniu ich relacji z technologią. Technologie, które mogą przyczynić się do uniknięcia wypalenia zawodowego i zwiększenia ludzkiej efektywności, to te, które działają na korzyść pracowników, pomagając im w ich codziennej pracy, eliminując hałas, promując lepszą równowagę między życiem osobistym i zawodowym oraz prowadząc ich do realizacji celów.

Technologie „as a Service” będą odpowiedzią firm na wymagania rynku

Rozwiązania dostępne w formie usługi „as a Service” stanowią jeden z łatwiejszych sposobów na pozyskanie kluczowych technologii do szybkiego wdrożenia pracy zdalnej. Ten model wymagał jedynie wykupienia abonamentu, a nie zakupu produktu i całego cyklu wdrożeniowego, który się z tym wiąże. Doprowadziło to do znacznie większej konsolidacji rozwiązań oferowanych w tym modelu. W 2021 będzie on nadal rozwijany, dzięki czemu firmy będą mogły łatwiej i szybciej dostosowywać się do wymagań, które mogą ulegać zmianie w zależności od potrzeb biznesowych, ale także lokalnej sytuacji.

Bezpieczeństwo skoncentruje się na użytkowniku

W 2020 roku liczba cyberataków wzrosła o ponad 400%. Tym samym ochrona pracowników i aktywów firmy staje się jeszcze ważniejsza. W 2021 bezpieczeństwo i ludzkie doświadczenie będą ściśle ze sobą współpracować, by zapewnić inteligentne podejście do bezpieczeństwa, zgodne z modelem Zero Trust, w którym każde zachowanie odbiegające od określonych scenariuszy jest uznawane za niebezpieczne. Co więcej, schemat pracy, w którym pracownicy są rozproszeni w różnych lokalizacjach powoduje, że powierzchnia potencjalnych ataków została rozszerzona m.in. poprzez różnorodność wykorzystywanych sieci i urządzeń. W stworzeniu granicy i strefy bezpieczeństwa wokół użytkowników bez ingerencji w sposób, w jaki pracują może pomóc architektura bezpieczeństwa oparta na modelu Zero Trust. Daje ona możliwość jej ciągłej analizy, weryfikację tożsamości ludzi oraz analizę kontekstu ich zachowania.

Sebastian Kisiel, Citrix Systems Poland

Źródło: biznes.newseria.pl

Show Buttons
Hide Buttons